چند روز بعد از پریود احتمال بارداری وجود دارد؟

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چند روز بعد از پریود احتمال بارداری وجود دارد؟

اگر قصد بارداری دارید احتمال زیاد می‌دانید که توجه به تاریخ‌ها تا چه حد مهم است و بارداری به صورت تصادفی و بدون برنامه چقد احتمال ضعیفی دارد. به عنوان یک زن شما باید نسبت به چرخه‌ی قاعدگی بدتان اشراف کامل داشته باشید و در این مقاله گهواره قصد داریم این چرخه را به طور کامل به شما توضیح دهیم و بگوییم چند روز بعد از پریود احتمال بارداری وجود دارد و علائم بارداری ظاهر شود تا بتوانید برای آن برنامه ریزی داشته باشید و به یکی از مهمترین سوالات شما یعنی چگونه خیلی سریع باردار شویم پاسخ دهیم. همچنین میتوانید در مقاله اولین نشانه های بارداری قبل از پریود، از موفقیت اقدام برای بارداری خود مطلع شوید. 

تعریف چرخه‌ی قاعدگی زنان 

به طور کلی یک سیکل قاعدگی 28 روزه است. در این چرخه یک تخمک بالغ طی فرایند تخمک گذاری آزاد می‌شود و اگر بعد از آزادسازی مقاربت رخ داده باشد و تخمک بتواند با اسپرم لقاح پیدا کند، بارور می‌شود و به دیواره‌ی رحم می‌چسبد و بارداری رخ می‌دهد. در غیر این صورت از بین می‌رود و به همراه خود پوشش رحمی را نیز از بین می‌برد و دفع آنها طی یک پروسه‌ی 3 تا 7 (و گاهی بیشتر) به نام پریود انجام می‌شود. این چرخه هر ماه در بدن تکرار می‌شود و سطح هورمون‌های مختلف در این دوره مدام در حال تغییر است به طوری که در یک بازه‌ی زمانی مشخص در این چرخه، احتمال بارداری بسیار افزایش پیدا کرده و به اوج خود می‌رسد پس شما می‌توانید ببینید که چند روز بعد از وقت پریود و دوره قاعدگی امکان بارداری بیشتر است.

البته این یک دوره‌ی منظم است و در بعضی از زنان چرخه‌ی قاعدگی نامنظم است و تغییر سطح هورمون‌‌ها به صورت منظم رخ نمی‌دهد. در هر حال یک چرخه‌ی قاعدگی با پریود آغاز می‌شود که انتظار می‌رود تا 7 روز تمام شود. در روز چهاردهم تخمک گذاری انجام می‌شود و یک تخمک بالغ آزاد می‌شود. به هر مدت که از زمان تخمک گذاری بگذرد، شانس لقاح و باروری کاهش پیدا می‌کند.

بهترین زمان بارداری بعد از پریود

اینطور نیست که تنها بعد از تخمک گذاری شانس بارداری وجود داشته باشد. در واقع شما در هر زمان از این دوره می‌توانید باردار شوید با این تفاوت که شانس آن در هر بازه‌ای متفاوت است و اگر قصد بارداری دارید باید بدانید چند روز بعد از پریود احتمال بارداری وجود دارد یا در واقع بیشتر است؟ به طور کلی روزهای افزایش شانس باروری در سیکل قاعدگی به شرح زیر است:

از پنچ روز قبل از تخمک گذاری یعنی در روز نهم بعد از پریود، شانس بارداری برایتان ایجاد می‌شود. در روز نهم این شانس تنها 0.5 تا 7 درصد است. اما به هر میزان که به روز تخمک گذاری نزدیک می‌شوید، این شانس افزایش پیدا می‌کند به طوری که در روز دهم این شانس حتی تا دو برابر بیشتر شده و به 8 تا 17 درصد می‌رسد. احتمال بارداری در روز 11 پریودی و دوازدهم  به ترتیب تا 23 و 29 درصد افزایش می‌یابد. یک روز قبل از تخمک گذاری و خود روز تخمک گذاری این شانس به اوج خود رسیده و در حدود 33 تا 34 درصد است. اما به محض پایان این روز، شانس باروری شما به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و به 11 درصد می‌رسد و دو روز بعد از تخمک گذاری این میزان حتی به 3 تا 9 درصد کاهش پیدا می‌کند. 

