از چه سنی می‌توان به کودک خربزه داد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک خربزه داد

در مورد معرفی غذای کمکی به کودکان، یکی از سوالات رایج والدین، زمان دادن میوه‌ها به کودکان است. یکی از این سوالات این است که از چه سنی می‌توان به کودک خربزه داد. در ادامه مقاله به این موضوع با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

از چه سنی می‌توان به کودک خربزه داد؟

در پاسخ به سوال از چه سنی می‌توان به کودک خربزه داد لازم است بدانید خربزه را از حدود 8 ماهگی و از زمانی‌‌که نوزاد آماده مصرف بیشتر میوه ها است، می‌توان به نوزاد داد. توجه داشته باشید که دادن خربزه به کودک زیر یک سال ممکن است آلرژی زا باشد بنابراین با مقدار کم شروع کرده و علائم نوزاد را زیرنظر داشته باشید.

در واقع اگر بدانید که از چه سنی میتوان به کودک خرما داد یا از چه سنی میتوان به کودک اسفناج داد، برای دادن خربزه به کودک نیز مشکلی نخواهید داشت. 

البته اگر می‌خواهید به فرزندتان خربزه بدهید لازم است چند نکته را در طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه و خربزه دادن به او در نظر بگیرید:

  • اگرچه غیر معمول است اما خربزه می‌تواند در برخی نوزادان واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند (معمولاً گزگز یا خارش در اطراف دهان مشاهده می‌شود) و از میوه‌های حساسیت‌زا برای کودکان است. نوزادانی که بیشتر در معرض این نوع واکنش هستند مبتلایان به آسم هستند. حساسیت به خربزه با حساسیت به گرده نیز ارتباط دارد، بنابراین نشانه‌های آن اغلب در افراد مبتلا به تب یونجه مشاهده می‌شود.
  • اگر در خانواده نشانه‌های حساسیت به خربزه را مشاهده می‌کنید می‌توانید دادن خربزه به فرزندتان را تا یک سالگی او به تعویق بیندازید. بنابراین خربزه برای کودک یک ساله، مجاز است.
  • هنگامی‌که خربزه را می‌برید، باید داخل یخچال نگهداری کنید، زیرا خربزه مکانی مناسب برای رشد باکتری‌هایی چون لیستریا، سالمونیا و باکتری‌های مضر دیگر است. به همین دلیل حتما قبل از بریدن خربزه، آن را خوب بشویید، زیرا در صورت آلوده بودن پوست خربزه باکتری‌های زیادی از طریق سر چاقو وارد میوه می‌شود.

از چه سنی می‌توان به کودک خربزه داد؟

فواید خربزه برای کودک

خربزه نه تنها بسیار خوش‌طعم و آبدار است بلکه فواید بسیار زیادی هم دارد. علاوه بر این، بیشتر کودکان این میوه را دوست دارند. بنابراین، قرار دادن خربزه در رژیم غذایی کودکان می‌تواند ایده‌ای عالی برای تقویت فرزندتان باشد. حدود 90 درصد خربزه آب است که می‌تواند هضم آن را بسیار آسان کند. نوزاد از زمانی که شروع به مصرف غذای جامد می‌کند، نیاز بیشتری به دریافت آهن دارد. مصرف خربزه در کنار مواد غذایی غنی از آهن مانند عدس، غلات و دانه‌ها، کمک می‌کند تا بدن کوچک نوزاد، مواد مغذی ضروری را دریافت کند.

ارزش غذایی دقیق از یک خربزه به خربزه دیگر متفاوت است اما به طور کلی این میوه منبع خوبی برای موارد زیر است.

  • بتاکاروتن. این ماده توسط بدن کودک به ویتامین آ تبدیل می‌شود که برای تقویت بینایی بسیار مهم است. بتاکاروتن همچنین از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های مبتنی بر اکسیژن محافظت می‌کند و به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند.
  • ویتامین سی
  • پتاسیم
  • فیبر غذایی
  • فولات
  • ویتامین ب6
  • نیاسین

توجه داشته باشید همانطور که در خوردن ملون در بارداری یا خوردن گرمک در بارداری یا خوردن به در بارداری حد تعادل را رعایت می کنید و به میزان متعادل از این میوه ها استفاده می کنید، برای دادن خربزه به فرزندتان هم باید تعادل را رعایت کنید. 

چه مدت می‌توان خربزه خردشده را در یخچال ذخیره کرد؟

همان‌طور که در پاسخ به سوال از چه سنی می‌توان به کودک خربزه داد؟ مطرح شد خربزه یکی از میوه‌های مجاز در 9 ماهگی است و دستورالعمل‌های متفاوتی برای نگهداری این میوه مطرح شده است. برخی از منابع پیشنهاد می‌کنند می‌توان خربزه را تا یک هفته در یخچال نگه داشت و برخی منابع می‌گویند تا دو سه روز. توصیه می‌کنیم که برای احتیاط بیشتر خربزه را برای فرزندتان فقط 24 ساعت در یخچال نگه دارید.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که از چه سنی می‌توان به کودک خربزه داد. به یاد داشته باشید که برای دادن خربزه به فرزندتان، کافی است میوه را بشویید و سپس آن را از وسط خرد کنید. هسته‌ها را بیرون بریزید سپس پوست را ببرید و داخل خربزه را تکه تکه کنید. می‌توانید آن را تبدیل به پوره میوه برای نوزاد 6 ماهه کنید یا همراه با موز، پنیر یا آووکادو به فرزندتان بدهید.