سفکسیم در بارداری مجاز است؟ خطرات، عوارض و جایگزین‌ها

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مهر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سفکسیم در بارداری

بارداری دورانی حساس و پر از تغییرات در زندگی یک زن است. در این دوران، سلامت مادر و جنین از اهمیت بالایی برخوردار است. گاه ممکن است مادر در دوران بارداری به عفونت‌های مختلفی مبتلا شود که نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک داشته باشد. سفکسیم یکی از آنتی‌بیوتیک‌های نسل سوم سفالوسپورین است که برای درمان عفونت‌های مختلف تجویز می‌شود. در مورد مصرف سفکسیم در بارداری مطالعات انسانی کاملی انجام نشده است و بنابراین تنها در زمانی که مصرف آن واجب است و تنها با دستور پزشک مجاز است. در ادامه بیشتر درمورد مصرف سفکسیم در بارداری و عوارض احتمالی آن توضیح خواهیم داد.

با نصب اپلیکیشن گهواره شما می‌توانید به ابزارهای کاربردی مانند مراقبت بارداری دسترسی پیدا کرد و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

سفکسیم و درمان عفونت‌ها در بارداری

عفونت‌های مختلفی می‌توانند سلامت مادر و جنین را در دوران بارداری به خطر اندازند. عفونت‌های ادراری، عفونت‌های واژینال که انواع مختلف عفونت واژن هستند و عفونت‌های رحمی از جمله شایع‌ترین عفونت‌ها در دوران بارداری هستند.

سفکسیم یک آنتی‌بیوتیک نسل سوم سفالوسپورین است که برای درمان عفونت‌های مختلف تجویز می‌شود. این آنتی‌بیوتیک باکتری‌های عامل عفونت را از بین می‌برد و به بهبودی بیمار کمک می‌کند. این دارو با نام زاکسیم نیز در بازار به شکل کپسول زاکسیم (کپسول سفکسیم) نیز موجود است.

اما آیا مصرف سفکسیم در دوران بارداری بی‌خطر است؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، مصرف سفکسیم در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا این آنتی‌بیوتیک می‌تواند از طریق جفت به جنین منتقل شده و عوارض جانبی را برای جنین ایجاد کند.

* برای اطلاع از کاملترین لیست داروهای مجاز در شیردهی کلیک کنید

سفکسیم و درمان عفونت ها

درمان عفونت ادراری در بارداری با سفیکسیم

عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در دوران بارداری است. اگر عفونت ادراری در بارداری درمان نشود، می‌تواند منجر به زایمان زودرس و کمبود وزن نوزاد شود. در برخی موارد، ممکن است برای درمان عفونت ادراری در بارداری، سفکسیم تجویز شود. با این حال، مصرف سفکسیم در بارداری باید با احتیاط و تحت نظر پزشک انجام شود.

* دلایل و روشهای درمان عفونت مجاری ادرار در بارداری 

سفیکسیم برای سرماخوردگی بارداری

سفکسیم یک آنتی‌بیوتیک است و برای درمان عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است و آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های ویروسی موثر نیستند. بنابراین، مصرف سفکسیم برای سرماخوردگی در بارداری توصیه نمی‌شود.

خطرات مصرف سفکسیم در بارداری

برخی از خطرات مصرف زاکسیم در بارداری عبارتند از:

مصرف سفکسیم در ماه‌های مختلف بارداری

سفکسیم یکی از داروهای مهم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است. اما در زمان بارداری با توجه به اینکه مادر در چندمین ماه بارداری قرار دارد می‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد و بر جنین اثرات متفاوتی بگذارد.

مصرف سفکسیم در سه ماه اول بارداری

مصرف خودسرانه هر دارویی در سه ماه اول بارداری بسیار خطرناک است، زیرا در این دوران، اندام‌های جنین در حال شکل‌گیری هستند و مصرف هر گونه دارویی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای جنین ایجاد کند. اما در صورتی که پزشک آن را برای شما تجویز کرده و نیاز به مصرف آن داشته باشید، حتما پزشک احتمال عوارض آن را برای شما در نظر خواهد گرفت.

