مهمترین خواص نارگیل برای کودکان چیست؟

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص نارگیل

نارگیل یک میوه بومی مناطق استوایی به شما می‌آید و گونه‌ها متفاوتی دارد. نارگیل سبز یکی از پر طرفدارترین میوه‌ها در بخش‌های مختلف آسیا به شما می‌آید و همچنین نارگیل قهوه‌ای که در ایران هم به راحتی پیدا می‌شود و بسیار خوش طعم است. بسیاری از مردم این مناطق آب نارگیل را یک موهبت برای بشر می‌دانند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا میوه نارگیل یا آب نارگیل یا شیر آن برای کودکان مفید است؟ آیا می‌توان از این میوه استوایی برای کودکان استفاده کرد یا نه؟ در ادامه این مطلب بیشتر می‌توانید جواب این سوالات را پیدا کنید.

مهم ترین خواص نارگیل برای کودکان

میوه نارگیل در پوسته دوم آن قرار دارد که به اصطلاح به آن گوشت نارگیل گفته می‌شود. این میوه که بسیار خوش طعم است را هم می‌توان تازه و هم می‌توان بصورت خشک شده مصرف کرد. همچنین می‌توان از آن شیر نارگیل درست کرد و از خواص تازه آن بهره برد.

باید بدانید که درصد آلرژی زا بودن این میوه بسیار پایین است و از آنجایی که خاصیت زیادی دارد می‌تواند برای کودکان استفاده کرد. آب این میوه کم کالری و انرژی زا بوده و بسیار برای کودکان مفید است. همچنین سرشار از فیبر، پروتئین، فسفر، سدیم، آهن، کلسیم، نیاسین، ریبوفلاوین و منیزیم است.

از دیگر خواص این میوه ضد میکروبی آن است که به تقویت سیستم گوارش و پوست بسیار کمک می‌کند، و در عین حال از ایجاد عفونت‌های ادراری نوزادان جلوگیری می‌کند.

آب نارگیل پوست کودک را مرطوب کرده و چربی‌های اضافه را از بین می‌برد. خواص ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد ویروسی این میوه به درمان عفونت‌های پوستی کمک می‌کند. آب نارگیل به پوست کودک شما رنگ داده و به تمیزی و شفافیت آن کمک می‌کند.

این میوه به هضم غذا بسیار کمک می‌کند. اگر کودک شما از اختلالات گوارشی رنج می‌برد، آب نارگیل می‌تواند تاثیر مثبتی بر تسکین آن داشته باشد. نارگیل دارای مقدار زیادی فیبر بوده که به هضم غذا کمک کرده و رفلاکس نوزادان را به حداقل می‌رساند.

آب نارگیل انرژی زا بوده و حاوی مقدار زیادی پتاسیم، سدیم و قند طبیعی است که به آبرسانی بدن کمک کرده و از کم آبی جلوگیری می‌کند. همچنین کلسیم موجود در این میوه به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند.

آب نارگیل به دلیل داشتن پتاسیم به گرفتگی عضلات کمک کرده و همچنین باعث از بین رفتن کرم روده در کودکان می‌شود.

خواص حریره نارگیل برای کودکان

حریره نارگیل یکی از غذاهای بسیار مفید است که می‌توانید برای کودک خود درست کنید. در این حریره می‌توانید هم از شیر نارگیل و هم از خود میوه نارگیل بصورت پودر شده استفاده کنید. این حریره بسیار مقوی به کمبود وزن، تقویت رشد کودک، کمک به کم خونی، رطوبت بخشی و شفافیت پوست، انرژی بخشی و همچنین درمان بسیاری از بیماری‌های ناشی از سموم کمک می‌کند. بسته اینکه در منزل شیر نارگیل یا خود میوه نارگیل را دارید، می‌توانید از هر کدام که موجود است در حریره استفاده کنید. همچنین فیبر موجود در نارگیل بسیار مغذی بوده و باعث کم شدن اشتهای کودکان پرخور می‌شود.

خواص حریره نارگیل برای کودکان

خواص نارگیل برای سرماخوردگی

همانطور که به آن اشاره کردیم نارگیل دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی دارد، بنابراین برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا در کودکان و نوزادان بسیار مفید است. این میوه دارای اسیدهای چرب کاپریل و لوریک اسید بوده که دارای خواص ضد ویروسی هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می‌کند. همچنین این میوه به درمان بیماری‌ها و اختلالات ناشی از سموم کمک کرده و باعث از بین رفتن سوزش معده، اسهال، یبوست و تب می‌شود.

