چای ماسالا در بارداری چه فواید و مضراتی دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چای ماسالا در بارداری

از آنجا که دوران بارداری، دوران بسیار حساسی است، خوردن یا نخوردن بسیاری از مواد و خوراکی‌ها دغدغه همه مادران باردار است؛ مثلا خوردن چای ماسالا در بارداری. اگر عادت به خوردن این مدل چای داشته باشید، باردار هم باشید حتما این سوال را می‌پرسید که خوردن چای ماسالا در بارداری چه قدر می‌تواند مضر و تهدید کننده یا حتی مفید و تقویت کننده باشد. در این مقاله از گهواره قصد داریم در این باره به تفصیل صحبت کنیم؛ همراه ما باشید.

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا چیست

چای ماسالا یک چای سنتی هندی است؛ درست و دقیقا چیزی شبیه دمنوش‌هایی که ما می‌خوریم؛ مثلا دمنوش چای سیاه، دمنوش به، دمنوش عناب و ... . ترکیبات چای ماسالا کمی خاص و نسبتا زیاد است و چون ترکیبی از ادویه‌های گرم هم هست، گفته می‌شود برای بارداری می‌تواند مفید باشد. البته در این باره در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

احتمالا می‌دانید که هدف اصلی طب سنتی این است که ساختار کلی بدن گرم بماند و طبیعتی گرم داشته باشد. البته که گرمای بیش از حد هم بسیار مضر است و باید از آن پیشگیری کرد؛ اما صرفا و اختصاصا در مورد بارداری و باردار شدن همواره گفته می‌شود که بدن و بالاخص رحم باید گرم باشد تا بارداری اتفاق بیفتد.

چای ماسالا به دلیل داشتن پودرهای گیاهی بسیار زیاد، طبیعت و ذاتی گرم دارد. در نتیجه برای افزایش مقاومت و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و خواص بسیاری دارد.

چای ماسالا یک این نوشیدنی گرم خاص، مقوی، پرفایده و البته متفاوت است که قطعا برای بدن فواید بسیاری دارد؛ اما این نوشیدنی و این خوراکی هم مانند همه خوراکی‌های دیگر، باید به اندازه و متعادل مصرف شود تا اثرات جانبی نداشته باشد.

*دستور تهیه انواع نوشیدنی گرم برای صبحانه خوش طعم

چای ماسالا برای باردار شدن

چای ماسالا برای باردار شدن

چای ماسالا برای گرمی رحم خوب است و می‌تواند رحم را تقویت کند و گرم نگه دارد. بنابراین چای ماسالا برای باردار شدن و کمک به وقوع حاملگی می‌تواند موثر باشد؛ زیرا ترکیبات گرمی دارد و اساسا گرمی برای تقویت بدن زن و مرد به منظور بارداری تاثیر بسیار زیادی دارد، اما در زمان بارداری خوردن چای ماسالا مکررا و همیشه توصیه نمی‌شود. در واقع بهتر است که این چای در دوران بارداری مصرف نشود یا بسیار بسیار کم و به صورت هوسی و رفع هوس زن باردار مصرف شود. در غیر این صورت می‌تواند به دلیل ترکیبات خاصی که دارد (مثلا رازیانه) تهدید کننده بارداری باشد.

حال اگر قصد دارید چای ماسالا را برای باردار شدن مصرف کنید، بهترین روش مصرف این است که این چای را هر روز و به صورت ناشتا در اول صبح بخورید. توصیه می‌شود زوجین حداقل به مدت 40 روز این چای را به صورت ناشتا و اول صبح مصرف کنند تا با گرم شدن طبیعت و مزاج بدن، زمینه بارداری فراهم شود و حاملگی اتفاق بیفتد. در واقع اول صبح و ناشتا بهترین زمان مصرف چای ماسالا برای اقدام به بارداری است.

بهترین چای در دوران بارداری

مطمئن باشید اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم بهترین چای، دمنوش یا نوشیدنی گرم در دوران بارداری که فواید بسیار زیادی دارد، دمنوش به است. بنابراین یکی از ساده‌ترین و سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی که با خیال راحت می‌توانید در دوران بارداری نوش جان کنید، دمنوش به است.

