بهترین ویتامین‌ برای تقویت تخمدان‌ + میزان مورد نیاز روزانه

تاریخ انتشار: مهر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مهر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ویتامین برای تقویت تخمدان

بهترین ویتامین برای تقویت تخمدان چه ویتامینی است؟ امروزه، شواهد بسیاری در دست است که نشان می‌دهد خوردن برخی مکمل‌ها و ریزمغذی‌ها، به روش‌های مختلف، به کسانی که قصد باردار شدن دارند، کمک می‌کند، ازجمله با تقویت تخمدان‌ها و بهبود کیفیت تخمک‌ها در زنان و تقویت اسپرم در مردان. در این مقاله دربارۀ ویتامین‌هایی خواهیم خواند که در تقویت تخمدان‌ها مؤثر هستند (مانند ویتامین د3، انواع ویتامین ب، ویتامین سی و...). توجه به این نکته اهمیت دارد که بهتر آن است که زنان تا حد ممکن این ویتامین‌ها را از منابع غذایی تأمین کنند و کمتر سراغ مکمل‌های مصنوعی و شیمیایی بروند.

با نصب اپلیکیشن گهواره به ابزارهای پیش از بارداری، پریود ترکر و خوراکی‌های مفید، زیر نظر متخصصان، همراه با پیام مشاور دسترسی پیدا کرده و می توانید با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید. 

کدام ویتامین‌ها برای تقویت تخمدان‌ها مفید است؟

تخمدان‌‌ها، که در دو طرف رحم قرار دارند، تخمک و هورمون‌هایی را تولید می‌کنند که برای قاعدگی و بارداری لازم است. بنابراین داشتن تخمدا‌ن‌‌هایی سالم و قوی در باروری سریع و سالم اثر به‌سزایی دارد. به همین سبب زنانی که قصد بارداری دارند باید پیش از باردار شدن مراقب تغذیۀ خود باشند و مصرف ویتامین‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها را شروع کنند.

کدام ویتامینها برای تقویت تخمدان مفید است

ویتامین د3 (D3) برای تخمدان

نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهد که ویتامین د3 با نام کوله‌کلسیفرول (cholecalciferol)، یک ویتامین برای تقویت تخمدان است و نقش کلیدی در بهبود عملکرد تخمدان‌ها دارد. این ویتامین بر فولیکولوژنز و حفظ ذخیرۀ تخمدان اثر مثبت دارد و همچنین استروئیدزایی را تحریک می‌کند و مانع اختلال عملکرد تخمدان‌ها می‌شود.

بدن انسان می‌تواند ویتامین د3 را با قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب بسازد، ولی امروزه به دلایل گوناگون (مانند مه‌دودها و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب) پوست زنان در معرض مستقیم نور خورشید قرار نمی‌گیرد. اشعۀ UVB هم که عامل سازندۀ د3 در بدن انسان است از شیشه عبور نمی‌کند. درنتیجه ویتامین د3 کمی در بدن تولید می‌شود. به نظر می‌رسد در سراسر جهان کمبود ویتامین د3 موجب مشکلات باروری در زنان شده است. بااین‌حال پژوهش‌ها نشان داده است که افزودن انواع ویتامین د به رژیم غذایی اثری بر تنظیم چرخۀ قاعدگی یا درمان تنبلی تخمدان (سندروم تخمدان پلی‌کیستیک) ندارد.

اسیدفولیک (B9) برای تخمدان

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اسیدفولیک به عنوان یک ویتامین برای تقویت تخمدان احتمال باردار شدن به‌صورت طبیعی را افزایش می‌دهد و در موفقیت درمان‌های باروری هم مؤثر است. پزشکان توصیه می‌کنند مردان هم برای تقویت اسپرم‌ها اسیدفولیک مصرف کنند. مقدار مصرف پیشنهادی اسیدفولیک برای زنان 400-1000 میکروگرم و برای مردان 400 میکروگرم است.

ویتامین ب6 (B6) و ب12 (B12) برای تخمدان

این دو ویتامین برای رشد و بقای سلول‌های ما ضروری هستند. ب6 هورمون‌ها را در زنان متعادل می‌کند. درنتیجه علائم سندروم پیش از قاعدگی و چرخۀ تخمک‌گذاری بهبود می‌یابد و احتمال بارداری بیشتر می‌شود. برای زنان، مقدار مصرف پیشنهادی ب6، روزانه، 1.2 میلی‌گرم و ب12 تقریباً یک میلی‌گرم در هفته است.

