لوازم شیردهی | فهرست وسایل مورد نیاز شیردادن به نوزاد

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لوازم شیردهی

برای موفقیت در شیردهی، شما به چیزی بیش از سینه و نوزاد خود احتیاج ندارید. با این وجود، شیردهی همیشه آسان نبوده و گاهی اوقات برای انجام این کار، به کمک نیاز دارید. برخی از لوازم شیردهی، شیر دادن را آسان‌تر و راحت‌تر می‌کنند و برخی از آن‌ها در زمانی که با مشکلی در شیردهی روبرو می‌شوید به شما در مواجهه با آن کمک می‌کنند.

همان‌طور که در حال حاضر در حال یادگیری پرورش فرزند خود هستید، حتما می‌دانید که وسایل زیادی برای شیردهی به نوزاد وجود دارند و ممکن است انتخاب میان آن‌ها و اینکه کدام یک واقعا ضروری هستند برای شما دشوار باشد.  با این حال نگران نباشید. در ادامه به لوازم شیردهی با جزئیات بیشتری پرداخته شده که با خواندن مطالب می‌توانید بهتر در انتخاب خود تصمیم‌گیری کنید.

1. بالش شیردهی

بالش شیردهی با بالا آوردن نوزاد تا سینه شما، از او برای خوردن شیر مادر حمایت می‌کند. بالش‌های شیردهی از لوازم شیردهی مورد نیاز برای مادرانی است که سینه‌های بزرگ داشته، زایمان سزارین کرده‌اند یا فرزندان دوقلو دارند مفید است. همچنین این نوع بالش برای زمانی که مادر خسته بوده و برای مثال می‌خواهد به صورت درازکش، به فرزندش شیر دهد کاربرد دارد.

از سوی دیگر، بالش شیردهی، ممکن است با توجه به روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی، به کاهش فشار بر روی کمر، گردن، شانه‌ها و بازوهای شما کمک کرده و شیردهی را برای شما آسان‌تر کند. در حقیقت، برخی از مادران از بالش شیردهی بیشتر برای حمایت از خود استفاده می‌کنند تا حمایت از فرزندشان.

2. صندلی شیردهی

صندلی شیردهی به این منظور طراحی شده است که مکانی راحت برای شیر دادن به نوزاد فراهم شود. این صندلی‌ها، دارای تنظیمات موقعیتی متفاوتی هستند و برخی از آن‌ها گهواره‌ای بوده و باعث می‌شوند مادر بتواند بهتر فرزندش را آرام کند.

انتخاب صندلی شیردهی با توجه به انواع و ویژگی‌های متنوعی که دارد می‌تواند برای والدین بسیار دشوار باشد. توجه داشته باشید که صندلی شیردهی مناسب، می‌تواند برای شیردهی در اواخر شب مورد استفاده قرار بگیرد بنابراین، توصیه می‌شود صندلی‌ای را انتخاب کنید که در آن راحت بوده و می‌توانید مدت زیادی را بر روی آن بنشینید.

3. سوتین شیردهی

در حین شیردهی، به خصوص در چند هفته اول شیر دادن به نوزاد، اغلب احساس می‌کنید سینه شما پرو سنگین است. در میان لوازم شیردهی، یک سوتین شیردهی خوب، می‌تواند در این مواقع از شما حمایت کرده و شرایطتتان را راحت‌تر کند. علاوه بر این، سوتین‌های شیردهی، دارای کاپ‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را بردارید و بدین ترتیب، دسترسی به سینه را برای شما راحت‌تر می‌کنند.

همچنین، سوتین شیردهی با توجه به حمایتی که برای شما فراهم می‌کند باعث می‌شود فشار بر روی شانه‌ها و پشتتان کاهش پیدا کند. مهم است سوتینی انتخاب کنید که حامی بوده اما محدودکننده نباشد. سوتین‌هایی که خیلی تنگ هستند ممکن است شما را مستعد ابتلا به ورم سینه کند.

