میزان دخول برای بارداری چقدر باید باشد

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
میزان دخول برای بارداری

سوالات زیادی برای نحوه‌ی بارداری زنان وجود دارد. برای بسیاری از زوجین به ویژه آنهایی که برای اولین بار قصد بارداری دارند، کل فرایند پر از سوال و پرسش است به ویژه زمان اقدام برای بارداری که متاسفانه به دلیل نبود اطلاعات کافی در این زمینه بسیار مبهم است و افراد دچار مشکلات زیادی می‌شوند. یکی از مهمترین سوالات زوجین، درمورد نزدیکی و رابطه‌ی جنسی و میزان دخول برای بارداری است که در این مقاله قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم.

میزان دخول لازم برای بارداری چقدر است؟

یکی از سوالات مهم این است که میزان دخول برای بارداری باید چقدر باشد؟ آیا تنها با دخول عمیق بارداری رخ می‌دهد یا حتی ورود سر آلت نیز کافی است؟ حقیقت این است که این موضوع بسیار تقریبی است. در شرایطی که دخول عمیق آلت می‌تواند اسپرم‌ها را به سرویکس یا دهانه‌ی رحم نزدیکتر کند اما این بدین معنا نیست که تنها با دخول عمیق بارداری رخ می‌دهد. گاهی تنها دخول سر آلت نیز می‌تواند منجر به بارداری شود. موضوع این است که اگر اسپرم وارد واژن شما شود، چه در صورت دخول عمیق و چه در صورت دخول سطحی، احتمال بارداری وجود دارد. با این حال در دخول عمیق‌تر، احتمال حاملگی افزایش می‌یابد. بنابراین ورود حتی سر آلت، حداقل میزان دخول برای بارداری است. 

*در مورد امکان بارداری بدون دخول در این مقاله بیشتر بخوانید.

کارهای قبل از دخول برای بارداری

قبل از نزدیکی برای بارداری هم زن و هم مرد باید کارهایی انجام دهند که احتمال باروری را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال:

مردان باید:

  • بیشتر ورزش کنند و از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنند زیرا کیفیت اسپرم‌های آنها را کاهش می‌دهد.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ و گرم که دمای ناحیه‌ی تناسلی را افزایش می‌دهند و منجر به از بین رفتن اسپر‌م‌ها می‌شوند خودداری کنند.
  • وزن مناسب خود را حفظ کنند زیرا افزایش وزن می‌تواند بر کیفیت اسپر‌م‌ها اثر سوء داشته باشد.
  • رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشند و از مواد غذایی تقویت کننده‌ی اسپرم‌ها بیشتر مصرف کنند. زیرا تغذیه آقایان قبل از بارداری نیز به اندازه زنان مهم است.

کارهای قبل از دخول برای بارداری

زنان باید:

  • ورزش داشته باشند و متابولیسم بدن خود را افزایش دهند و وزنشان را در محدوده‌ی مناسب نگه دارند.
  • هر روز 400 میکروگرم فولیک اسید بخورند.
  • از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنند.
  • به پزشک مراجعه کنند و آزمایشات قبل از بارداری را انجام دهند و در صورت نیاز تحت مراقبت‌های قبل از بارداری قرار بگیرد.

بعلاوه هر دوی آنها باید در مورد پوزیشن‌ صحیح نزدیکی و نحوه آمیزش برای باردار شدن و میزان دخول جهت بارداری اطلاعات کافی را کسب کنند. ( به مقاله بهترین پوزیشن برای دیسک کمر نیز مراجعه کنید) همچنین انجام آزمایش ژنتیک قبل از بارداری هم برای مرد و هم برای زن ضروری است. 

بهترین زمان برای بارداری

با انتشار صدها میلیون اسپرم در هر ارگاسم مرد، هرگونه رابطه‌ی جنسی محافظت نشده در زمان تخمک گذاری می‌تواند منجر به بارداری شود و مهم نیست چه میزان دخول برای بارداری صورت گرفته باشد. تا زمانی که اسپرم وارد واژن شود، شما شانس بارداری دارید. سوال مهم این است که زمان مناسب نزدیکی جنسی چه زمانی است؟ یک تا دو روز قبل و بعد از تخمک گذاری و در روز آن، شانس بارداری شما بیشتر است اما به طور کلی تا زمانی که در دوران پریود نباشید و یا واژن شما حالت خشک به خود نگرفته باشد، احتمال بارداری شما وجود دارد. با این حال بهترین زمان برای بارداری بعد از پریود و یک تا دو روز قبل از تخمک گذاری و در همان روز است.

