در مورد کهیر بارداری و حساسیت‌های پوستی حاملگی چه می‌دانید؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کهیر بارداری

کهیر بارداری یکی از انواع نسبتا شایع کهیر است که در دسته کهیرهای حاد قرار دارد. کهیرهای حاد بر خلاف کهیرهای مزمن که روی پوست باقی می‎ مانند، معمولا بر اثر یک واکنش آلرژیک به عاملی بیرونی به وجود می‌آیند و بعد از اتمام دوره‎ از بین می‎ روند. کهیر در شب خارش بسیار زیادی دارد و ممکن است که خواب شب مادر را بر هم بزند.

کهیر بارداری چیست؟

دانه‌های قرمز خارش‎ دار یا لکه‎‌های کوچک قرمز در شکم و دور ران (پاپول)، کهیر بارداری هستند. ( در این مقاله بخوانید کدام لکه های پوستی خطرناکند) کهیر بارداری، شایع‌ترین بیماری پوستی در دوران بارداری محسوب می‏‌شود که مدت زمان کمی در بدن باقی می‌ماند، اما به دلیل خارش آزاردهنده‌اش، می‎‌تواند غیرقابل تحمل باشد. 

کهیر پوستی در بارداری عارضه‌ای است که ممکن است برخی از خانم‌های باردار آن را تجربه کنند. این عارضه بیشتر در سه ماهه سوم بارداری و اواخر بارداری ظاهر می‌شود. محل انتشار آن به صورت ضایعاتی روی شکم و ران‌ها است که معمولا خارش هم دارند. 

آیا کهیر در بارداری خطرناک است؟

دلیل بروز کهیر بارداری هنوز کاملا مشخص نشده است، اما منابع بسیاری اینطور عنوان کرده‌اند که کشش ایجاد شده در پوست به هنگام بارداری، آنتی‌ژن‎‌هایی را آزاد می‏کند که در بالاترین سطح پوست منجر به کهیر بارداری می‌شوند. 

این عارضه معمولا بی‌خطر است و و ریسکی را متوجه مادر و جنین نمی‌کند؛ اما به هر حال ظاهر جالبی ندارد و منجر به احساس خارش در مادر می‌شود، از همین جهات می‌تواند آزاردهنده باشد. 

درمان کهیر بارداری چگونه است؟ 

کهیر از علائم بارداری یا بهتر است بگوییم از عوارض بارداری است؛ دقیقا چیزی مثل حالت تهوع بارداری. کهیر بارداری و درمان آن طیف گسترده‌ای دارد، اما قطعی‌ترین روش درمان و خلاصی از کهیر بارداری، زایمان است. در واقع بعد از زایمان این عارضه کم کم از بین می‌رود و کاملا ناپدید می‌شود؛ اما چنانچه در زمان حاملگی، کهیر بارداری به مداخلات پزشکی نیاز داشته باشد تا کنترل شود، معمولا از روش‌های درمانی زیر استفاده می‌شود. 

مرطوب کننده‌ها

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد و خارش را کم کند و کاهش دهد. مرطوب‌کننده‌ها در واقع همان پماد برای کهیر بارداری یا حساسیت پوستی هستند. حتما از مرطوب کننده‌هایی که دارای موادی مناسب برای کودک هستند، استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توان به اسیدهای سالیسیلیک، رتینول، ویتامینA ، رتینیل-پالمیتات و اسید تروپیک اشاره کرد. در مورد مصرف پماد کالامین برای کهیر بارداری حتما نظر پزشک را بپرسید. 

استروئیدهای موضعی

استفاده از کرم حاوی استروئید مانند یک کرم هیدروکورتیزون 1 درصدی، در نواحی مورد نظر می‌تواند به کاهش خارش کمک کند. اگرچه این کرم‌ها در دوران بارداری تا حد زیادی بی‌خطر تلقی می‌شوند، اما همیشه قبل از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید. البته ممکن است پزشک استروئیدهای موضعی قویتری را هم تجویز کند.

