بهترین صبحانه برای دیابت بارداری چیست؟+طرز تهیه

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین صبحانه برای دیابت بارداری

اگر باردار باشید، ویار و تهوع صبحگاهی داشته باشید و البته دیابت هم داشته باشید، انتخاب بهترین صبحانه برای دیابت بارداری کار سختی است. از یک طرف باید مراقبت افزایش قند خون در بارداری باشید و از طرف دیگر باید تهوع بارداری و ویار صبحگاهی را کنترل کنید؛ حقیقتا این کار سختی است و تا کسی در این شرایط سخت قرار نگیرد، خیلی نمی‌تواند آن را درک کند و با شما همدردی داشته باشید. از همین جهت در این مقاله از گهواره سعی کرده‌ایم مجموعه‌ای از مناسب‌ترین صبحانه‌ها برای دیابت بارداری را برای شما معرفی کنیم تا کمکی کرده باشیم حال بهتری در این دوران تجربه کنید.

لیست غذاهای مناسب دیابت بارداری

لیست غذاهای مناسب دیابت بارداری

برای اینکه یک صبحانه مناسب دیابت بارداری تهیه کنید، قبل از هر کاری باید به فکر خرید کردن و رفتن به فروشگاه باشید.

  • تخم مرغ
  • شیر
  • بلغور جو
  • جو پرک
  • عدس
  • لبنیات کم چرب
  • پنیر
  • سبزی خوردن
  • نان جو
  • کره بادام زمینی
  • گردو
  • خرما
  • سیب
  • پرتقال
  • توت فرنگی
  • خیار
  • آووکادو
  • نان‌های سبوس
  • انجیر خشک
  • توت خشک
  • شیره انگور
  • ارده

اینها تعدادی از بهترین خوراکی‌هایی هستند که در دوران بارداری و خصوصا زمانی که دچار دیابت بارداری هستید، می‌توانید بخورید. البته مثل همیشه باید حد اعتدال را رعایت کنید و در مصرف هیچ از این خوراکی‌های افراط نکنید.

لیست صبحانه برای دیابتی ها

در ادامه با مواد غذایی معرفی شده در قسمت قبل پیشنهاد‌هایی برای صبحانه زنان مبتلا به دیابت بارداری برای شما آورده‌ایم تا به این ترتیب راحت‌تر بتوانید یک صبحانه مناسب برای خود انتخاب و تهیه کنید.

انواع املت

وقتی تخم مرغ گزینه مناسبی برای دیابت بارداری باشد، دستتان باز است تا بتوانید یک صبحانه خوشمزه و مقوی برای خودتان تهیه کنید و اگر ویار بارداری اجازه دهد، آن را نوش جان کنید.

به یاد داشته باشید که انواع املت‌ها هم گزینه خوبی برای وعده صبحانه هستند و هم گزینه عالی برای زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری.

بنابراین از املت گوجه فرنگی، اسفناج، املت قارچ، املت بروکلی، املت فلفل دلمه‌ای غافل نشوید. برای تهیه این املت‌ها کافی است مقداری تخم مرغ را در یک ماهیتابه آغشته به کره یا روغن زیتون با هر یک از مواد یاد شده ترکیب کنید و اجازه دهید که تخم مرغ کاملا پخته شود.

اگر حوصله تهیه املت را ندارید، راحت‌ترین کار این است که تخم مرغ را آب‌پز کنید که بهترین صبحانه رژیمی برای لاغری بوده و با مقداری گوجه و خیار و نمک نوش جان کنید.

ممکن است حال و حوصله پخت و پز را به هیچ وجه نداشته باشید، پس بهتر است مقداری نون و پنیر و گردو یا نون و پنیر و سبزی خوردن بخورید. البته پنیر و خیار و گوجه و گردو هم گزینه خوبی است که می‌توانید آن را هم در صبحانه دیابتی خود جای دهید.

چنانچه به دنبال صبحانه کمی لاکچری‌تر و کمی متفاوت‌تر هستید، به سراغ استفاده از میوه‌ها در وعده صبحانه بروید. مثلا آووکادو بخورید. اگر میوه ساده‌تر و دم دسترس‌تری می‌خواهید پرتقال، سیب، توت فرنگی، خیار یا حتی کمی هندوانه بخورید؛ می‌توانید کمی هندوانه با پنیر و نان سبوس بخورید.

