درمان خانگی خارش بدن در بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی خارش بدن در بارداری

بارداری دوران تجربه‌ی اتفاقات عجیبی در بدن است که گاهی علت آن را هم نمی‌دانید اما شما را کلافه و آزرده می‌کنند. یکی از این اتفاقات رایج در این دوران، خارش بدن است. این خارش می‌تواند در بخش‌های مختلفی از جمله دست و پا و به ویژه شکم رخ دهد و تکرار آنها منجر به ناآرامی و آزار می‌شود. در ادامه در مورد علت خارش، و روش‌های درمان خانگی خارش بدن در بارداری بیشتر توضیح داده‌ایم. همچنین میتوانید به مقالات مشابه مانند کدام لکه های پوستی خطرناکند مراجعه نمایید.

علت خارش‌های خفیف بدن در دوران بارداری

خارش خفیف در بارداری به دلیل افزایش خون رسانی به پوست بدن رخ می‌دهد. با افزایش سن بارداری و نزدیک شدن به تاریخ زایمان؛ پوست شکم شما کشیده‌تر شده و در نتیجه در این ناحیه احساس خارش می‌کنید. تا زمانی که خارش شکم و دیگر بخش‌ها شدید نباشد، جای نگرانی نیست و می‌توانید با استفاده از انواع روش درمان خانگی خارش بدن در بارداری آنها را برطرف کنید. مشکل از جایی شروع می‌شود که این خارش‌ها شدید شود. درست است که حساسیت و خارش بدن می‌تواند موضوعی عادی در دوران بارداری باشد اما خود شما نیز می‌توانید با انجام بعضی کارها این خارش را تشدید کنید. 

علت خارشهای خفیف بدن در دوران بارداری

علت خارش‌های شدید یا کلستاز حاملگی

شرایط وقتی وخیم و سخت می‌شود که این خارش‌ها شدید شوند. یک نفر از هر صد زن به این خارش‌ها دچار شده و علاوه بر درمان گیاهی خارش بدن در بارداری به انواعی از مداخلات پزشکی نیز نیاز پیدا می‌کند. خارش شدید در بارداری به دلیل ابتلا به یکی از بیماری‌های کبدی در بارداری به نام کلستاز حاملگی است. کلستاز حاملگی (OC) که به آن کلستاز داخل کبدی بارداری نیز گفته می‌شود، یک اختلال جدی کبدی است که تعداد کمی از زنان باردار را معمولاً در 3 ماه آخر بارداری تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال اگر خارش بدن در ماه هشتم بارداری بسیار شدید باشد، ممکن است ناشی از این بیماری باشد.

علت OC نامشخص است، اما تصور می‌شود که افزایش هورمون‌های بارداری در اواخر بارداری ممکن است جریان طبیعی صفرا - مایع گوارشی ساخته شده در کبد را که به سیستم گوارش شما در تجزیه‌ی چربی‌ها کمک می‌کند، را کُند نماید. در OC، نمک‌های صفراوی به جای خروج از کبد، در آن تجمع می‌یابند و در نهایت وارد جریان خون می‌شوند که می‌تواند باعث ایجاد احساس خارش در شما شود. به نظر می‌رسد OC در خانواده‌ها ارثی است اگرچه می‌تواند بدون سابقه‌ی خانوادگی نیز رخ دهد. همچنین در بعضی نژادها مانند زنان هندی و پاکستانی بیشتر دیده می‌شود. اگر در بارداری قبلی OC داشته‌اید، احتمال اینکه در بارداری بعدی نیز دوباره به آن مبتلا شوید، زیاد است.

اما خارش شدید تنها مشکل بیماری OC نیست. تولد زودتر از موعد یا تولد نوزاد مرده نیز از دیگر عوراض خطرناک این بیماری است. بنابراین در صورت داشتن علائمی همچون خارش شدید، بثورات، معمولاً در کف دست و کف پا، ادرار تیره، یرقان (زردی پوست و سفیدی چشم) و اجابت مزاج کم رنگ حتماً باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

*موثرترین روشهای جلوگیری از ترک شکم در بارداری +دلایل و روشهای درمان

درمان خارش بدن در بارداری 

بسته به شدت خارش، روش‌های زیادی به عنوان درمان خانگی خارش بدن در بارداری یا درمان‌های بالینی انجام می‌شود و شما باید از روش‌ها و روتین مراقبت‌های پوستی در بارداری استفاده کنید که در این مورد خاص به شرح زیراند:

درمان خارش بدن در بارداری

درمان خارش خفیف

در درمان خانگی خارش بدن در بارداری در موارد خفیف می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. پوشیدن لباس‌های گشاد ممکن است به جلوگیری از خارش کمک کند، زیرا کمتر به پوست شما ساییده می‌شوند و باعث تحریک بیشتر و خارش دست و خارش پا در بارداری نمی‌شوند. همچنین ممکن است بخواهید از پوشیدن لباس‌های با الیاف مصنوعی اجتناب کنید و پارچه‌های طبیعی مانند پنبه را انتخاب کنید که اجازه می‌دهد هوا در نزدیکی پوست شما گردش کند. 

