خوردن موز در بارداری چه مزایایی دارد؟ تاثیر آن بر زیبایی جنین

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن موز در بارداری

یکی از مهمترین چیزها در دوران بارداری این است که تمام مواد مغذی مورد نیاز جنین و مادر تامین شود. میوه‌ها یکی از گزینه‌های عالی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز یک مادر باردار هستند. در بین میوه‌ها، موز انتخاب خوب و در دسترسی است که فواید زیادی در بارداری دارد. اساسا خوردن موز در بارداری می‌تواند نیازهای مادر و جنین به مواد مغذی و ویتامین‌ها را تامین کند. در ادامه این مقاله گهواره بیشتر توضیح می‌دهیم.

فواید خوردن موز در بارداری

فواید خوردن  موز در بارداری

کاهش دهنده تهوع و حالت تهوع صبحگاهی

 موز سرشار از ویتامین های گروه B، به ویژه ویتامین B6 است. این ویتامین در اکثر داروهای ضد تهوعی که زنان باردار برای مبارزه با حالت تهوع و استفراغ مصرف می‌کنند، وجود دارد. چنانچه حالت تهوع صبحگاهی شما نسبتا خفیف است، اضافه کردن یک یا دو عدد موز به رژیم غذایی می‌تواند در رفع این مشکل مفید باشد.

رفع کم خونی ناشی از بارداری

بسیاری از زنان باردار مشکل سطوح پایین آهن و کم خونی دارند. خوردن موز می تواند به افزایش سطح آهن خون آنها کمک کند. با این حال، گاهی اوقات همچنان لازم است مکمل آهن هم اضافه شود. 

تامین کننده اسید فولیک

هر خانم بارداری اهمیت مصرف اسید فولیک در دوران بارداری را می‌داند. اسید فولیک برای رشد و تکامل کودک بسیار مهم است. در حالی که همه مادران باردار باید روزانه یک ویتامین قبل از تولد حاوی اسید فولیک مصرف کنند، موز همچنین می‌تواند بخشی از این ماده مغذی بسیار مورد نیاز را در رژیم غذایی مادر بارداری تامین کند.

*طبع موز چیست و بهترین مصلح آن کدام است

سلامت دستگاه گوارش

موز سرشار از فیبر است؛ فیبر یک ماده مغذی ضروری برای هضم خوب است. فیبر اضافی در رژیم غذایی شما می تواند به اجابت مزاج منظم و جلوگیری از یبوست که در دوران بارداری رایج است ،کمک کند.

کمک به رشد مغز کودک 

ویتامین B6، آهن و اسید فولیک همگی مواد مغذی مهمی هستند که کودک برای رشد مغز و اعصاب سالم به آنها نیاز دارد. از آنجایی که موز هر 3 مورد را دارد، یک انتخاب عالی است.

کمک به جلوگیری از سوزش سر دل

سوزش سر دل یک مشکل آزاردهنده در دوران بارداری است. موز به پایین نگه داشتن سطح اسیدیته در معده و مری کمک می کند و به این ترتیب می‌تواند از سوزش سر دل جلوگیری می کند.

انرژی بخش

موز سرشار از کربوهیدرات و قند است که می‌تواند به شما انرژی سریعی در زمانی که احساس خستگی می‌کنید، بدهد. موز همچنین می تواند در زمانی که احساس گرسنگی ناگهانی به شما دست می دهد، برای رسیدن به احساس سیری مفید باشد.

کمک به تثبیت فشار خون

موز به دلیل داشتن مقدار زیادی پتاسیم به تثبیت فشار خون کمک می‌کند. پتاسیم یک ماده مغذی مهم است که بدن برای حفظ فشار خون سالم از آن استفاده می کند. خوردن منظم موز می تواند به جلوگیری از نوسانات بیش از حد فشار خون در دوران بارداری کمک کند.

نکته مهم در مورد خوردن موز در بارداری این است که اگرچه موز بخش سالمی از رژیم غذایی اکثر زنان باردار است، اما اگر دیابت بارداری دارید (یا در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید)، به دلیل محتوی قند بالای آن باید در مصرف آن احتیاط کنید.

اگر شما جزو این دسته نیستید، خوردن 1 تا 2 موز در روز یک راه بسیار مفید برای دادن چندین ویتامین و مواد معدنی ضروری به شما و کودکتان است تا هر دوی شما سالم بماند.

