شروع درد زایمان | علائم و اقدامات فوری

مهر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شروع درد زایمان

اگر شما یک بارداری پرخطر داشته باشید، معمولا پیش از هفته ۳۷ بارداری نگران شروع علاعم درد زایمان خواهید بود. حتی در شرایط معمولی نیز پرتکرارترین پرسش مادران در هفته‌های پایانی بارداری این است که درد زایمان در هفته چند شروع می‌شود؟دردهای زایمان چگونه شروع میشود؟ از کجا بفهمم درد زایمانم شروع شده؟ معمولا شروع درد زایمان برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. اما یک سری ویژگی مشترک در ارتباط با شروع درد زایمان وجود دارد. در ادامه به بررسی نشانه‌های رسیدن وقت زایمان می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم شروع دردهای زایمان چگونه است.

علائم شروع درد زایمان

هر خانمی با توجه به شرایط بدنی خود، تجربه متفاوتی از علایم شروع درد زایمان درد زایمان دارد با این حال انتظار می‌روند که روند شروع درد به صورت کلی شامل مراحل زیر باشد:

  1. شو، به حالتی گفته می‌شود که موکوس غلیظی که طی بارداری دهانه رحم را پوشانده است، کنار رفته و از بدن خارج می‌شود. بافت این موکوس غلیظ بوده و ممکن است به رنگ قرمز یا قهوه‌ای روشن باشد.
  2. درد در ناحیه شکم که مانند درد هنگام قاعدگی است. اما شدت درد بیشتر است. درد شکمی از نشانه های شروع زایمان یا انقباضات رحمی می‌باشد. 
  3. درد ناحیه پایینی کمر
  4. تکرر ادرار شدید به دلیل فشار سر جنین به مثانه و مجاری ادرار
  5. ممکن است کیسه آب نیز پاره شود. این اتفاق سبب خروج حجم زیادی آب از واژن شما خواهد شد. از طرفی پارگی کیسه آب معمولا با شروع درد زایمان هم‌زمان است. این مرحله از مهمترین علائم شروع زایمان طبیعی ست. در پاسخ به این پرسش که درد های زایمان چگونه شروع میشود باید گفت از همین مرحله شما شاهد شروع دردهای اصلی خواهید بود. گاهی درد ناشی از انقباض رحم با علایم شروع زایمان طبیعی اشتباه گرفته می‌شود. ولی وقتی کیسه آب پاره شود می‌توانید مطمئن شوید که اشتباه نکرده‌اید. 
  6. درد زایمان چگونه شروع میشود؟ از شایع‌ترین علائم درد زایمان طبیعی می‌تواند به شروع درد زایمان اشاره کرد. شروع درد زایمان با انقباضات رحم در اوایل بارداری که با نام براکستون هیکس شناخته می‌شود،  متفاوت است. شروع انقباضات زایمان چگونه است؟ شروع درد زایمان شدیدتر، عمیق‌تر و قوی‌تر از انقباضات براکستون هیکس است. 

علائم شروع درد زایمان

تفاوت انقباضات براکستون هیکس با شروع درد زایمان

وقتی تفاوت این دردها را بدانید می‌دانید شروع درد زایمان چگونه است:

  • انقباضات براکستون هیکس به دردهای شکمی گفته می‌شود، که از ابتدای بارداری وجود دارند. در هفته‌های آخر بارداری ممکن است شروع درد زایمان را با انقباضات براکستون هیکس اشتباه بگیرید و ندانید درد زايمان چطوري شروع ميشه. بنابراین در ادامه به بررسی تفاوت درد زایمانی و انقباضات براکستون هیکس می‌پردازیم و می‌گوییم شروع درد های زایمان چگونه است.
  • درد زایمان با افزایش فعالیت بدنی و پیاده روی برای زایمان طبیعی افزایش می‌یابد. اما انقباضات براکستون هیکس با کمی فعالیت آرام شده یا بعضاً از بین می‌رود. در واقع در بعضی موارد که زایمان به تاخیر می‌افتد برای برای شروع درد زایمان طبیعی پیشنهاد می‌شود پیاده روی یا فعالیت بدنی سبکی انام دهید. 
  • برای اینکه بدانید دردهای زایمان چگونه شروع میشوند و تفاوتشان با دیگر انقباض‌ها چیست تغییر پوزیشن دهید. با تغییر پوزیشن بدن می‌توان انقباضات براکستون هیکس را کاهش داد. اما تغییر وضعیت بدنی بر کاهش درد زایمانی مؤثر نیست.
  • از کجا بفهمیم درد زایمان شروع شده؟ درد زایمانی با گذشت زمان قوی‌تر و دردناک‌تر می‌شود. ضمن اینکه با پیشرفت زایمان الگوی منظمی از دردهای زایمانی را شاهد خواهیم بود. معمولا دردهای زایمانی از نظر طول مدت روند افزایشی ندارند. اما قدرت و شدت دردها با پیشرفت زایمان افزایش می‌یابد. اما انقباضات براکستون هیکس بدون افزایش شدت درد اتفاق می‌افتند.
  • شروع درد زایمان طبیعی چگونه است؟ شروع درد زایمان مانند انقباضات رحمی در زمان قاعدگی، درد شکم و دل‌پیچه می‌باشد. درد زایمان از کجا شروع میشه؟ این درد معمولا در زیر شکم اتفاق می‌افتد. اما ممکن است در ناحیه بالای شکم و پایین کمر نیز احساس شود. در ضمن بعضی اوقات درد به پاها نیز سرایت می‌کند. البته باید بدانید که در محل بروز درد زایمان و انقباضات براکستون هیکس تفاوتی وجود ندارد. یعنی انقباضات براکستون هیکس در تمامی نواحی نام برده شده بروز می‌نمایند.