بهترین زمان مصرف قرص سفیکسیم در بارداری

در حقیقت اگر مصرف سفکسیم در دوران بارداری ضروری باشد، بهترین زمان مصرف آن در سه ماهه دوم و سوم بارداری است. در این دوران، خطرات مصرف سفکسیم برای جنین کمتر است.

مصرف سفیکسیم در سه ماهه سوم بارداری

مصرف سفکسیم در سه ماهه سوم بارداری نسبتاً بی‌خطر است. با این حال، همچنان باید با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف شود.

عوارض سفکسیم برای خانم‌های باردار و جنین

عوارض سفکسیم برای خانم‌های باردار و جنین

همانطور که گفته شد، مصرف خودسرانه سفکسیم در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا این آنتی‌بیوتیک می‌تواند از طریق جفت به جنین منتقل شده و عوارض جانبی را برای جنین ایجاد کند. تنها توصیه می‌شود با دستور پزشک و در زمان مورد نیاز مصرف شود.

برخی از عوارض سفکسیم در بارداری عبارتند از

عوارض جانبی رایج:

  • اسهال و استفراغ: این عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند و به طور خود به خود برطرف می‌شوند.
  • حالت تهوع: این عارضه جانبی معمولاً با مصرف دارو همراه با غذا یا نوشیدنی بهبود می‌یابد.
  • سردرد: این عارضه جانبی معمولاً با مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن بهبود می‌یابد.
  • سرگیجه: این عارضه جانبی معمولاً خفیف است و به طور خود به خود برطرف می‌شود.

عوارض جانبی نادر:

  • واکنش‌های آلرژیک: واکنش‌های آلرژیک به سفکسیم می‌تواند خفیف یا شدید باشد. علائم واکنش‌های آلرژیک خفیف شامل بثورات جلدی، خارش و تورم صورت است. علائم واکنش‌های آلرژیک شدید شامل تنگی نفس، تورم گلو و زبان و افت فشار خون است.
  • عفونت قارچی: مصرف سفکسیم می‌تواند تعادل باکتری‌های طبیعی بدن را به هم زده و منجر به عفونت قارچی شود. علائم عفونت قارچی شامل بثورات جلدی، خارش و ترشحات واژن است.
  • مشکلات کبدی: مصرف سفکسیم در موارد نادر می‌تواند منجر به مشکلات کبدی شود. علائم مشکلات کبدی شامل زردی پوست و چشم، خستگی و ادرار تیره است.

در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی در حین مصرف سفکسیم، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

راه‌های کاهش عوارض سفکسیم در بارداری

  • مصرف سفکسیم فقط طبق دستور پزشک
  • مصرف دارو همراه با غذا یا نوشیدنی
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • مصرف پروبیوتیک برای حفظ تعادل باکتری‌های روده
  • مراجعه منظم به پزشک برای چکاپ

با رعایت این نکات می‌توان احتمال بروز عوارض سفکسیم در بارداری را کاهش داد.

جایگزین‌های سفکسیم در بارداری

جایگزین‌های سفکسیم در بارداری

همانطور که گفته شد، مصرف خودسرانه سفکسیم در دوران بارداری، به خصوص در سه ماه اول بارداری، توصیه نمی‌شود. در برخی موارد، ممکن است پزشک برای درمان عفونت در بارداری، آنتی‌بیوتیک‌های دیگری را جایگزین سفکسیم تجویز کند. انتخاب آنتی‌بیوتیک مناسب به نوع عفونت، شدت آن، سن بارداری و سابقه پزشکی بیمار بستگی دارد. البته ممکن است پزشک شما با توجه به شرایط ذکر شده به جای زاکسیم 400 از دوزهای پایین‌تر استفاده کند.

