فیسالیس در بارداری، خطر و عوارض سقط جنین و عقیم شدن با آن

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فیسالیس در بارداری

فیسالیس یک میوه متفاوت و عجیب است که در ایران به نام عروسک پشت پرده شناخته می‌شود. این میوه در کشورهای دیگر به نام‌های گیلاس زمینی و فانوس چینی هم معروف است.

وب سایت گهواره در این مقاله به توضیح انواع فواید، خواص و ضررهای خوردن میوه فیسالیس در بارداری می‌پردازد.

فیسالیس چیست؟

فیسالیس یک میوه استوایی است که در مناطق بومی آمریکای جنوبی پرورش می‌آید. این میوه از خانواده گوجه‌فرنگی و گوجه گیلاسی است. این میوه رنگ زرد مایل به نارنجی و ظاهری مشابه با پرتقال دارد. طعم این میوه عجیب ترکیبی از طعم گیلاس، آناناس، توت‌فرنگی و کیوی است.

انواع فیسالیس چیست؟

انواع متفاوتی از این میوه وجود دارد که هرکدام خاصیت‌های متفاوتی دارد.

  • فیسالیس زرد: فیسالیس زرد به اسم توت طلائی شناخته می‌شود. اندازه این میوه به‌اندازه یک گوجه گیلاسی است بسیار معطر است و دارای دانه‌های ریز فراوان است. این میوه در هوای گرم و خاک مرطوب پرورش داده می‌شود؛ ولی بسیار مقاوم است و شرایط آب هوایی گوناگون را تحمل می‌کند.
  • فیسالیس سبز: فیسالیس سبز هنگامی است که میوه نارس باشد. فیسالیس نارس سمی است و باعث مسمومیت در بدن می‌شود؛ فیسالیس نارس طعم شیرین و لذیذی دارد.
  • فیسالیس نارنجی: فیسالیس نارنجی که به نام فانوس چینی شناخته شده است بومی کشور ژاپن است. این گیاه برای سه سال زنده می‌ماند و سرشار از ویتامین ث است. نکته‌ای که راجع به این گیاه باید در ذهن بسپارید این است که به‌جز قسمت میوه بقیه قسمت آن بسیار سمی است.

فیسالیس در بارداری

مضرات میوه فیسالیس چیست؟

درست است که فیسالیس خاصیت داروئی و صنعتی فراوانی دارد؛ اما خوردن میوه فیسالیس در بارداری و به طور کلی عبارت‌اند از:

  • مسمومیت: اگر میوه فیسالیس نارس که رنگ سبزی دارد مصرف کنید، ممکن است سمی باشد و باعث مسمومیت شود.
  • آلرژی: برای بیشتر افراد خوردن میوه فیسالیس باعث حساسیت حاد می‌شود؛ بنابراین اگر به انواع توت‌ها آلرژی دارید از خوردن فیسالیس در بارداری خودداری کنید.
  • نارسایی طحال: هم‌چنین میوه فیسالیس برای بیمارانی که مبتلا به نارسایی طحال هستند بسیار مضر است، توصیه می‌شود به‌هیچ‌عنوان مصرف نشود.

فیسالیس در بارداری و خطر سقط جنین

فیسالیس در بارداری

در طب سنتی قدیمی، گیاه‌شناسان عصاره آبی میوه فیسالیس را یک دارو برای سقط‌جنین و ضد باروری می‌دانستند در زمان‌های گذشته به زنانی که نمی‌خواستند باردار شوند میوه فیسالیس را پیشنهاد می‌کردند. اکنون ثابت شده است این میوه خاصیت عقیم‌کنندگی دارد.

با این‌حال اگر اصرار دارید این میوه را نوش جان کنید، بهتر است این مضرات فیسالیس در بارداری را هم بشناسید و مراقب آن‌ها باشید:

  • استفاده از  میوه فیسالیس در دوران بارداری می‌تواند باعث یک آلرژی قوی شود از علائم این آلرژی می‌تواند به تورم، خارش و بثورات اشاره کرد. این واکنش‌های بدن می‌تواند بر رشد جنین تاثیرات منفی بگذارد.
  • هم‌چنین میوه فیسالیس باعث کاهش عملکرد فشار خون می‌شود، بیشتر زنان باردار در دوران بارداری فشار خون ثابت ندارد؛ بنابراین زنان باردار هنگام استفاده از میوه فیسالیس در دوران بارداری باید بسیار مواظب باشند.
  • از عوارض استفاده میوه فیسالیس در دوران بارداری ادرار آوری فراوان است. استفاده از این میوه باید همراه با دارو باشد زیرا احتمال کم آب شدن بدن وجود دارد و این موضوع می تواند بر رشد کودک تاثیر منفی بگذارد. 

آیا فیسالیس عقیم می‌کند؟

نام دیگر میوه فیسالیس کاکنج است در منابع اصیل طب سنتی ذکر شده است میوه کاکنج برای عقیم‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و افرادی که قصد دارند بارور نشوند از این میوه مصرف می‌کنند. 

فیسالیس برای کودکان

میوه فیسالیس تأثیرات گوناگون و عجیبی برای بدن دارد؛ اما آیا میوه فیسالیس برای کودکان مفید است یا مضر؟ میوه فیسالیس برای کودکان خواص زیادی دارد این میوه برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع یبوست کودکان پیشنهاد می‌شود. 

