آیا پیشاب باعث بارداری می‌شود؟

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا پیشاب باعث بارداری می‌شود

انزال مردان در دو بخش پیشاب (یا مذی) و منی (انزال اصلی) رخ می‌دهد. بسیاری از زنان اطلاعاتی در مورد ماهیت پیشاب مرد ندارند و نمی‌دانند آیا پیشاب باعث بارداری می‌شود یا خیر، اصلاً ماهیت آن چیست و چرا ترشح می‌شود. در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ داد و بگوییم احتمال حاملگی با پیشاب چقدر است.

پیشاب چیست 

پیشاب مایع شفافی است که قبل از رسیدن مرد به اوج لذت جنسی از آلت تناسلی‌اش خارج می‌شود. محیط واژن در ابتدای نزدیکی، خشک است و در صورتی که هدف اصلی پیشاب روان کنندگی است، اما باید بدانید که این مایع هم مانند منی، حاوی اسپرم‌های زنده و فعال است. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا پیشاب مرد باعث حاملگی میشود یا خیر، بسته به روش پیشگیری شما حتی این پیشاب نیز می‌تواند منجر به بارداری شود. در بسیاری از افرادی که به صورت طبیعی و بدون کاندوم پیشگیری می‌کنند، بارداری با پیشاب یک امر رایج و بسیار پرتکرار است. 

آیا پیشاب حاوی اسپرم است؟

در مورد پیشاب باید بدانید که:

1. حاوی اسپرم است

اگرچه مایع پیشاب از غده‌ی پیازی- میزراهی (و نه از بیضه ها مانند مایع منی) می‌آید، برخی از مایعات می‌توانند حاوی اسپرم زنده باشند. مجاری خروجی پیشاب و منی یکسان هستند. اگر از نزدیکی قبلی این مجاری هنوز حاوی اسپرم باشند، در زمان خروج پیشاب آنها وارد این مایع می‌شوند. وقوع این اتفاق بسیار شایع‌تر از آنچه که فکر می‌کنید است از این رو احتمال بارداری با پیشاب وجود دارد. با این حال تعداد اسپرم نرمال در پیشاب به مراتب از منی کمتر است.

2. می‌تواند باعث بارداری شود

احتمال حاملگی با پیشاب چند درصد است؟ اگرچه شانس بارداری از طریق پیشاب نسبتاً کم است و می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد، اما 27 درصد از افرادی که از بیرون آوردن آلت به عنوان یک روش معمول پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، بدین طریق حامله شده‌اند. در بسیاری از مواقعی که تخمک‌گذاری انجام شده است، وجود پیشاب می‌تواند به احتمال زیادی منجر به آغاز مراحل لقاح شود.

پیشاب چیست

3. می‌تواند بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV را منتقل کند

مایع پیشاب می‌تواند باکتری‌‌ها و ویروس‌های زیادی را حمل کند. استفاده از روش پیشگیری طبیعی، شما را در برابر بیماری‌های مقاربتی، از جمله HIV محافظت نمی‌کند. اگر از وضعیت شریک زندگی خود مطمئن نیستید، روش دیگری را برای پیشگیری از بارداری در نظر بگیرید.

4. مردان کنترلی در خروج آن ندارند

حالا که به این سوال پاسخ دادیم که آیا پیشاب مرد باعث بارداری می‌شود سوال مهم این است که آیا پیشاب در همه مردان وجود دارد و آیا آنها کنترلی در خروجش دارند یا خیر. بسیاری از مردان از زمان خروج پیشاب مطلع نمی‌شوند و از آنجایی که این مایع کمی قبل از منی خارج می‌شود، برای بسیاری از آنها توقف رابطه‌ی جنسی در آن لحظه بسیار دشوار است. از این رو اگر نگران حاملگی ناخواسته با پیشاب هستید، باید از روش‌های پیشگیری دیگری مانند کاندوم استفاده کنید.

میزان طبیعی پیشاب چقدر است؟

میزان پیشاب تولیدی در افراد مختلف، متفاوت است. نباید انتظار خروج مایعی به اندازه‌ی ادرار یا منی را داشته باشید. به طور متوسط، اکثر مردان در زمان نزدیکی، تا 4 میلی لیتر پیشاب تولید می‌کنند در حالی که در برخی دیگر این مایع به قدری کم است که آنها اصلا ً متوجه‌اش نمی‌شوند. اما در مردانی که پیشاب کمی دارند، آیا پیشاب اولیه باعث بارداری می‌شود؟ بله. حتی در مردانی که کمترین میزان پیشاب را دارند، احتمال بارداری وجود دارد. شما برای ورود به دوران بارداری، تنها به یک اسپرم نیاز دارید!

بارداری با پیشاب و جنسیت جنین

بارداری با پیشاب و تاثیر در جنسیت جنین

همانطور که در بسیاری از مقالات سایت توضیح داده‌ایم، تعیین جنسیت جنین در مراحل لقاح تحت تاثیر عوامل مختلفی وجود دارد و مهم نیست که آیا مایع پیشاب باعث بارداری می‌شود یا خیر. اینکه بگوییم پیشاب منجر به جنسیت خاصی می‌شود درست نیست. اما به عنوان یک نکته‌ی کلی که جای تحقیقات بیشتری دارد، پیشاب حاوی اسپرم‌هایی است که از نزدیک‌های قبلی هنوز در مجاری باقی مانده‌اند. بعضی معتقدند که این اسپرم‌ها نسبت به اسپرم‌هایی که در بیضه‌ها هستند، ضعیف‌ترند از این رو بارداری با پیشاب می‌تواند منجر به دختردار شدن شود. زیرا در بارداری پسر شما به اسپرم‌های قوی‌تری نیاز دارید. با این حال، تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

سخن پایانی

پیشاب نقش کلیدی در برانگیختگی و نزدیکی دارد. با خنثی کردن اسید و روان کردن مجرای ادراری، پیشاب می‌تواند خروج مایع منی از بدن در هنگام ارگاسم را آسان‌تر کند. با این حال، پیشاب هنوز هم می‌تواند حاوی اسپرم باشد و ممکن است ارگانیسم‌هایی را نیز در بر داشته باشد که باعث عفونت‌های مقاربتی می‌شوند. بنابراین مهم است که اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا از بروز این عفونت‌ها جلوگیری کنید. و اگر قصد پیشگیری از بارداری را دارید، از هر روشی، به جز روش طبیعی برای این کار استفاده کنید! پیشاب همان انزال نیست، اما بدون خطر هم نیست.