فرمول محاسبه تناسب اندام | BMI | شاخص توده بدنی

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فرمول محاسبه تناسب اندام

بدون شک همه ما با کلمه وزن آشنا هستیم و به روش‌های گوناگون با آن سر و کار داریم. از نیرویی که بر اثر گرانش زمین بر جسم وارد می‌شود گرفته تا شاخص توده بدنی که به هر دو آنها وزن گفته می‌شود. بسیاری از ما به دنبال رسیدن به وزن ایده‌آل هستیم و مدام در حال تغییر رژیم غذایی و برنامه‌های ورزشی برای رسیدن به این هدف هستیم. اما بهتر است قبل از هرچیزی محاسبه کنیم که چه میزان اضافه وزن داریم تا بتوانیم بر اساس آن یک رژیم غذایی سالم و اصولی به همراه یک برنامه ورزشی مناسب تهیه کنیم. در این مطلب از گهواره به شما می‌گوییم که چگونه فرمول محاسبه تناسب اندام را بدست آورید.

محاسبه قد و وزن

قبل از آنکه به سراغ فرمول و محاسبه برویم باید بدانید که فرمول bmi یا فرمول محاسبه تناسب اندام برای چیست. bmi مخفف Body Mass Index است که به شاخصه توده بدنی معنی می‌شود. طبق این فرمول میزان چربی بدن بر اساس قد و وزن هر فرد اندازه‌گیری و سنجش می‌شود. این فرمول برای هر بدن و هر جنسیت بالغی صدق می‌کند. اگر به دنبال رسیدن به وزن ایده‌آل، با استفاده از فرمول bmi و با کمک پارامترهای قد و وزن، شاخص توده بدنی شما محاسبه می‌شود و می‌توانید متوجه شوید که چه میزان چاق و یا چه میزان لاغر هستید. این فرمول به شما در رسیدن به وزن مورد نظرتان کمک می‌کند. استاندارد شاخص توده بدنی کودکان و بزرگسالان براساس سن و جنسیتشان تعیین میشود.

فرمول محاسبه قد و وزن

محاسبه شاخص توده بدنی، با استفاده از یک فرمول ریاضی برآورد می‌شود. این فرمول با اینکه بسیار ساده است و نحوه محاسبه آن بسیار آسان است، اما اطلاعات مهمی را به ما نشان می‌دهد. طبق این فرمول شما می‌توانید محاسبه کنید که در هر متر مربع از بدن چقدر وزن وجود دارد که در اینجا منظور از وزن، چربی است نه ماهیچه همچنین می‌توانید محدوده وزنی سالم و ایده‌آل و اضافه وزن خو را مشخص کنید. فرمول محاسبه تناسب اندام یا bmi بصورت وزن (بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر قد (بر حسب متر) به توان دو است. طبق این فرمول هرچقدر میزان این شاخص بیشتر باشد، میزان چربی بدن بیشتر و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی، بیشتر است.

فرمول محاسبه قد و وزن

روش ساده محاسبه وزن

برای محاسبه bmi ابتدا خود را وزن کرده و سپس وزنتان را یادداشت کنید. بهترین زمان برای وزن کشی قبل از صبحانه و بعد از اجابت مزاج یا 2 ساعت بعد از صبحانه و یا عصر قبل از مصرف میان وعده می‌باشد. توصیه می‌شود تا همیشه از یک ترازو برای وزن کشی استفاده کنید.

سپس از فردی بخواهید تا کمک متر، قد شما را اندازه بگیرد. برای اندازه گیری قد خود یک دیوار صاف که کف آن خالی باشد را انتخاب کنید. کفش و جوراب خود را در بیاورید تا تاثیری بر روی اندازه قد شما نداشته باشند. پشت خود را کامل به دیوار چسبانده و پاها را جفت کنید. سر و شانه را کاملا به دیوار بچسبانید. حال از فردی که به شما کمک می‌کند بخواهید تا با استفاده از یک مداد بالای سر شما را روی دیوار علامت بگذارد. سپس از دیوار فاصله بگیرید و با کمک متر از زمین تا جای علامت گذاری شده را اندازه بگیرید. 

حال عدد قد خود را به توان دو رسانده و طبق فرمول bmi بدن خود را محاسبه کنید.

