آپاندیس در کدام سمت بدن است و چه وظایفی دارد؟

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آپاندیس در کدام سمت بدن است

امروزه با پیشرفت علم، ما شناخت نسبتاً کاملی نسبت به اندام‌های مختلف بدن بدست آورده‌ایم. با این حال هنوز بعضی بخش‌های بدن کمی رازآلود مانده‌اند. یکی از این بخش‌ها آپاندیس است. در این مقاله از گهواره قصد داریم اطلاعات بسیار کاملی در مورد این بخش بدهیم و بگوییم آپاندیس در کدام سمت بدن است و چه کاری انجام می‌دهد.

آپاندیس چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است کمی در مورد این عضو توضیح دهیم. آپاندیس یک بخش زائده مانند و لوله‌ای بسیار نازک است که کمی پایین‌تر از ورودی روده‌ی کوچک به روده‌ی بزرگ قرار دارد. که تصویر آن را می‌توانید در زیر ببینید. در واقع آپاندیس را بخشی از روده‌ی بزرگ می‌دانند. از نظر اندازه طول این بخش در حدود 10 سانتی‌متر است. اما قرارگيري آپانديس به چه صورت است؟ آپاندیس در کدام سمت بدن است؟ با توجه به موقعیتی که در بالا شرح دادیم، آپاندیس در سمت راست بدن و بسیار پایین‌تر از کیسه‌ی صفرا و کبد و در بخش بالا روی روده‌ی بزرگ قرار دارد.

آپاندیس چیست

تاثیر جنسیت بر مکان آپاندیس

اپاندیس زن کدام سمت است؟ آپاندیس مرد کدام سمت است؟ بعضی افراد تصور می‌کنند تفاوت‌های موجود در دستگاه تناسلی زن و مرد منجر به تغییر محل برخی اندام‌ها مانند آپاندیس شده است. در بدن یک زن آپاندیس در کدام سمت است؟ همان جایی که آپاندیس یک مرد قرار دارد. یعنی پایین سمت راست و در ابتدای روده‌ی بزرگ. 

وظیفه آپاندیس چیست؟

حالا که متوجه شدید آپاندیس در کدام قسمت بدن است نوبت به کارایی آن می‌رسد. کارایی آپاندیس چیست و چه کاری برای بدن می‌کند؟ هنگامی که یک کودک خردسال هستید، آپاندیس بخشی فعال از سیستم ایمنی بدن شما است که به بدن شما در مبارزه با بیماری کمک می‌کند. با این حال به هر نسبت که سنتان بیشتر می‌شود و سیستم ایمنی‌تان قدرت می‌گیرد، کارایی خود را از دست می‌دهد. بسیاری از متخصصین بر این باورند که آپاندیس یک عامل تکاملی است. بخشی که با تکامل انسان نقش اصلی و ابتدایی خود را از دست داده و اکنون تاثیر چندانی در عملکرد بدن ندارد. 

با این حال تحقیقات جدیدی در حال انجام است که نشان می‌دهد این عضو آنطور که گفته می‌شود بی‌فایده نیست. در واقع بعضی افراد معتقدند آپاندیس پناهگاهی برای باکتری‌های مفید روده‌ی بزرگ است. این باکتری‌های مفید می‌توانند به بهبود هضم غذا کمک کرده و از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کنند. همچنین گفته شده که آپاندیس ماده دفاعی اولیه‌ای تولید می‌کند که به جلوگیری از عفونت‌های جدی در انسان کمک می‌کند.

تشخیص آپاندیس در منزل

برای بررسی آپاندیسیت باید کجا را فشار داد؟ گفتیم آپاندیس در کدام سمت بدن است: پایین سمت راست. آپاندیس بین فاصله‌ی ناف تا دستگاه تناسلی قرار دارد. محل حدودی آن کمی بالاتر از خط اتصال پا به لگن است. اگر زن هستید، تخمدان سمت راست و آپاندیس شما حدوداً در یک راستا قرار دارند.