آنتی هیستامین‌ها

آنتی هیستامین‌ها می‌توانند خارش را تسکین دهند، اما هرگز نباید به صورت خودسرانه مصرف شوند. نمونه‌هایی از داروهایی که معمولا در دوران بارداری ایمن به نظر می‌رسند، شامل دیفن هیدرامین (بنادریل) و ستیریزین (Zyrtec) هستند. 

دوش گرفتن با مواد ضد خارش

گفته می‌شود مصرف آرد جو دوسر یا جوش شیرین می‌تواند به کاهش خارش مرتبط با کهیر بارداری کمک کند. همچنین کمپرس آب یخ و خنک نیز ممکن است کمک کننده باشد. اگرچه ممکن است تماس آن با پوست مشکل باشد، اما در صورت استفاده از این روش متوجه کاهش قابل توجه خارش بثورات خواهید شد. 

فراموش نکنید که باید تمام تلاش خود را به کار ببرید تا از خاراندن کهیر بارداری خودداری کنید، حتی اگر کار این کار سخت باشد، زیرا انجام این کار فقط باعث بدتر شدن علائم بثورات می‌شود.

آیا کهیر بارداری برای جنین ضرر دارد؟

قبلا هم اشاره کردیم که کهیر بارداری واکنش بدن برخی از مادران نسبت به روند بارداری است که معمولا در هفته‌ها و ماه‌های آخر بارداری ظاهر می‌شود و بعد از زایمان هم از بین می‌روند. در واقع خیلی بعید است که کهیر در اوایل بارداری ظاهر شود. این عارضه هیچ‌گونه ناهنجاری مادرزادی یا پوستی در جنین ایجاد نخواهد کرد.  

کهیر بارداری در کدام نواحی دیده می‌شود؟

کهیر بارداری به طور معمول بالاتر از حد سینه ها گسترش نمی‌یابد.کهیر ابتدا در قسمت مرکزی شکم و در اطراف ناف ایجاد می‌شود و سپس به ران‌ها، بازوها، باسن و پاها گسترش پیدا می‌کند.

برای درمان کهیر بارداری چه باید کرد؟

در صورت ابتلا به کهیر بارداری حتما از درمان‏‌های مطمئن و ایمن استفاده کنید و ترجیحا برای رفع علائم و خارش به پزشک مراجعه کنید تا پماد مناسب این عارضه را تجویز کند. 

معمولا برای از بین بردن علائم و خارش آزاردهنده ناشی از کهیر بارداری مصرف آنتی‌هیستامین و حتی داروهایی با دوز کم کورتون منع نمی‏‌شود؛ البته بدیهی است که حتما و قطعا پزشک باید در این مورد نظر بدهد؛ اما به طور کلی نگران کهیر بارداری نباشید و تنها در صورتی دارو مصرف کنید که خارش آن، تحملش را سخت کرده است. 

برای درمان کهیر بارداری چه بخوریم؟

بهتر است بگوییم که برای درمان کهیر بارداری چه چیزی را نخوریم؛ اگر عامل محرک خوراکی را تشخیص دهید و آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید، تا حد بسیار زیادی می‌توانید کهیر بارداری را کنترل کنید. به عبارت دیگر حذف عامل ایجاد کننده در درمان و کنترل کهیر اهمیت زیادی دارد. در مورد خوردن داروهای یاد شده حتما باید نظر پزشک را بپرسید و هرگز نباید به طور خودسرانه از این داروها استفاده کنید.