مضرات موز در بارداری چیست؟

مضرات موز در بارداری

دیابت بارداری

موز یک بمب قندی برای زنان با خطر بالای دیابت است.  این بیماری همچنین به عنوان دیابت بارداری شناخته می‌شود که در دوران بارداری افزایش می‌یابد و پس از زایمان ناپدید می‌شود. اگر هوس می کنید میوه‌های دیگری مانند انگور سیاه در دوران بارداری را امتحان کنید. این میوه از جمله میوه های چاق کننده تابستانی نیز محسوب می‌شود.

سندرم میوه لاتکس

موز حاوی مواد حساسیت‌زای لاتکس است که باعث افزایش دمای بدن می‌شود که برای رشد جنین به‌ویژه در سه ماهه سوم خوب نیست. به همین دلیل جنین بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی قرار می‌گیرد.

می‌تواند باعث میگرن شود

محتوای تیرامین در موز می‌تواند باعث میگرن شود. همچنین موز حاوی اسید آمینه ای است که توسط بدن به تیرامین تبدیل می‌شود و ممکن است منجر به سردرد شود. میگرن اگر به درستی درمان نشود، می‌تواند برای مادر عارضه‌ای داشته باشد.

هیپرکالمی

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. اگرچه پتاسیم برای مادر و جنین مفید است، اما اگر به مقدار زیاد خورده شود، می تواند باعث هیپرکالمی شود. پتاسیم همچنین به عملکرد اعصاب و نورون ها کمک می کند. بنابراین، پتاسیم اضافی می تواند منجر به حمله قلبی شود.

پوسیدگی دندان

دندان‌ها بسیار حساس هستند، اما در دوران بارداری، با شل شدن بافت‌های اطراف لثه، ظریف‌تر می‌شوند. این به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری است. موز به دلیل مقدار نشاسته بالایی که دارد، پتانسیل ایجاد فرورفتگی در دندان‌ها را دارد. همچنین در مورد فواید پوست موز برای دندان در این مقاله بیشتر بخوانید.

یبوست

محتوای کربوهیدرات در موز بسیار زیاد است، زیرا حاوی گلوکز، ساکارز و فروکتوز است. همچنین حاوی اسید تانیک است که به عنوان عامل یبوست شناخته شده است که می تواند برای مادر و جنین مضر باشد.

رفلاکس اسید

اگر موز با معده خالی مصرف شود، ممکن است باعث اسیدیته و مشکلات روده شود. اسیدیته می‌تواند عوارض شدیدی ایجاد کند و ممکن است به طور غیرمستقیم روی نوزاد تاثیر بگذارد. در صورت وجود کوچک‌ترین احتمال اسیدی بهتر است از مصرف موز خودداری کنید.

خواب آلودگی

موز به دلیل محتوای بالای ویتامین B6 باعث خواب آلودگی می‌شود. ویتامین B6 تبدیل تریپتوفان به سروتونین را افزایش می‌دهد که منجر به تولید ملاتونین می‌شود و در نتیجه حلقه خواب و بیداری را تعدیل می کند. در نتیجه، هر چه موز بیشتری بخورید، خواب‌آلودتر می‌شوید.

اختلال GIT

هر گونه مواد مغذی خارج از حد مجاز می‌تواند باعث آسیب به شکم شود. موز مقدار زیادی فیبر دارد که به هضم غذا کمک می کند. با این حال، مصرف زیاد موز می‌تواند باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش از جمله نفخ و گرفتگی شود.

خوردن موز در بارداری و زیبایی جنین 

واقعیت این است که شکل و شمایل جنین ترکیبی از پدر و مادر خود و نهایتا وابستگان خود است. بنابراین تاثیری که ژن در شکل و قیافه جنین دارد، هیچ فاکتور دیگری ندارد. در نتیجه خوردن موز در بارداری تاثیر چندانی در قیافه و زیبایی جنین ندارد. آنچه در این بین اهمیت دارد این است که موز حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های خوبی است که می‌تواند روی رنگ و لعاب جنین تاثیر داشته باشد. در واقع خوراکی‌ها و خوردنی‌ها از آن جهت می‌توانند در زیبایی جنین تاثیرگذار باشند که دوستدار کبد باشند. هرچه خوراکی بخورید که برای کبد مفید باشد، کبد شما خون بهتری تصفیه می‌کند و جنین شما خون تصفیه شده و زلالی را تغذیه می‌کند؛ در نتیجه خوش رنگ و لعاب می‌شود. 

بنابراین به طور کلی از خوراکی‌هایی که استفاده کنید که دوستدار کبد هستند؛ مانند انار، روغن زیتون، به، پرتقال و ... .

