دمای مناسب اتاق خواب نوزاد در زمستان و تابستان

مرداد ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دمای مناسب اتاق خواب نوزاد

دمای مناسب اتاق خواب تاثیری بسیار زیادی در کیفیت خواب دارد،؛ گرچه مادر باید با بهترین نحوه خواباندن نوزاد تازه متولد شده نیز آشنا باشد. به طور کلی اگر دما اندکی زیاد یا کم باشد، خوابیدن امکانپذیر نیست یا به سختی امکانپذیر می‌شود و در حقیقت از کیفیت خواب کاسته می‌شود. دمای مناسب اتاق خواب کودک یکی از مسائل مهمی است که باید همواره مورد توجه قرار بگیرد. زیرا دما و رطوبت مناسب اتاق نوزاد تاثیر مستقیمی در راحتی نوزاد و آسایش او دارد. 

دمای مناسب اتاق خواب چه قدر است؟

قرار گرفتن در یک محیط راحت برای خواب سالم ضروری است. دمای مناسب اتاق خواب برای بزرگسالان با نوزادان اندکی متفاوت است. اما این تفاوت آنقدر زیاد نیست که والدین اتاق نوزاد یا حتی کل منزل را گرم‌تر از حد معمول نگه دارند؛ زیرا بدون تردید این حالت نوزاد را کلافه می‌کند. باید بدانید که به طور کلی دمای بدن در هنگام خواب کاهش پیدا می‌کند. بنابراین هنگامی که دمای مناسب اتاق خواب کودک را تنظیم می‌کنید و نوزاد را می‌خوابانید، باید بر اساس فصل از یک رو انداز مناسب (پتو یا ملحفه) استفاده کنید. 

همین جا باید اشاره کنیم که دلایل علمی وجود دارد که دمای اتاق در حدود 65 درجه فارنهایت (18.3 درجه سانتیگراد) برای خواب مناسب در شب مطلوب است. این تناسب به تنظیم دمای داخلی بدن نیز مربوط است. اگر دمای محیط خواب گرم یا سرد باشد، بر افت دمای داخلی بدن تاثیر می‌گذارد و باعث اختلال در خواب می‌شود. 

دمای مناسب اتاق خواب نوزادان چه قدر است؟

دما و رطوبت مناسب نوزاد

در یک قاعده کلی باید بدانید که نیازی به ایجاد فضای خواب بسیار متفاوت برای نوزادان نیست. نوزادان در یک اتاق بین 60 تا 68 درجه فارنهایت (15.6 و 20 درجه سانتیگراد)، به شرطی که مطابق فصل درست لباس پوشیده باشند، به راحتی می‌توانند بخوابند. این موضوع را بسیار جدی بگیرید که باید از گرمای بیش از حد نوزاد خودداری کنید، زیرا گرمای بیش از حد می‌تواند خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را افزایش دهد.

توجه داشته باشید که نوزادان نمی‌توانند درجه حرارت خود را به راحتی به اندازه بزرگسالان تنظیم کنند و معمولا با پوششی متفاوت از بزرگسالان می‌خوابند. بنابراین کمی تنظیم دما و رسیدن به یک درجه حرارت مناسب برای آنها سخت است. لذا توصیه می‌کنیم در داخل منزل از کلاه برای نوزاد استفاده نکنید تا در دما داخلی بدن او اختلالی ایجاد نکرده باشید. کلاه می‌تواند در توانایی خنک شدن نوزادان تاثیر داشته باشد.همیشه لباس‌های نوزاد در چند هفتۀ اول پس از تولد را با دقت بیشتر انتخاب کنید. 

پشت گردن یا معده نوزاد را هنگام خواب لمس کنید، به این ترتیب می توانید مطمئن شوید دمای اتاق خواب مناسب است یا خیر. چنانچه پوست نوزاد گرم است یا او عرق کرده است، یک لایه از لباس نوزاد را بردارید و حتما تهویه مناسبی برای اتاق در نظر بگیرید. 

تاثیر دمای خیلی بالا یا خیلی پایین بر خواب نوزاد 

دمای خیلی بالا یا خیلی پایین

یاد بگیرید که دما و رطوبت مناسب نوزاد را بر اساس فصل و شرایط نوزاد تنظیم کنید. عدم تنظیم درست دمای اتاق خواب کودک حتی در بیمار شدن و یا عدم بهبودی بیماری او تاثیر خواهد داشت.

  • تاثیر دمای خیلی بالا (گرم) بر خواب نوزاد

وقتی دمای اتاق بالاتر از دمای مطلوب خواب است، نوزاد بی قرار می‌شود و خواب بی قراری را تجربه می‌کند. فراموش نکنید که رطوبت همانند گرما می‌تواند منجر به مشکلات خواب شود. 

  • تاثیر دمای خیلی پایین (سرد) بر خواب کودک

دمای پایین تر از حد مطلوب نیز کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سرما نیز امکان خوابیدن یا راحت خوابیدن را مختل می‌کند و منجر به بیداری می‌شود. با این حال تاثیر گرما در اختلال خواب بیشتر از سرما است. بنابراین هنگامی که دمای مناسب اتاق خواب نوزاد را تنظیم می‌کنید، مطابق فصل و لباس نوزاد این کار را انجام دهید تا در خواب او اختلال ایجاد نکرده باشید و منجر به بی‌قراری نوزاد نشوید. 

