دادن غذای سفره به نوزاد از چند ماهگی مجاز است؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دادن غذای سفره به نوزاد

اینکه دادن غذای سفره به نوزاد را دقیقا از چه زمانی شروع کنیم، سوالی است که در بین مادران فراوانی زیادی دارد. همه نوزادان از حدود 6 ماهگی خوردن غذاهای جامد را شروع می‌کنند. آنها غذاهایی را می‌خورند که اختصاصا برایشان طبخ شده باشد و به تعبیری جدا از غذای خانواده پخته شده باشد. تهیه غذای جدا برای کودک در کنار همه شیرینی و لذتی که دارد، گاهی سخت و خسته‌کننده می‌شود؛ خصوصا اگر مادر خیلی نداند و نتواند تنوع غذایی را در سبد غذایی کودک رعایت کند. زمانی که اجازه داده شود کودک از غذای سفره و غذای خانواده استفاده کند، کار کمی راحت می‌شود؛ اما دادن غذای سفره به نوزاد بایدها و نبایدهایی دارد که حتما در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. 

از چند ماهگی می توان به بچه غذای سفره داد؟

پایان یک سالگی زمان شروع دادن غذای سفره به نوزاد و کودک است. بنابراین پیش از این زمان هرگز از غذای خانواده، کودک خود را تغذیه نکنید. برای شروع تغذیه تکمیلی نوزاد از قوانین مربوط به آن پیروی کنید و مطابق سن کودک مواد غذایی جدید را در قالب انواع سوپ‌ها و غذاهای رقیق طبخ کنید. طبق مطالعات جدید کودک از پایان 8 ماهگی تقریبا می‌تواند همه مواد غذایی را با رعایت تست حساسیت در سبد غذایی خود داشته باشد؛ البته به جز چند ماده غذایی ممنوعه از جمله اسفناج و عسل که از جمله غذاهای ممنوع برای کودکان زیر یک سال هستند.

* کیا زودتر از شش ماهگی به بچشون غذا دادن + عوارض شروع زودهنگام تغذیه تکمیلی

با توجه به اینکه معده و گوارش کودک زیر یکسال و کودکی که به تازگی خوردن غذای جامد را آغاز کرده است، حساسیت زیادی دارد، بی توجهی به نحوه غذا دادن به کودک باعث می شود که کودک دچاز مشکلات گوارشی شدید، یبوست، اسهال، دل‌درد، نفخ و ... شود. بنابراین هرگز پیش از یک سالگی به کودک خود غذای سفره و خانواده ندهید. 

*

طبق این قانون دادن غذای سفره به نوزاد ۸ ماهه ممنوع است. نوزاد هشت ماهه بار رعایت تست حساسیت از مواد غذایی زیادی می‌تواند استفاده کند، اما حتما باید جداگانه و بدون نمک و ادویه طبخ شده باشد. البته اگر می پرسید زردچوبه از چند ماهگی می توان به کودک داد؟ باید بگوییم از آغاز تغذیه تکمیلی و همزمان با اولین سوپ ساده‌ای که برای کودک خود طبخ می‌کنید، می‌توانید از زردچوبه استفاده کنید. استفاده از این ادویه نه تنها بی‌ضرر است، بلکه فواید بسیار زیادی هم دارد که تقویت سیستم ایمنی یکی از آنهاست. 

*علائم حساسیت غذایی در نوزادان چیست و چه باید کرد

تا چه زمانی به نوزاد غذای میکس شده بدهیم؟

 

تا چه زمانی به نوزاد غذای میکس شده بدهیم؟

*آموزش رسپی انواع غذای مقوی برای نوزاد 7 ماهه 

برای پایان زمان میکس کردن غذای نوزاد، قانون مشخصی وجود ندارد. از آن جهت به کودک غذای میکس شده داده می‌شود که او دندان ندارد یا دندان زیادی ندارد تا بتواند غذا را بجود. از طرفی همیشه و مدام میکس کردن غذای نوزاد باعث می‌شود که او مهارت جویدن را یاد نگیرد و بدون جویدن غذا آن را ببلعد. بنابراین همزمان با شروع دندان در آوردن کودک سعی کنید خوراکی‌هایی به او بدهید که بتواند تمرین جویدن کند؛ مثلا خیار یکی از خوراکی‌های خوبی است که هم جویدن را به کودک یاد می‌دهد و هم برای تسکین لثه‌های او بسیار مفید است. 

توجه داشته باشید که نباید یک باره و یک دفعه غذای کاملا میکس شده نوزاد را به غذای اصلا میکس نشده تبدیل کنید. بلکه باید مرحله به مرحله پیش بروید؛ مثلا اگر تا پایان 8 ماهگی تمام سوپ نوزاد را با دستگاه کاملا میکس می‌کردید و اکنون کودک شما تعدادی دندان دارد و می‌تواند اندکی غذا را بجود، می‌توانید از گوشتکوب دستی برای له کردن غذای کودک استفاده کنید. با این کار هم غذای کودک له و نرم می‌شود و هم تکه‌هایی از غذا برای تمرین جویدن کودک در دهان او وارد می‌شود. 