تقویت رحم خانم‌های باردار، کاهش میزان حالت تهوع در دوران بارداری و بهبود ناراحتی‌های گوارشی از خواص دمنوش به در دوران بارداری است.

البته دمنوش‌های دیگری از جمله دمنوش عناب، به لیمو، گل محمدی، رزماری و ... هم در بارداری مفید هستند به شرط اینکه در مصرف آنها زیاده‌روی نکنید و حد اعتدال را در هر شرایطی نگه دارید.

چای ماسالا و پسرزایی چه ارتباطی دارند؟

تعیین جنسیت قطعی قبل از بارداری جز به روش میکرواینجکشن امکان پذیر نیست. بنابراین هر روش دیگری که از هر جایی و هر کسی می‌شنوید، بدانید که فقط و فقط احتمال است و شاید بتواند یکی دو درصد احتمال تعیین جنسیت پیش از بارداری را بالا ببرد. اما در روش میکرواینجکشن یا ICSI بعد از لقاح اسپرم و تخمک، از جنین حاصل یک سلول برداشته و کروموزوم آن مشخص میکنند و به این صورت جنین تعیین جنسیت شده به رحم مادر منتقل می‌شود. در این روش به طور قطع میتوان تعیین جنسیت را انجام داد. در صورتی که هر روش دیگر فقط احتمال را بالا می‌برد.

بنابراین چای ماسالا می‌تواند احتمال پسرزایی را زیاد کند؛ زیرا اساسا ترکیبات بسیار گرم برای پسرزایی مفید هستند؛ اما قطعا و حتما و صد در صد منجر به پسرزایی نمی‌شود.

ترکیبات چای ماسالا

ترکیبات چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا به این ترتیب است که تعدادی از ادویه‌های خاص را به صورت پودر در‌می‌آورید و با هم ترکیب می‌کنید. اگر پودر ماسالا تهیه کنید، کارتان راحت‌تر است و سریع‌تر می‌توانید این دمنوش گرم را تهیه کرده و نوش جان کنید.

ترکیبات ماسالا

  • رازیانه نصف قاشق غذاخوری
  • یک و نیم تا دو پیمانه آب
  • سه چهارم پیمانه شیر پرچرب
  • دو تا سه قاشق شکر (ارگانیک)
  • هل سبز سه عدد
  • عسل به مقدار لازم
  • فلفل سیاه یک عدد
  • دو تا سه عدد میخک
  • یک تکه دارچین به اندازه‌ی یک و نیم سانتی‌متر
  • یک قاشق چای‌خوری زنجبیل
  • دو سوم قاشق چای سیاه
  • بادیان ستاره ای دو عدد

پودر ماسالا

چوب دارچین، هل، فلفل سیاه و میخک و باقی ادویه‌ها را درون هاون یا روی تخته بریزید و آنها را بکوبید. توجه داشته باشید که آنها را به شکل پودر درنیاورید و فقط به قطعات کوچک‌تر خرد کنید. در یک قوری، ادویه‌های کوبیده شده و آب را اضافه کرده و روی حرارت زیاد به جوش آورید. زمانی که آب به جوش آمد، حرارت را کم کنید تا به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد و به حدود یک سوم کاهش یابد. چای (به صورت برگ‌های چای یا چای کیسه‌ای) و شیر را اضافه کنید و بگذارید ۵ دقیقه دیگر هم روی حرارت ملایم بماند. سپس آن را خاموش کنید و بگذارید ۵ دقیقه دیگر هم بماند تا طعم‌های قوی‌تری ایجاد کند. سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید و قبل از سرو، آن را از یک توری یا چای‌صاف‌کن عبور دهید.