4. پد شیردهی

یکی از لوازم شیردهی نوزاد، پد شیردهی است که به آن پد سینه نیز گفته می‌شود. آن‌ها، پدهای جاذب دایره شکلی هستند که می‌توانند درون سوتین شما قرار گرفته تا هرگونه شیر که از سینه شما نشت می‌کند را جذب خود کند. این نشت کردن به خصوص، در چند ماه اول که ذخیره شیر شما در حال تنظیم شدن است زیاد اتفاق می‌افتد.

ممکن است گاهی اوقات نشت شیر در زمانی نامناسب اتفاق بیفتد و این نشتی بسیار زیاد باشد. در این مواقع است که پدهای شیردهی مثل یک ناجی عمل می‌کنند و می‌توانند جلوی این اتفاق‌ها را بگیرند. اکثر خانم‌ها بعد از گذشت چند ماه، نشت شیر کمتری را تجربه کرده یا به طور کل دیگر آن را تجربه نمی‌کنند.

5. لباس‌های شیردهی

گاهی اوقات ممکن است زمانی که در بیرون از خانه بوده و فرزندتان در کنار شماست، بخواهید به نوزاد خود به راحتی شیر دهید. در این مواقع، لباس‌های شیردهی که مخصوص شیر دادن به نوزاد هستند می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. این لباس‌ها طوری طراحی شده‌اند که در جلوی آن‌ها شکاف‌هایی وجود دارد و شیردهی را بدون بیرون آوردن لباس برای مادران ممکن می‌کند.

در میان لوازم بارداری و شیردهی، لباس‌های شیردهی در سبک‌های مختلفی وجود دارند که برخی از آن‌ها لباس‌های راحتی و برخی از آن‌ها رسمی هستند. همچنین انواع این لباس‌ها، در طول زمان تغییر و تحولات زیادی داشته‌اند که شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

6. شیردوش

یکی دیگر از لوازم شیردهی، شیردوش‌ها هستند که شیر را از سینه مادر خارج می‌کنند و می‌توانند برای تغذیه نوزاد در غیاب مادر، کم کردن شیر موجود در سینه یا افزایش شیر مادر مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، شیردوش این امکان را به شما می‌دهد که اگر فرزند شما در بیمارستان است به او شیر بدهید یا اگر قصد بازگشت به محل کار را دارید بتوانید شیر خود را دوشیده و ذخیره کنید. استفاده از شیردوش، مشکلات دوشیدن شیر مادر توسط دست را ندارد.

شیردوش‌ها انواع مختلفی دارند که انتخاب نوع آن بستگی به این مسئله دارد که هر چند وقت یک‌بار می‌خواهید شیر خود را بدوشید. اگر برخی از اوقات ممکن است از آن استفاده کنید یک شیردوش دستی می‌تواند کافی باشد اما اگر می‌خواهید به طور مرتب شیر خود را بدوشید بهتر است شیردوش برقی تهیه کنید.

شیردوش

7. کیف و ظرف نگهداری شیر مادر

کیف و ظرف نگهداری شیر مادر مخصوصاً برای جمع‌آوری و ذخیره شیر مادر ساخته شده و برای مادرانی که می‌خواهند شیر خود را بدوشند ضروری هستند. این محصولات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر انجماد و یخ‌زدایی مقاوم هستند و همچنین می‌توانید مطمئن شوید که از شیر مادر به مدتی طولانی محافظت می‌کنند.

بسته به نیازهای ذخیره‌سازی شیر مادر توسط شما و ماندگاری شیر مادر در یخچال، می‌توانید از کیسه‌های نگهداری شیر مادر، بطری‌های پلاستیکی ذخیره‌سازی شیر مادر، ظروف شیشه‌ای ایمن و ظرف‌های سینی مانند شیر مادر استفاده کنید. همچنین مهم است که برای انتخاب لوازم شیردهی، از ظروفی استفاده کنید که فاقد BPA بوده و به طور خاص برای ذخیره شیر مادر طراحی شده باشد.