کهیر بارداری نشانه چیست؟

کهیر بارداری نشانه چیست؟

کهیر در واقع نشانه واکنش آلرژیک نسبت به یک عامل بیرونی است و نشان می دهد که بدن در تعادل کامل قرار ندارد. به طور کلی خروج پلاسما از مویرگ‌های ریز خونی به دلیل برخی مکانیسم‌های شیمیایی از جمله ترشح هیستامین باعث بروز کهیر می‌شود. برخی خوراکی‌ها (تنقلات، شکلات، گوجه‌فرنگی، تخم مرغ، انواع توت‌ها، شیر و ماهی)، داروها (آنتی بیوتیک‌ها، مسکن‌ها، خواب آورها، مکمل‌ها، آنتی‌اسیدها، قطره‌های چشمی و برخی ملین‌ها)، نیش حشرات و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی، گلودرد، سینوزیت و آبسه و برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کبدی و غدد و داخلی و برخی آلودگی‌های انگلی و بدخیمی‌ها، برخی عوامل فیزیکی مثل گرما و سرما و نور آفتاب، ارتعاشات و ورزش، تعریق و اضطراب، خاراندن و عوامل فشاری و... در ترشح هیستامین در بدن و بروز کهیر حاد نقش دارند، اما دلایل بروز کهیر مزمن مشخص نیست و در دوسوم مبتلایان هرگز مشخص نمی‌شود.

کهیر بارداری از کی شروع می شود؟

سه ماهه سوم بارداری یا اواخر بارداری زمانی است که ممکن است یک خانم باردار با کهیر بارداری روبه‌رو شود. ظاهر شدن کهیر بارداری در هفته های اول بارداری یا در ماه اول بارداری و یا در اوایل بارداری خیلی مورد انتظار نیست و بعید است، اما انتظار می‌رود که در برخی از خانم‌ها کهیر بارداری در ماه نهم یا سه ماهه آخر بارداری ظاهر شود. 

 کهیر بارداری چه قدر طور می کشد؟

معمولا دو تا سه هفته پس از زایمان کهیر بارداری ناپدید می‌شود. پس اگر کهیر بارداری از ماه هفتم بارداری شروع شود و حداکثر تا چهار هفته بعد از زایمان هم ادامه داشته باشد، می‌توان اینطور گفت که ظاهر شدن و ناپدید شدن کهیر بارداری حداکثر چهار ماه طول می‌کشد. بدیهی است که این زمان در هر خانم بنا به دلایل بسیاری می‌تواند متغیر باشد؛ اما قطعا کهیر بارداری بعد از زایمان کم می‌شود و از بین می‌رود. 

علت كهير زدن در بارداری چیست؟

  • نیش حشرات
  • مصرف برخی از مواد غذایی خاص و وقوع واکنش آلرژیک
  • گرده گل یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص
  • مصرف برخی از داروها در دوران بارداری 
  • از بین رفتن رطوبت پوست در بارداری و خشکی شدید و خارش
  • اضافه وزن در بارداری
  • اضطراب و استرس 
  • ایمنی کم در دوران بارداری 

آیا کهیر بارداری و جنسیت جنین ارتباطی با هم دارند؟

گفته می‌شود حامله بودن جنین پسر می‌تواند احتمال ابتلا به عارضه کهیر بارداری با بیشتر کند. همچنین بارداری اول، فشار خون بالای مادر، باردار بودن چند قلو و افزایش وزن بسیار سریع در بارداری در ایجاد کهیر موثر باشند. باید بدانید که همه این عوامل احتمال بروز کهیر بارداری را افزایش می‌دهند، اما خود آنها باعث ایجاد کهیر حاملگی نمی‌شوند. حتی ممکن است که مادر باردار بدون اینکه فاکتورهای یاد شده را داشته باشد، دچار کهیر در بارداری شود.