*طرز تهیه 8 نوشیدنی گرم مقوی برای فصول سرد سال

تهیه چای ماسالا با پودر ماسالا

دانه‌‌ فلفل، میخک، هل، دارچین و بادیان ختایی را روی حرارت کم به مدت دو دقیقه رست کنید تا عطر آن درآید. زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید ادویه‌ها خنک شوند. سپس با استفاده از دستگاه آسیاب ادویه‌‌ها را پودر کنید.

در یک ظرف آب، زنجبیل و ادویه‌‌های پودر شده را بریزید. ظرف را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بماند‌. حواستان باشد مواد به نقطه‌ جوش نرسند، در غیر این صورت ادویه‌ها تلخ می‌شوند.

در این مرحله چای سیاه را اضافه کرده و زیر حرارت را خاموش کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را از صافی رد کنید.

اگر دوست دارید چای شیرین باشد، ترکیب از صافی رد شده را دوباره روی حرارت بگذارید و مقداری عسل یا شکر درون آن بریزید. اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه روی حرارت باشد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود.

حالا چای ماسالا را به یک بطری تمیز منتقل کنید و آن را در یخچال قرار دهید. چای را می‌توانید تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید. برای درست کردن چای ماسالا فقط کافیست مقداری از ماسالا را با آب داغ و شیر گاو داغ یا شیر گیاهی شیرین نشده مخلوط کنید.

نکات مهم برای تهیه چای ماسالا

  • نسبت هر یک از مواد بالا و کیفیت مواد اولیه در طعم چای ماسالا تاثیر زیادی دارند.
  • می‌توانید به جای شیر، کریمر (کافی میت) یا شیرخشک اضافه کنید. به این ترتیب مقداری تلخی ادویه‌ها گرفته می‌شود و چای خوشمزه‌تر می‌شود.
  • برای افراد دیابتی یا چاق، چای ماسالا را بدون شکر درست می کنند.

خواص چای ماسالا برای مادر باردار

خواص چای ماسالا

بهبود سلامت قلب

چای ماسالا حاوی ترکیباتی است که بر کاهش فشار خون و کلسترول موثر هستند و از این طریق به بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند. مثلا دارچین تاثیر بسیار خوبی بر کاهش کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید دارد.

 کنترل قند خون

زنجبیل و دارچین موجود در ماسالا تاثیر مثبتی بر کاهش قند خون دارند. دارچین بر افزایش مقاومت بدن به انسولین تاثیرگذار است و همین مسئله هم تاثیر چشمگیری بر کاهش قند خون دارد. البته این نکته را فراموش نکنید که چای ماسالا آماده که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد، معمولا حاوی شیرین‌کننده است و این مسئله ممکن است تاثیر مثبت زنجبیل و دارچین بر کاهش قند خون را مختل کند.

ضد تهوع

تاثیر زنجبیل بر کاهش حالت تهوع اثبات شده است. همچنین چای ماسالا میخک، دارچین و فلفل سیاه و هل هم دارد؛ این ادویه‌ها دارای خواص ضدباکتریایی هستند و به جلوگیری از مشکلات گوارشی ناشی از عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کنند.

خواص آنتی‌اکسیدانی

چای ماسالا خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار زیاد دارد و به بهبودی بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، سرفه و سرطان کمک می‌کند و در کنترل فشار خون، ضربان قلب و کلسترول نیز موثر است.

افزایش انرژی

کافئین موجود در چای ماسالا انرژی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سایر ترکیبات موجود در چای ماسالا به‌عنوان یک محرک سالم و طبیعی عمل می‌کند.

بهبود سیستم ایمنی بدن

ترکیبات چای ماسالا بر تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار اثرگذار هستند. به‌عنوان مثال، دارچین و میخک موجود در چای ماسالا، یک خط دفاعی در بدن ایجاد می‌کنند که اجازه نمی‌دهد عفونت‌ها از آن عبور کنند.

کاهش وزن

یکی از فواید چای ماسالا، کمک به کاهش وزن و چربی‌سوزی است. چای ماسالا معمولا با شیر گاو یا شیر سویا تهیه می‌شود که هر دو از منابع خوب پروتئین به شمار می‌روند. پروتئین یک ماده‌ مغذی است که به کاهش گرسنگی و ایجاد احساس سیری کمک می‌کند. بنابراین چای ماسالا نسبت به چای‌های دیگر در کاهش گرسنگی و جلوگیری از پرخوری در روز موثرتر است.

