بهترین روش شستشوی واژن | فواید و عوارض روش‌ها

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین روش شستشوی واژن

این سوال ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بهترین روش برای شستشوی واژن چیست؟ آیا باید از محصول خاصی برای شستن ناحیه تناسلی استفاده کرد؟ آیا روش علمی برای شستشوی انواع واژن با کمترین آسیب وجود دارد؟ شستشوی درست و اصولی واژن یکی از مهم‌ترین مسائل در سلامت و بهداشت زنان است. دستگاه تناسلی زنان به دلیل فرم، بافت و شرایط خاصی که دارد، بسیار حساس بوده و طبیعتا به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در این مطلب از گهواره بهترین روش برای شستشوی واژن را به شما معرفی می‌کنیم.

شستن داخل واژن بعد از نزديكي 

واژن یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه تولید مثل زنان است که از دو بخش عمده بیرونی و درونی تشکیل شده و تمیز نگه داشتن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. منظور از شستن واژن قسمت‌های بیرونی دستگاه تناسلی است و نباید قسمت‌های داخلی را بشویید زیرا می‌تواند مشکلاتی برای شما به همراه داشته باشد.

به احتمال زیاد شنیده‌اید که واژن خود را تمیز می‌کند. واژن با حفظ Ph و ترشحات درونی خودش را تمیز کرده و میان باکتری‌های مفید و غیر مفید تعادل برقرار می‌کند. با شستشوی داخل واژن این توانایی تمیز کردن را از بین برده و می‌توانید باعث بروز بسیاری از عفونت‌ها شوید. پس اگر می‌خوهید واژن خود را شستشو دهید، باید قسمت بیرونی آن را بشویید.

یکی از موارد بسیار مهم بعد از داشتن رابطه جنسی، شستشوی واژن است. البته باید بدانید که حتی با شستن واژن بعد از نزدیکی هم امکان بارداری وجود دارد، اما شستشوی واژن در پیشگیری از بارداری بی تاثیر نیست. منظور از شستشوی واژن گرفتن دوش واژینال نیست، بلکه هدف نظافت لابیاهای داخلی و خارجی و فرج است. (درمورد دوش واژینال در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید) بهترین روش برای تخلیه آلودگی‌ها ادرار کردن بعد از رابطه جنسی است. ممکن است در رابطه جنسی آلودگی وارد مجرای ادرار شده باشد و بعدها موجب بروز برخی از عفونت‌ها شود. بنابراین ادرار کردن می‌تواند خود یک روش برای از بین بردن آلودگی‌ها و جلوگیری از عفونت باشد. عفونت یکی از اصلی ترین علت ریزش ناگهانی آب از واژن است که باید جدی گرفته شود.

شستن واژن بعد از نزدیکی

شستشوی واژن با سرکه سفید

اغلب زنان و دختران همیشه درمورد بوی بد واژن شکایت دارند. بوی بد واژن دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما چیزی که مهم است این است که باعث خجالت و آزار زنان شده و همه سعی دارند تا از شر آن خلاص شوند. همانطور که گفته شد واژن خود به تنهایی می‌تواند خود را به خوبی تمیز کند. تعادل بین باکتری‌ها را حفظ کرده و از شر میکروب‌ها و بیماری‌ها خلاص شود. بنابراین تغییر در این روند می‌تواند باعث بروز بسیاری از عفونت‌ها و بیماری‌ها شود. با این حال بسیاری از زنان به دنبال روش‌هایی برای شستشوی واژن هستند.

یکی از این روش‌های شستشو، شستشوی واژن با سرکه سیب یا سرکه سفید است. برخی از افراد برای درمان عفونت‌های قارچی و مخمری از محلول آب و سرکه سفید برای شستشوی واژن استفاده می‌کنند، به این طریق که محلول را داخل تشت بزرگی ریخته و برای چند دقیقه داخل آن می‌نشیند. اما باید بدانید سرکه سیب خاصیت اسیدی داشته و تعادل Ph داخل واژن را از بین می‌برد و این موضوع باعث می‌شود تا تعادل بین باکتری‌های مفید و غیر مفید برهم خوردن و نتیجه معکوس داشته باشد و خود شروع برخی از بیماری‌ها شود.