بهتر است در روزهای پایانی در مورد اینکه دردهای زایمانی چگونه شروع می شوند از پزشکتان اطلاعات بیشتری به دست آورید تا برای آغاز نشانه های درد زایمان طبیعی آماده شوید.

چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کرد؟

علائم شروع درد زایمان طبیعی پسر

اگرچه علائم بارداری پسر در هفته 7 با دختر تفاوت زیادی ندارد اما در مورد درد زایمان چنین نیست. درد زایمان پسر به دلایل مختلفی دشوارتر است. در درجه‌ی اول علائم درد زایمان پسر سخت‌تر است زیرا وزن نوزاد پسر در بیشتر مواقع از نوزادان دختر بیشتر است و درنتیجه دهانه رحم باید بیشتر باز شود. از تحقیقات علمی انجام شده وقتی از زنانی که زایمان هر دو جنس را داشته‌اند در مورد میزان درد و اینکه درد زایمان پسر چگونه است سوال شد درصد بالایی از آنها اشاره کردند دردزایمان درجنین پسر به مراتب بیشتر بوده است.

در تحقیق دیگری که در مورد علائم زایمان طبیعی پسر انجام شده روی 56 بارداری از هر دو جنس انجام شده بود تا ببینند در جنسیت‌های مختلف درد شروع زایمان چگونه است مشخص شد که پس از زایمان، پزشکان آسیب وارده به بدن مادرانی که پسر زاییده بودند را بیشتر از مادران دیگران تخمین زدند. بنابراین این مطالعه نشان داد که زایمان پسر دردناک‌تر است. درد زایمان پسر چگونه شروع میشود؟ علائم شروع درد زایمان طبیعی پسر و روند مراحل در هر دو جنس یکسان است تنها درد در زایمان پسر می‌تواند بیشتر باشد. 

در هنگام شروع درد زایمان چه باید کرد؟

حالا که متوجه شدیم درد زایمان چطور شروع میشه باید بدانیم پس از شروع علائم زایمان چه کارهایی انجام بدیم؟ در هنگام شروع علایم زایمان، اگر انقباضات رحمی به طور منظم تکرار شود لازم است به بیمارستان مراجعه نمایید. انقباضات منظم به شرایطی گفته می‌شود که فرد هر ۵ دقیقه شروع درد زایمان را احساس کند. هر انقباض نیز ۳۰ تا ۶۰ ثانیه به طول بیانجامد. اگر بارداری اولتان نیست لطفا با بروز اولین نشانه با درمانگر خود مشورت نمایید و بپرسید درد زایمان چگونه شروع میشه. زیرا شاید لازم باشد بستری شوید. در صورت بروز هر یک از شرایط زیر بدون توجه به شروع درد زایمان یا عدم شروع آن با پزشک خود تماس گرفته و به بیمارستان مراجعه نمایید.

  • خونریزی واژینال یا مشاهده ترشحات آغشته به خون 
  • پاره شدن کیسه آب، به ویژه اگر مایع خارج شده متمایل به رنگ سبز یا قهوه‌ای باشد. زیرا این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از دفع مدفوع اولیه یا مکونیوم توسط جنین باشد. دفع مکونیوم برای سلامت جنین مضر است.
  • تجربه سرگیجه، سردرد شدید، تاری دید یا دوبینی. این علائم می‌توانند نشانگر پره‌اکلامپسی باشند. پره‌اکلامپسی نتیجه افزایش فشار خون در بارداری می‌باشد. 

در هر صورت بهتر است هرگز برای شروع درد زایمان عجله نکنید. اجازه بدهید مکانیزم طبیعی بدن خود سبب شروع درد زایمان شود. زیرا سلامتی شما و جنین به خطر می‌افتد.

چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کرد؟

اگر نشانه ‌های زایمان ذکرشده در بالا را مشاهده نمودید، لطفا با ماما تماس بگیرید و ایشان را در جریان قرار دهید. اگر بارداری پرخطر نباشد و شما ۳۷ هفته کامل بارداری را سپری کرده باشید، شروع زایمان ممانعتی ندارد. گاهی ممکن است درمانگر به شما توصیه کند تا شروع علائم دردزایمان به صورت مرتب و آغاز پروسه لیبر در خانه بمانید. عکس درد زایمان در خانه در زیر آمده است.

درد زایمان در خانه

این کار نیازمند داشتن اطلاعات کامل در این مورد است که درد زایمان چجوری شروع میشه. شروع درد زایمان در خانه باعث کاهش زمان ماندن شما در بیمارستان می‌شود که از نظر روحی بسیار موثر است.  پروسه لیبر زمانی آغاز می‌شود که علاوه بر شروع درد زایمان فیزیولوژیک و علائم دردهای زایمان، ، دهانه رحم نیز حدود ۴ سانتی‌متر باز شود. در این زمان لازم است آگاه شوید که روش‌های کاهش درد در هنگام زایمان طبیعی چیست.