بهترین صبحانه برای زنان باردار دیابتی

عدسی هم گزینه خوبی برای صبحانه دیابتی ها است؛ خصوصا زنان باردار دیابتی. حتی سوپ‌هایی که از بلغور جو و جو پرک تهیه شده‌اند هم گزینه خوبی هستند. حلیمی که بدون شکر تهیه شده باشد و بدون شکر هم خورده شود هم پیشنهاد خوبی برای دیابت بارداری است.

بنابراین اگر می‌پرسید که آیا حلیم برای دیابت بارداری ضرر دارد؟ باید بگوییم که به اندازه بخورید و بدون شکر بخورید تا ضرری متوجه حال شما نشود.

*طرز تهیه حلیم با مرغ خوش عطر و خوشمزه

شیره و ارده هم گزینه خوبی برای وعده صبحانه و صبحانه دیابتی و صبحانه زنان باردار دیابتی است. می‌توانید از ترکیب چند شیره با ارده استفاده کنید یا شیره را با کره بادام زمینی میل کنید.

حتی اگر نمی‌توانید هیچ یک از این خوراکی‌ها را در وعده صبحانه بخورید، کمی توت یا خرمای خشک بخورید. نون سبوس با کمی ماست نمک زده هم پیشنهاد خوبی برای دیابت بارداری است؛ زیرا هم می‌تواند تهوع را کنترل کند و هم بدون افزایش قند خون نرمال، گرسنگی را رفع کند.

در مورد صبحانه دیابتی در طب سنتی هم باید بدانید که میوه پخته به، سیب یا حتی هویج و اسفناج گزینه‌های خوبی هستند.

به یاد داشته باشید که نانی که می‌خورید حتما باید سبوس دار باشد؛ حتما از غلات در وعده صبحانه استفاده کنید و حتی اگر در مقادیر کم می‌توانید بخورید، این مقدار را از خود دریغ نکنید.

صبحانه زنان باردار دیابتی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

صبحانه زنان باردار دیابتی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مواد غذایی بی‌تاثیر یا کم تاثیر در قند خون

افراد دیابتی در هر شرایطی باید به دنبال مواد غذایی باشند که در افزایش قند خون آنها کمترین تاثیر را داشته باشد یا حتی هیچ اثری نداشته باشد. مثلا نان‌های سبوس این تاثیرات را دارند و برای استفاده در صبحانه دیابتی‌ها گزینه ثابتی هستند.

خداحافظی با قند‌های ساده

منظور از قند ساده، قند و شکر و سفید است. اگر از قند و شکر سرخ استفاده می‌کنید، کمی بهتر است؛ اما بهترین گزینه این است که به سراغ خرما، توت خشک و انواع شیره‌ها بروید؛ مثلا شیره خرما، شیره توت، شیره سیب و ... . ولی همین مواد طبیعی هم در حد اعتدال مصرف نمایید.

افراط نکنید

به یاد داشته باشید که خوردن هر ماده خوراکی روی قند خون بدن تاثیر دارد. بنابراین برای خوردن هر چیزی باید به موضوع تعادل در خوردن و رعایت حد اعتدال توجه کنید. حتما به سن، قد، وزن و وضعیت اختصاصی بارداری خود توجه کنید. مثلا قرار نیست یک فنجان چای را با یک مشت توت خشک یا 8 عدد خرما بخورید. توجه داشته باشید که قند طبیعی هم باید به اندازه مصرف شود.

فیبر بخورید

هرچه فیبر بیشتری بخورید، کمک می‌کند تا قند داخل غذا به آرامی در خون جذب شود. بنابراین سبوس بخورید، سبزیجات بخورید و به طور خلاصه به سراغ هر ماده غذایی که سرشار از فیبر است بروید و آن را خصوصا در وعده صبحانه خود بگنجانید.

پروتئین‌های با کیفیت

یکی از پروتئین‌های با کیفیتی که به راحتی می‌توانید استفاده کنید، تخم مرغ، تخم بلدرچین، تخم کبک و به طور کلی تخم پرندگان است.  این پروتئین‌های با کیفیت هم نیاز بدن شما را تامین می‌کنند و هم اینکه مراقب قند خون شما هم هستند.

