مصرف تخم مرغ در بارداری | میزان مجاز مصرف تخم مرغ در دوران حاملگی

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مصرف تخم مرغ در بارداری

میزان مجاز مصرف تخم مرغ در بارداری در همیشه برای مادران باردار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. رژیم غذایی و تغذیه در دوران بارداری باید مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد زیرا این امر تاثیر مستقیمی در رشد کودک دارد. خوردن غذای مغذی برای سلامت مادر و کودک بسیار مهم است. تخم مرغ مواد لازم را به شکل چربی، مواد معدنی، پروتئین، ویتامین‌های A و D که برای بانوان باردار بسیار ضروری است داراست. با این حال، آیا برای زنان باردار بی‌خطر است؟ بگذارید فوایدی که مصرف تخم مرغ‌ در دوران بارداری دارند و همچنین عوارض جانبی که ممکن است در اثر مصرف آنها رخ دهد را توضیح دهیم.

آیا مصرف تخم مرغ در بارداری مجاز است؟

ممکن است بسیاری از مادران از این موضوع تعجب کنند اگرچه جواب این سوال مثبت است و در لیست پرهیز غذایی در بارداری قرار ندارد. با این حال اقدامات احتیاطی وجود دارد که باید قبل از مصرف تخم مرغ رعایت شود. تخم مرغ‌ها پر از مواد معدنی، ویتامین‌ها، و چربی‌‌های سالم هستند. مصرف تخم مرغ در بارداری تمام این مواد مغذی را در اختیار شما قرار می‌دهد. به جای خوردن تخم مرغ عسلی یا نیم پز، توصیه می‌شود تخم مرغ را در این دوران حتماً به صورت کامل بپزید. زیرا این کار باکتریهای مضر در تخم مرغ را از بین میبرد. اقدامات احتیاطی در هنگام خرید تخم مرغ مانند اطمینان از تازه بودن آن یا چک کردن تاریخ بسته‌بندی و خرید آنها فقط از مکان‌های بهداشتی، احتمال آلودگی را کاهش می‌دهد.

فواید مصرف تخم مرغ در دوران حاملگی

تخم مرغ یک ماده‌‌‌ی غذایی پرمصرف و منبع غنی از مواد مغذی ضروری است. نکات ذکر شونده در زیر اهمیت مصرف تخم مرغ در بارداری را نشان می‌دهد:

1. محتوای با پروتئین بالا

پروتئین‌ها بلوک‌‌های ساختمانی سلول هستند و به رشد کودک کمک می‌کنند. خوردن مقدار مناسب تخم مرغ مقدار کافی پروتئین برای رشد سالم کودک را فراهم می‌کند. این ماده غذایی تمام اسیدآمینه های ضروری را در خود دارد. بنابراین می تواند به تنهایی اثر بسیار خوبی در بهبود عملکرد بدن ما دشته باشد. پروتئین کافی می تواند باعث کاهش وزن بوده و باعث افزایش توده عضلانی را شوند. به علاوه پروتئین های تخم-مرغ دلیل کاهش فشار خون و بهینه سازی سلامت استخوان هاست.

2. غنی از مواد معدنی

مواد معدنی نظیر آهن، روی و فسفر در مقادیر بسیار زیادی در تخم مرغ وجود دارند و برای داشتن بدنی سالم ضروری هستند. روی سیستم ایمنی را حفظ کرده و مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کند.

3. کالری دریافتی خوب

هر تخم مرغ حاوی 70 کالری است و به تامین بخشی از کالری مورد نیاز روزانه لازم برای رشد کودک و مادر کمک می‌کند.

4. به تنظیم قند خون کمک می‌کند

تخم مرغ‌ها می‌توانند به ثبات قند خون کمک کنند. تخم مرغ از نظر کربوهیدرات کمک کننده است. این موضوع در زنان بارداری که به دیابت بارداری مبتلا شده‌اند و به دنبال غذاهایی با شاخص قند خون پایین است حائز اهمیت است.

