درمان جوش با سرکه سیب | سرکه سیب برای جوش صورت مفید است یا مضر؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان جوش با سرکه سیب

بدن ما سموم را از طریق پوست ترشح می‌کند. زمانی که منافذ پوست با عرق، کثیفی، چربی و فولیکول مو بسته شده باشد، این سموم در زیر سطح پوست باقی مانده و باعث عفونت باکتریایی می‌شود که نتیجه آن بروز جوش و آکنه است. آکنه و جوش یکی از عارضه‌های پوستی بسیار شایع است که تقریبا حدود 85 درصد از افراد را به خود درگیر کرده است. این عارضه پوستی برای برخی از افراد بعد از سن بلوغ به پایان می‌رسد، اما در برخی افراد دیگر، با عمیق‌تر شدن در لایه‌های زیرین پوست ادامه خواهد داشت. جای جوش یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در این مطلب از گهواره به یکی از روش‌های خانگی درمان جای جوش با سرکه سیب می‌پردازیم. همچنین میتوانید به مقاله مشابه درمان جوش صورت با گلاب مراجعه کنید.  

معجزه سرکه سیب برای پوست صورت

سرکه سیب زمانی ساخته می‌شود که سیب با مخمر و سایر باکتری‌های مفید تخمیر می‌شود که در این فرآیند ترکیبی به نام اسید استیک در سرکه ایجاد می‌شود که خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. بنابراین سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی به عنوان یکی از بهترین و قوی‌ترین لایه بردارها و پاک کننده‌های پوست به شمار می‌رود. همچنین این ماده می‌تواند آثار باقی مانده از جوش و آکنه را محو کرده و با افزایش کلاژن سازی در سطح پوست باعث رشد سلول‌های جدید شده و سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک کند.

 از معجزه‌های سرکه سیب برای پوست صورت عبارتند از:

  • متعادل کردن pH پوست

پوست بدن زمانی که مشکل خاصی آن را تهدید نکرده باشد، در حالت طبیعی مقداری اسیدی است. بنابراین در برخی مواقع که بیماری‌ها، آلودگی و باکتری باعث کاهش خاصیت اسیدی پوست می‌شوند، سرکه سیب می‌تواند به عنوان یک ماده اسیدی Ph پوست را متعادل کند.

  • از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها

آلفاهیدروکسی اسید موجود در سرکه سیب، خاصیت ضد قارچی و ضدباکتریایی داشته و برای از بین بردن باکتری‌های جوش صورت بسیار مفید است.

  • لایه بردار

آلفاهیدروکسی اسید موجود در سرکه سیب خاصیت لایه برداری داشته و می‌تواند پوست صورت را صاف‌تر و شاداب‌تر کند.

  • از بین بردن لکه‌های پوستی

با بالا رفتن سن، لکه‌های پوستی بر روی پوست صورت افزایش پیدا می‌کند. سرکه سیب می‌تواند به عنوان یک تونر به کم رنگ شدن این لکه‌ها کمک کند.

  • کاهش جوش و آکنه

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سرکه سیب، از بین بردن جوش و آکنه صورت است. این ماده به دلیل داشته خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی به خوبی می‌تواند باکتری‌های جوش را از بین ببرد.

  • از بین بردن چین و چروک

سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت آنتی امسیدانی که دارد به خوبی می‌تواند از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس جلوگیری کرده و همچنین باعث سفت شدن پوست صورت و از بین رفتن آنها شود.

معجزه سرکه سیب

سرکه سیب برای جوش صورت 

همانطور که گفته شد، سرکه سیب می‌تواند یک روش خانگی آسان و کم هزینه برای از بین بردن جوش‌های صورت باشد. این درمان خانگی ساده و مقرون به صرفه می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند و از جوش های آینده جلوگیری کند. تجمع باکتری‌ باعث ایجاد جوش و آکنه بر روی سطح پوست می‌شود. سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد می‌تواند باکتری‌ها را از بین برده و سطح پوست را ضدعفونی کند. همچنین به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، ph پوست را متعادل کرده و از افزایش چربی، عفونت و خشکی روی سطح پوست جلوگیری می‌کند. اسیدهای استیک و مالیک موجود در سرکه سیب، لایه های محافظ جوش را می‌شکنند و تا ریشه عفونت نفوذ کرده و آن را از بین می‌برند.