علاوه بر این میوه فیسالیس می‌تواند باعث افزایش قدرت بدنی کودکان شود، نیروی بدنی کودک را بسیار افزایش ‌دهد،گردش خون در بدن انسان را بهبود دهد و از کم‌خونی پیشگیری کند. هم‌چنین فیسالیس می‌تواند باعث تقویت بینایی در کودکان شود.

خواص فیسالیس

خواص فیسالیس

از جمله ترکیبات به کار رفته در میوه فیسالیس، ویتامین E و ویتامین C است و از سویی این میوه دارای آهن، منیزیوم، فسفر و پتاسیم است. با وجود این ترکیبات از خواص این میوه ارزشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت سیستم ایمنی بدن

گیلاس زمینی یا فیسالیس حاوی ویتامین C است. وجود این ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود. هم‌چنین این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است و آنتی‌اکسیدان‌ها در تولید گلبول سفید خون نقش زیادی دارد. با افزایش گلبول‌های سفید خون بدن انسان در بدن بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌شود.

تقویت عملکرد اندام‌های بدن

میوه فیسالیس تأثیر بسیار خوبی در بهبود عملکرد اندام‌هایی مانند کبد، کلیه و چشم می‌گذارد:

  • این میوه در پاک‌سازی بدن انسان بسیار کمک می‌کند و همین امر باعث تقویت کبد می‌شود، تقویت کبد خطر تخریب و سرطان آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • وجود کاروتنوئیدها در این میوه باعث سلامت چشم و تقویت بینایی می‌شود. مصرف این میوه کمک بسیار زیادی برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های دژنراسیون ماکولا و آب‌مروارید می‌کند. 
  • به علاوه هنگامی که از این میوه به‌ اندازه مناسب مصرف کنید میزان دفع ادرار افزایش پیدا می‌کند و باعث دفع سموم می‌شود. این امر باعث سلامتی کلیه می‌شود.

بهبود سیستم گردش خون 

میوه فیسالیس خاصیت ضدالتهابی بالایی دارد. این خاصیت باعث کاهش التهاب عروق خونی و شریان‌ها می‌شود که خود باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد. وجود لینولئیک اسید و اولئیک اسید در فیسالیس باعث کاهش کلسترول بالا خون می‌شود و خطر ابتلا به فشارخون بالا و آتروالسکروز را کاهش می‌دهد.

کاهش وزن با خوردن میوه فیسالیس

میوه فیسالیس کالری بسیار پائینی دارد؛ بنابراین افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند و از میوه‌هایی با کالری پایین تغذیه می‌کنند، می‌‌توانند این میوه را در برنامه تغذیه خود قرار دهند.

پیشگیری از سرطان با فیسالیس

رادیکال‌های آزاد یکی از دلایل ابتلا به سرطان است. به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها فراوان و همچنین خاصیت ضد التهابی، این میوه باعث کاهش‌یافتن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و از رخ دادن سرطان جلوگیری می‌کند.

افزایش انرژی بدن با خوردن فیسالیس

وجود بالای دوز ویتامین B  در این میوه باعث افزایش انرژی در بدن انسان می‌شود. زمانی که بدن انسان به‌اندازه کافی ویتامین B  ذخیره داشته باشد احساس خستگی در انسان بسیار کاهش پیدا می‌کند.

آیا فیسالیس سمی است؟

آیا فیسالیس سمی است؟

فیسالیس نارس که به رنگ سبز است به دلیل وجود سولانین سمی است. این ماده سمی در سیب‌زمینی‌های سبز هم وجود دارد که قرار دادن آن‌ها در نور آفتاب باعث ازبین‌رفتن سولانین یا کم‌شدن درصد موجود در میوه نارس می‌شود. مصرف فیسالیس نارس باعث احساس تهوع، اسهال و گرفتگی معده می‌شود؛ اما مصرف بیش از حد از فیسالیس نارس می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

جمع‌بندی

در این نوشته از گهواره به سراغ معرفی یکی از میوه‌های عجیب در ایران به نام فیسالیس رفتیم که بومی کشور ما نیست اما در بازار‌های میوه پیدا می‌شود. از مزایا و مضرات میوه فیسالیس با شما صحبت کردیم و گفتیم خوردن فیسالیس در بارداری بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند باعث سقط جنین در شما شود. 

در مجله گهواره می‌توانید چندین مقاله دیگر را که راهنمای شما در بارداری هستند را بخوانید و اطلاعات بیشتری را درباره این مرحله مهم زندگی خود به دست بیاورید.

 

سوالات متداول:

طریقه مصرف فیسالیس چگونه است؟

فیسالیس به‌صورت تازه و خشک قابل‌مصرف است. از فیسالیس می‌توان در سالاد سبزیجات و سالاد میوه استفاده کرد همچنین می‌توانید از این میوه در تهیه کیک و شیرینی و انواع دسر استفاده کرد.

آیا فیسالیس باعث زایمان زودرس می‌شود؟

میوه فیسالیس قاعده‌آور است و اگر زنان حامله از این میوه مصرف کنند، به احتمال زیاد باعث زایمان زودرس در آن‌ها می‌شود.

منابع:

https://babyfacts.com/pregnant-eat-gooseberries/
https://gardenlux.decorexpro.com/en/sad-i-ogorod/yagody/fizalis-polza-i-vred-dlya-zdorovya.html