آپاندیست چیست؟

در بالا توضیح دادیم که آپاندیس در کدام طرف بدن است. ممکن است گاهی دردی در همین سطح حس کنیدو برایتان سوال باشد که این درد به چه علت رخ داده است. یکی از شایع‌ترین دلایل درد در این بخش؛ عفونت آپاندیس یا همان آپاندیسیت است. 

آپاندیسیت چیست

علائم درد آپاندیس در زنان و مردان یا علائم آپاندیس در نوجوانان تفاوت زیادی با هم ندارد. آپاندیسیت معمولاً با درد در وسط شکم (ناف) شروع می‌شود که ممکن است قطع و وصل شود. در عرض چند ساعت، درد به سمت راست پایین، جایی که آپاندیس در آن قرار دارد، می‌رود و ثابت و شدید می‌شود. فشار دادن روی این ناحیه، سرفه یا راه رفتن ممکن است درد را بدتر کند. ممکن است اشتهای خود را از دست بدهید، احساس بیماری کنید و دچار یبوست یا اسهال شوید. 

اما همیشه دردهای این سمت از بدن نشانه آپاندیسیت نیستند. دردهای شبیه آپاندیس مانند درد سنگ کیسه صفرا، کیست‌های تخمدان. سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و ... همگی در یک محدوده‌ی حدودی هستند که باید توسط پزشک از هم تمیز داده شوند. (در مورد کیست تخمدان در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.)

علت آپاندیسیت چیست؟

چه چیزی باعث آپاندیسیت می‌شود؟ آپاندیسیت زمانی اتفاق می‌افتد که داخل آپاندیس شما مسدود شده باشد. آپاندیسیت ممکن است در اثر عفونت‌های مختلف مانند ویروس، باکتری یا انگل در دستگاه گوارش شما ایجاد شود. یا ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که لوله‌ای که به روده بزرگ و آپاندیس شما می‌پیوندد توسط مدفوع مسدود یا به دام افتاده باشد. خطر ابتلا به آپاندیسیت در طول زندگی یک مرد 8.6 درصد است. اگر زن هستید، این خطر در حدود 6.7 درصد است. 

پیشگیری از آپاندیسیت چگونه است؟

چگونه می توانیم از آپاندیسیت پیشگیری کنم؟ هیچ راه اثبات شده‌ای برای پیشگیری از آپاندیسیت وجود ندارد. داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر با مقدار زیادی غلات کامل و میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌تواند در این راستا کمک کننده باشد، با این حال کارشناسان چون هنوز نتوانسته‌اند علت دقیقی برای ابتلا به این عارضه پیدا کنند، نمی‌توانند روش‌های کاربردی برای پیگشیری از آن نیز ارائه دهند.

درمان آپاندیسیت چیست؟

جراحی آپاندیس و برداشتن آن، رایج‌ترین راه‌حل برای درمان این درد است. این جراحی یک جراحی فوری و اورژانسی است که در صورت تشخیص مشکل سریعاً انجام می‌شود. در صورت اقدام دیر هنگام، مشکلات زیادی رخ خواهد داد. پارگی باعث گسترش عفونت در سراسر شکم (پریتونیت) می‌شود. این وضعیت که احتمالاً تهدید کننده زندگی است، نیاز به جراحی فوری برای برداشتن آپاندیس و تمیز کردن حفره‌ی شکم دارد. اگر آپاندیس شما بترکد، ممکن است به یک پاکت عفونت (آبسه) مبتلا شوید.

درمان آپاندیسیت چیست

سخن پایانی

در بالا توضیح دادیم که آپاندیس در کدام سمت بدن است. اگرچه عملکرد دقیق آن هنوز مشخص نشده است، اما عفونت این بخش می‌تواند منجر به درد شدید و نیاز فوری به عمل جراحی شود. با این حال چندن تفاوتی ندارد که آپاندیس سمت چپ است یا راست مهم است که داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند از ابتلا به عفونت در بخش‌های مختلف بدن از جمله آپاندیس جلوگیری کند.