طریقه مصرف سرکه سیب برای جوش صورت

سرکه سیب را می‌توان به تنهایی و یا در ترکیب با سایر مواد طبیعی برای از بین باکتری‌ها و جلوگیری از عفونت استفاده کرد. از آنجایی که سرکه سیب خاصیت اسیدی قوی دارد و ممکن است اگر به تنهایی استفاده شود بر روی پوست‌های حساس، حساسیت ایجاد کند، توصیه می‌شود تا در ترکیب با سایر مواد طبیعی از آن استفاده کرد. در این صورت شما می‌توانید از خواص مواد دیگر نیز استفاده کنید. از روش‌های مصرف این ماده برای جوش صورت عبارتند از:

  • سرکه سیب به تنها

می‌توانید از سرکه سیب بصورت موضعی برای از بین بردن جوش و جای آن استفاده کنید. کافیست یک پنبه یا پد را به مقداری سرکه آغشته کرده و روی جوش‌های صورت، گردن، ران و بازوهای خود بمالید و پس از 10 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

  • سرکه سیب و آب

یک واحد سرکه سیب و سه واحد آب ولرم را باهم مخلوط کرده و روزانه صورت خود را با آن بشویید. آب باعث می‌شود تا سرکه رقیق شده و حساسیت ایجاد نکند. پس از شستشو اجازه دهید تا پوست خشک شود، سپس صورت خود را با آب شسته و خشک کنید.

  • سرکه سیب و زردچوبه

زردچوبه خاصیت آنتی بیوتیکی داشته و می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با زردچوبه مخلوط کرده تا یک ماده خمیری به دست آید. خمیر را روی جوش‌های صورت خود مالیده و پس از 10 دقیقه آن را بشویید. این کار را 2 بار در روز تکرار کنید.

  • سرکه سیب و جوش شیرین

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید. مواد را با کمک یک پد روی نواحی مورد نظر قرار دهید و پس از چند دقیقه بشویید و خشک کنید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید تا جای جوش از بین برود.

طریقه مصرف سرکه سیب برای جوش صورت

ماسک عسل و سرکه سیب سیب برای جوش

از جمله خواص عسل می‌توان به خاصیت ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی، مرطوب کنندگی، آبرسانی، تغذیه کننده پوست، بهبود جای زخم و جوش و از بین بردن چین و چروک اشاره کرد. به همین دلیل است که از این ماده مانند سرکه در بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود. از عسل می‌توان به عنوان لایه بردار، درمان جای جوش و آکنه، مرطوب کننده صورت، پاک کننده آلودگی‌ها و بهبود زخم و سوختگی استفاده کرد.

برای تهیه ماسک عسل و سرکه سیب برای جوش‌های صورت کافیست سه قاشق غذاخوری عسل طبیعی و ارگانیک را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خوب مخلوط کنید تا یک ماده یکنواخت بدست آید. قبل از استفاده از این ماسک صورت خود را کامل شسته و خشک کنید. ماسک را روی پوست خود قرار دهید و بعد از 20 دقیقه مقداری آن را روی پوست خود ماساژ داده و با آب ولرم کامل بشویید و خشک کنید. این ناسم را هفته‌ای دو تا سه بار تکرار کنید. در مورد طرز تهیه ماسک خانگی برای جوش صورت‌ چرب در این مقاله بیشتر بخوانید. 

سرکه سفید برای جوش

سرکه سیب و آب جوش

سرکه سیب حاوی استیک، سیتریک، لاکتیک و ساسنیک اسید است که می‌تواند عامل اصلی جوش را بطور کامل از بین ببرد. البته توجه داشته باشید که در برخی اوقات می‌تواند باعث التهاب و تحریک شود. بهتر است برای درمان جوش و آکنه از اب ولرم و سرکه سیب استفاده شود. آب جوش می‌تواند باعث ایجاد التهاب و سوختگی شود.

آیا سرکه سیب پوست را تیره می‌کند؟

همانطور که گفته شد، سرکه سیب می‌تواند ph پوست را متعادل کند و همین باعث می‌شود تا پوست صورت شفاف‌تر و روشن‌تر شود. بنابراین نگران تیره شدن پوست خود با استفاده از سرکه سیب نباشید. همچنین سرکه سیب می‌تواند لک‌های پوستی را کم‌رنگ‌تر و جای جوش و زخم را بهبود یابد.