عرق بعد از تب در کودکان +8 علت عرق سرد نوزاد بعد از واکسن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عرق سرد نوزاد بعد از واکسن

عرق سرد نوزاد بعد از واکسن یکی از واکنش‌هایی است که ممکن است به تنهایی یا همراه با علائمی مانند تب و درد عضلانی بعد از واکسن، در نوزادان دیده شود. مواردی مانند عرق سرد در کودکان بعد از تب، عرق کردن زیاد در سرماخوردگی و عرق سرد دست و پای نوزاد هنگام بیماری، حاکی از ارتباط عرق سرد با تب در نوزادان هستند. ما در این مقاله سعی داریم تا به این موضوع بپردازیم که علت عرق سرد نوزاد چیست؟ همچنین نکات مهم را در رابطه با درمان عرق سرد و بی‌حالی و اقدامات لازم در این زمینه شرح خواهیم داد.

عرق بعد از تب در کودکان چه علتی دارد

علت عرق سرد در کودکان چیست؟ هنگامی که تب شکسته می شود و بیماری از بین می رود، دمای بدن هنوز چند درجه بیش از حد بالاست. تعریق به خنک شدن دمای بدن و بازگشت به حالت عادی کمک می کند. بدن عرق را به سطح پوست آزاد می کند تا با گرمای بدن تبخیر شود، انرژی مورد نیاز برای تبخیر عرق به خنک شدن بدن کمک می کند. همین موضوع علت عرق سرد بعد از تب در کودکان است.

عرق سرد در کودکان نشانه چیست 

عرق سرد زمانی رخ می دهد که کودک بیش از حد گرم است و بدن سعی می کند خود را خنک کند، در حالی که عرق گرم زمانی رخ می دهد که بدن در تلاش است دمای خود را تنظیم کند. عرق سرد چندین علت بالقوه دارد و می تواند با شوک، ترس و عفونت در میان چیزهای دیگر همراه باشد. در برخی موارد، عرق سرد می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی تهدید کننده زندگی باشد. عرق سرد یکی از علائم رایج پاسخ جنگ یا گریز است.

عرق سرد در سرماخوردگی کودکان 

عرق سرد، یا عرق شبانه که اغلب شناخته می شود، در طول شب اتفاق می افتد و نسبتاً رایج است. اگر کودک شما سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت سینوسی دارد، ممکن است تب داشته باشد. همانطور که در بالا گفتیم با کاهش تب چون دمای بدن هنوز بالا است، شروع به عرق سرد می‌کند. علت سرد شدن بدن کودک بعد از تب ظهور همین عرق سرد است. این میتواند یکی از علل اصلی عرق سرد نوزاد سه ماهه یا در هر دوره سنتی دیگری باشد. آیا عرق سرد نشانه بهبودی از سرماخوردگی است؟ خیر هیچ مدرک علمی از بهتر شدن بعد از تعریق در سرماخوردگی پشتیبانی نمی کند. برای بهبودی پس از سرماخوردگی، کودک باید استراحت کند و مایعات فراوان بنوشد.

عرق سرد نوزاد بعد از واکسن خطرناک است؟

یکی از واکنش‌های بدن نوزادان بعد از دریافت واکسن، تب است. این تب ممکن است با لرز و عرق سرد نوزاد بعد از واکسن همراه باشد. سرد شدن دست و پای نوزاد بعد از واکسن در واقع یک مکانیسم تنظیمی محسوب می‌شود تا نوزاد بتواند از این طریق گرمای ناشی از تب را از بدن خود خارج کرده و دمای بدنش را پایین بیاورد. هنگامی که سلول‌های پوست شروع به دفع عرق می‌کنند، این عرق گرمای بدن را جذب کرده و سپس از سطح پوست تبخیر می‌شود. فرایند تعریق به این روش باعث می‌شود دمای بدن نوزاد کاهش یابد. به همین دلیل معمولا تعریق همراه با تب در کودکان دیده می‌شود. این فرایند خطرناک نبوده و به نوزاد کمک می‌کند تا زودتر بهبود یابد. البته عرق سرد نوزاد بعد از واکسن همیشه به دلیل تب کردن نیست و می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. در ادامه به رایج‌ترین دلایل عرق سرد نوزاد بعد از واکسن می‌پردازیم.

