تست بارداری با جوش شیرین چند درصد درست است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تست بارداری با جوش شیرین

انجام تست بارداری با جوش شیرین در منزل برای مشخص کردن بارداری یکی از کارهایی است که برخی از خانم‌ها به آن فکر می‌کنند یا حتی انجام داده‌اند. جوش شیرین یکی از روشهای تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی و هنوز هم توسط بسیاری در سراسر جهان برای آزمایش بارداری استفاده می‌شود. این یک روش خانگی ساده، کم هزینه و راحت برای تشخیص هورمون hCG (هورمون بارداری) در ادرار است. معمولا این تست زمانی انجام می‌شود که پریود خانم هنوز عقب نیفتاده است و برای تشخیص زودهنگام مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه حتی فیلم تست بارداری با جوش شیرین در سایت‌های مختلف وجود دارد، این سوال پیش می‌آید که اساسا این روش، روشی مطمئن و ایمن هست یا خیر. در این فرصت می‌خواهیم به تفصیل این موضوع را شرح دهیم؛ همراه ما باشید.

نحوه انجام تست بارداری با جوش شیرین

گنادوتروپین جفتی انسانی یا hCG در اوایل بارداری در ادرار وجود دارد. از جوش شیرین می‌توان برای بررسی وجود آن در ادرار استفاده کرد. واکنش جوش شیرین با ادرار تعیین می‌کند که آیا hCG در آن ادرار وجود دارد یا خیر. تست بارداری با جوش شیرین از آن جهت طرفدار دارد که خانگی است و بدون نیاز به آزمایشگاه می‌توان از آن استفاده کرد؛ دقیقا مثل تست بارداری با خمیر دندان، تست بارداری با وایتکس، تست بارداری با نمک، تست بارداری با پیاز، تست بارداری با گلاب، تست بارداری با قند، یا تست بارداری با نشاسته. با توجه به اینکه معمولا تمام این مواد در خانه موجود هستند، استفاده کردن از آنها راحت است و خیلی سریع نیز انجام می‌شود.

نحوه انجام تست بارداری با جوش شیرین

برای انجام این تست در یک لیوان یک بار مصرف مقداری از ادرار خود را جمع کنید. سپس مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید و منتظر واکنش شیمیایی آن باشید. بهتر است این کار را با ادرار اول صبح انجام دهید تا میزان هورمون HCG در بالاترین حد خود باشد. اگر تست بارداری با جوش شیرین کف کرد یا تشکیل حباب داد، به معنی مثبت بودن تست و تایید بارداری است. چنانچه هیچ واکنشی ایجاد نشد، نتیجه تست منفی است. به یاد داشته باشید که این تست بر اساس هورمون HCG موجود در خون جواب می‌دهد. بنابراین اگر تست را خیلی زود انجام دهید، پاسخ منفی دریافت می‌کنید. یعنی اگر هنوز میزان هورمون HCG در ادرار آنقدر بالا نرفته باشد تا خود را نشان دهد، نتیجه تست منفی خواهد بود. لذا می‌توان اینطور گفت که حتی تست بارداری با جوش شیرین هم برای تشخیص زودهنگام بارداری کارایی ندارد.

*علت دیر مثبت شدن آزمایش خون بارداری

چه قدر می‌توان به تست بارداری با جوش شیرین اعتماد کرد؟

در واقع هیچ قطعیتی برای صحت تست بارداری با جوش شیرین وجود ندارد. این روش توسط برخی از خانم‌ها تایید می‌شود، در حالی که برخی دیگر از خانم‌ها آن را رد می‌کنند. ‌

بدیهی است که با عقب افتادن پریود، انجام آزمایش بارداری به جهت تایید وجود هورمون HCG در خون ضرورت دارد. در واقع فقط آزمایش خون و سونوگرافی است که وجود حاملگی را به طور قطعی تایید یا رد می‌کند.

بهترین زمان انجام تست بارداری خانگی با جوش شیرین

بهترین زمان برای انجام تست بارداری جوش شیرین یک هفته یا بیشتر پس از عقب افتادن قاعدگی است. انجام زودهنگام آزمایش ممکن است به نتیجه منفی ختم شود. بدیهی است که در این زمان آزمایش خون نیز بارداری را نشان می‌دهد.

