پزشک بارداری | فاکتورهای انتخاب پزشک مناسب در دوران بارداری

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پزشک بارداری

انتخاب پزشک بارداری یکی از انتخاب‌های سختی است که به شدت می‌تواند در باردار شدن و طی کردن روند بارداری تاثیر داشته باشد. به عنوان یک خانم که قصد بارداری دارید، باید به خوبی بدانید که بهترین زمان برای مراجعه به دکتر زنان دقیقا چه زمانی است. یادآوری می‌کنیم که مراجعه به دکتر زنان تنها برای باردار شدن یا سپری کردن مسیر بارداری نیست. هر خانمی به طور طبیعی و حداقل سالی یک بار باید به پزشک زنان و زایمان مراجعه کند و چکاپ‌های لازم را انجام دهد

معیارهای انتخاب پزشک بارداری چیست؟

انتخاب پزشک بارداری پیش از باردار شدن و اقدام به حاملگی اهمیت زیادی دارد، زیرا اساسا مراقبت‌های دوران بارداری از پیش از بارداری شروع می‌شود و پس از بارداری در سه ماهه‌های مجزا ادامه پیدا می‌کند. بنابراین بهترین زمان برای مراجعه به دکتر زنان قبل از اقدام به بارداری است. برای انتخاب پزشک بارداری فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

  1. توجه کردن به وضعیت جسمانی خود. (سن بارداری، بارداری پر خطر و ...)
  2. در نظر گرفتن وضعیت مالی و اقتصادی خود (ویزیت فوق تخصص با متخصص متفاوت است)
  3. کمک گرفتن از پزشکان فوق تخصص نازایی در صورتی که بیش از یک سال از اقدام به بارداری شما سپری شده است. 
  4. توجه به بیمارستانی که پزشک بارداری انتخابی شما قرار است عمل زایمان‌تان را در آن انجام دهد. 
  5. نزدیک بودن مطب پزشک به محل سکونت شما.
  6. مهارت و تخصص پزشک.
  7. توجه به اخلاق و منش یا به عبارتی صبوری و حوصله و مسئولیت‌پذیری پزشک بارداری

در نهایت پزشکی را انتخاب کنید که در هر ویزیت به اندازه کافی برای شما وقت می‌گذارد و ترجیحا به صورت مجزا بیماران را ویزیت می‌کند.

فواصل زمانی مراجعه به پزشک بارداری

معمولا قبل از هفته 28 بارداری ماهی یک بار باید به پزشک بارداری خود مراجعه کنید. گرچه برخی از پزشکان این فاصله زمانی را به سه هفته کاهش می‌دهند تا بارداری را بیشتر تحت کنترل خود داشته باشند و در صورت نیاز زمان لازم برای انجام کارها و آزمایشات حساس را از دست ندهند.

مراجعه به پزشک بارداری

آیا کارهای اولیه برای بارداری را می‌دانید؟

اگر در بهترین زمان برای مراجعه به دکتر زنان اقدام کنید، این شانس را دارید که کارهای اولیه برای بارداری را به موقع انجام دهید و چیزی را از دست ندهید. بدیهی است که برای باردار شدن همانند هر کار دیگری باید برنامه‌ریزی کنید و با فکر پیش بروید. طبیعتا بعد از در نظر گرفتن شرایط اختصاصی زندگی و شرایط مالی‌تان، اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب یک پزشک بارداری خوب و مطمئن است. برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید، حتما به توصیه‌هایی که در قسمت قبل اشاره کردیم، توجه کنید.

یکی از کارهای اولیه برای بارداری این است که سه ماه قبل از اولین اقدام به بارداری به پزشک بارداری خود مراجعه کنید. در اولین مراجعه، شما از پزشک زنان و زایمان اجازه باردار شدن می‌گیرید. پزشک با بررسی وضعیت جسمانی شما و انجام یکسری از آزمایشات لازم (گروه خونی و RH، شمارش کامل خون، قند خون ناشتا، آنالیز کامل و کشت ادرار، آزمایش HIV، آزمایشVDRL و...) این اجازه را صادر می‌کند و در کنار آن مکمل‌های لازم را نیز تجویز می‌کند. معمولا مکمل اسید فولیک اولین مکملی است که باید حداقل از سه ماه قبل از باردار شدن مصرف کنید. چنانچه بیماری‌های زمینه‌ای دیگری داشته باشید، باید داروهای مربوط به آن را هم دریافت کنید. 