مغزهای خوراکی

خوردن مغزهایی نظیر گردو، بادام، پسته و ... در هر شرایطی مفید است. در شرایط بارداری و در شرایط اختصاصی و اضطراری دیابت بارداری هم خوردن این مغزها توصیه می‌شود؛ زیرا برای افزایش انرژی و کنترل قند خون بسیار مناسب هستند و نیاز بدن مادر باردار را تامین می‌کنند.

روغن‌های با کیفیت

استفاده از روغن‌های با کیفیت در هر شرایطی انتخاب خوبی برای سلامتی است. روغن‌هایی مانند روغن زیتون و روغن کانولا یا حتی روغن زرد گاوی تضمین کننده سلامتی هستند. در شرایط اضطراری دیابت بارداری نیز اگر مجبور به استفاده از روغن هستید، بهتر است از این روغن‌های سالم استفاده کنید.

به‌ موقع صبحانه بخورید

به یاد داشته باشید که اگر تمام نکات یاد شده تا اینجا را رعایت کنید، اما یک صبحانه بی‌موقع و دیر وقت بخورید، باز هم اشتباه کرده‌اید. شما باید به اندازه، به موقع و ترکیبی از بهترین مواد غذایی را در وعده صبحانه بخورید. مثلا ساعت 10 یا 11 صبح اصلا زمان مناسبی برای خوردن صبحانه دیابتی نیست. در این ساعت‌ها شما باید میان‌وعده بخورید. در عوض ساعت 7 و 8 صبح صبحانه بخورید، در خوردن زیاده‌روی نکنید و ترکیبی از بهترین مواد غذایی را که تا اینجا یاد گرفتید، برای وعده صبحانه انتخاب کنید.

در دوران بارداری وقتی متنوع بخورید، اشتها و تمایل بیشتری به خوردن خواهید داشت. به یاد داشته باشید که صبحانه دیر یکی از اصلی‌ترین دلایل افت قند خون است.

آشپزی برای صبحانه دیابت بارداری

آشپزی برای صبحانه دیابت بارداری

حتما در دوران بارداری آشپزی کردن کار سختی برا‌ی‌تان می‌شود؛ اما گاهی ناگزیر هستید و چاره‌ای ندارید که خودتان دست به کار شوید و برای حال بهتر خودتان چیزی درست کنید و میل کنید. در ادامه چند پیشنهاد ساده، خوشمزه و مفید برای صبحانه زنان دیابتی معرفی کرده‌ایم:

  • نان تست پر پروتئین به همراه پنیر با مغز گردو به علاوه مقداری سبزی خوردن یا خیار سبز پوست کنده
  • نان و تخم مرغ آب‌پز یا نیمرو شده با روغن زیتون با چند دانه زیتون همراه با ریحان
  • نان و ارده کنجد به همراه مقداری توت خشک آسیاب شده همراه با سبزی خوردن
  • خوراک لوبیا یا عدسی با مقداری گلبرگ محمدی یا زیره یا دارچین یا پودر نارگیل همراه با ریحان
  • سیب زمینی تنوری شده و تخم مرغ همراه با چند دانه زیتون یا سبزی خوردن

واقعیت این است که گاهی دیابت بارداری حتی پس از مدتی بعد از زایمان هم همراه شما خواهد بود. بنابراین برای کنترل آن فقط و فقط به توصیه‌ها و تجویز پزشک معالج خود گوش کنید. آنچه در از بین بردن و رفع دیابت بارداری مفید است، خوب خوردن، سالم خوردن و داشتن سبک زندگی سالم است. البته در این راستا باید هرگونه استرس و اضطراب را از خود دور کنید. در عوض اگر محدودیتی ندارید، ورزش کنید. قند خون خون را مدام چک کنید و به طور کلی مراقب سلامتی خود باشید.

کلام آخر

بهترین صبحانه برای دیابت بارداری صبحانه‌ای است که به موقع خورده شود، به اندازه باشد و ترکیبی از مواد غذایی با قند طبیعی باشد. رعایت این سه نکته ساده به طرز شگفت‌انگیزی کمک می‌کند تا بتوانید دیابت بارداری خود را کنترل کنید و این پروسه پر هیجان، پر چالش، سخت، حساس و البته زیبا و شیرین را به سلامت به پایان برسانید.