تناسب قد و وزن

Bmi  در سال 1850 توسط یک دانشمند بلژیکی به نام آدولف کوتله که یک فرمول ریاضی بود ابداع شد. طبق این فرمول شما می‌توانید با استفاده از چند عمل ریاضی میزان وزن موجود در هر متر مربع از بدن را برآورد کنید. البته باید بدانید که با استفاده از bmi شما تنها می‌توانید وضعیت فعلی خود را محاسبه کنید. این فرمول با اینکه میزان چربی‌های موجود در بدن را نشان می‌دهد، اما نحوه توزیع آنها را نشان نمی‌دهد و میان چربی و عضله تفاوتی قائل نیست. برای مثال ورزشکاری که بصورت حرفه‌ای فعالیت می‎کند و بدنش بافت عضلاتی به همراه مقدار جزئی چربی دارد، شاخص توده بدنی‌اش 30 است که مطابق با فرمول BMI باید چاق باشد. در حالی که ورزشکار عضله بیشتری نسبت به چربی دارد.

جدول قد و وزن بر اساس سن

با توجه به محدودیت‌هایی که برای استفاده از فرمول bmi برای ورزشکاران و زنان باردار وجود دارد، پزشکان جداول متعددی را ارائه کرده‌اند. جدول زیر یک جدول استانداردهای وزن بدن است که توسط دکتر Phil McGraw تهیه شده است.

  • حدود شاخص جرم بدن کمتر از 5/16: دچار کمبود وزن شدید
  • حدود شاخص جرم بدن 5/16 تا 5/18: کمبود وزن
  • حدود شاخص جرم بدن 5/18 تا 25: عادی
  • حدود شاخص جرم بدن 25 تا 30: اضافه وزن
  • حدود شاخص جرم بدن 30 تا 35: چاقی کلاس یک
  • حدود شاخص جرم بدن 35 تا 40: چاقی کلاس دو
  • حدود شاخص جرم بدن بیش از 40: چاقی کلاس سه

همچنین bmi مناسب گروه‌های سنی مختلف عبارتند از:

  • 19 تا 24 سال: 22
  • 25 تا 34 سال: 23
  • 35 تا 44 سال: 24
  • 45 تا 54 سال: 25
  • 55 تا 64 سال: 26
  • و 65 سال به بالا: 27

تناسب قد و وزن

برنامه محاسبه قد و وزن

دیگر شما نحوه محاسبه bmi بدن خود را می‌دانید، اما اگر به دنبال برنامه‌ای برای محاسبه bmi هستید، برنامه‌های متعددی را می‌توانید از برنامه بازار یا اپ استور دانلود کنید. اما مهم‌تر از آن این است که پس از محاسبه bmi بتوانید آن را تفصیر کنید.

  • Bmi کمتر از 18

همانطور که گفتیم در صورتی که bmi شما کمتر از 18 باشد، شما با کمبود وزن شدید روبه‌رو هستید و این نشانه خطر است. فردی با این bmi به سوء تغذیه دچار است و حتی در معرض مرگ قرار دارد.

  • Bmi بین 5/18 تا 25

اگر bmi شما بین این دو عدد بود به شما تبریک می‌گویم. شما حدودا در محدوده وزنی نرمال قرار دارید. البته باید بدانید که bmi قدرت بدنی، درصد چربی و عضلات، توانایی عضلات و آمادگی سیستم عروقی و قلبی را به ما نشان نمی‌دهد.

  • Bmi بین 25 تا 30

اگر bmi محاسبه شده شما بین 25 تا 30 بود قبل از هرگونه قضاوت، وضعیت بدنی خود را بررسی کنید. این bmi معمولا اضافه را نشان می‌دهد، اما ممکن است شما دارای توده عضلانی بالایی باشید، باردار باشید و یا یک ورزشکار حرفه‌ای باشید. با این حال اگر هیچ کدام از موارد را نداشتید، بهتر است رژیم غذایی خود را بررسی کنید، برنامه ورزشی داشته باشید، میزان استرس و اضطراب را کنترل و ساعت خواب خود را تنظیم کنید.

  • Bmi بالای 30

Bmi  بالای 30 نشانه چاقی است. سبک زندگی ناسالم مانند ورزش نکردن، مصرف الکل، استفاده از دخانیات، کم تحرکی، الگوی غذایی غلط و افسردگی می‌تواند عواملی برای چاقی باشد. پس از bmi شما بیشتر از 30 بود قبل از هرگونه قضاوت در پی یافتن مشکل باشید. اما فراموش نکنید که چاقی یک خطر جدی است و طبق آمارهای جهانی با بیماری‌های بسیاری همراه است. به منظور افزایش تحرک میتوانید به برنامه بدنسازی برای کاهش وزن بانوان و برنامه بدنسازی برای کاهش وزن آقایان مراجعه کنید.

نرم افزار محاسبه قد و اضافه وزن آنلاین

شما می‌توانید به راحتی این محاسبه را بصورت آنلاین در اینترنت بدون پرداخت هزینه انجام دهید.