راهنمای خرید صندلی غذا برای کودکان

مرداد ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
صندلی غذای کودک

زمانی که کودک شما به سن شش ماهگی برسد و شروع به نشستن و خوردن غذای کمکی کند، متوجه می‌شوید که به یک وسیله کمکی برای راحتی بیشترنیاز دارید. یکی از مواردی که معمولا مادران نگران آن هستند آداب غذا خوردن است که باید به درستی به کودکان آموزش داد. صندلی غذای کودک کار شما را بسیار راحت می‌کند، تمیز کردن آن سخت نیست، به کودک استقلال می‌دهد و لذت غذا خوردن را برای آنها دوچندان می‌کند. انتخاب یک صندلی غذای خوب در خرید اقلام سیسمونی نوزاد می‌تواند کار سختی باشد، در این مطلب به نکاتی که باید در انتخاب درست این محصول توجه کنید، اشاره می‌کنیم.

صندلی غذای کودک چیست و چه کارایی دارد؟

صندلی غذای کودک وسیله‌ای است با پایه‌های بلند که در جلوی آن میزی تعبیه شده است که بتوان غذای کودک را روی آن قرار داد. امروزه تنوع زیادی در این نوع صندلی‌ها وجود دارد که شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود آن را انتخاب کنید. در هنگام خرید صندلی کودک باید به نکاتی مانند سن کودک، جنس کالا، کیفیت و استاندارد ها توجه کرد. با اینکه معمولا صندلی‌های غذاخوری کودکان جاگیر هستند و برای مسافرت مناسب نیستند اما، با استفاده از آن می‌توان کودک را در غذا خوردن، مستقل شدن، درست نشستن و حفظ سلامتی و آرامش تشویق کرد.

انواع صندلی غذای کودک

  • صندلی غذای کودک مدل سنتی یا معمولی

معمولی به معنای بی کیفیت بودن نیست بلکه یعنی امکانات کمتری نسبت به بقیه مدل ها دارد. این نوع صندلی طراحی بسیار ساده‌ای دارد و در آن تجهیزات کمتری به کار رفته است. با این وجود قیمت ارزان تری دارد و احتمال خراب شدن آن نیز کمتر است.

  • صندلی غذای کودک قابل تنظیم

در این نوع صندلی همانطور که از نامش پیداست، می‌توانید هر آنچه که در صندلی وجود دارد را با توجه به شرایط تنظیم کنید. در این نوع صندلی شما می‌توانید ارتفاع صندلی، پشتی صندلی، میز جلوی آن و ارتفاع تکیه گاه را تنظیم کنید تا کودک شما به راحتی بتواند غذا بخورد. یکی از مهمترین قابلیت‌های این نوع صندلی، تاشو بودن آن است که به راحتی می‌توانید حمل کنید و در کمد قرار دهید.

  • صندلی غذای کودک متصل شونده به میز

صندلی‌های متصل شونده به راحتی بوسیله‌ی دو دستگیره که در دو طرف آن است به میز ناهارخوری وصل می‌شود و کودک با نشستن در آن در هوا معلق است. این نوع صندلی معمولا تا 16 کیلوگرم وزن را تحمل می‌کند، اما کاربرد آن بیشتر برای دوران نوزادی است.

  • صندلی غذای کودک تقویتی

صندلی‌های تقویتی، یک صندلی کوچک مانند صندلی ماشین کودک هستند با این تفاوت که روی صندلی‌های بزرگسالان قرار می‌گیرند و در جلوی آن میزی برای غذا خوردن کودک تعبیه شده است. این صندلی‌ها نسبت به بقیه جای کمتری می‌گیرند و به راحتی حمل می‌شوند. برای نصب این صندلی‌ها روی صندلی دیگر بهتر است، صندلی را انتخاب کنید که خیلی سبک نباشد که با هر تکانی واژگون شود و اگر به غذا آغشته شد بتوان به راحتی آن را تمیز کرد.

  • صندلی غذای کودک چند منظوره

این صندلی‌ها علاوه بر صندلی غذاخوری کاربرد دیگری هم دارند. با بزرگ شدن کودکان می‌توانید تغییراتی روی صندلی ایجاد کنید و از آن استفاده دیگری داشته باشید. برای مثال می‌توانید میز جلوی آن را حذف کرده و به عنوان صندلی پشت میز کوچکی از آن استفاده کنید. اما باید بدانید که این صندلی‌ها بسیار جاگیر هستند و معمولا از کیفیت پایین‌تری برخوردارند.