تشخیص زودهنگام بارداری به کمک تست های خانگی حاملگی با جوش شیرین

اگر منظور شما از تشخیص زودهنگام بارداری، تشخیص پیش از قطع پریود است، باید بدانید که چنین چیزی در عمل با هیچ روشی امکانپذیر نیست حتی اگر تست بارداری با جوش شیرین قبل از پریود باشد. در واقع بارداری تنها زمانی تایید می‌شود که هورمون بارداری در خون و ادرار ترشح موجود باشد؛ این اتفاق در هفته پنجم بارداری رخ می‌دهد؛ یعنی زمانی که حدودا یک هفته از تاریخ شروع پریود بعدی گذشته است و پریودی اتفاق نیفتاده است. بنابراین حتی تست حاملگی با جوش شیرین هم نمی‌تواند پیش از قطع پریود، وجود حاملگی را اثبات کند.

تست حاملگی با جوش شیرین

زودهنگام‌ ترین علائم بارداری

  • قطع پریود
  • تهوع و استفراغ  (شروع از هفته 5 یا 6)
  • تکرر ادرار
  • سینه‌های حساس و دردناک
  • خستگی
  • نفخ

البته این امکان نیز وجود دارد که این علائم ناشی از سایر بیماری‌ها هم باشد، لذا انجام آزمایش خون بارداری برای تشخیص قطعی بارداری لازم و ضروری است. در ادامه روش تشخیص بارداری با جوش شیرین امده است.

تست بارداری با جوش شیرین برای تعیین جنسیت

به جز تایید یا رد بارداری با جوش شیرین، تعیین جنسیت با جوش شیرین نیز موضوع و موردی است که خانم‌های زیادی به آن فکر می‌کنند یا حتی از آن استفاده و به آن استناد می‌کنند.

اینطور گفته می‌شود که واکنش نشان دادن جوش شیرین با ادرار به صورت کف به این معنی است که جنین پسر است و در صورتی که ادرار با جوش شیرین کف نکرد و جوش شیرین ته‌نشین شد، نشان می‌دهد که جنین دختر است.

این در حالی است که قبلا گفته شده بود که کف نکردن ترکیب جوش شیرین با ادرار به معنی رد فرضیه بارداری است و نه تعیین جنسیت دختر.

از همین رو است که موکدا می‌گوییم از اینگونه روش‌ها، نه برای تایید بارداری و نه برای تعیین جنسیت جنین، استفاده نکنید.

مشخص است که این روش هیچ پایه علمی ندارد و قابل استناد نیست. حتی اگر عده‌ای معتقدند که از این روش استفاده کرده‌اند و نتیجه درست دریافت کرده‌اند، باید گفت که دریافت نتیجه درست از اینگونه تست‌ها کاملا تصادفی است و هرگز قابل استناد نیست و نمی‌توان آن را تعمیم داد.

بنابراین اینطور می‌توان گفت که آنقدرها هم که فکر می‌کنید تست جوش شیرین راست و درست نیست. عکس تست جوش شیرین دختر و پسر در زیر آمده است. در عکس تست جوش شیرین با ادرار کف کردن ادرار مشخص است. این عکس تست بارداری مثبت با جوش شیرین برای اطلاع از نتیجه کمک کننده است. 

تست تعیین جنسیت بارداری با جوش شیرین

کلام آخر

تست بارداری با جوش شیرین چند درصد درسته؟ در واقع کاملاً تصادفی ست . در حالی که وسوسه انگیز است که یک تست بارداری خانگی ساده را انتخاب و از آن استفاده کنید، اما واقعیت این است که صحت هیچ یک از انواع این تست‌ها، از نظر علمی تایید شده نیستند. 

ممکن است امتحان کردن تست بارداری با جوش شیرین یا هر ماده‌ خانگی دیگری، قبل از استفاده از یک روش اثبات شده و قطعی جالب باشد، اما هرگز نتایج حاصل از آن را جدی نگیرید و حتما آزمایش بدهید. تایید بارداری تنها زمانی ممکن است که مقدار مناسب و قابل توجهی از هورمون بارداری یا همان HCG در بدن ترشح شده باشد.حتی استفاده از بیبی چک یا آزمایش خون زودهنگام نیز می‌تواند نتیجه اشتباه و نادرست نشان دهد. بنابراین حتما در زمان درست از آزمایش مطمئن برای تایید یا رد بارداری خود استفاده کنید.