بیسکویت برای کودکان مفید است یا مضر؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بیسکویت برای کودکان

استفاده از بیسکویت برای کودکان یکی از سوالاتی است که مادران زیادی در مورد آن پرس و جو می‌کنند. انتخاب بهترین بیسکویت برای کودکان در شرایطی که کودک هنوز به طور کامل تغذیه با مواد جامد را شروع نکرده است، به وسواس زیادی نیاز دارد. اینکه بگوییم در هیچ شرایطی به کودک خود بیسکویت ندهید، اغراق کرده‌ایم. در هر حال گاهی شرایط ایجاب می‌کند که از این تنقلات نیز برای کودک خود تهیه کنیم؛ اما حتما باید بدانیم که کدام بیسکویت برای کودک مفیدتر و کم‌ضررتر است.

 چه بیسکویتی به کودک بدهیم؟

با توجه به اینکه انواع مختلفی از بیسکویت‌ها در بازار وجود دارد، انتخاب یک بیسکویت مناسب کودک می‌تواند کمی سخت و گیج‌کننده باشد. در وهله اول باید بدانید که برای دادن بیسکویت به کودک خود حتما باید به سن او توجه کنید. برای کودکان زیر یک سال و آنهایی که به تازگی خوردن غذای جامد را شروع کرده‌اند، معمولا بهترین انتخاب بیسکویت "مادر" است، اما به طور کلی باید بدانید که در انتخاب بیسکویت توجه به چه نکاتی ضرورت دارد.

کدام بیسکویت برای کودک مناسب است؟

کدام بیسکویت برای کودک مناسب است؟

شاید در مورد خواص ساقه طلایی برای کودکان سوال داشته باشید؛ به طور کلی باید بدانید که بیسکویت‌هایی که چربی ترانس پایین داشته باشند و ترجیحا با آرد سبوس دار تهیه شده باشند، بهترین انتخاب هستند. اگر هنگام خرید به برچسب درج شده روی بیسکویت توجه کنید، به راحتی می‌توانید اطلاعات تغذیه‌ای بیسکویت را بیابید. بیسکویت‌هایی که چربی ترانس صفر دارند، بهترین هستند. همچنین بیسکویت‌های تهیه‌شده از آرد جو یا جو دو سر در مقایسه با سایر بیسکویت‌ها برای کودکان مناسب‌تر هستند. این روز‌ها بیسکویت‌های غنی شده با ویتامین دی، روی، آهن و ... نیز در بازار وجود دارد که می‌تواند انتخاب خوبی باشد. به علاوه بیسکویت‌های شور یا اصطلاحا چوب‌شورها هم به دلیل فراهم کردن الکترولیت‌های بدن  کودکانی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند، مفید است. 

غذاهای ممنوع برای کودکان زیر یک سال کدامها هستند؟ +  معرفی لیست کامل

چه قدر به کودک بیسکویت بدهیم؟

با توجه به اینکه در هر صورت بیسکویت‌ها محصولاتی صنعتی هستند که در تهیه و تولید آنها از مواد صنعتی استفاده شده است، بنابراین اگر استفاده از این ماده غذایی در حداقل میزان ممکن باشد، نمی‌تواند خطرناک یا زیان‌رسان باشد. مهم این است که نه خودتان و نه کودکتان به مصرف بیسکویت عادت نکنید و فقط نگاه تفننی به آن داشته باشید. اغلب مواد تشکیل‌دهنده بیسکویت ‌های صنعتی در صورت استفاده مداوم و بیش از اندازه می‌تواند کودک را در معرض خطراتی نظیر پوسیدگی دندان، چاقی، کاهش اشتها برای خوردن وعده‌های غذایی اصلی، عدم وزن گرفتن کودک و حتی ناراحتی‌های گوارشی قرار دهد. اگر همچون همیشه برای مصرف بیسکویت نیز حد اعتدال را نگه دارید و به استفاده از این ماده غذایی اعتیاد پیدا نکنید، می‌توانید مطمئن باشید که ضرری متوجه فرزند شما نخواهد شد؛ اما چنانچه بیسکویت به یک ماده غذایی ثابت و همیشگی در سبد غذایی کودک شما تبدیل شود، می‌تواند نگران‌کننده باشد.

