دارچین در شیردهی چه فواید و مضراتی دارد؟+میزان مصرف

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دارچین در شیردهی

دارچین یکی از ادویه‌ها با طبع گرم و خوشبو است که پزشکان مصرف آن را بسیار به همه توصیه می‌کنند. همچنین این ماده خوشبو تاثیرات فراوانی دارد که در بسیاری از کتب طب سنتی قدیمی به آن اشاره شده. جالب است بدانید در کتاب‌های پزشکی مصری و تاریخی نوشته شده که از حدود 4000 سال پیش مردم از دارچین برای بهره‌مندی از خواص آن استفاده می‌کردند. در این مطلب از گهواره قصد داریم در مورد مصرف دارچین در شیردهی به شما توضیحات مفصلی ارائه کنیم. با ما همراه باشید. 

 

در اپلیکیشن گهواره ابزارهای تغذیه و رشد کودک زیر نظر متخصصین، همراه با پیام مشاور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اپلیکیشن را از اینجا نصب کنید.

طبع دارچین در شیردهی

در طب سنتی، مزاج انسان‌ها به دو دسته کلی سرد و گرم تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام از این مزاج‌ها، خود شامل چهار دسته هستند. همه مواد غذایی که در رژیم ما قرار دارند، دارای طبع گرم یا سرد هستند. پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند افرادی که سرد مزاج هستند مواد غذایی با طبع گرم را در رژیم غذایی خود قرار دارند. 

افرادی هم که گرم مزاج هستند باید از مواد غذایی با طبع سرد در رژیم غذایی خود بهره‌مند شوند. دارچین یکی از موادی است که طبع گرمی دارد و مصرف آن همواره به افرادی که سردمزاج هستند توصیه می‌شود.زنجبیل و عسل نیز دیگر مواد غذایی با طبع گرم هستند که علاوه بر خواص بی‌شمارشان، دارای طبع گرم هستند و همواره مصرف آن‌ها توصیه می‌شود. 

* مزایا و مشکلات مصرف دارچین در بارداری | دوز مجاز روزانه

دارچین و زنجبیل در شیردهی

پیش‌تر اشاره کردیم که دارچین و زنجبیل دارای طبع گرم هستند. اما نباید از خواص دیگر آن‌ها از جمله افزایش سیستم ایمنی، کاهش التهاب، افزایش میزان شیر مادر و کاهش حالت تهوع غافل شد. طبق بررسی‌هایی که اخیرا در یک تحقیق بین مادران شیرده انجام شده، مصرف مرتب و روزانه زنجبیل و دارچین باعث می‌شود شیر مادر افزایش پیدا کند. اما این افزایش به قدر چشمگیری نیست و اگر مادر شیرده هستید، حتما می‌دانید که میزان تولید شیر در سینه مادر به عوامل مختلفی از جمله دفعات و طول شیردهی، مکیدن پستان توسط نوزاد و مقدار دوشیدن شیر از پستان توسط دستگاه‌های کمکی بستگی دارد. 

* دفعات شیردهی نوزاد در شبانه روز چقدر است؟

مصرف عسل و دارچین در دوران شیردهی

پیش از هرچیز باید بدانید که تمامی مواردی که پیش از این گفتیم و پس از این خواهیم گفت باید تحت کنترل پزشک باشند و شما نمی‌توانید هر ماده ماده غذایی را به صورت خودسرانه وارد رژیم غذایی خود کنید. طبق نظر متخصصان مصرف عسل و دارچین در دوران شیردهی، برای مادران شیرده هیچ منعی ندارد. همچنین استفاده از نوشیدنی‌هایی مانند شربت آبلیمو و عسل در دوران شیردهی هیچ مشکلی ندارد. 