ویژگی‌های یک محیط خوب برای خواب نوزاد

ویژگی‌های یک محیط خوب برای یک خواب سالم

  • دمای مناسب اتاق خواب

اگر دمای محیط مناسب باشد، خواب خوب و عمیقی را تجربه خواهید کرد. به نوزاد خود این اجازه را بدهید که در دمایی مناسب، نه خیلی گرم و نه خیلی سرد، بخوابد. بنابراین دمای مناسب اتاق خواب کودک را بر اساس پوشش و فصل انتخاب و تنظیم کنید. 

  • تهویه مناسب

اتاق خواب شما و کودکتان باید تهویه مناسب داشته باشد. هوا باید در اتاق جریان داشته باشد. هر روز باید برای تازه شدن هوای اتاق و منزل، اندکی در یا پنجره‌ها را باز بگذارید. این کار حتی در روزهای سرد زمستانی نیز لازم و ضروری است. 

  • رختخواب مناسب

به غیر از دمای مناسب اتاق خواب که در خواب با کیفیت تاثیر دارد، رختخواب مناسب نیز در خوب خوابیدن موثر است. با تغییر فصل رختخواب مناسبی برای فرزند خود انتخاب کنید تا او به راحتی بخوابد. 

  • تاریک بودن اتاق

همراه با دما و رطوبت مناسب نوزاد، به موضوع روشنایی نیز توجه کنید. خوابیدن در یک محیط پر نور هرگز راحت نیست. نوزاد شما در یک محیط پر نور نمی‌تواند به راحتی بخوابد. حال تصور کنید که یک محیط خیلی گرم یا خیلی سرد با نور زیاد را برای خواباندن نوزاد انتخاب کرده باشید. مشخص است که برای خواباندن او موفق نخواهید بود. 

  • نبودن سر و صدا

برای خوابیدن آرامش نیاز است. بهتر است شرایط محیط خواب را طوری تنظیم کنید که عاری از هرگونه سر و صدای اضافی باشد. گرچه برخی از نوزادان در سر و صدای زیاد هم می‌‌خوابند؛ اما کیفیت خواب خوبی ندارند. 

  • روال خواب

تلاش کنید از همان ابتدا برای کودک یک روال خواب مناسب تدوین کنید. این کار در ابتدا اندکی سخت است، اما اگر مداومت کنید و سخت‌کوش باشید، نتایج خوبی عایدتان خواهد شد. 

  • قصه گویی

قصه گویی برای نوزادان و کودکان در خواب آنها تاثیر زیادی دارد. حتی برای نوزاد تازه متولد شده خود نیز قصه بگویید یا اینکه لالایی بخوانید. به این ترتیب نه تنها به خوابیدن او کمک می‌کنید، بلکه دایره لغات او را بالا می‌برید و باعث می‌شوید که زودتر به حرف بیفتد. 

توجه: برای نوزادان نارس و زودرس دمای مناسب اتاق خواب نوزاد چیزی در حدود 72 درجه فارنهایت مناسب است. تنظیم درجه حرارت نوزادان کندتر از بزرگسالان است. چنانچه دمای اتاق نوزاد نارس خیلی سرد باشد، او کالری زیادی صرف گرم کردن خود می‌کند و همین سوختن کالری بیشتر منجر به کاهش وزن او می‌شود. 

دمای مناسب اتاق خواب نوزاد در هر فصل

دمای مناسب نوزاد در هر فصل

  • بهار

16 درجه سانتی‌گراد دمای مناسب اتاق برای فصل بهار است. حتما از تهویه مناسب برای جریان داشتن هوا نیز استفاده کنید. اگر کودکتان آلرژی فصلی دارد، در فصل بهار کمی محتاطانه‌تر در و پنجره‌ها را باز کنید. 

  • تابستان

دمای مناسب اتاق خواب نوزاد در تابستان نباید کمتر از 16 یا 17 درجه سانتی‌گراد شود. از باد مستقیم کولر برای نوزاد خود استفاده نکنید. همین که محیط به اندازه کافی خنک باشد و او عرق نکند، کافی است.

  • پاییز

در پاییز هم دمای اتاق نباید کمتر از 16 درجه شود. سرد بودن هوا نباید باعث شود که تهویه اتاق را نادیده بگیرید. نادیده گرفتن تهویه هوا می‌تواند در بیمار شدن نوزاد موثر باشد.

  • زمستان

در زمستان دمای اتاق کودک را بیشتر از 20 درجه نگه ندارید. از رختخواب مناسب استفاده کنید و به اندازه کافی لباس تن بچه کنید. 

کلام آخر

تنظیم دمای مناسب اتاق خواب به شدت در کیفیت خواب تاثیر دارد. توصیه می‌کنیم یک بار دیگر مطالب بالا را مرور کنید و در کنار اینکه دمای مناسب اتاق خواب نوزاد را تنظیم می‌کنید، به فاکتورهای دیگر نیز توجه کنید. مثلا لباس مناسب تن نوزاد کنید و لباس او را بر اساس جدول سایز لباس نوزاد انتخاب کنید و بیش از اندازه لباس تن او نکنید.