درمان کهیر بارداری در خانه چیست؟

درمان خانگی کهیر بارداری یا درمان کهیر بارداری در طب سنتی هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی امکانپذیر است. به یاد داشته باشید که برای درمان پوست کهیر زده در بارداری، مهمترین روش باز کردن مسیر دفع و خروج مواد زاید از بدن است. در ادامه به برخی از تکنیک‌های موثر در رفع و کنترل کهیر بارداری و درمان خانگی خارش بدن در بارداری اشاره می‌کنیم؛

یبوست بارداری را رفع کنید

یبوست ام‌الامراض است و می‌تواند اختلالات بسیار زیادی را در بدن ایجاد کند که در دوران بارداری یکی از این اختلالات می‌تواند کهیر بارداری باشد. تحرک داشتن، حمام آب گرم، خوردن سوپ‌های ساده و اجتناب از درهم‌خوری می‌تواند در رفع یبوست موثر باشد. 

حذف گرمیجات

حذف غذاهای گرمی یا گرمی زا مانند غذاهای تند یا چرب، انواع غذاهای مصنوعی، آجیل‌های بوداده، تخم مرغ، بادمجان و … می‌تواند در رفع کهیر بارداری موثر باشد؛ اما در بعضی موارد کهیرهای بارداری می‌توانند به درمان مقاوم باشند که این مساله معمولا ناشی از گرم‌تر بودن مزاج جنین نسبت به مادر است و با زایمان مرتفع خواهد شد.

استفاده از عرقیجات مناسب

از داروهایی که کبد را فعال می‌کنند، استفاده کنید. ساده‌ترین دارو، ترکیب عرق کاسنی و شاهتره به نسبت مساوی و با میزان مصرف متعادل در روز است. حتی می‌توان کمی عرق همیشه بهار نیز به ترکیب فوق اضافه کرد. همچنین استفاده از سایر داروهای صفرابر نیز موثر خواهد بود.

درمانهای موضعی 

مثلا شستشوی بدن با سدر در موقع استحمام یا استفاده موضعی از ترکیب مقداری شاهتره خشک و جوش شیرین به نسبت مساوی با کمی ماست شیرین. مالیدن این ترکیب روی بدن به مدت حداقل ده دقیقه می‌تواند موثر باشد. 

جوشانده خاکشیر

یک قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک لیوان آب جوش بریزید و صبر کنید تا کاملا خیس بخورد. سپس عسل را به این جوشانده اضافه کنید. می‌توانید آب جوش و خاکشیر را نیز بجوشانید. در صورت بروز یبوست نیز مصرف جوشانده خاکشیر مفید خواهد بود و به درمان کهیر هم کمک خواهد کرد.

گزنه

یک قاشق غذاخوری گزنه خشک شده را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و آن را به طور کامل با هم مخلوط کنید. اکنون یک پارچه نخی یا یک حوله آماده کنید. حوله را با جوشانده گزنه خیس کنید. سپس آن را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و حوله را در محل التهاب یا کهیر قرار دهید.

خارش بدن زن باردار نشانه چیست؟

خارش بدن زن باردار نشانه چیست؟

خارش بدن در بارداری به علت افزایش استروژن رخ دهد و طبیعی است و تقریباً 20 درصد از زنان باردار دچار آن می‎‌شوند. این عارضه پس از زایمان رفع می‌‌شود.

به طور کلی خارش در طول بارداری غیر طبیعی نیست. خصوصا خارش اطراف شکم و سینه‌ها. زیرا پوست این قسمت‌ها در حال کشیده شدن است. همچنین تغییرات هورمونی نیز یکی از دلایل خارش در بارداری است. 

اما خارش شدید در سه ماهه دوم یا سوم بارداری می‌تواند نشانه مشکل کبدی باشد. خارش کهیری و پلاک بارداری و زرد زخم نیز می‌تواند جزو موارد نادر خارش در طول بارداری باشد.

کلام آخر

گرچه ظاهر شدن کهیر بارداری خوشایند نیست و می‌تواند آزاردهنده باشد، اما این عارضه معمولا بی‌خطر است و ریسکی را متوجه مادر و جنین نمی‌کند. با این وجود حتما در مورد آن با پزشک معالج خود صحبت کنید و حتما تکنیک‌های توصیه شده و موثر توسط پزشک را برای رفع و کنترل کهیر حاملگی انجام دهید.