خوردن کرفس در بارداری مجاز است؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کرفس در بارداری

خوردن کرفس در بارداری مانند هر ماده غذایی دیگری بی‌فایده نیست؛ اگر از حد اعتدال خارج نشود. به طور کلی مفیدترین مواد غذایی هم اگر بیشتر از حد اندازه استفاده شوند، قطعا مضر خواهند بود و مشکلاتی را به دنبال خواهند داشت. خوردن کرفس در  دوران بارداری می‌تواند از اوایل بارداری آغاز شود و تا ماه آخر بارداری نیز ادامه داشته باشد. 

در واقع همانطور که برای خوردن نبات در بارداری یا خوردن دوغ در بارداری و حتی خوردن کشک در بارداری باید اعتدال را رعایت کنید، خوردن کرفس در بارداری هم باید متعادل باشد. 

خوردن کرفس در بارداری خوب است یا بد؟

حتما لازم است پیش از خوردن کرفس آن را خوب بشویید. کرفس نَشُسته ممکن است حاوی سموم دفع آفات و باکتری‌های زیادی باشد که شما را در دوران بارداری دچار بیماری های خطرناک غذایی، نظیر لیستریا و توکسوپلاسموز می‌کند. بهتر است پیش از افزودن این سبزی به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

خوردن کرفس در بارداری خوب است یا بد؟

ممکن است خوردن کرفس در ماه اول بارداری با خوردن کرفس در ماه هشتم بارداری اندکی متفاوت باشد. زیرا معمولا اکثر خانم‌ها به دلیل ویار بارداری و افزایش هورمون‌های بارداری، نمی‌توانند در ماه‌های اولیه بارداری خوب غذا بخورند. به همین دلیل است که می‌گوییم هر چه سن بارداری بیشتر باشد، احتمالا کرفس خوردن برای مادر باردار نیز راحت‌تر خواهد بود. به عبارت دیگر نه تنها خوردن کرفس در ماه هفتم بارداری از خوردن کرفس در ماه پنج بارداری راحت‌تر خواهد بود، بلکه خوردن هر ماده غذایی دیگری در ماه‌ها و هفته‌های پایانی بارداری راحت‌تر است. آنچه مهم است نگه داشتن حد اعتدال و تعادل در خوردن هر ماده غذایی است. 

اصول خوردن کرفس در بارداری

گرچه کرفس یک سبزی سرشار از مواد مغذی است، اما در دوران بارداری باید با احتیاط بیشتری از این ماده غذایی استفاده کنید. 

ترجیحا در سه ماه اول بارداری کرفس را در برنامه غذایی خود قرار ندهید. گرچه اگر به مقدار کم و نه بیش از اندازه از این سبزی پر فایده استفاده کنید، خطری شما را تهدید نمی‌کند؛ حتی خطر سقط که بسیاری از آن می‌ترسند. 

در برخی منابع آمده است که مصرف کرفس در بارداری باعث بروز عوارض جانبی در بدن مادر و فرزند می‌شود و ممکن است فرزند را در آینده به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری صرع و تشنج‌های شدید مبتلا کند. اما در صحت این ادعا هنوز اماها و اگرهای زیادی وجود دارد. بنابراین بهتر است در وهله اول با پزشک خود در این باره مشورت کنید و در وهله دوم در خوردن این سبزی افراط نکنید. 

گفته می‌شود استفاده از کرفس در سه ماه دوم و سوم بارداری ایمن‌تر است. به عبارت دیگر مصرف به اندازه کرفس بعد از سه ماه اول بارداری فوایدی را به دنبال دارد.

چه شکلی از کرفس در بارداری متداول تر است؟

استفاده از آب کرفس در بارداری یا خورشت کرفس در بارداری و حتی ترشی کرفس در بارداری می‌تواند بلامانع باشد، در صورتی که مادر به خوردن هر یک از مواد غذایی تمایل داشته باشد، می‌تواند به مقدار مناسب و نرمال از آنها استفاده کند. در واقع نباید زیاده‌روی شود. 