5. به تنظیم کلسترول کمک می‌کند

HDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بالا است که اغلب آن را با نام کلسترول خوب می شناسند. افرادی که دارای سطح بالاتری از HDL هستند معمولا خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و مشکلات مختلف بهداشتی را کمتر با خود دارند. خوردن تخم مرغ یک راه عالی برای افزایش HDL است. در یک مطالعه مشخص شد که با خوردن روزانه 2 عدد تخم مرغ تا 6 هفته سطح HDL در بدن تا 10 درصد افزایش می یابد. در نتیجه یکی از فواید تخم مرغ افزایش HDL یا کلسترول خوب است که می تواند خطر ابتلا به بیماری ها را در فرد کاهش دهد.

6. سرشار از ویتامین‌‌های A ، D ، E ، K

تخم مرغ حاوی این چهار ویتامین محلول در چربی است به خصوص ویتامین A. این ویتامین یک ماده‌‌‌ی مغذی اساسی است. این ویتامین‌ها به رشد و نموی طبیعی ریه، کلیه، قلب، چشم و سایر اعضای جنین در دوران بارداری کمک می‌کند.

7. رشد مغزی جنین

کولین یک ترکیب مغذی مهم است که در تخم مرغ یافت می‌شود، این ترکیب به رشد و سلامت مغز کمک می‌کند. این ترکیب همچنین با بهبود حافظه و دقت نیز در ارتباط است. کولین در رشد مغز در جنین و نوزادان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. تخم مرغ منبع خوبی برای دریافت کولین است. مصرف دو تخم مرغ در روز می‌تواند ۳۰ درصد نیاز کولین زنان باردار را تأمین کند. اسید چرب‌های امگا 3 موجود در تخم مرغ نیز در رشد مغزی نوزاد تاثیر دارند. همچنین مانع از ابتلای کودک به بیماری‌‌های مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی می‌شود.

8. جلوگیری از کم خونی 

خوردن تخم مرغ می‌تواند به جلوگیری از کم خونی کمک کند. این ماده‌‌‌ی غذایی حاوی آهن است و در دوران بارداری از آهن برای تولید خون اضافی برای شما و نوزاد استفاده می‌شود. ضمن اینکه آهن انتقال اکسیژن از ریه به باقی بدن و بدن نوزاد را تسهیل می‌کند.

9. سایر مواد مغذی

تخم مرغ سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و زاکسانتین است که برای رشد چشم و بینایی بسیار مهم است. علاوه بر این تخم مرغ ویتامین‌‌های ضروری مانند D و B12 و B2 را تامین می‌کند. تخم مرغ‌ها حاوی روی، سلنیوم، آهن و مس نیز هستند.

مواد مغذی نقش در بارداری مقدار در یک سروینگ تخم مرغ فواید تخم مرغ
پروتئین مورد نیاز برای رشد و نموی نوزاد 12.7 گرم تخم مرغ‌ها حاوی تمام اسید آمینه‌‌های ضروری هستند
ویتامین B12 مناسب برای رشد و نموی جنین، تولید DNA، عملکرد سیستم عصبی و تولید گلبول‌‌های قرمز 0.3 میکروگرم تخم مرغ‌ها یک منبع کلیدی از ویتامین B12 هستند که برای گیاهخواران می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا آنها در معرض کمبود شدید این ویتامین هستند
ویتامین A مورد نیاز برای رشد و نموی سیستم ایمنی 102 میکروگرم تخم مرغ‌ها حاوی اشکال زیستی ویتامین A هستند که به خاطر حضور چربی به راحتی جذب می‌شود
ویتامین D مورد نیاز برای سلامت استخوان و توسعه‌‌‌ی سیستم ایمنی 8.2 میکروگرم تخم مرغ‌ها یکی از معدود مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند.
اسید چرب‌های بلند زنجیر مورد نیاز برای رشد بصری و مغزی 114 میلی گرم تخم مرغ‌ها یک منبع غنی از اسید چرب‌های امگا 3 هستند

ید

مورد نیاز برای عملکرد تیروئید، کمبود ید می‌تواند منجر به سقط جنین، زایمان نوزاد مرده و نقص مغزی در نوزاد شود 43 میکروگرم تخم مرغ‌ها یکی از معدود مواد غذایی حاوی ید هستند
کولین مورد نیاز برای رشد و توسعه‌‌‌ی مغزی 328 میلی گرم نسبت درصد وزنی کولین در تخم مرغ نسبت به تمام مواد غذایی دیگر بیشتر است.