دمنوش سیب و دارچین در شیردهی

دمنوش سیب و دارچین در شیردهی

از لذت نوشیدنی یک نوشیدنی داغ در روزهای سرد زمستان در دوران شیردهی نمی‌توان گذشت. دمنوش سیب و دارچین یکی از لیست مواردی است که می‌تواند به شما کمک کنید لذت نوشیدن یک نوشیدنی داغ را تجربه کنید. از آنجایی که این دمنوش دارای طبع گرم است می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی شما و دلبندتان کمک کند. 

همچنین چای دارچین نیز یکی دیگر از نوشیدنی‌های لیست ما در مورد مواردی است که کمک کننده خواهد بود ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت بروز حساسیت (چه برای خودتان و چه برای فرزندتان) باید هرچه سریع‌تر مصرف دارچین را محدود یا قطع کنید. 

عرق دارچین در شیردهی

تا به اینجا از مزایای مصرف دارچین برایتان گفتیم. همچنین اشاره کردیم که باید تمام این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را تحت نظر پزشک وارد رژیم غذایی روزانه خود کنید. اما بیایید کمی به مضرات مصرف بیش از حد دارچین بپردازیم. اگر مارد شیرده هستید، مصرف عرق دارچین باعث می‌شود فرزندتان دچار مشکلات معده شود. همچنین اگر عرق دارچین خوردید و دلبندتان علائمی از جمله استفراغ، اسهال و معده درد را تجربه کرد، یعنی سیستم گوارشی او به عرق دارچین حساسیت دارد و شما باید مصرف دارچین و مشتقاتش را کاهش دهید. 

آیا دارچین برای نوزاد ضرر دارد؟

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که ممکن است دارچین باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در کودکان زیر 6 ماه شود اما مصرف دارچین پس از شش ماهگی برای کودک هیچ منعی ندارد. (در نظر داشته باشید که مقدار دارچین مصرفی برای کودکتان باید کمتر از مقدار مصرفی برای خودتان باشد.) 

اما حساسیت به دارچین در بزرگسالان بسیار نادر است. استفاده بیش از اندازه دارچین، باعث می‌شود دهان یا پوست تحریک شود (پوست دچار کهیر شود)، مشکلاتی برای معده و همچنین در قطع خون ریزی شود. بهتر است دارچین به هر شکلی (دمنوش، چای دارچین، پودر دارچین و شیر دارچین) برای نوزاد مصرف نشود تا سن کودک به بالای شش سال برسد. 

لاغری با دارچین در دوران شیردهی

لاغری با دارچین در دوران شیردهی

پس از زایمان کمی چاقی طبیعی است. با استفاده از دارچین در دوران شیردهی می‌توانید وزن خود را کمتر کنید زیرا دارچین می‌تواند میزان چربی دور کمر را کمتر کند. البته باید پش از هرچیز با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید زیرا ممکن است دارچین با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد. 

جمع‌بندی

استفاده از دارچین در دوران شیردهی اگر به اندازه باشد، هیچ مشکلی را برای شما به وجود نخواهد آورد بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی نیز می‌شود. پیش از اینکه هر مقدار دارچین را مصرف کنید، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از مکمل‌های گیاهی در دوران بارداری و شیردهی با هر دوزی که باشد، ممنوع است.

 دمنوش‌های گیاهی نیز نباید در این دوران مصرف شود و در صورت استفاده از این دمنوش‌های گیاهی در دوران بارداری (خصوصا به صورت کنترل نشده) آسیب‌های جبران ناپذیری را به خودتان و جنین وارد خواهید کرد. 

سوالات متداول

آیا مصرف دارچین در زمان بارداری منعی دارد؟

بهتر است اگر مشکلاتی نظیر زخم‌های گوارشی دارید، مصرف دارچین را در دوران بارداری قطع کنید. 

عوارض مصرف بی رویه و بیش از حد دارچین چیست؟

استفاده از دارچین اگر به مقدار معمول باشد، هیچ اشکالی ندارد اما اگر مصرف آن بیش از حد باشد بروز علائمی از جمله بی‌خوابی، افسردگی و تاکیکاردی را در پی خواهد داشت.

منابع :

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

www.ndtv.com/