دوشیدن شیر مادر توسط دست چگونه انجام می‌شود؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دوشیدن شیر مادر توسط دست

دوشیدن شیر مادر توسط دست روشی برای خارج کردن شیر مادر از سینه است که به جای استفاده از شیردوش برقی یا دستان کودک، با دست مادر انجام می‌شود. این کار یک تکنیک مفید و راحت بوده و نیازی به هزینه کردن ندارد. همچنین دوشیدن شیر مادر توسط دست، به مادر در تسکین احتقان سینه کمک می‌کند. در ادامه به نحوه دوشیدن شیر مادر توسط دست و مزایا و معایب آن پرداخته شده است.

چرا دوشیدن شیر مادر توسط دست مفید است؟

شاید تعجب کنید که چرا یک مادر به جای استفاده از شیردوش، می‌خواهد برای دوشیدن شیر خود، از دستش استفاده کند. اگرچه بسیاری از خانم‌ها به خصوص افرادی که باید زیاد شیر خود را بدوشند، از شیردوش استفاده می‌کنند اما دوشیدن شیر مادر توسط دست هنوز هم یک مهارت ارزشمند برای یادگیری است. این تکنیک زمانی مفید خواهد بود که:

  • فرزندتان در کنار شما نیست و سینه‌های شما آن‌قدر پر شده که ناراحتتان می‌کند. بنابراین در این زمان اگر شیردوش همراه خود نداشته باشید می‌توانید از دست خود برای خالی کردن شیر اضافی مادر استفاده کنید.
  • پریز برق در دسترس نیست، شیردوشی برقی کار نمی‌کند یا باتری آن تمام شده است.
  • درست قبل از شیردهی، سینه‌های شما دچار احتقان و سفت شده است. بنابراین برای اینکه فرزندتان بتواند راحت‌تر شیر بخورد از دوشیدن شیر مادر توسط دست استفاده می‌کنید.
  • می‌خواهید برای نوزاد تازه متولد شده یا زودرس خود، آغوز جمع‌آوری کنید و برای اینکه نمی‌خواهید ذره‌ای از آن با شیردوش، به هدر برود تصمیم می‌گیرید از دست خود برای دوشیدن شیر استفاده کنید.
  • شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه است و می‌خواهید شیر سینه دیگر خود را تخلیه کنید.

نحوه انجام دوشیدن شیر مادر توسط دست چگونه است؟

دوشیدن شیر مادر توسط دست یک مهارت بوده و درست مانند هر مهارتی لازم است آن را یاد گرفته و تمرین کنید تا در نهایت در انجام این کار توانمند شده و از نتایج آن بهره‌مند شوید. برای دوشیدن شیر مادر توسط دست می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  2. در یک موقعیت راحت قرار گرفته و سعی کنید آرام باشید. می‌توانید قبل از شروع، به مدت چند دقیقه یک حوله گرم را روی سینه‌های خود قرار داده یا به آرامی سینه‌های خود را ماساژ دهید تا به شما کمک کند جریان شیر مادر جریان یابد.
  3. می‌توانید از عکس فرزند خود، صدای ضبط‌شده او، یک پتو که بوی او را بدهد یا از سایر روش‌های ریلکسیشن مثل گوش دادن به موسیقی استفاده کنید تا تحریک رفلکس اتفاق بیفتد.
  4. سینه خود را به شکل حرف C بگیرید. یعنی انگشت شست خود را در بالای سینه و انگشتان دیگر را در زیر سینه قرار دهید تا دست شما شکل C را به خود بگیرد.
  5. با دست دیگر، یک لیوان یا بطری تمیز برای نگهداری شیر مادر را در زیر سینه خود بگیرید به طوری که نوک سینه مستقیما بالای آن باشد. 
  6. وقتی آماده شدید به آرامی با شست و با انگشتان، سینه خود را به سمت بدن، فشار دهید.
  7. سپس، انگشتان و شست خود را به آرامی جمع کنید و بعد، با انجام حرکت چرخشی، دست خود را به سمت موقعیت شروع اصلی حرکت دهید. حرکت چرخشی ملایم باعث می‌شود شیر مادر از مجاری شیر خارج شود. مراقب باشید که حرکت خشنی انجام ندهید زیرا پوست این قیمت حساس بوده و می‌تواند آسیب ببیند.
  8. کمی به جلو خم شوید تا شیری که می‌خواهد از سینه بیرون بیاید جمع شود. مراقب باشید که هنگام بیرون آمدن شیر از سینه، دستتان با آن برخورد نکند.
  9. مرحله پنجم و ششم را با سرعت و ریتمیک، تکرار کنید تا جایی که دیگر هیچ شیری از سینه خارج نشود یا تا زمانی که تسکین احتقان اتفاق نیفتاده است، آن را ادامه دهید.
  10. هر بار که جریان شیر مادر متوقف می‌شود، سینه را عوض کنید و دوباره مراحل را تکرار کنید.
  11. پس از اتمام دوشیدن شیر مادر توسط دست، می‌توانید آن را بلافاصله به فرزندتان بدهید یا آن را در یک ظرف نگه داشته و با توجه به ماندگاری شیر مادر در یخچال، آن را در یخچال ذخیره کنید.

نحوه انجام دوشیدن شیر توسط دست

مزایا و معایب دوشیدن شیر مادر توسط دست چیست

دلایل مثبت زیادی برای دوشیدن شیر مادر توسط دست وجود دارد که این مزایا عبارت‌اند از موارد زیر است.

  • طبیعی است.
  • هزینه‌ای ندارد.
  • به غیر از یک ظرف برای جمع‌آوری، لوازم شیردهی لازم ندارد.
  • بدون سر و صدا است.
  • همیشه در دسترس است.
  • یادگیری دوشیدن شیر مادر با دست به شما کمک می‌کند با سینه‌های خود احساس راحتی بیشتری داشته و از موارد طبیعی و غیر طبیعی آگاه‌تر شوید. همچنین این کار به شما کمک می‌کند که هرگونه تغییر در سینه‌های خود که نیاز به توجه دارد را زودتر تشخیص دهید.

با این حال، اگرچه دوشیدن شیر مادر توسط دست، مزایای زیادی دارد اما این کار می‌تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد که برخی از آن‌ها در ادامه مطرح شده‌اند.

  • برای انجام درست دوشیدن شیر مادر با استفاده از دست به تمرین نیاز دارید. بنابراین، لازم است برای یادگیری آن، وقت و انرژی صرف کنید.
  • استفاده از شیردوش نوزادان، می‌تواند برای شما سریع‌تر و کارآمدتر باشد.
  • برخی از مادرها، در دوشیدن شیر مادر توسط دست، دچار مشکلات می‌شوند و بنابراین نمی‌توانند با این راهکار، هیچ شیری از سینه خود خارج کنند.

شما می‌توانید بعد از تولد نوزاد خود و در بیمارستان از پرستار یا متخصص شیردهی بخواهید که دوشیدن شیر مادر توسط دست را به شما آموزش دهد و اگر بعد از مرخص شدن از بیمارستان در مورد انجام این تکنیک سوال داشتید می‌توانید از پزشک خود کمک بگیرید. در نهایت، اگر حس می‌کنید برای انجام این تکنیک راحت نبوده و این کار، چالش‌های زیادی برای شما دارد می‌توانید از شیردوش نوزادان که در بازار وجود دارد استفاده کرده و به این ترتیب، خود را تحت فشار قرار ندهید.