عوارض و‌مضرات تخم مرغ در بارداری

در حالی که تخم مرغ منبع غنی از مواد مغذی برای زنان بارداری است با این حال در صورت استفاده‌‌‌ی نامناسب می‌تواند خطراتی نیز برای آنها به همراه داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

مسمومیت با سالمونلا

تخم مرغ‌‌های خام و نیم‌پز می‌توانند میزبان باکتری‌‌های مسبب بیماری سالمونلا باشند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث مسمومیت غذایی شوند که منجر به استفراغ، اسهال، تب بالا، سردرد، درد شکم و کم آبی می‌گردد. در بعضی موارد این علائم می‌توانند به اندازه کافی جدی باشند که باعث زایمان زودرس یا حتی سقط جنین شوند. این حالت، به مسمومیت با سالمونلا معروف است.

حساسیت به‌پروتئین

شدت حساسیت به تخم‌مرغ، متغیر است، به‌هرحال افراد مبتلا به این حساسیت، ممکن است عوارضی مانند واکنش‌های پوستی ازجمله کهیر یا اگزما، ” ورم ملتحمه” مانند خارش، قرمزی یا آبریزش چشم را تجربه‌کنند. بسته به شدت حساسیت، در موارد شدیدتر، ممکن است شخص، به طیفی از عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی، افزایش وزن، سردرد و تهوع، استفراغ و سرگیجه دچارشوند. افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت‌دارند، باید از مصرف پروتئین تخم‌مرغ خودداری‌کنند.

سایر خطرات

اگر زن باردار کلسترول بالایی داشته باشد مصرف زرده‌‌‌ی تخم مرغ می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در او شود. همچنین مصرف تخم مرغ می‌تواند باعث آلرژی‌هایی مانند بثورات پوستی، احتقان بینی، کهیر و سایر مشکلات شود.

میزان مجاز مصرف تخم مرغ در بارداری

میزان مجاز مصرف تخم مرغ در بارداری

متاسفانه با وجودي که ايران دهمين کشور توليد کننده تخم مرغ مي باشد بعلت باورهاي غلط در مورد کسترول تخم مرغ سرانه مصرف از متوسط جهاني هم پايين تر است.خوردن تخم مرغ حتي بيش از يک عدد در روز باعث افزايش کلسترول نشده و براي بدن مضر نمي باشد.
چون تنها يک سوم اسيدهاي چرب تخم مرغ از نوع اشباع مي باشد لذا کلسترول ايجاد شده در اثر خوردن تخم مرغ از نوع HDLمي باشد که کلسترول خوب ناميده مي شود. بنابراين مصرف يک تخم مرغ براي هر انسان سالم مضر نمي باشد. توصيه متخصصين تغذيه بر مصرف يک زرده کامل يک روز در ميان و‌ يک تخم مرغ کامل در روز مي‌باشد.مصرف تخم مرغ حتي در بيماران ديابتيک فشار خون بالا و قلبي عروقي تا 3 عدد در هفته پيشنهاد مي‌شود .

مهم ترین نگرانی در مصرف تخم مرغ در بارداری

در بیشتر زنان باردار سطح کلسترول به صورت طبیعی افزایش می‌یابد که کاملاً طبیعی و برخی از روند بارداری است و معمولاً بین یک تا سه ماه پس از زایمان این سطح همچنان بالاتر از سطح طبیعی باقی می‌ماند. میزان بالاتر کلسترول می‌تواند از جهات مختلف بر بارداری تاثیر بگذارد. سطح پایین کلسترول HDL که به عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شود با خطرات بیشتر تولد زودرس، بیماری میکروسفالی و دیابت حاملگی در زنان باردار سالم همراه است. 

سطح بالای کلسترول LDL یا همان کلسترول بد، خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی در زنان مبتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. پره اکلامپسی برای زنان باردار و نوزادان آنها می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند این امر بر عملکرد اندام و جریان خون جفت تاثیر می‌گذارد. 