همچنین ماسالا ممکن است به تجزیه‌ چربی‌ها و کاهش تعداد کالری دریافتی از غذا کمک کند.

پیشگیری از گرفتگی بینی و سرماخوردگی

خواص ضدالتهابی، ضدقارچی و ضدباکتریایی ماسالا آن را تبدیل به یک گزینه‌ مناسب برای پیشگیری از سرماخوردگی و گرفتگی بینی می‌کند. میخک و زنجبیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند که این موضوع در درمان سرفه هم مفید است. اگر هر روز یک فنجان چای ماسالا بنوشید، دیگر دچار سرماخوردگی نمی‌شوید یا هر زمان که سرما خورید، یک لیوان چای ماسالا بنوشید تا حالتان بهتر شود و زودتر خوب شوید.

پیشگیری از نفخ

ترکیبات موجود در چای ماسالا به هضم بهتر کمک می‌کنند. ماسالا از طریق بهبود هضم از نفخ پیشگیری می‌کند.

کاهش درد قاعدگی

یکی از خواص کمتر شناخته‌ شده‌ ماسالا، مبارزه با درد قاعدگی است‌. ترکیبات موجود در ماسالا اثرات آرام‌بخشی روی اعصاب و عضلات دارند. همچنین خواص ضدالتهابی ادویه‌های مختلف ماسالا در تسکین درد قاعدگی مؤثر هستند.

عوارض چای ماسالا در بارداری

عوارض چای ماسالا

  • زیاده‌روی در مصرف چای ماسالا، خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد از جمله بی‌خوابی، اضطراب و احساس خستگی زیاد را افزایش می‌دهد.
  • مصرف زیاد چای ماسالا می‌تواند منجربه نارسایی کلیه شود.
  • به دلیل وجود زنجبیل در این چای، افرادی که مستعد فشارخون یا قند خون پایین هستند یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، بهتر است مصرف خود را محدود کنند.
  • جوزهندی اگر بیش‌ از حد مصرف شود، می‌تواند باعث توهم شده یا دارچین می‌تواند منجر به آسیب کبدی، ایجاد زخم‌های دهانی و کاهش قند خون شود.
  • این چای برای زنان یائسه که دچار گرگرفتگی می‌شوند مناسب نیست.
  • افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند هم ممکن است با نوشیدن این دمنوش دچار حالت تهوع، گرفتگی معده، نفخ، گاز و اسهال شوند.
  • زنان باردار تا حد امکان از مصرف این نوشیدنی اجتناب کنند، زیرا موجب بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن می‌شود.
  • چای ماسالا اغلب با داروهایی مانند هپارین، کوآمیدین، کلوپیدوگرل و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل NSAID، ایبوپروفن و ادویل تداخل دارویی ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث کاهش تاثیر آن‌ها شود یا کاملا اثرشان را از بین ببرد.

کلام آخر

به طور کلی خوردن چای ماسالا در بارداری توصیه نمی‌شود. اگرچه می‌توانید برای رفع هوس مقداری از این چای را در دوران بارداری بنوشید، اما توجه داشته باشید که زیاده‌روی نکنید و حد اعتدال را رعایت کنید. در دوران بارداری به جای مصرف این چای که ترکیبات زیادی دارد و گرمی زیادی هم برای بدن ایجاد می‌کند، به سراغ دمنوش‌های ساده‌تر و سبک‌تر بروید. اصلا ممکن است در دوران بارداری تحمل خوردن شیر نداشته باشید و خوردن چای ماسالا بیشتر اذیت‌تان کند. در هر صورت در دوران بارداری هرچه سبک‌تر و ساده‌تر و مقوی‌تر غذا بخورید، گوارش، هضم و احساس بهتری خواهید داشت و کمتر دچار تهوع می‌شوید.