واکسن‌ها و عوارض احتمالی آن‌ها برای نوزادان

قبل از پرداختن به موضوع عرق سرد نوزاد بعد از واکسن لازم است به این امر بپردازیم که همۀ ما می‌دانیم که واکسن‌ها از بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند فلج اطفال، هپاتیت، سیاه‌سرفه و بسیاری از بیماری‌های دیگر جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل در همۀ کشورها یک برنامه واکسیناسیون استاندارد وجود دارد که همه نوزادان از بدو تولد تحت پوشش این برنامه قرار گرفته و واکسن‌ها را در سنین مشخص‌شده دریافت می‌کنند. شما نیز می‌توانید جزئیات مراحل مختلف واکسیناسیون را در مقالۀ جدول واکسیناسیون کودکان 1402 ببینید.

اما گذشته از فواید فراوان واکسن‌ها، ممکن است عوارضی نیز پس از تزریق آن‌ها در کودکان دیده شود. البته این عوارض تقریبا در همۀ موارد محدود بوده و خطر جدی برای نوزاد ندارند. در این قسمت عوارض معمول واکسن‌ها را ذکر می‌کنیم.

  • قرمزی، تورم و گرمی منطقه تزریق واکسن
  • تب و لرز
  • عرق كردن كودك بعد از تب
  • بثورات و راش پوستی
  • حساسیت به واکسن که می‌تواند از مواد ساده مانند کهیر تا حساسیت شدید، تشنج و شوک حساسیتی را پوشش دهد.
  • درد در ناحیۀ سر و دردهای عضلانی

این عوارض ممکن است در تمام واکسنها اعم از واکسن دو ماهگی نوزاد، چهارماهگی و ... مشاهده شود. شما می‌توانید با مراجعه به مقالۀ عوارض واکسن اطلاعات بیشتری در این زمینه دریافت کنید.

علت عرق سرد نوزاد بعد از واکسن

دلایل عرق سرد نوزاد بعد از واکسن

علت عرق سرد نوزاد بعد از واکسن چیست:

  • عرق سرد نوزاد بعد از واکسن می‌تواند به دلیل ابتلا به بیماری‌های ویروسی باشد. در این صورت سایر علائم این بیماری‌ها نیز معمولا در نوزاد دیده می‌شوند و باید توسط پزشک بررسی شوند. به‌طور مثال ممکن است نوزاد شما قبل از دریافت واکسن سرما خورده باشد و دریافت واکسن، تب و سایر علائم سرماخوردگی نوزاد را تشدید کند. مقالۀ واکسن زدن نوزاد سرماخورده به تفصیل این موضوع را بررسی کرده است.
  • درد یکی از دلایل عرق کردن نوزادان است. این درد ممکن است از نوع دردهای عضلانی بعد از دریافت واکسن باشد.
  • کاهش قند خون می‌تواند موجب عرق سرد شود. پس هنگامی که عرق سرد نوزاد بعد از واکسن را مشاهده کردید بررسی کنید که آخرین وعدۀ غذایی او چه زمانی بوده و درصورت تمایل نوزاد به او شیر بدهید.
  • علت عرق سرد نوزاد هنگام شیر خوردن ممکن است تلاش او در راستای مکیدن باشد. چراکه این عمل، انرژی زیادی از نوزاد می‌گیرد و ممکن است موجب تعریق و درنتیجه سرد بودن سر نوزاد یا بدن او شود. 
  • کمبود ویتامین دی ممکن است موجب عرق سرد در نوزادان شود. در صورت وجود این مشکل، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مکمل‌های موردنیاز را برای او تجویز کند. ما در مقالۀ عرق کردن کف پای نوزاد بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم که مطالعۀ آن اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما می-دهد.
  • مشکلات هورمونی مانند مشکل تیروئیدی و مشکلات کمتر رایج مانند کم‌خونی، عفونت یا برخی سرطان‌ها نیز ممکن است علت اصلی تعریق نوزادان باشند.
  • شوک در اثر حساسیت ممکن است موجب عرق سرد نوزاد بعد از واکسن شود که با علائمی مانند بی-حالی، کاهش هوشیاری، کاهش شدید فشار خون، قرمزی یا کبودی بدن و ناتوانی در تنفس همراه است. این مشکل بسیار جدی بوده و نیاز به پیگیری اورژانسی دارد. البته حساسیت همواره علائم شدید ایجاد نمی‌کند بلکه ممکن است با علائمی مانند کهیر یا راش پوستی همراه باشد. این علائم می‌توانند به دلیل حساسیت به واکسن یک‌ سالگی، عوارض  واکسن ۱۸ ماهگی یا سایر مراحل دریافت واکسن باشند.
  • تنظیم نبودن دمای محیط و پوشیدن بیش‌ازحد لباس نیز ممکن است علت سرد شدن پیشانی و بدن نوزاد در اثر تعریق باشد. بسیاری از والدین لباس‌های نوزاد را زیاد می‌کنند تا سرما نخورد. اما خود این موضوع ممکن است علت عرق سر در کودکان باشد چراکه سیستم تنظیم دما در بدن نوزادان هنوز تکامل نیافته است. پس اگر به دنبال علت عرق سرد دست و پای کودکان هستید، قبل از نگرانی در این زمینه، ابتدا دمای محیط را چک کنید تا زیاد بالا نباشد. مقالۀ دمای مناسب بدن نوزاد در رابطه با این موضوع توضیحات بیشتری را به شما ارائه می‌دهد.

