آب خیار برای زردی نوزاد درمان موثری است؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آب خیار برای زردی نوزاد

یرقان یا زردی نوزاد یکی از مشکلات رایجی ست که نوزاد می‌تواند در بدو تولد با آن درگیر باشد. زردی باید بلافاصله درمان شود زیرا هنگامی که برای مدت طولانی درمان نشود، می‌تواند باعث ایجاد بیماری به نام کرنیکتروس شود. کرنیکتروس نوعی آسیب مغزی است که می‌تواند ناشی از سطوح بالای بیلی روبین در خون نوزاد باشد و می‌تواند باعث فلج مغزی آتوئید و کاهش شنوایی کودک شود. در حالی که روش‌های درمانی زیادی برای درمان زردی نوزادان وجود دارد بعضی از والدین به سراغ درمان‌های خانگی یا طب سنتی می‌روند. یکی از این درمان‌های رایج، آب خیار برای زردی نوزاد است. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که آیا این روش درمانی موثر است یا خیر و اگر چنین است چطور این کار را انجام می‌دهد.

آیا آب خیار برای زردی نوزاد خوب است؟

حتماً در مورد خواص خیار برای درمان‌های مختلف شنیده‌اید از درمان لکه‌ها و جوش‌های پوستی گرفته تا ماسک خیار که برای طراوات و شادابی پوست استفاده می‌شود. بسیاری از فواید خیار به درصد بالای آب موجود در آن بستگی دارد. خیار یکی از سبزیجات پرآب محسوب می‌شود و می‌تواند اثر زیادی بر هیدراته نگه داشته بدن بگذارد. همانطور که می‌دانید یکی از نکات کلیدی در درمان زردی بچه، هیدراته نگه داشتن اوست. برای این کار توصیه می‌شود مادر مرتب شیردهی داشته باشد تا زمانی که بیلی روبین از خون او دفع شود. بعضی در این راستا از آب خیار برای درمان زردی نوزاد استفاده می‌کنند. در صورتی که آب خیار به خصوص خیار چنبر که گزینه‌ی پرآب‌تری است برای هیدراته نگه داشتن بدن مناسب است اما آیا برای نوزاد تازه متولد شده نیز قابل استفاده است؟ 

*زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است

آب خیار برای درمان زردی نوزاد

مضرات آب خیار برای زردی نوزاد چیست؟

همانطور که می‌دانید، بیشتر نوزادای که به زردی مبتلا می‌شوند در بدو تولد این بیماری را دارند و با درمان‌های مناسب انجام شده انتظار می‌رود زردی بهبود پیدا کند. نوزادی که تازه متولد شده، سیستم گوارشی بالغی ندارد و از این رو هر غذایی را نمی‌تواند هضم کند. بنابراین تا 6 ماه تنها غذای کودک باید شیر باشد. 

درنتیجه دادن آب خیار برای زردی نوزاد بچه مثلاً برای درمان خانگی زردی نوزاد سه روزه، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. خیار ماده‌ای به نام کوکوربیتاسین دارد، ترکیبی که می‌تواند فرایند هضم را برای نوزادان دشوار کند. از این رو زمان دادن خیار خام یا بسیاری از میوه‌های دیگر به کودک 12 ماهگی است که سیستم گوارشی تکامل یافته‌تری دارند. این موضوع در مورد سایر میوه‌ها مانند آب انار برای زردی نوزاد نیز صدق می‌کند.

اما این تنها مشکل استفاده از آب خیار برای زردی نوزاد نیست. باید نگران عامل دیگری به نام نفخ نیز باشید. در حایل که در مورد کودکان بزرگتر بیشتر شما عوامل رایج افزایش گاز مانند غذاهای سرخ شده و چرب، لوبیا و ... را می‌شناسید. بسیاری ممکن است فراموش کنند که سبزیجات نیز می‌توانند نفاخ باشند. سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی، مارچوبه، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، گل کلم، فلفل سبز، پیاز، نخود فرنگی، تربچه و سیب زمینی خام همگی نفخ ساز هستند. اما یکی از سبزیجاتی که اصولاً از قلم می‌افتد همین خیار است! خیار یک میوه‌ی نفاخ است و دادن آن به ویژه در سنین پایین به کودک می‌تواند منجر به دل درد و نفخ شدید شود.

آیا نباید از خیار برای زردی استفاده کرد؟

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا استفاده از آب خیار برای زردی نوزاد اشتباه است و باید به طور کامل کنار گذاشته شود؟ خیر. درست است که علت زردی نوزاد در دوران بارداری نامشخص است اما به نظر می‌رسد انجام بعضی از کارها توسط مادر می‌تواند مانع از بروز زردی در نوزاد پس از تولدش شود. به عنوان مثال هر چقدر مادر مایعات کافی مصرف کند و بدنش را هیدراته نگه دارد، احتمالاً ابتلای کودک به زردی کاهش  می‌یابد. 

درمان زردی نوزاد با آب خیار

*علت زردی چشم نوزاد چیست و چه باید کرد

برای زردی نوزاد چی بخوریم؟ یکی از بهترین گزینه‌ها همین آب خیار برای زردی نوزاد است که بهتر است در این دوران توسط مادر مصرف شود.

به طور کلی استفاده از انواع درمان‌ زردی نوزادان در طب سنتی مانند خاکشیر برای زردی نوزاد یا شیرخشت و ترنجبین برای زردی نوزاد می‌توانند موثر باشند به شرطی که به شیوه‌ی درست و در زمان درستی استفاده شوند در غیر این صورت می‌توانند باعث بروز مشکلاتی برای نوزاد شوند. پیشنهاد این است در صورت ابتلای جنین به زردی مخصوصاً در شرایطی که درجه‌ی زردی بالاست، حتماً از درمان‌های پزشکی و دارویی سریع‌تر استفاده کنید تا امکان آسیب به نوزاد را به حداقل برسانید. درمان با دعا و درمان سوره ای برای زردی نوزاد نیز به صورت تکمیلی می‌تواند برای رفع این مشکل موثر باشد.