چه شکلی از کرفس در بارداری متداول تر است؟

بدیهی است که هر ماده غذایی اگر به مقدار زیاد و بیش از اندازه استفاده شود، عوارضی هم در پی خواهد داشت. عوارض خوردن کرفس در بارداری یا مضرات مصرف کرفس در بارداری در صورتی گریبان مادر را می‌گیرد که او بیشتر از حد اندازه از این ماده غذایی استفاده کرده باشد. هر قسمتی از کرفس از جمله ساقه کرفس در بارداری یا برگ کرفس در باردای می‌تواند استفاده شود، اما به مقدار کافی و اندازه و با هدف بهره بردن از فیبر بالای این سبزی پر فایده و نه فقط برای لاغری؛ در دوران بارداری با شرایط خاص می‌توانید از تاثیر کرفس در لاغری استفاده کنید.

عوارض مصرف بیش از حد کرفس در بارداری

مصرف بیش از حد هر ماده غذایی نه تنها در بارداری، بلکه در شرایط عادی نیز قطعا مشکل‌ساز خواهد بود. بنابراین بهتر است یاد بگیرید از هر ماده غذایی به میزان اندازه و نرمال استفاده کنید تا از فواید آن نصیب و بهره ببرید. گرچه حساسیت به کرفس چندان شایع نیست، اما گاهی ممکن است خوردن کرفس در افرادی با واکنش آلرژیک شدید همراه شود؛ چیزی مشابه حساسیت به بادام زمینی. 

آیا خوردن کرفس در بارداری منجر به سقط جنین می‌شود؟

آیا خوردن کرفس در بارداری منجر به سقط جنین می‌شود؟

مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از اندازه کرفس و آب کرفس می تواند سبب سقط جنین شود.  اما هرگز در مورد خوردن یک وعده خورشت کرفس در هفته و یا یک پیاله سالاد حاوی کرفس نباید نگران بود؛ زیرا این مقادیر هرگز نمی توانند بارداری و سلامت جنین راه تهدید کنند. یک بار دیگر یادآوری می‌کنیم که معمولا توصیه می‌شود از مصرف مقادیر زیاد کرفس و آب آن، خصوصا در سه ماهه اول بارداری خود‌داری شود.

توجه داشته باشید همانطور که مصرف زیاد زعفران با به تعبیر بهتر مصرف چای غلیظ زعفران می‌تواند منجر به سقط جنین شود، در مورد کرفس هم همین طور است. اگر بیش از اندازه و نامتعارف مصرف شود، قطعا مضر خواهد بود و عواقبی را به دنبال خواهد داشت. 

کدام قسمت‌های کرفس قابل خوردن است؟

برگ کرفس، آب کرفس و حتی تخم کرفس قابل خوردن است، اما در بارداری به سراغ تخم کرفس نروید؛ تخم کرفس حاوی بالاترین مقدار آلرژن است که هنگام پخت از بین نمی‌رود، بنابراین کسانی که حساسیت غذایی دارند باید به کلی از کرفس دوری کنند.

کدام قسمت‌های کرفس قابل خوردن است؟

نوشیدن مقدار کمی آب کرفس در بارداری قبل از هر وعده غذایی به مادران باردار کمک می‌کند تا وزن اضافی بدن خود را از دست بدهند و دچار اضافه‌وزن در دوران بارداری نشوند؛ همچنین مانع از پرخوری در زنان باردار می‌شود و تناسب اندام را در پی دارد. به علاوه خوردن آب کرفس مانع از ایجاد یبوست در زنان باردار می‌شود و برای بهبود عملکرد معده آنها مناسب است. البته اگر وزن گیری مادر مناسب و طبیعی است و پزشک به دنبال علت وزن نگرفتن مادر در بارداری نیست، استفاده از آب کرفس با شرایط یاد شده بلامانع است؛ با این حال حتما نظر پزشک خود را در این باره جویا شوید. 

در مورد استفاده از خورشت کرفس در بارداری نیز ترجیحا بهتر است در سه ماهه اول بارداری از این خورشت استفاده نکنید؛ اما اگر این کار را کرده‌اید، نگران نباشید؛ زیرا استفاده متعادل و متعارف از هر ماده غذایی هرگز تهدید کننده نیست. 