عرق سرد نوزاد بعد از واکسن خطرناک است؟

در صورت مشاهدۀ عرق سرد نوزاد بعد از واکسن چه کنیم؟

برای درمان عرق سرد در کودکان به نکات زیر توجه کنید:

  1. ابتدا سایر علائم ناشی از شوک آنافیلاکسی به واکسن را کنترل کنید. این موضوع بسیار نادر است اما چون اهمیت بسیار بالایی دارد، رد کردن این موضوع خیال شما را آسوده می‌کند. بررسی کنید که آیا نوزاد بیدار و هوشیار است؟ آیا می‌تواند راحت نفس بکشد و حرکت یا بازی کند؟ اگر علائم ناشی از حساسیت را در او دیدید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  2. درجه حرارت بدن نوزاد را اندازه‌گیری کنید تا وجود تب را در او تشخیص دهید. اگر تب او خفیف است نیاز به اقدام خاصی ندارد. اما اگر نوزاد تب بالا داشت حتما به پزشک مراجعه کنید چراکه عرق سرد نوزاد در سرماخوردگی و تب نیز به‌وفور دیده می‌شود و این موارد نیاز به درمان دارویی دارند.
  3. استامینوفن دارویی است که برای کاهش تب نوزادان پس از واکسن کاربرد زیادی دارد. شما می‌توانید تحت نظر پزشک، از این دارو برای کاهش تب نوزاد خود استفاده کنید. ما نیز در مقالۀ استامینوفن و واکسن بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم. 
  4. دمای محیط و لباس‌های نوزاد را کنترل کنید. اگر هوا بیش‌ازحد گرم است یا نوزاد را در لباس یا پتوی زیاد پیچانده‌اید، آن‌ها را خارج کرده و لباس خنک و نخی به او بپوشانید. دمای اتاق نوزاد را نیز در حد متعادل نگه دارید.
  5. اگر عرق سرد نوزاد بعد از واکسن با علائمی مانند دل‌درد، اسهال، تهوع و استفراغ، درد بدن و بی‌قراری همراه بود به پزشک مراجعه کنید تا او را از نظر عفونت‌ها و سایر بیماری‌های احتمالی بررسی کند. 

قبل از واکسیناسیون و هنگام ملاقات با پزشک در رابطه با عوارض احتمالی واکسن‌ها از جمله عرق سرد نوزاد بعد از واکسن و علائم نوزاد پس از دریافت واکسن از او سوال کنید و اطلاعات لازم را در این زمینه دریافت نمایید. همچنین در مقالۀ سخت‌ترین واکسن نوزاد می‌توانید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.