* ایا پنیر برای کودک یک ساله مجاز است؟ + لیست پنیرهای مجاز و غیرمجاز

توجه داشته باشید که همیشه میکس کردن غذای کودک به هیچ وجه عادت غذایی صحیحی نیست؛ از طرف دیگر شروع زودهنگام غذای میکس نشده یا کم میکس شده هم می‌تواند هضم غذا را برای کودک مشکل کند. بنابراین با توجه به سن کودک و تعداد دندان‌هایی که دارد در این مورد تصمیم بگیرید.

نوزاد از چند ماهگی می‌تواند نان بخورد؟

نان یکی از خوراکی‌های است که استفاده از آن زیر یک سال منعی ندارد؛ اما با شروع تغذیه تکمیلی هم نمی‌توان از آن استفاده کرد. اجازه دهید نوزاد کمی با طعم انواع غذاها آشنا شود، ترجیحا دندان در بیاورد یا لثه‌های تیزی پیدا کند و بعد نان را وارد سبدغذایی او کنید. معمولا پایان 8 ماهگی زمان مناسبی برای دادن نان به کودک است؛ اما اینکه چه نانی به کودک بدهیم، بحث جداگانه‌ای است که در فرصتی مناسب در مورد آن صحبت خواهیم کرد. 

*در مورد جدول برنامه غذایی نوزاد 5 ماهه در این مقاله بیشتر بخوانید.

چرا به کودک زیر یک سال غذای سفره ندهیم؟

از خوراندن غذای سفره به کودکان زیر یک سال از این جهت باید خودداری کرد که این غذاها نمک دارند و باعث می‌شود کودک بعد از آن تمایلی به تغذیه شیر مادر نداشته باشد؛ همچنین دستگاه گوارش کودکان هنوز آمادگی دریافت غذاهای سفره را ندارد و باعث به وجود آمدن حساسیت و آلرژی می‌شود.

نحوه تغذیه کودک یک ساله با غذای سفره

نحوه تغذیه کودک یک ساله با غذای سفره

*تا چند روز غذای نوزاد را نگه میدارید؟ + زمان نگهداری انواع غذا

اگر اکنون کودک شما یک ساله است و تصمیم دارید که از غذای سفره به او بدهید، این کار را با احتیاط، دقت و درایت کامل شروع کنید. همواره به یاد داشته باشید که عادت کردن کودک به غذای کم نمک، برای سلامتی او در بزرگسالی بسیار مفید است. بنابراین ترجیحا غذاهای خود را کم نمک طبخ کنید یا کمی از غذای خود را در ظرف جداگانه با نمک کمتر برای کودک طبخ کنید. استفاده از روغن را برای کودک به حداقل برسانید و ترجیحا از روغن زیتون، کره، روغن کنجد و روغن‌های سالم در غذای کودک استفاده کنید. 

مثلا سیب‌زمینی را با روغن زیتون، کره یا روغن کنجد برای او طبخ کنید. اکثر بچه‌ها سیب‌زمینی سرخ شده یا تفت داده شده در روغن را دوست دارند؛ می‌توانید این غذای ساده را با ترکیب سایر مواد غذایی به یک غذای فوق مقوی تبدیل کنید؛ مثلا از تخم بلدرچین برای نوزاد، کلم بروکلی، پنیر خامه‌ای، نخود فرنگی پخته، سویق و ... استفاده کنید و حتی با ترکیب شیر یک پوره سیب زمینی برای نوزاد تهیه کنید. 

کودکانی که دندان کمتری دارند، نمی‌توانند غذا را به خوبی بجوند. برای این دسته از کودکان برنج را با مقداری آب بیشتر طبخ کنید تا کمی نرم‌تر و به تعبیری شُل و له شود و بلع آن ساده‌تر باشد و گوارش کودک را خراب نکند. می‌توانید به جای آب ساده، از آب خورشت یا آب قلم، آب پای مرغ و ... در برنج استفاده کنید و به این ترتیب برنج را غنی از ترکیبات مغذی کنید.

* از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم | بهترین سن شروع غذای کمکی

غذای کودک را به شکل زیبا سرو کنید. اجازه بدهید خودش در خوردن غذا مشارکت داشته باشد و از کثیف‌کاری او نهراسید. به زور به کودک خود غذا ندهید؛ بین غذا به کودک آب و مایعات ندهید؛ حواستان را جمع کنید که در مقابل کودک نگویید که فلان غذا را دوست ندارید و ... . این کار باعث بد غذا شدن کودک می‌شود. 

کلام آخر

به طور کلی دادن غذای سفره به نوزاد زیر یک سال ممنوع است و هیچ اما و اگری در این باره وجود ندارد. دادن غذای سفره به نوزاد 8 ماهه، غذای کودک نه ماهه یا ده ماهه در هر صورت می‌تواند در گوارش او اختلال ایجاد کند. شاید در ظاهر با دادن غذای خانواده به کودک زیر یک سال اتفاق رخ ندهد، اما عملا گوارش او تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در آینده ناراحتی‌های گوارشی برای او ایجاد خواهد کرد. بنابراین این موضوع را جدی بگیرید و در مقابل دخالت‌های احتمالی دیگران در این باره ایستادگی کنید و سلامت کودک خود را فدای هیچ موضوعی نکنید.