ممکن است متوجه شوید که یک حمام خنک یا استفاده از لوسیون و مرطوب کننده می‌تواند به تسکین خارش کمک کند. به ویژه اگر با محلول کلوئیدی بلغور جو یا آدینو حمام کنید. همچنین اضافه کردن نصف فنجان جوش شیرین به آب وان حمام نیز می‌تواند موثر باشد. باید مواظب باشید که پوست شما کثیف و چرب نشود زیرا این شرایط خارش را وخیم‌تر می‌کند. استفاده از عطر در بارداری به ویژه عطرهای قوی می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و مانع از درمان خانگی خارش بدن زن باردار شود. بنابراین می توانید از لوسیون یا صابون ساده استفاده کنید. به طور کلی نیازی نیست زیاد نگران این خارش‌های خفیف باشید زیرا خارش معمولا ًدر عرض چند روز پس از زایمان از بین می‌رود.

بعضی دیگری از لوسیون‌های پوستی حاوی ماده‌ای به نام بنادریل نیز می‌تواند به درمان خانگی خارش بدن در بارداری کمک کند. اگر بعد از مصرف این لوسیون‌ها، پوستتان دچار خشکی شد (که یکی از عوارض استفاده از آنهاست) حتماً به پزشک مراجعه کنید. این لوسیون‌ها به طور ویژه در درمان خانگی خارش پوست شکم در بارداری توصیه می‌شوند. نکته‌ی مهم در درمان خانگی خارش بدن در بارداری این است که به هیچ عنوان اجازه ندهید پوستتان خشک شود زیرا شرایط را بدتر می‌کند.

درمان خارش شدید و کلستاز حاملگی 

OC از طریق گرفتن سابقه پزشکی و خانوادگی و انجام آزمایش‌های خونی که عملکرد کبد شما را بررسی می‌کند (تست‌های عملکرد کبد - LFTs) تشخیص داده می‌شود. هنگامی که OC تشخیص داده شد، تا زمانی که نوزادتان به دنیا بیاید، پزشک باید وضعیت شما را کنترل کند. در راستای درمان خارش دست و پا در دوران بارداری، انواعی از داروها و پماد برای خارش در بارداری تجویز می‌شود. به عنوان مثال استفاده از کرم‌هایی مانند لوسیون کالامین در بارداری بی‌خطر است و می‌تواند تا حدودی این خارش را تسکین دهد. همچنین ممکن است پزشک داروهایی برای کاهش نمک‌های صفراوی و کاهش خارش تجویز کند. OC می‌تواند بر جذب ویتامین K شما تأثیر بگذارد، که برای لخته شدن خون بسیار ضروری است و کمبود آن می‌تواند مشکلات زیادی در زایمان ایجاد کند، بنابراین ممکن است مکمل ویتامین K به شما پیشنهاد شود. البته استفاده از قرص برای خارش پوست در بارداری نیز مرسوم است. از مهمترین این قرص‌ها می‌توان به قرص‌های خوراکی بنادریل اشاره کرد.

چراغ هشدار! هوشیار باشید

اگر درمان خانگی خارش پوست در بارداری موثر واقع نشد و خارش شما مدام شدیدتر شد و شاهد بروز بثورات پوستی بودید، ممکن است به بیماری‌های دیگری مانند کهیر یا عفونت قارچی مبتلا شده شده باشید. این بثورات می‌تواند بسیار خطرناک باشد و نشان از عارضه‌ای جدی دهد بنابراین حتماً در صورت مشاهده‌ی این علائم یا بدتر شدنشان باید برای درمان کهیر یا دیگر دلایل به پزشک مراجعه کنید.

کهیر در بارداری

درمان خارش پوست در بارداری با طب سنتی

مثل همیشه طب سنتی هم برای درمان خانگی خارش بدن در بارداری راه‌حل‌هایی دارد که به شرح زیراند:

  • مصرف دمنوش ترکیبی بنفشه، پنیرک و ختمی تا سه استکان در روز
  • عرق‌ کاسنی و ختمی و بید بصورت ترکیبی تا یک لیوان 
  • حذف بادمجان و کدو از رژیم
  • مالش روغن بنفشه در محل
  • استفاده از صابون ختمی
  • مالیدن حنا، نمک و آبلیمو بر محل خارش
  • استحمام با سرکه خانگی
  • آب هویج با یک قاشق چایخوری خاکشیر
  • عدم مصرف کنجد، سبزی شاهی و تره، فست فود در دوران بارداری، نوشابه در بارداری؛ ادویه، خرما، روغن نباتی و ...
  • عدم استفاده از زیورآلات طلا