شنوایی جنین در بارداری از هفته چندم آغاز می‌شود؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شنوایی جنین

بیشتر زنان در دوران بارداری با جنین در شکم خود صحبت می‌کنند یا حتی برایش لالایی می‌خوانند یا موسیقی می‌گذارند. اما واقعا آیا جنین صدای آنها را می‌شنود؟ اصلاً شنوایی جنین از هفته چندم آغاز می‌شود؟ چطور می‌توان حس شنوایی جنین را تشخیص داد؟ در این مقاله به این سوالات و سوالات بیشتری در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

شنوایی جنین از چند هفتگی آغاز می‌شود؟

اولین سوال مادر در مورد شنوایی این است که نوزاد از کی می‌شنود؟ جنین در رحم نیز می‌تواند صدای شما را بشنود به شرط آنکه تا شروع شنوایی جنین صبر کنید. سن شنوایی جنین از هفته هجدهم بارداری آغاز شده و به مرور بهتر و بهتر می‌شود. با این حال قبل از این زمان، باید تمهیداتی برای تشکیل گوش‌ها در بدن او ایجاد شود. به طور کلی سیر تکاملی شنوایی جنین در دوران بارداری به شرح زیر است:

  • از 4 تا 5 هفتگی: سلول‌ها شروع به آرایش و جهت گیری در صورت، مغز، بینی، گوش و چشم کودک می‌کنند.
  • از 5 تا 9 هفتگی: حفره‌های گوش در دو طرف سر نوزاد ظاهر می‌شوند.
  • از 9 تا 18 هفتگی: سیستم شنوایی جنین تشکیل شده و نوزاد می‌شنود.

* حتما بخوانید: بهترین سن حرف زدن کودک پسر و دختر 

شنوایی جنین از چند هفتگی آغاز می شود

  • از 18 تا 24 هفتگی: حساسیت کودک به صدا و به ویژه صدای بلند بیشتر می‌شود. در این دوران گوش‌ها در حال رشد هستند.
  • از 25 تا 26 هفتگی: کودک به سر و صداها و صداهای پیرامون رحم پاسخ می‌دهد. صداهای ضعیفی که کودک شما در حین بارداری در این مرحله می‌شنود، صداهایی است که ممکن است حتی خود شما هم متوجه آنها نشوید. مانند صداهای بدن از جمله ضربان قلب، حرکت هوا به داخل و خارج از ریه‌ها، صدای معده و حتی صدای حرکت خون از طریق بند ناف.

واکنش جنین به صدای مادر

با رشد کودک، صداهای بیشتری در دایره‌ی شنوایی آنها قرار می‌گیرد. مشخص شده است که در حدود هفته‌ی 25 یا 26، نوزادان در رحم به صدا و سر و صدا پاسخ می ‌دهند. با این حال شنوایی جنین در رحم محدود است و همه‌ی صداهای بیرونی به گوش او نمی‌رسد زیرا لایه‌های شکمی مانع رسیدن همه‌ی صداها به جنین می‌شوند و بعلاوه در رحم هوای آزاد هم وجود ندارد؛ در نتیجه صداهای خارج از رحم تقریباً به نصف قطع می‌شود. اما خوشحال باشید زیرا مهمترین صدایی که کودک شما در رحم می‌شنود صدای شماست. در سه ماهه‌ی سوم‌، کودک شما می‌تواند صدای شما را تشخیص دهد. افزایش ضربان قلب نشان می دهد که آنها هنگام حرف زدن شما هوشیارتر می‌شوند. (در مورد علت ضعیف بودن ضربان قلب جنین یا اینکه برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم در این مقاله بیشتر بخوانید)

تاثیر سر و صدای پیرامون بر جنین و مادر

بعضی از افراد سعی می‌کنند با کنترل صداهای اطراف به رشد جنین خود کمک کنند. به عنوان مثال بعضی بر این عقیده هستند که با این صداها می‌توان هوش جنین را تقویت کنید. در مورد موسیقی کلاسیک، هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که پخش آن، ضریب هوشی کودک را بهبود می‌بخشد. از طرف دیگر، موسیقی برای کودک شما هیچ ضرری ندارد و می‌توانید این شانس را امتحان کنید. با این حال هوشیار باشد زیرا قرار گرفتن در معرض سر و صدا به مدت طولانی می‌تواند منجر به کم شنوایی جنین شود، اما اثرات آن شناخته شده نیست. اگر وقت زیادی را در یک محیط پر سر و صدا می‌گذرانید، ممکن است این ریسک افزایش پیدا کند. 

