شاه‌ توت در بارداری | فواید، عوارض و تاثیر آن بر زیبایی جنین

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شاه‌ توت در بارداری

دوران بارداری معمولا با دل نگرانی‌ها و سوال و جواب‌های زیادی همراه است که معمولا مادران درمورد تغذیه و رژیم غذایی خود دارند. در این شرایط همیشه مصرف مواد غذایی مغذی و سرشار از ویتامین و مواد معدنی به زنان باردار توصیه شده است و در برخی موارد خواسته شده تا درمورد مصرف برخی از مواد غذایی حتما با پزشک خود مشورت کنند.

شاه‌ توت یکی از میوه‌های خوش طعم فصل بهار است که علاوه بر طعم خوبی که دارد، دارای خواص بسیاری است، اما آیا خوردن شاه‌توت به زنان باردار توصیه می‌شود؟ آیا زنان باردار می‌توانند بدون دغدغه از خوردن این میوه خوشمزه لذت ببرند و یا باید زیر نظر پزشک از آن استفاده کنند؟ در این مطلب از گهواره به خوردن شاه‌ توت در بارداری می‌پردازیم.

 

خوردن شاه توت در بارداری مجاز است؟

شاه‌توت یکی از میوه‌های خوشمزه و لذیذ در آخر فصل بهار است. این میوه سیاه رنگ کوچک از خانواده توت‌ها و بومی مناطق معتدل شمالی است. از گذشته تا به امروز از انواع توت‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله عفونت‌ها استفاده می‌شود. توت‌ها در هر نوع که باشند نرم و خوش طعم بوده و طرفداران زیادی دارند. یک عدد شاه‌توت از 20 تا 50 دانه کوچک آبدار تهیه شده است. این میوه را می‌توان بصورت خام مصرف کرد و یا در تولید مربا، شربت، رنگ خوراکی و مصرف دارویی استفاده کرد.

همیشه خوردن مواد غذایی تازه و سالم به زنان باردار توصیه شده است، از میوه‌های تازه و ارگانیک گرفته تا دیگر مواد غذایی که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. شاه‌توت یکی از هوس برانگیزترین میوه‌ها است که ممکن است هر زن باردار را به سمت خود جذب کند. اما آیا خوردن شاه‌توت در دوران بارداری مجاز و ایمن است؟

در جواب این سوال باید بگویم که پاسخ مثبت است. بله شما می‌توانید با خیال راحت توت سیاه یا شاه‌توت مصرف کنید و آن را در رژیم غذایی بارداری خود قرار دهید. با خوردن این میوه علاوه بر اینکه می‌توانید از طعم آن لذت ببرید، می‌توانید از خواص بهره‌مند شوید. توصیه می‌شود در خوردن میوه شاه‌توت مانند هر ماده غذایی دیگر زیاده روی نکنید و حتما قبل از استفاده از آن، کاملا بشویید تا آثار کثیفی، آفت کش‌ها، باکتری‌ها یا سایر مواد از این قبیل پاک شود.

خواص شاه توت برای مادر و جنین

توت سیاه یا شاه‌توت جزو آن دسته از میوه‌ها هستند که در دوران بارداری کاملا بی‌خطر هستند و شما می‌توانید با خیال راحت آن را مصرف کنید. با این وجود توصیه می‌شود که اگر به آنتوسیانین‌ها و فلاوونوئیدها حساسیت دارید، از خوردن این میوه بهاری خودداری کنید و یا قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ارزش غذایی این میوه به وضوح اهمیت تغذیه‌ای آن را نشان می‌دهد. از خواص این میوه در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شاه‌توت حاوی مقدار فیبر زیادی است و می‌تواند به حفظ سیستم گوارش شما کمک کند.
  2. آن فیبر موجود در شاه توت باعث بوجود آمدن احساس سیری و جلوگیری از افزایش وزن در دوران بارداری می‌شود.
  3. شاه‌توت سلامت قلب را تضمین می‌کند. و در سلامت قلب جنین و مادر بسیار تاثیرگذار است.
  4. سلامت چشم مادر و جنین کمک می‌کند.
  5. از آنجایی که این میوه سرشار از ویتامین K است، به جلوگیری از خونریزی بیش از حد در دوران بارداری کمک می‌کند.
  6. به عملکرد گردش خون کمک کرده و گردش خون بین مادر و جنین را بهبود می‌بخشد.
  7. همچنین شاه‌توت منابع غنی فولات است و بنابراین از نقایص مادرزادی جلوگیری می کنند.
  8. علاوه بر این، شاه توت می تواند احتمال سقط جنین را در زنان باردار کاهش دهد.