نکات مهم در هنگام خرید صندلی غذای کودک

  • ایمنی

  1. اولین نکته در انتخاب صندلی غذا برای کودکتان این است که ایمنی او را تامین کند. 
  2. صندلی غذای کودک باید استحکام داشته باشد.
  3. پایه های آن با دوام و محکم باشد و روی زمین لیز نخورد.
  4. با هر حرکتی واژگون نشود.
  5. اگر چرخ دارد، امکان قفل شدن چرخ‌ها وجود داشته باشد.
  6. در صورت لزوم کمربند داشته باشد.
  7. جنس صندلی با کیفیت باشد زیرا بصورت مستقیم با کودک شما در تماس است.
  8. در آن هیچ جای تیزی وجود نداشته باشد تا به کودک شما آسیب بزند.
  • تنظیم آسان صندلی کودک

بسیار مهم است که صندلی متناسب با کودک شما تنظیم شود تا کودک بتواند به راحتی غذا بخورد. ارتفاع صندلی، پشتی آن و میز جلوی آن همه باید به راحتی تنظیم شوند. همچنین صندلی‌هایی که قابلیت تا شدن دارند باید با چند حرکت ساده تا شوند و برای شما مشکلی بوجود نیاورند.

  • قابلیت شستشو

از آنجایی که این صندلی‌ها برای غذا خوردن کودکان طراحی شده است، پس کثیف شدن آنها امری طبیعی است. بنابراین باید در هنگام خرید به طراحی بدنه آن دقت کنید تا مطمئن شوید به راحتی جدا می‌شوند و قابل شستشو هستند. حتما دقت کنید که سینی یا میز جلوی آن ثابت نباشد و جدا شود در این صورت تمیز کردن آن راحت‌ نیست. در صورتی که صندلی آن از نوع تشک دار و پارچه‌ای باشد باید بدانید که تمیز کردنشان راحت نیست اما نشیمنگاه نرم‌تری برای کودکتان خواهد بود.

  • آسایش و راحتی

صندلی‌های این وسیله معمولا به دو حالت هستند: صندلی‌های پلاستیکی که تمیز کردن آنها راحت‌تر است و صندلی‌های تشک دار پارچه‌ای که با اینکه تمیز کردنشان آسان نیست اما کودک در آن راحت است. 

  • سینی یا میز جلوی صندلی غذای کودک

در هنگام خرید حتما به این نکته توجه کنید که صندلی غذاخوری حتما میز داشته باشد، زیرا همه صندلی‌های غذاخوری میز ندارند و بنابراین نمیدانید باید ظرف غذای کودک را کجا بگذارید. یک میز مناسب برای صندلی باید ابعاد متناسبی داشته باشد، قابلیت جدا شدن داشته باشد، لبه دار باشد و در صورت لزوم جای لیوان داشته باشد. همینطور در طراحی بعضی از میز ها اسباب بازی‌های کوچکی برای سرگرمی کودکان تعبیه شده است.

  • پایه‌های صندلی غذای کودک

صندلی غذای کودک ارتفاع بلندی دارد و اگر قرار باشد که با هر تکانی واژگون شود، اصلا مناسب نیست. بنابراین باید به استحکام و پایداری پایه‌ها دقت کنید. پایه‌های صندلی معمولا دو حالت دارند: پایه‌های ثابت و پایه‌های چرخ دار

  • پایه‌های ثابت

باید دقت کنید که پایه‌های ثابت زیاد از حد سنگین نباشند، زیرا در این صورت خیلی سخت می‌توان آنها را جابه‌جا کرد. همینطور در زیر پایه‌ها عایق حرکتی نصب شده است که از لیز خوردن صندلی روی سطح صاف و لغزنده جلوگیری می‌کند. 

  • پایه‌ههای چرخ دار

صندلی‌های دارای چرخ در جابه‌جایی راحت‌تر هستند و شما می‌توانید آنها را به هرجا که خواستید منتقل کنید. اما دقت کنید که چرخ‌ها حتما قفل داشته باشند که بتوان آنها را ثابت کرد تا دیگر قابل حرکت نباشند. برخی از صندلی‌ها در هر چهار پایه چرخ دارند و برخی دیگر در دو پایه که در هنگام حرکت باید آنها را کمی کج کنید تا بتوانید تکان دهید.

قیمت صندلی غذای کودک

با اینکه قیمت را در آخر گفتیم، اما معمولا یکی از اولین گزینه‌ها در خرید هر وسیله است. معمولا قیمت این صندلی‌ها از 200، 300 هزار تومان شروع شده و به بالای یک میلیون تومان می‌رسد.

مزایای صندلی غذای کودک

  • با خرید یک صندلی غذا برای کودکتان دیگر مجبور نیستید که میز ناهارخوری را در اختیار کودکتان بگذارید تا در هنگام خوردن غذا کثیف کند.
  • به او استقلال و به خودتان راحتی بیشتری می‌دهید.
  • غذا را برای کودک لذت بخش می‌کنید.

بهترین برند‌های صندلی غذای کودک

برندهای چیکو، کیکابو، ایکیا، بیبی فور لایف، زویی و دلیجان از جمله برندهایی هستند که شما می‌توانید یک صندلی غذای کودک با کیفیت را از آنها تهیه کنید.