اما توجه به‌این نکته ضروریاست که بر‌خلاف نظری که در‌گذشته بود تخم مرغ باعث بالا رفتن کلسترول نمی‌شود.

راهنمای تشخیص تخم مرغ سالم

  • یک تخم مرغ سالم، دارای پوسته ای محکم و عاری از هر گونه لکی می‌باشد اگر متوجه شدید که یک سوراخ، یا خراش حتی کوچک، بر بروی تخم مرغ وجود دارد، بهتر است که آنرا خریداری نکرده و نخورید. پوسته های نرم بیشتر در معرض نفوذ آلاینده ها قرار می‌گیرند علاوه براین، اینگونه تخم مرغ ها، زودتر تجزیه می‌شوند.
  • اگر یک تخم مرغ بوی فاسدی دهد، باید فورا آنرا دور بریزید، به این خاطر که در حال تجزیه شدن است.
  • زرده نباید خیلی شل باشد، و باید با بقیه مایع قرار بگیرد ؛ تخم مرغ را به اطراف بچرخانید اگر دیدید که زرده به راحتی با سفیده قاطی می شود، و با هر تکان جزئی حرکت می کند، یک تخم مرغ قدیمی دارید.وجود هر گونه ناهنجاری، روی زرده و سفیده تخم مرغ، نشان از وجود آلایندگی می باشد.
  • اگر سفیده ی تخم مرغ به راحتی جدا شود، نشان می دهد که تخم مرغ، خیلی تازه نیست.

راه درست نگهداری از تخم مرغ

  • تخم مرغ را در یخچال نگهداری کنید تا از فساد آن جلوگیری شود پس در فصول گرم سال از مغازه هایی خرید کنید که تخم مرغ را در یخچال نگهداری می کنند.
  • تخم مرغ را درون بسته بندی در پوش دار یا ظروف دربسته بگذارید.
  • پوسته تخم مرغ خام نباید شکسته شود زیرا میکروب و آلودگی از طریق منافذ موجود روی پوسته به آن راه می یابد.
  • اگر پوسته تخم مرغ به خون یا مدفوع مرغ آغشته بود آن را بشویید و سریع مصرف کنید.
  • اگر تخم مرغی شکست یا ترک برداشت، محتویات آن را در یک ظرف تمیز دردار ریخته و در یخچال قرار دهید و در اسرع وقت استفاده کنید.

تاریخ مصرف تخم مرغ

تخم مرغ تازه، با بهترین حالت تا زمان تاریخ انقضا سالم می ماند

  • زرده یا سفیده تخم مرغ ، ظرف 2 تا 4 روز
  • تخم مرغ آبپز شده، در عرض یک هفته
  • غذاهای با تخم مرغ، ظرف 3 تا 4 روز
  • تخم مرغ یخ زده (مخلوط شده)، ظرف چهار ماه

 

طرز صحیح مصرف تخم مرغ در بارداری

پخت و مصرف تخم مرغ در دوران بارداری تقریباً مشابه با زمانی است که فرد باردار نیست. باید تخم مرغ به طور کامل پخته شود که از کشته شدن باکتری به طور کامل مطمئن شوید. برای پخت تخم مرغ، باید 5 تا 7 دقیقه بجوشد و شکل آب‌پز سالم‌ترین شکل مصرف تخم مرغ در بارداری است. اما خوردن نیمرو در بارداری نیز مشکلی ندارد و اگر آن را سرخ می‌کنید باید تا حدی سرخ شود که سفیده دیگر شفاف نباشد و زرده کاملاً سفت شود. این روند تقریباً 5 دقیقه طول می‌کشد.

منبع:

 

https://www.momjunction.com/articles/harmful-to-eat-eggs-during-pregnancy_00187/

https://parenting.firstcry.com/articles/eating-eggs-during-pregnancy/

https://www.mother.ly/lifestyle/eggs-during-pregnancy

https://www.hellomotherhood.com/article/539708-is-it-okay-to-eat-eggs-every-day-when-pregnant/

https://www.australianeggs.org.au/nutrition/pregnancy/