بهترین زمان بارداری بعد از پریود

به هر میزان که از تخمک گذاری شما بگذرد، شانس از بین رفتن تخمک افزایش و شانس باروری شما کاهش پیدا می‌کند. پس در جواب به این سوال که چند روز بعد از پریود احتمال بارداری وجود دارد باید گفت که از روز نهم تا زمان تخمک گذاری شانس زیادی برای باروری شما وجود دارد و اگر بخواهید بدانید بهترین زمان برای بارداری بعد از پریود چه روزی است، باید برای یک روز قبل و خود روز تخمک گذاری اقدام کنید. چند روز بعد از پایان پریود احتمال بارداری وجود دارد اما همانطور که در بالا دیدید سریعاً افت می‌کند و کاهش می‌یابد.

آیا بلافاصله بعد از پریود احتمال بارداری هست؟

خیر. همانطور که در بالا توضیح دادیم احتمال بارداری تا روز نهم بعد از بارداری زیر 7 درصد است و در روزهای اول پریود این شانس حتی صفر درصد است. نکته‌ی مهم این است که دوران پریود به هیچ عنوان دوره‌ی خوبی برای رابطه جنسی نیست. نزدیکی در این دوران نه تنها از نظر علمی به شدت رد شده و خطرناک است بلکه از نظر شرعی نیز حرام است. 

احتمال بارداری در روز پنجم پریود

احتمال بارداری در این روز بسیار پایین است با این حال شانس آن همچنان برای شما وجود دارد. به شرطی که خون ریزی متوقف شده باشد و دیگر علائم مربوط به پریود را نداشته باشید. 

تخمک گذاری در پریود نامنظم

 

در زنانی که پریود نامنظم دارند چرخه قاعدگی به چه صورت است؟

شرایط تخمک گذاری در زنانی که پریود نامنظم دارند کمی متفاوت است و آنها نمی‌توانند از طریق تقویم بارداری به زمان آن پی ببرند. آنها می‌توانند از روش‌هایی مانند کیت تخمک‌ گذاری یا بررسی دما و ترشحات بدن برای اطمینان استفاده کنند. کیت‌های تخمک گذاری مانند بی بی چک هستند و که از طریق ادرار به شما نشان می‌دهند آیا در حال تخمک گذاری هستید یا خیر. روش دیگر بررسی دما و ترشحات است. بعد از پایان پریود هر روز بعد از بیدار شدن دمای بدنتان را اندازه بگیرید هر روز که دمای بدن شما بالا رفته بود و ترشحات واژنتان زیاد شده بود به احتمال زیاد روز تخمک گذاری شماست و حتماً باید نزدیکی داشته باشید. توجه به علایم در پریود نامنظم بسیار ضروری است.

نشانه‌ی نزدیکی موفق

اگر مراحل لقاح با موفقیت انجام شود، طی هفت روز آینده تخمک بارور شده در رحم شما لانه گزینی خواهد کرد و شاهد لکه بینی خواهید بود که نشان از ورود به دوران بارداری دارد. یکی از سوالات مادران این است که چند روز بعد از پریود نشدن احتمال بارداری وجود دارد؟ ممکن است به دلایل مختلفی بارداری شما به تعویق بیفتد مخصوصاً اگر در حال استفاده از داروهای باروری باشید. اما به طور معمول با 7 تا 10 روز تاخیر در پرویود شدن، احتمال بارداری شما بسیار زیاد است و در این زمان حتی با استفاده از بی بی چک هم می‌توانید به بارداری خود پی ببرید.

چند روز بعد از پریود احتمال بارداری پسر وجود دارد؟

حالا که متوجه شدید چند روز بعد از پریودی احتمال حاملگی وجود دارد شاید بخواهید بدانید آیا می‌توانید با انتخاب روز مناسب، جنسیت جنین خود را نیز تعیین کنید. روش‌های زیادی برای تعیین جنسیت وجود دارد اما هیچ کدام صد درصدی نیستند.

چند روز بعد از پریود احتمال بارداری پسر وجود دارد

برای این منظور گفته شده است که 2 تا 4 روز قبل از تخمک گذاری و قبل از اینکه دمای بدنتان بالا برود شانس دختر شدن جنین و یک روز قبل از تخمک گذاری و خود همان روز شانس پسر شدن جنین بسیار بالا است.