ارزش مواد مغذی شاه‌توت عبارتند از:

  • مقدار مواد مغذی (100 گرم)
  • کربوهیدرات 10.2 گرم
  • فیبر رژیمی 5.3 گرم
  • شکر 4.9 گرم
  • پروتئین 1.4 گرم
  • چربی کل 0.5 گرم
  • ویتامین C 21 میلی گرم
  • آهن 0.6 میلی گرم
  • کلسیم 29 میلی گرم

* بیشتر بخوانید: خواص میوه به در بارداری برای جنین 

خوردن توت سیاه در بارداری

شاه‌توت برای زیبایی جنین

همیشه گفته شده است، خوردن برخی مواد غذایی می‌تواند در زیبایی ظاهری جنین نقش داشته باشد. باید بدانید که این فرضیه هنوز از نظر علمی ثابت نشده است. اما مواد غذایی مغذی به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند در سلامت جنین نقش مهمی داشته باشند. بنابراین اگر باردار هستید، شاه‌توت را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا علاوه بر اینکه طعم بینظیر آن لذت ببرید، از فواید آن برای سلامتی خود و جنینتان استفاده کنید.

* حتما بخوانید: خوردن هندوانه در بارداری چه فوایدی دارد؟ 

عوارض خوردن شاه توت در بارداری

شاه‌توت هم درست مانند هر ماده غذایی دیگر، مزایا و عوارض خاص خود را دارد. همانطور که گفته شد، خوردن شاه‌توت در دوران بارداری بی‌خطر است، با این وجود توصیه می‌شود تا قبل از خوردن آن کاملا شسته شود تا از هرگونه آلودگی تمیز شود. این به این دلیل است که همه اینها ممکن است منجر به مسمومیت غذایی شود و همچنین ممکن است باعث ناتوانی های مادرزادی در نوزاد شود. در صورتی که در خوردن این میوه زیاده روی کنید، عوارض زیر را ممکن است تجربه کنید:

  1. این میوه ممکن است در برخی از افراد ایجاد حساسیت و آلرژیک کند.
  2. در صورت زیاده روی در مصرف آن ممکن است دچار اسهال شوید.
  3. اگرچه شاه توت برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر است، اما اگر از پانکراتیت، دیسکینزی رنج می‌برید، یا اگر به اگزالیک عدم تحمل دارید، بهتر است در دوران بارداری از شاه توت دوری کنید.

عوارض و فواید شاه توت در بارداری

*بیشتر بخوانید: فواید توت خشک در بارداری و مضرات آن 

خوردن توت قرمز در بارداری

همانطور که گفته شد، خوردن توت قرمز و شاه‌توت در دوران بارداری کاملا بی‌ضرر است. شما می‌توانید توت قرمز را بصورت تازه، خشک، منجمد شده، مربا، دسر، پودینگ، شربت و یا در سالاد نوش جان کنید. همچنین شاه‌توت را می‌توانید در انواع دمنوش‌ها استفاده کرده و از خواص بینظیر آن بهره‌مند شوید. 

توت در بارداری ضرر دارد؟

در کلام آخر، توت‌ها در دوران بارداری برای زنان باردار کاملا بی‌خطر هستند. تنها توصیه می‌شود تا قبل از مصرف به خوبی شسته شوند و علاوه بر آن در خوردن آن زیاده روی نشود. در صورت داشتن حساسیت قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.