خواص نارگیل برای اعصاب

این میوه محبوب و ارزشمند خواص بسیار زیادی برای اعصاب دارد.

شیر نارگیل و میوه آن منبع عنصر الکترولیت هستند که به بهبود عملکرد مغز و اعصاب کمک می‌کنند.

شیر نارگیل باعث تقویت هوش و حافظه می‌شود.

دارای خاصیت آرامش بخش بوده و برای درمان ناراحتی‌های اعصاب بسیار مفید است.

برای درمان مشکلات عصبی و کم خوابی بسیار موثر است.

بنابراین مصرف این میوه برای کودکان بسیار حائز اهمیت است.

پودر نارگیل از چند ماهگی

شما می‌توانید از این میوه بعد از 8 ماهگی با مشورت پزشک برای کودک خود استفاده کنید. علاوه بر اینکه می‌توانید آب نارگیل را به کودک خود بدهید، می‌توانید از میوه آن یا پودر آن در فرنی و یا شیر برنج کودک استفاده کنید تا از فواید آن بهره‌مند شود. استفاده از نارگیل به هر روشی به سلامت کودک و نوجوان کمک کرده و همچنین بسیار مقوی است.

آیا می‌توان از شیر نارگیل برای نوزادان استفاده کرد؟

شیر نارگیل ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از املاح معدنی، آمینو اسید، کربوهیدرات، ویتامین، آنتی اکسیدان، انژیم و سایر مواد مغذی برای بدن است. برخی از کارشناسان تغذیه بر این باورند که شیر نارگیل خاصیت بسیار زیادی داشته و از این رو می‌تواند بهترین جایگزین برای شیر مادر باشد. همچنین در برخی موارد شیر مادر برای سیر شدن نوزاد کافی نبوده و باید از مکمل‌های اضافی و جایگزین برای شیر مادر استفاده کرد و از آنجایی که شیر دام دارای لاکتوز است و هضم آن برای نوزاد ممکن است سخت باشد، بنابراین می‌توان از شیر نارگیل به عنوان جایگزین استفاده کرد ولی حتما قبل از این کار با پزشک خود مشورت نمایید.

آیا می‌توان از شیر نارگیل برای نوزادان استفاده کرد؟

مضرات نارگیل برای کودکان

در مقابل این همه خاصیت باید ببینیم آیا این میوه ارزشمند برای کودکان ضرر هم دارد یا خیر؟ باید بدانید که با اینکه این میوه برای بدن بسیار مفید است، اما بهتر است در مصرف آن اعتدال رعایت شود. زیرا همانطور که می‌دانید، مصرف هر ماده غذایی بیش از اندازه می‌تواند به بدن ضرر برساند.

نارگیل حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است و مصرف بیش از اندازه از آن باعث بالا رفتن سطح قند خون می‌شود.

نارگیل حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است و مصرف کنترل نشده آن می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت قلب بگذارد.

نارگیل دارای مقدار زیادی فیبر است که مصرف متعادل آن باعث سیری طولانی مدت و جلوگیری از پرخوری می‌شود اما مصرف بیش از حد از این میوه می‌تواند باعث  چاقی و افزایش شاخص توده بدنی کودکان شود.

همچنین فیبر موجود در این میوه می‌تواند برای بیمارانی که توانایی هضم فیبر را ندارند مشکل ساز باشد.

ممکن است برخی از افراد که به آجیل‌هایی مانند بادام، بادام هندی، گردو و غیره حساسیت دارند به احتمال زیاد به نارگیل هم حساسیت داشته باشند.

نارگیل را چگونه به کودکان بدهیم؟

برای کودکان می‌توانید از آب نارگیل به تنهایی در میان وعده‌ها و همچنین شیر نارگیل استفاده کنید.

می‌توانید از خود میوه تازه نارگیل در کنار دیگر میوه‌ها و یا در سالاد میوه استفاده کنید.

همچنین از این میوه می‌توانید در تهیه حریره، فرنی و یا شیر برنج هم استفاده کرده.

با استفاده از ماست کم چرب، نارگیل و برخی دیگر از پوره‌های میوه مورد علاقه کودکتان یک میان وعده سالم و مقوی درست کنید.

همچنین می‌توانید با کمک گوشت نارگیل پودینگ درست کرده و روی آن را با دیگر میوه‌ها تزئین کنید.