اصلاح رژیم غذایی، مراجعه به دندانپزشک، ورزش کردن و دوری کردن از ترکیبات مضر از دیگر کارهای اولیه برای بارداری است که باید انجام بدهید. 

علائم ماه اول حاملگی کدامند؟

بعد از اینکه کارهای اولیه برای بارداری را انجام دادید و اقدام به بارداری کردید، بی‌تردید هر ماه به دنبال علائم بارداری می‌گردید تا پیش از ناپدید شدن قاعدگی این موضوع را کشف کنید. باید بدانید که علائم ماه اول حاملگی تا حدود زیادی همانند شروع دوره بعدی قاعدگی است. در واقع ماه اول بارداری از اولین روز قاعدگی ماه قبلی آغاز می‌شود. اکثر خانم‌ها در هفته پنج بارداری، یعنی اولین هفته از ماه دوم بارداری متوجه حاملگی خود می‌شوند. شاید بتوان از خستگی و خواب‌آلودگی به عنوان اولین علائم ماه اول بارداری یاد کرد. گرچه این علائم می‌توانند معلول علت‌های دیگری هم باشند، اما به هر حال یکی از این معلول‌ها می‌تواند هورمون‌های بارداری باشد.

در یک کلام باید بگوییم که تشخیص علائم ماه اول حاملگی بسیار سخت است. اکثر خانم‌ها بعد از ناپدید شدن قاعدگی و حداقل با استفاده از بی بی چک متوجه بارداری خود می‌شوند. البته آزمایش بتای خون می‌تواند نتیجه را زودتر از بی بی چک به شما اطلاع دهد. جالب‌تر این است که تهوع بارداری درست از هفته‌های پنج و شش شروع می‌شود و حداقل تا هفته 14 بارداری ادامه دارد. بنابراین زودتر از پنج هفته نمی‌توانید متوجه بارداری خود شوید. گرچه عده‌ای از حساس شدن سینه‌ها و لکه بینی‌های جزئی به عنوان لک لانه‌گزینی به عنوان علائم ماه اول حاملگی یاد می‌کنند، اما این علائم قابل تعمیم به همه نیست. 

پزشک زنان و زایمان

راه‌های مراقبت از بارداری کدام‌اند؟

اکنون باردار شده اید؛ اولین کاری که باید انجام دهید این است که با پزشک بارداری خود تماس بگیرید و یک قرار ملاقات با او بگذارید. توصیه می‌کنیم حتما با آزمایش بتای مثبت به پزشک حاملگی خود مراجعه کنید. زیرا عدد بتا و تعداد روزهای که قاعدگی شما ناپدید شده است، اطلاعات مهمی در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. برای بررسی وضعیت بارداری باید یک سونوگرافی انجام دهید. بسته به هفته تخمینی بارداری شما، اولین سونوگرافی ممکن است به صورت واژینال یا شکمی انجام شود. اولین سونوگرافی نشان می‌دهد که بارداری شما یک بارداری سالم است و خارج از رحمی نیست. اینکه ساک حاملگی تشکیل شده باشد و تخم در جای مناسبی از رحم لانه‌گزینی کرده باشد، در ادامه بارداری شما اهمیت بسیار زیادی دارید. از همین جا باید راه‌های مراقبت از بارداری را شروع کنید.  

پزشک بارداری دومین سونوگرافی به صورت شکمی و معمولا در هفته 8 و 9 برای تشخیص ضربان قلب جنین را درخواست می‌دهد. این سونوگرافی نشان می‌دهد که قلب جنین به عنوان اولین عضو از اعضای بدن او شکل گرفته است و ضربان مناسب و قابل قبولی دارید. سایر مراقبت‌های بارداری به صورت هفته به هفته و به تفکیک در هر سه ماهه بارداری ادامه پیدا می‌کند.