آیا بیسکویت مادر چاق کننده است؟

بیسکویت مادر یا هر شکلی از بیسکویت که به صورت مدام و به عنوان یک میان‌وعده ثابت در رژیم غذایی کودک استفاده شود، می‌تواند چاق کننده باشد. برای تهیه بیسکویت مادر با شیر پاستوریزه هم به سن کودک توجه داشته باشید و هم اینکه در استفاده از این ترکیب غذایی افراط نکنید. حتما به جدول ارزش غذایی بیسکویت مادر توجه کنید و در مورد عوارض بیسکویت مادر که ممکن است در برخی از کودکان ظاهر شود، مطالعه کنید؛ مثلا حساسیت یا اسهال مزمن می‌تواند ناشی از استفاده از بیسکویت مادر در کودک زیر هشت ماه باشد. بنابراین مصرف بیسکویت مادر برای نوزاد پنج ماهه کاملا قدغن است. 

معرفی تعدادی از بیسکویت ‌های مناسبِ موجود در بازار برای کودکان

  • بیسکویت کودک چی چی به به
  • بیسکویت  کودک اولکر ب ب Ulker Bebe
  • بیسکویت بچه ارگانیک هیپ hipp
  • بیسکویت  ارگانیک هوناپ hunnap 
  • بیسکویت  با شیر بز هوناپ hunnap
  • بیسکویت  ارگانیک کودک با طعم سیب هیپ Hipp
  • بیسکویت  موز چی چی به به cicibebe
  • بیسکویت بدون شیر هیپ 12-36 ماه
  • بیسکویت گندم با شیر هاینز Heinz
  • بیسکویت گندم 3 غله با شیر هاینز
  • بیسکویت  بیسکو پلاس گرجی
  • انواع بیسکویت  مادر
  • بيسكويت پتی بور

چه طور به کودک بیسکویت بدهیم؟

چه طور به کودک بیسکویت بدهیم؟

بعد از انتخاب مناسب‌ترین بیسکویت برای کودک خود، اینکه بیسکویت را به چه روشی به کودک بدهید، مهم است. سعی کنید او را عادت بدهید که بیسکویت خود با مقداری شیر پاستوریزه به عنوان یک میان‌ وعده سریع استفاده کند. خیساندن بیسکویت در شیر پاستوریزه در ظرف غذای کودک برای کودکانی که بالای یک سال هستند و می‌توانند از شیر پاستوریزه استفاده کنند، روش دیگری است که می‌توانید آن را امتحان کنید. همچنین در این زمینه مقاله تزیین صبحانه سالم برای مدرسه را نیز مطالعه بفرمایید. 

طرز تهیه بیسکویت ساده برای کودکان در خانه

انتخاب بیسکویت‌های خانگی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. اگر قرار است در خانه بیسکویت برای کودکان خود تهیه کنید، می‌توانید کاملا مطمئن باشید که از مواد غذایی سالم و بدون مواد نگهدارنده استفاده می‌کنید و بهترین ترکیبات را برای تهیه بیسکویت به کار می‌برید. استفاده از آرد سبوس‌دار، انواع مختلفی از سویق‌ها به همراه انواع مغزیجات مغذی، شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند شیره انگور، خرما، توت و ...، استفاده از دانه چیا، کینوا، تخم بلدرچین یا تخم کبک به جای تخم مرغ و به طور کلی استفاده از بهترین، سالم‌ترین، مرغوب‌ترین و تازه‌ترین مواد غذایی برای تهیه یک بیسکویت خانگی سالم می‌تواند به شما اطمینان کامل بدهد که میان‌وعده مناسب و سالمی را برای فرزند خود تهیه می‌کنید. 

اگر کمی حوصله به خرج دهید و با اندکی خلاقیت و صرف زمان، به صورت تازه به تازه برای فرزند خود بیسکویت یا نان و کلوچه خانگی تهیه کنید، هم از انجام این کار لذت خواهید برد و هم اینکه سبد غذایی سالمی برای فرزند خود تدارک خواهید دید. در صورت حساسیت کودک به پروتئین گاوی، می‌توانید ترکیبات بیسکویت خانگی را طوری انتخاب کنید که عاری از این پروتئین باشد و با پروئین دیگری جایگزین شود. به یاد داشته باشید که بسیار از بیسکویت‌ها برای کودکان بدون فر تهیه می‌شوند. 

کلام آخر

بیسکویت برای کودکان نه آنقدرها مفید است و آنقدرها هم مضر. اگر حد اعتدال را رعایت کنید، مشکلی برای کودک شما پیش نخواهد آمد. البته حتما در انتخاب بیسکویت برای کودک یک ساله و زیر یک سال دقت بیشتری داشته باشید. به طور کلی برای کودکان نوپا انتخاب مواد غذایی باید با توجه به سن و سال آنها صورت بگیرد. بی توجهی به این فاکتور مهم می‌تواند دردسرهای زیادی به دنبال داشته باشد.