خواص کرفس در بارداری

اگر با رعایت همه نکاتی که در بالا اشاره کردیم، از کرفس در دوران بارداری خود استفاده کنید، می‌توانید از تمام فواید و مزایایی که در ادامه شرح می‌دهیم، سود ببرید؛

  • حفظ تعادل مایعات 

غنی بودن کرفس از پتاسیم و سدیم باعث می‌شود که تعادل مایعات بدن خانم‌های باردار حفظ شود. همچنین این گیاه به عنوان یک دیورتیک طبیعی در بدن مادران باردار عمل کرده و از بروز  خطر احتباس آب در بدن زنان باردار جلوگیری خواهد کرد.

  • تنظیم‌کننده فشار خون

مصرف کرفس در دوران بارداری به کاهش ترشح هورمون‌های استرس در بدن مادران و گشاد شدن عروق خونی کمک می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. از همین جهت فشار خون مادران باردار با مصرف گیاه کرفس متعادل می‌شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آترواسکلروز، سکته مغزی و مشکلات قلبی کاهش پیدا می‌کند. 

  • کاهش سطح کلسترول 

فتالاید موجود در گیاه کرفس باعث ترشح صفرا در بدن زنان باردار شده و سطح کلسترول خون را در بدن این مادران به حداقل می‌رساند. همچنین از آن‌جایی که گیاه کرفس فیبر بالایی دارد، لذا مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند کلسترول خون خانم‌های حامله را تضمین کرده و حرکات روده این افراد را افزایش دهد.

  • بالا بردن سلامت مفاصل زنان باردار 

خواص ضد التهابی گیاه کرفس در به حداقل رساندن درد و تورم مفاصل زنان باردار بسیار مفید است. همچنین، مقدار کلسیم بالایی که در  گیاه کرفس وجود دارد، به مادران باردار  کمک می‌کند تا استخوان‌های قوی و سالمی داشته باشد و قدرت بازسازی بافت‌ها در بدن مادران باردار بالا رود.

  • آرام‌بخش اعصاب زنان

کلسیم بالای موجود در گیاه کرفس به زنان باردار کمک می‌کند تا آرامش اعصاب بیشتری داشته باشند.

  • مدیریت وزن 

نوشیدن آب کرفس تازه قبل از وعده‌های غذایی می‌تواند به زنان حامله کمک کند تا وزن اضافی بدن خود را از دست بدهند. همچنین، کالری کم و فیبر بالای موجود در گیاه کرفس مانع از پرخوری در زنان باردار می‌شود و در تنظیم وزن آنها موثر است.

  • افزایش سیستم ایمنی 

ویتامین C بالا و آنتی اکسیدان‌های کرفس باعث افزایش سیستم ایمنی بدن مادران شده و فرد را از خطر ابتلا به سرماخوردگی مصون نگه خواهد داشت.

  • جلوگیری از بروز بیماری سرطان 

گیاه کرفس سرشار از فتالاید، پلی استیلن و فلاونوئیدها است؛ از همین جهت با سم زدایی بدن مواد سرطان‌زا را از بدن خارج می‌کند. همچنین coumarins موجود در گیاه کرفس بهره‌وری سلول‌های سفید خون زنان باردار را بهبود بخشیده و این افراد را از خطر ابتلا به بیماری سرطان مصون نگه می‌دارد. آنتی اکسیدان موجود در گیاه کرفس نیز در برابر رادیکال‌های آزاد بدن مقاومت کرده و از آسیب رسیدن به سلول‌ها و اندام‌های بدن زنان باردار به طور قابل توجهی جلوگیری می‌کند.

با همه این تفاسیر حتما برای مصرف کرفس در بارداری حد اعتدال را رعایت کنید و به نکات کلیدی که در این متن به آنها اشاره کردیم، توجه کامل داشته باشید. به یاد داشته باشید که تعادل در هر حالتی به نفع شماست. حتی خوردن قاووت در بارداری هم باید متعادل باشد.