تاثیر سر و صدای پیرامون جنین

اختلالات شنوایی و مشکل شنوایی جنین

از هر هزار نوزاد 1 تا 3 کودک با مشکل کم شنوایی یا ناشنوایی متولد می‌شوند. سلامت شنوایی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و ممکن است آن را مختل کند. بعضی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر شنوایی در جنین عبارتند از:

  • زایمان زودرس
  • بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان
  • بیلی روبین بالا 
  • مصرف برخی داروهای خاص
  • سابقه‌ی خانوادگی و ژنتیک
  • مننژیت
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند

تشخیص کم شنوایی از طریق آزمایش غربالگری انجام می شود. بیشتر کودکان در اواخر بارداری دچار کم شنوایی می‌شوند. طبق نظر موسسه‌ی ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی، شما باید بدانید که از رشد کودک چه انتظاراتی داشته باشید. درک روند طبیعی به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که آیا نیاز به مراجعه به پزشک هست یا خیر.

تست شنوایی جنین

در شرایطی که یکی از پدر یا مادر دچار مشکلات شنوایی باشند، این احتمال وجود دارد که آن را به جنین خود نیز منتقل کنند. مشکلات مربوط به شنوایی جنین به دو دسته تقسیم می‌شود: یا مربوط به مشکل در ساختار و بدشکلی گوش است که این دسته از مشکلات شنوایی جنین در سونوگرافی قابل تشخیص است. یا اینکه مشکل به شنود و قدرت شنوایی جنین برمی‌گردد، که در این حالت مسئله فرق می‌کند. تشخیص مشکلات شنوایی جنین در دوران بارداری ممکن نیست و حتی تا چندین ماه بعد از تولد نیز قابل شناسایی نیست. تشخیص کم شنوایی جنین در شکم مادر اگر به ساختار گوش مربوط شود، در آزمایش‌های سه ماهه‌ی سوم بارداری انجام می‌شود.

تست شنوایی جنین

به طور کلی علت کرولال شدن جنین در درجه‌ی اول مربوط به مشکلات ژنتیکی است. در درجات بد ضربه‌های شدید به مادر در دوران بارداری نیز می‌تواند منجر به ناشنوا شدن جنین شود. در هر حال برای تشخیص شنوایی و بینایی جنین و به طور کلی انجام عمل شنوایی سنجی باید تا بعد از تولد صبر کرد.

برای تقویت شنوایی جنین چه بخوریم

در شرایطی که بیشترین مشکلات مربوط به شنوایی جنین مربوط به مسائل ژنتیکی است اما در بعضی از شرایط ابتلای مادر به بعضی از بیماری‌ها نیز می‌تواند منجر به بروز مشکلات شود. از این رو شما می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق کارهایی انجام دهید و تغذیه‌ی ویژه‌ای اتخاذ کنید و از مواد غذایی مناسب دوران بارداری استفاده کنید.

در درجه‌ی اول بعضی از داروها می‌تواند بروز این مشکل را افزایش دهد مانند خانواده دارویی مایسین‌ها از جمله جنتامایسین و کانامایسین و اگر از آنها مصرف می‌کنید باید زیر نظر پزشک باشد. 

دوم بهتر است از محیط‌های پر سر و صدا و استرس دوری کنید با وجود آنکه اثر این محیط‌ها اثبات نشده است، اما بهتر است ریسک نکنید.

سوم برای تقویت شنوایی جنین بهتر است مصرف غذاهای سرشار از منگنز را در نظر داشته باشید. این ماده‌ی معدنی به جلوگیری از مشکلات مربوط به شنوایی جنین کمک می‌کند. همچنین مصرف ویتامین‌های C،E و B12 را نیز باید در نظر داشته باشید. از جمله‌ی بهترین غذاها برای تقویت شنوایی جنین می‌توان به انواع ماهی، میوه و سبزیجات، لبنیات و حبوبات اشاره کرد.