در مورد تعداد دفعات بارداری نیز شاید خوانده باشید که رابطه‌ی جنسی مکرر کیفیت و کمیت اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که اسپرم‌ها پس از 2 الی3 روز پرهیز از نزدیکی، کیفیت بهتری دارند. مطالعات نیز نشان داده است که میزان بیشتری از بارداری در زوج‌هایی مشاهده می شود که هر 1 تا 2 روز رابطه‌ی جنسی دارند. نزدیکی یک روز در میان یا هر روز در بازه‌ی زمانی باروری، شانس باردار شدن شما را افزایش می‌دهد. سعی کنید بیشتر رابطه‌ی جنسی داشته باشید، اما خود را مجبور به برنامه ریزی نکنید. این کار می‌تواند منجر به استرس غیر ضروری شود. درنهایت، تعداد دفعات ایده‌آل برای داشتن رابطه‌ی جنسی، میزانی است که برای شما راحت است.

بهترین زمان برای بارداری

ادرار بعد از نزديكي و بارداري

برخلاف تصور بسیاری از افراد، ادرار کردن بعد از رابطه‌ی جنسی مانع بارداری نمی‌شود. مجرای ادرار و واژن بخش‌های جداگانه‌ای از آناتومی زن هستند. درنتیجه، ادرار کردن روی اسپرم وارد شده به واژن تأثیر نمی‌گذارد. استفاده از برخی از روش‌های جلوگیری از بارداری تنها راه جلوگیری در طول رابطه‌ی جنسی هستند.

بهترین پوزیشن برای بارداری 

در تحقیقات انجام شده ‌هیچ موقعیت خاصی در طول رابطه‌ی جنسی نشان نداده است که احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. با این حال، پوزیشن‌های خاصی ممکن است بهتر از بعضی دیگر از پوزیشن‌ها باشند تا مطمئن شوید که شناگران کوچک به تخمک راه پیدا می‌کنند. پوزیشنی که مرد در آن روی زن قرار می‌گیرد و موقعیتی که زن به حالت چهار دست و پا قرار می‌گیرد و مرد روی زانو در پشت او قرار می‌گیرد، اجازه‌ی نفوذ عمیق‌تر را می‌دهد و اسپرم را به مجاورت دهانه‌ی رحم می‌فرستد. در حالت ایستاده یا در حالتی که زن روی مرد قرار می‌گیرد، جاذبه بر علیه شما عمل می‌کند. با این حال، ایستادن درست بعد از رابطه‌ی جنسی تاثیری بر شانس بارداری شما نخواهد داشت. اسپرم‌ها شناگران بسیار خوبی هستند. هنگامی که در واژن قرار می‌گیرند، می‌توانند در عرض 15 دقیقه به دهانه‌ی رحم برسند. اگرچه نیازی نیست که پاهای خود را بعد از رابطه جنسی بلند کنید یا حتی به پشت بخوابید تا به آنها کمک کند، اما انجام این کار ضرری ندارد. قرار دادن بالش زیر کمر نیز باعث می‌شود که اسپرم‌ها در جهت درست شنا کنند.

*همچنین در این مقاله با بهترین پوزیشن نزدیکی در بارداری آشنا شوید

میزان دخول برای بارداری پسر

یکی از روشهای تعیین جنسیت صددرصد پسر میزان دخول است. با وجود آنکه تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر میزان دخول برای بارداری دختر و پسر، هنوز در حال انجام است اما به طور نسبی مشخص شده است که دخول عمقی برای بارداری می‌تواند شانس بارداری پسر را افزایش دهد و دخول سطحی، احتمال بارداری نوزاد دختر را افزایش می‌دهد. 

میزان دخول برای بارداری پسر

بعد از نزديكي چه كنيم تا باردار شویم

صرف نظر از میزان دخول برای حاملگی شما می‌توانید با انجام بعضی کارها بعد از نزدیکی، شانس بارداری خود را افزایش دهید. در درجه‌ی اول بهتر است بعد از نزدیکی کمی استراحت کنید و بلافاصله از جای خود بلند نشوید. بهتر است بعد از نزدیک از انجام دادن کارهای سنگین خودداری کنید. استرس و اضطراب مانع از بارداری می‌شود پس بهتر از قبل و بعد از بارداری به خود مسلط باشید و اجازه دهید بدنتان روند طبعیی خود را طی کند.

سخن پایانی 

میزان دخول در واژن برای بارداری اگرچه می‌تواند شانس حاملگی را افزایش دهد، اما نیازی به دخول عمیق نیست. هرگاه اسپرم وارد واژن شود، شانس بارداری شما وجود دارد و میزان دخول برای بارداری تنها یک نقش تقویت کننده دارد.