برخی از جایگزین‌های سفکسیم در بارداری عبارتند از:

آمپی سیلین:

آمپی سیلین یک آنتی‌بیوتیک نسل اول سفالوسپورین است که برای درمان عفونت‌های مختلفی از جمله عفونت‌های ادراری، عفونت‌های تنفسی و عفونت‌های گوش تجویز می‌شود. آمپی سیلین در دوران بارداری نسبتاً بی‌خطر است، اما می‌تواند عوارضی مانند اسهال و استفراغ را ایجاد کند.

آموکسی سیلین:

آموکسی سیلین مشابه آمپی سیلین است و برای درمان عفونت‌های مشابهی استفاده می‌شود. آموکسی سیلین در دوران بارداری نسبتاً بی‌خطر است، اما می‌تواند عوارضی مانند اسهال و بثورات جلدی را ایجاد کند.

پنی سیلین:

پنی سیلین یک آنتی‌بیوتیک قدیمی است که برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های حساس به پنی سیلین استفاده می‌شود. پنی سیلین در دوران بارداری نسبتاً بی‌خطر است، اما می‌تواند عوارضی مانند واکنش‌های آلرژیک را ایجاد کند. 

نکات مهم:

  • انتخاب آنتی‌بیوتیک مناسب در دوران بارداری باید توسط پزشک انجام شود.
  • قبل از مصرف هر گونه دارویی در دوران بارداری، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع دهید.
  • علاوه بر آنتی‌بیوتیک‌ها، درمان‌های دیگری نیز برای عفونت در بارداری وجود دارد که ممکن است پزشک در کنار درمان‌های تخصصی آن‌ها را نیز تجویز کند:
  • استراحت کافی
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • مصرف غذاهای سالم
  • استفاده از داروهای ضد درد بدون نسخه
  • در موارد ابتلا به عفونت ویروسی، عفونت بدون نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک، به طور خود به خود بهبود می‌یابد.

در نهایت، لازم به ذکر است که بهترین راه برای پیشگیری از عفونت در بارداری، رعایت بهداشت فردی و شستن مرتب دست‌ها است.

جمع‌بندی

در این مقاله به این پرداختیم که سفکسیم یک آنتی‌بیوتیک نسل سوم سفالوسپورین است که برای درمان عفونت‌های مختلف تجویز می‌شود. اما مصرف این دارو به‌صورت خودسرانه در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند از طریق جفت به جنین منتقل شده و عوارض جانبی را برای جنین ایجاد کند و تنها در زمان مورد نیاز و با دستور پزشک باید استفاده شود. از عوارض رایج این دارو و جایگزین‌های آن در این مقاله گفته شده. اگر نیاز دارید راجع به داروهای بیشتری بدانید به صفحه مصرف دارو در بارداری از سایت گهواره مراجعه کنید.

سوالات متداول:

آیا مصرف سفکسیم در بارداری باعث سقط جنین می‌شود؟

مصرف سفکسیم در دوران بارداری در صورت تجویز پزشک و با دوز مناسب، خطری ندارد. اما مصرف خودسرانه داروها به خصوص در سه ماه اول بارداری، می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

آیا مصرف سفکسیم در بارداری باعث نقص مادرزادی می‌شود؟

مصرف سفکسیم در دوران بارداری در صورت تجویز پزشک و با دوز مناسب، خطری ندارد. اما مصرف خودسرانه داروها به خصوص در سه ماه اول بارداری، می‌تواند خطر نقص مادرزادی را افزایش دهد.

اگر در دوران بارداری سفکسیم مصرف کرده‌ام، چه کار کنم؟

اگر در دوران بارداری باردار هستید و بدون تجویز پزشک سفکسیم مصرف کرده‌اید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما می‌تواند در مورد خطرات احتمالی مصرف این دارو برای شما و جنینتان راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

منابع:

        nichd.nih.gov/health