خوردن موز در بارداری و جنسیت جنین

موز در رژیم پسرزایی پیش از بارداری وجود دارد؛ اما هرگز و هرگز قطعیتی در تعیین جنسیت ایجاد نمی‌کند. اگر هم اکنون باردار هستید و مدام موز می‌خورید تا مثلا جنین پسر داشته باشید، بدانید که کار بیهوده و بی‌فایده‌ای می‌کنید، زیرا جنسیت جنین شما در زمان لقاح و درست همان زمانی که کروموزوم y مرد با یکی از کروموزم‌های x  یا y زن ترکیب می‌شود، شکل گرفته است. بنابراین خوردن موز برای تعیین جنسیت یا تغییر جنسیت در زمان بارداری و بعد از تشکیل نطفه عملا بی‌فایده و پوچ است. 

اما اگر رژیم پسرزایی گرفته‌‌اید و فقط می‌خواهید شانس پسرزایی خود را افزایش دهید، می‌توانید موز را در سبد غذایی خود و همسرتان قرار دهید. گفته می‌شود خوردن دو عدد موز به صورت روزانه، می‌تواند احتمال باروری جنین پسر را افزایش دهد. اگرچه فاکتورهای دیگری هم در زمان لقاح در جنسیت جنین تاثیر دارند، اما در هر صورت تاثیر (هر چند اندک) تغذیه در تعیین جنسیت پیش از بارداری بر کسی پوشیده نیست. 

بهترین زمان خوردن موز در بارداری

بهترین زمان خوردن موز در بارداری

به طور کلی، زمان مناسب برای خوردن موز عصر و غروب است؛ به علت سنگینی هضم موز، مصرف آن بلافاصله قبل از خواب توصیه نمی‌شود؛ زیرا موز زمان زیادی برای هضم نیاز دارد و ممکن است باعث خستگی بدن شود. 

خوردن موز در ماه اول بارداری ضرر دارد؟

خیر؛ در صورتی که دیابت بارداری ندارید، یبوست ندارید یا هر مشکل دیگری که موز می‌تواند در آن دخالت داشته باشد یا آن را تشدید کند، می‌توانید در تمام طول بارداری خود موز بخورید. البته در خوردن موز افراط نکنید و به اندازه و متعادل بخورید. 

با توجه به اینکه موز منبع غنی ویتامین B6 محلول در آب است که برای رشد سیستم عصبی مرکزی کودک ضروری است؛ لذا مصرف منظم موز در سه ماهه اول بارداری می‌تواند برای رشد مغز جنین مفید باشد. موز، حاوی مقدار زیادی فیبر است که به تحریک حرکات روده و کاهش نفخ معده ناشی از گاز هم کمک می‌کند.

توصیه‌هایی برای مصرف موز در بارداری

موز یک میان وعده خوشمزه و مغذی است، اما دلایلی وجود دارد که بهتر است زنان باردار مصرف خود را محدود کنند. یکی از نگرانی‌ها این است که موز نارس می‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که می‌تواند تاثیر منفی بر رشد نوزادان داشته باشد. علاوه بر این، موز حاوی سطوح بالایی از پتاسیم است که در صورت مصرف زیاد می‌تواند خطرناک باشد. خوردن بیش از حد موز در دوران بارداری با نقایص مادرزادی، زایمان زودرس و عوارض جفت مرتبط است. به طور کلی توصیه می شود که زنان باردار فقط یک یا دو موز در روز مصرف کنند و از رسیده بودن آن اطمینان حاصل کنند تا خطر بروز مشکلات احتمالی کاهش یابد.

کلام آخر

خوردن موز در بارداری اگر به اندازه و در حد اعتدال باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که موز می‌تواند در دیابت بارداری یا یبوست بارداری تاثیر منفی داشته باشد. لذا حتما به شرایط اختصاصی بارداری خود توجه کنید و بعد برای مصرف آن تصمیم بگیرید. 

اگر عادت به مصرف شیر موز دارید، باید بدانید که این ترکیب اگرچه شهرت و حتی محبوبیت زیادی دارد، اما ترکیب بسیار سنگینی است که ممکن است معده در دوران بارداری از عهده هضم آن به خوبی برنیاید و در نتیجه مادر باردار را دچار مشکلاتی کند. در نتیجه توصیه می‌کنیم که موز را به صورت ساده و به عنوان یک میوه مصرف کنید و از مصرف آن با شیر، خرما، خامه، کنجد، ارده و ... پرهیز کنید و به طور کلی یک وعده سبک و ساده و البته مغذی بخورید.