ویتامین ب8 (B8) برای تخمدان

ویتامین ب8 (Myoinositol) بر بلوغ فولیکول‌ها اثر مثبت دارد. همچنین تخمک‌گذاری را در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک بهبود می‌بخشد و از ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری می‌کند. مقدار مصرف پیشنهادی ب8 برای زنان 2000 میلی‌گرم در روز است.

ویتامین سی برای تقویت تخمدان

ویتامین سی (C) برای تخمدان

ویتامین سی  یک ویتامین برای تقویت تخمدان است و در تقویت دستگاه تناسلی زنان و مردان و مقابله با پیری تخمدان‌ها در زنان موثر می باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین سی سرعت باروری را افزایش می‌دهد. مقدار مصرف پیشنهادی، برای زنان، حداقل 75 میلی‌گرم در روز است.

* قرص ویتامین ث بهتر است یا قرص جوشان ویتامین C؟

ویتامین ای (E) برای تخمدان

به‌طورکلی، ویتامین ای سلامت باروری زنان را افزایش می‌دهد و کیفیت تخمک را بهبود می‌بخشد. مقدار مصرف پیشنهادی، برای زنان و مردان، روزانه 200-400 واحد است.

* بهترین زمان مصرف قرص ویتامین E چه زمانی است؟

برای تقویت تخمدان‌ها چه بخوریم؟

برای تقویت تخمدان‌ها از راه‌های طبیعی باید به سراغ خوراکی‌هایی برویم که حاوی ویتامین‌های مؤثر بر تقویت تخمدان‌ها باشند:

  • ویتامین د3: این ویتامین به‌طور طبیعی در خوراکی‌های کمی یافت می‌شود. بهترین منبع برای ویتامین د3 گوشت ماهی‌های چرب (مانند قزل‌آلا، سالمون، تن و ماهی خال‌مخالی)‌ و روغن جگر ماهی است. همچنین مقدار کمی از این ویتامین در زردۀ تخم‌مرغ، پنیر و جگر گاو وجود دارد. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که گلسنگ‌ها حاوی ویتامین د3 هستند، ولی دربارۀ عوارض خوردن گلسنگ‌ها اطلاعات موثقی در دست نیست و تأمین ویتامین د3 از این راه پیشنهاد نمی‌شود.
  • اسیدفولیک: کلم بروکلی، کلم بروکسل، سبزیجات سبزبرگ (مانند کلم، کلم‌پیچ و اسفناج)، نخودفرنگی، نخود، لوبیا چشم‌بلبلی و جگر گاو و گوسفند منابع خوبی برای اسیدفولیک هستند.
  • ویتامین ب6: ب6 در خوراکی‌های متنوعی وجود دارد، ازجمله گوشت مرغ و بوقلمون، بادام زمینی، دانه‌های سویا، جوانۀ گندم، جو دوسر، موز و شیر.
  • ویتامین ب12: ب12 در گوشت قرمز، ماهی، شیر، پنیر و تخم‌مرغ یافت می‌شود.
  • ویتامین ب8: منابع غنی ویتامین ب8 عبارتند از: غلات کامل، لوبیا، مغزها (مانند آجیل چهارمغز) و سبزیجات تازه.
  • ویتامین سی: مرکبات، فلفل‌ها، توت‌فرنگی، توت سیاه، کلم بروکلی، کلم بروکسل و سیب‌زمینی منابع خوبی برای تأمین ویتامین سی مورد نیاز بدن هستند.
  • ویتامین ای: ویتامین ای در روغن‌های گیاهی (مانند آفتابگردان، سویا، ذرت و زیتون)، جوانۀ گندم و غلات یافت می‌شود.

منابع ویتامبنی برای تقویت تخمدان

چنانکه پیشتر گفته شد، بهتر است که انواع ویتامین‌ها با خوردن خوراکی‌های طبیعی در بدن تأمین شود، ولی اگر به هر دلیلی چنین نشد، توصیه می‌شود زنانی که قصد بارداری دارند، با مشورت پزشک متخصص، از مکمل‌های غذایی مانند قرص ویتامین دی، پودر اینوفولیک و قرص اوابوست (OvaBoost) استفاده کنند. لازم است که زنان در مصرف داروهای گیاهی محتاط باشند، زیرا در بسیاری مواقع تولید این داروها در آزمایشگاه‌های علمی بررسی نمی‌شود و داده‌های علمی معتبری دربارۀ اثربخشی و عوارض آنها در دست نیست.

منابع:

ncbi.nlm.nih.gov