8. کرم، پماد و لوسیون‌های نوک سینه

تقریباً تمام مادران زخم نوک سینه را تجربه می‌کنند. در میان لوازم شیردهی، کرم‌ها و پمادهای نوک سینه می‌توانند برای مرطوب کردن، تسکین درد و بهبودی نوک سینه‌های خشک و ترک‌خورده بسیار مفید باشند. انواع مختلفی از کرم‌های نوک سینه وجود دارند که ممکن است انتخاب یکی از آن‌ها برای شما دشوار باشد.

کرم سینه لانونین معمولا در میان مادران محبوب‌تر است و بسیاری از افراد آن را تسکین‌دهنده می‌دانند. مادران دیگری ممکن است کرم سینه‌ای را ترجیح دهند که طبیعی‌تر باشد. شاید لازم باشد چند نوع کرم را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک برای شما بهتر است.

9. صدف سینه

صدف‌های سینه، دیسک‌های سبک مدوری هستند که در قسمت سوتین مادر بین نوبت‌های شیردهی قرار می‌گیرند. صدف‌های سینه، کاربردهای بالقوه متعددی دارند. از آن‌ها می‌توان برای کمک به بیرون کشیدن و اصلاح نوک پستان صاف یا معکوس استفاده کرد. همچنین، صدف سینه، می‌تواند مانعی برای محافظت از نوک سینه‌ها در برابر ساییدگی در برابر لباس‌ها باشد.

علاوه بر صدف سینه که برای نوک سینه‌های مسطح یا معکوس طراحی شده است، شما همچنین می‌توانید در میان لوازم شیردهی، صدف‌های سینه مخصوص به جمع‌آوری شیر مادر را تهیه کنید که این نوع صدف، هر نوع شیر مادر را که بین نوبت‌های شیردهی نشت کرده، جمع‌آوری می‌کند.

10. محافظ نوک سینه

هر مادر در حین شیردهی از محافظ نوک سینه استفاده نخواهد کرد و باید از این وسیله، تحت نظارت مستقیم پزشک یا متخصص شیردهی استفاده شود اما بعضی اوقات محافظ‌های نوک سینه می‌توانند کمک شایانی به تغذیه با شیر مادر کنند، به خصوص اگر فرزندتان در فیکس شدن به بدن شما مشکل داشته باشد.

زمانی استفاده از محافظ نوک سینه مفید است که فرزندتان زودرس بوده، نوک سینه شما تخت یا معکوس است یا نوزاد شما نمی‌تواند به برای خوردن شیر، به سینه شما چنگ بزند. محافظ‌های نوک سینه انواع مختلفی داشته و بهتر است نوع آن را با مشورت با پزشک انتخاب کنید.

استقبال از نوزاد جدید و شروع مسیر شیردهی، می‌تواند برای مادران به شدت مهیج باشد اما در عین حال می‌تواند استرس زیادی نیز به آن‌ها منتقل کند. به همین دلیل، زمانی که مادرها با چالش‌های متعددی در شیردهی به نوزاد خود روبرو می‌شوند، با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر، تصمیم می‌گیرند از لوازم شیردهی استفاده کنند تا انجام این کار برایشان امکان‌پذیر و راحت‌تر شود.

از سوی دیگر، شرکت در کلاس‌های آموزشی برای شیردهی و همچنین مشورت با پزشک، می‌تواند به شما کمک کند وسایل و لوازم شیردهی ضروری را تهیه کرده و برای این دوره آماده باشید. در نهایت، سعی کنید بیش از اندازه در مورد شیر دادن به فرزند خود نگران نباشید. با وجود همه این سختی‌ها، اکثر مادران بدون ایجاد هیچ مشکلی این دوره را با موفقیت پشت سر می‌گذارند.