سوراخ کردن گوش نوزاد | بهترین زمان سوراخ کردن گوش کودک

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سوراخ کردن گوش نوزاد

سوراخ کردن گوش نوزاد یک موضوع بحث‌برانگیز است؛ بسیاری از والدین نمی‌دانند که این کار درستی هست یا نه و اصول مراقبت بعد از سوراخ كردن گوش نوزاد چیست. در بسیاری از فرهنگ‌ها مرسوم است که در اولین روزهای تولد، گوش‌های کودکان به‌خصوص نوزادان دختر، سوراخ می‌شود. در این جوامع سوراخ کردن گوش سمبل زنانگی و زیبایی تلقی می‌شود و معتقدند که هرچه زودتر این کار را انجام شود، درد و خطرات کمتری متوجه کودک خواهد بود؛ اما این ادعا تا چه حد درست است؟ در ادامه درباره نحوه سوراخ كردن گوش نوزادان، بهترین زمان سوراخ کردن گوش نوزاد، بهترین مکان برای انجام آن و همچنین اصول مراقبت بعد از آن که یکی از چندین مقاله  نگهداری از نوزاد است، صحبت خواهیم کرد.

بهترين زمان سوراخ كردن گوش نوزاد 

سوراخ کردن گوش در نوزاد دختر مانند ختنه کردن نوراد پسر برای والدین چالش برانگیز می‌باشد.آکادمی اطفال آمریکا (AAP) می‌گوید اگر سوراخ کردن گوش نوزاد با دقت انجام شود و مراقبت‌های بعدازآن به‌دقت پیگیری شود، به‌طورکلی در تمام سنین می‌توان این کار را انجام داد و خطرات ناچیزی در پی خواهد داشت. با این ‌وجود AAP توصیه می‌کند که سوراخ کردن گوش نوزاد را تا زمانی که سن او به حد مناسبی برای مراقبت از خود برسد، به تعویق بیندازید. به نظر می‌رسد که دو سال سن مناسبی برای سوراخ کردن گوش کودک باشد به چند دلیل:

  • در این سن بدن کودک شما مستعد ابتلا به آلرژی نیست.
  • او به اندازه کافی برای درک دستورالعمل‌ها بزرگ شده است و می‌توانید به او آموزش دهید که گوشواره را لمس نکند.
  • پوست او هنوز نرم است اما مانند گذشته ظریف نیست.
  • در سنی است که قرار است اکثر واکسن‌های او ازجمله کزاز انجام شده است.

اگرچه ممکن است سوراخ کردن گوش نوزاد یک کار معمول به نظر برسد، اما قبل از انجام آن بهتر است به پزشک کودک اطلاع دهید و سؤال کنید که چه عوارضی ممکن است ایجاد کند. سوراخ کردن گوش نوزاد در بیمارستان در کشور ایران همانند بسیاری از کشورهای دیگر، روتین نیست و معمولاً در مراکز بهداشت انجام می‌شود؛ بنابراین بهتر است اگر قصد این کار را دارید از پزشک بخواهید که بهترین مراكز سوراخ كردن گوش نوزاد در تهران و یا شهرستان‌ها را به شما معرفی کند. 

*دلایل و روشهای درمان گوش درد نوزاد

آیا سوراخ کردن گوش نوزاد دردناک است؟

حتی اگر سوراخ کردن گوش نوزاد در عرض چند ثانیه انجام شود، اندکی دردناک است زیرا بدون بیهوشی انجام می‌شود. اگر می‌خواهید نوزادتان در طی این فرایند هیچ دردی نکشد، از پزشک بخواهید که از بی‌حسی موضعی استفاده کند.

آیا سوراخ کردن گوش نوزاد دردناک است؟

نحوه سوراخ كردن گوش نوزادان چگونه است؟

در مراکز بهداشتی معتبر سوراخ كردن گوش نوزاد با دستگاه انجام می‌شود. در این دستگاه‌ها اغلب از گوشواره‌های استریل ساخته‌شده از فولاد جراحی استفاده می‌شود که هیپو آلرژن (با حساسیت بسیار کم) هستند؛ بنابراین ممکن است شما فوراً قادر به استفاده از گوشواره‌های خود برای نوزادتان نباشید. پس از انتخاب بهترین مکان برای سوراخ گوش، ابتدا محل تمیز و استریل می شود. سپس با یک فشار ساده و در کمتر از چند ثانیه هر دو گوش کودک سوراخ می شود.