بنابراین هیچ دلیل علمی و پزشکی وجود ندارد تا از سرکه سفید برای درمان عفونت مخمری استفاده کرد، زیرا سرکه سفید تنها باعث افزایش سوزش پوست داخل و اطراف واژن شده و باکتری‌های خوب را از بین می‌برد. پس توصیه می‌شود تا از سرکه سفید روی سالادتان استفاده کنید نه در واژنتان.

* حتما بخوانید: خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست؟+بهترین روش درمان آن 

شستشوی واژن با سرکه

شستشوی واژن با جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از مواردی است که بسیاری از زنان از آن برای شستشوی واژن خود استفاده می‌کنند. هرچند که بسیاری از زنان تصور می‌کنند این ماده برای درمان عفونت واژن بی خطر است، اما باید بدانید که استفاده از آن شاید در کوتاه مدت باکتری‌های بیماری زا را از بین می‌برد اما در دراز مدت باعث برهم خوردن تعادل Ph واژن، خشکی واژن و کشتن باکتری‌های مفید می‌شود.

نحوه استفاده از بتادین برای عفونت واژن

عفونت واژن یکی از عارضه‌های شایع بین زنان است که با علائمی مانند ترشحات بد رنگ و بد بو، سوزش ادرار، خارش، درد در ناحیه زیر شکم و احساس بد همراه است. این علائم برای بسیاری از افراد آزاد دهنده بوده بطوری که به دنبال روش‌های خانگی برای درمان این عارضه هستند. اما توصیه می‌شود تا با پزشک خود مشورت نکرده‌اید، از هیچ کدام از این روش‌ها بصورت خودسرانه استفاده نکنید.

بتادین یکی از موادی است که شما می‌توانید در صورت صلاحدید پزشک خود از آن برای شستشوی واژن استفاده کنید. این ماده نوعی محلول ضد عفونی کننده است که معمولا قبل و بعد از انواع جراحی‌‌ها از آن استفاده می‌کنند. بتادین می‌تواند بسیاری از باکتری‌ها و میکروب‌های پوست را از بین برده و شرایط مساعدی ایجاد کند. بنابراین باتوجه به خاصیت ضد عفونی کننده‌ای که بتادین دارد، بسیاری از افراد برای از بین بردن عفونت واژن از این ماده استفاده می‌کنند. اما باید بدانید که مصرف این ماده به تنهایی نمی‌تواند عفونت واژن را درمان کند، اما می‌تواند در کنار دارو درمانی‌ها به بهبود و درمان این بیماری سرعت ببخشد.

توصیه می‌شود تا افراد مبتلا به عفونت واژن با دستور پزشک از محلول آب و بتادین برای شستشوی واژن خود استفاده کنند. برای درست کردن این محلول، مقداری آب جوشانده شده و ولرم را به همراه کمی بتادین داخل تشت ریخته و برای چند دقیقه داخل آن بنشینید. می‌توانید این کار را دو مرتبه در روز انجام دهید. همچنین می‌توانید محلول غلیظ‌تری از آب و بتادین درست کرده و با کمک یک گاز استریل تمیز، روی ناحیه خارجی واژن را تمیز کنید. در این روش باید دست‌ها را با آب و صابون به خوبی بشویید.

بهترین روش شستشوی واژن در بارداری

یکی از تغییرات برجسته در دوران بارداری، افزایش ترشحات واژن است. ترشحات در این مدت رقیق، سفید و شیری رنگ بوده و هرچه به زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شود، غلیط‌تر می‌شود. امکان ابتلا به انواع عفونت‌ها در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و برهم خوردن تعادل Ph واژن بسیار زیاد است. شما میتوانید عکس ترشحات در بارداری را در این مقاله ببینید. این عفونت‌ها در صورت درمان نشدن احتمال سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

بنابراین برای حفظ سلامت واژن در دوران حساس بارداری توصیه می‌شود تا نکات زیر را رعایت کنید:

  • از دوش واژینال، تامپون و پوهای بهداشتی استفاده نکنید.
  • از شستشوی واژن با مواد بهداشتی معطر خودداری کنید.
  • بعد از شستن واژن آن را به خوبی خشک کنید.
  • در صورت داشتن حجم زیاد انواع ترشحات واژن در بارداری و بد بو به پزشک مراجعه کنید و خودسرانه از روشی برای درمان استفاده نکنید.

شستشوی رحم برای عفونت

توصیه می‌شود تا در صورت مشاهده تغییرات در واژن حتما به پزشک مراجعه کنید و خودسرانه به دنبال درمان آن نباشید. پزشک با معاینه و بررسی علائم شما می‌تواند بهترین روش درمان را برای شما انتخاب کند. معمولا پزشک شستشوی واژن را برای کسانی تجویز می‌کند که به عفونت‌های شدید با ترشحات زیاد و علائم آزاردهنده، مبتلا هستند. در این صورت شستشوی واژن به این افراد در خروج سریع‌تر ترشحات و عفونت نیز کمک می‌کند. نحوه شستشوی واژن پس از انجام آزمایشات و بررسی میزان وخیم بودن عفونت نیز تعیین می‌شود. 

برای شستشوی واژن باید ابتدا دستان خود را با آب و صابون تمیز کنید. سپس بخش‌های بیرونی دستگاه تناسلی را با آب گرم بشویید. لبه‌های واژن را به آرامی باز کرده و محل‌های چین خورده را با دستمال تمیز و پارچه‌ای تمیز کنید. مراقب باشید تا آب وارد وازن نشود. علاوه بر قسمت ناحیه تناسلی توصیه می‌شود تا مقعد و فاصله بین این دو را نیز بشویید. توصیه می‌شود ابتدا فرج و ناحیه واژن خود را شسته و سپس مقعد را بشویید تا از ورود باکتری‌های مقعد به واژن و ایجاد عفونت جلوگیری کنید.

عکس شستشوی رحم

شستشوی واژن

استفاده از صابون بچه برای شستشوی واژن

یکی از مواردی که بسیاری از بانوان در هنگام شستشوی واژن به آن بی توجه هستند، استفاده از صابون و شامپوهای قوی برای شستشو است. بسیاری از این شامپوها و صابون‌ها حاوی اسانس و رنگ هستند و می‌توانند Ph پوست را تغییر دهند. صابون بچه به دلیل داشتن اسانس و عطر می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در ناحیه تناسلی شود و نتیجه آن خارش و خشکی واژن باشد. بنابراین توصیه می‌شود برای شستشوی واژن از آب ولرم به تنهایی یا از محصولات مخصوص شستشوی واژن استفاده کرد.

از چه صابونی برای شستن واژن استفاده کنیم؟

اگر برای شستشوی واژن می‌خواهید از صابون استفاده کنید، توصیه می‌شود تا صابون انتخابی بدون عطر، بدون رنگ و بسیار ملایم باشد تا باعث ایجاد حساسیت و آسیب به ناحیه تناسلی نشود.

عوارض شستن واژن با شامپو بچه

برای شستشوی واژن توصیه می‌شود تا تنها از آب ولرم استفاده شود و یا در صورت تمایل از محصولات بهداشتی زنان استفاده کنید. استفاده از شامپوی بچه در دراز مدت، باعث بر هم خوردن تعادل باکتری‌های خوب و بد و همچنین Ph واژن شده و عوارضی همچون، خشکی واژن، خارش و افزایش ترشحات را به همراه دارد.