سوراخ كردن گوش نوزادان با سوزن روشی قدیمی و سنتی است که بیشتر توسط مادربزرگ‌های ما انجام می‌شده است! در این روش با کمک یک سوزن حرارت دیده و استریل شده یک سوراخ در گوش ایجاد می‌شود، سپس با نخ انداختن در گوش از بسته شدن سوراخ گوش جلوگیری می‌شود. اگرچه این روش در مواردی موفقیت‌آمیز بوده است، اما به‌طورکلی به دلیل بهداشتی نبودن توسط متخصصین توصیه نمی‌شود.

مقاله نحوه صحیح آروغ گرفتن از نوزاد را مطالعه کنید

برای مراقبت بعد از سوراخ كردن گوش نوزاد چه کنیم؟

مراقب بسته شدن سوراخ گوش باشید

برای مراقبت بعد از سوراخ كردن گوش نوزاد یادتان باشد که نباید گوشواره‌ها را به مدت 6 هفته از گوش او دربیاورید. حداقل یک‌بار در روز گوشواره‌ها را بچرخانید؛ در صورت نیاز گوشواره را درآورید و با پنبه الکلی تمیز کنید و دوباره ببندید. هنگام انجام این کار به گوش کودک خود فشار نیاورید، زیرا می‌تواند دردناک باشد. بعد از هر بار حمام کردن نوزاد، ناحیه اطراف هر سوراخ را به‌آرامی خشک کنید تا مرطوب نماند.

مراقب علائم عفونت سوراخ گوش باشید

  • برای پیشگیری از تکثیر باکتری‌ها در محل، دو بار در روز و به مدت 45 روز پس از سوراخ کردن گوش نوزاد یا کودک خود محل را با پنبه آغشته به الکل بهداشتی ضدعفونی کنید. همچنین، ناحیه اطراف گوش را فقط با صابون ضد باکتری بهداشتی مخصوص کودک بشویید. همچنین کودک خود را از گردوغبار و آلودگی دور نگه دارید، زیرا این می‌تواند حامل باکتری باشد.
  • این موارد می‌تواند شامل درد، ترشحات چرکی، التهاب و خونریزی باشد. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، گوشواره‌ها را دربیاورید و آن‌ها را با الکل تمیز کنید و از پزشک درباره روش درمان سریع عفونت سوراخ گوش نوزادتان سؤال کنید.
  • پزشک ممکن است توصیه کند که قبل از اینکه دوباره گوشواره را ببندید، از یک پماد برای عفونت گوش سوراخ شده استفاده کنید. البته اکثر مراکز بهداشتی برای مراقبت بعد از سوراخ كردن گوش نوزاد و پیشگیری از هرگونه عفونت، به والدین توصیه می‌کنند که به‌طور روزانه از پماد تتراسایکلین برای سوراخ گوش نوزاد استفاده کنند. تهیه این پماد نیاز به نسخه پزشک ندارد و شما دیگر به درمان خانگی عفونت گوش سوراخ شده نیازی ندارید.
  • اگر کودک شما تب داشت یا ناحیه سوراخ گوش خیلی قرمز و متورم شد، با پزشک تماس بگیرید.
مقاله درمان خانگی عفونت بند ناف نوزاد را مطالعه کنید

در انتخاب گوشواره دقت کنید

معمولاً بعد از گذشت حدود 6 هفته بعد از سوراخ کردن گوش نوزاد این ناحیه باید بهبود یابد و می‌توانید گوشواره‌های زیبایی که برای کودکتان تهیه کرده‌اید را استفاده کنید. تمام گوشواره‌های جدیدی که استفاده می‌کنید می‌بایست از جنس استیل جراحی یا از طلای حداقل 14 عیار باشند. گوشواره‌های ساخته‌شده از دیگر مواد، ازجمله گوشواره‌های با روکش طلا، می‌توانند در کودکتان واکنش آلرژیک ایجاد کنند. هرگز از گوشواره‌های آویز برای نوزاد استفاده نکنید؛ زیرا خطر اینکه به چیزی گیر کند و یا توسط حرکات ناگهانی نوزاد کشیده شود، وجود دارد.

همچنین گوشواره‌هایی که برای کودکتان انتخاب می‌کنید نباید محکم بسته شوند. گوشواره‌های سفت و محکم به سوراخ گوش فشار می‌آورند و روند بهبودی را کند می‌کنند. همچنین، گردش هوا را در اطراف آن منطقه محدود می‌کند.