خوردن قیسی در بارداری و خواص آن

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن قیسی در بارداری

خوردن قیسی در بارداری می‌تواند برای زن باردار خواص بسیار زیادی داشته باشد. در واقع قیسی همان زردآلوی خشک شده است. بسیار پیش می‌آید که زن بارداری هوس تنقلات می‌کند ولی به دلیل محدودیت‌های این دوران قادر به استفاده از آنها نیست. برای همین میوه‌های خشک و مصرف آجیل در بارداری می‌توانند یک گزینه‌ی ایده‌آل به‌عنوان جایگزین تنقلات مضر در‌زنان باردار باشند. 

خواص و فایده خوردن قیسی در بارداری

خوردن قیسی در بارداری یا همان برگه‌ی زردآلو مانند هر میوه‌ی خشک دیگری حاوی مقدار فراوانی فیبر غذایی، به ویژه پکتین و سلولز است، که این نوع فیبر در محیط آبی دستگاه گوارش ژل تشکیل داده و به اسیدهای چرب متصل گشته و باعث دفع آنها می‌گردد. این ویژگی فیبرها به آنها توانایی کاهش سطوح افزایش یافته LDL و کلسترول را می‌دهد. به علاوه فیبرها برای پیشگیری از سرطان و دیابت نوع ۲ مفید هستند. فیبرها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند و انتقال مواد دفعی در لوله گوارش را تسهیل می‌کنند، چون خاصیت ملین داشته و برای افرادی که مستعد یبوست هستند مفید هستند. زنان باردار معمولا در سیستم گوارش‌شان مشکلاتی دارند. بنابراین، مصرف ۶ تا ۸ عدد قیسی باعث از بین رفتن علائم یبوست می‌شود.

قیسی سرشار از کاروتنوئیدها(پیش‌سازهای ویتامینA) و سایر آنتی اکسیدان‌ها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها بدن را در برابر آسیب‌های اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد، که باعث افزایش خطر پیشرفت سرطان و سایر بیماری‌ها می‌شوند؛ حفظ می‌کنند. قیسی سرشار از بتاکاروتن است که نقش‌ حیاتی‌ در بدن دارد، فواید آن شامل کمک به پیشگیری و درمان آرتریت روماتوئید، بیماری قلبی، سرطان، فشارخون‌بالا، مشکلات پوستی، آب‌مروارید، بیماری وابسته به سن و سردرد است.

قیسی حاوی سه ویتامین مهم نیز هست که خواص آنها برای زنان باردار کاملاً مشخص شده‌اند. یعنی ویتامین A ، C و K. این دو ویتامین نقش مهمی در رشد و نموی جنین دارند. ویتامین A یا بتاکاروتن در تشکیل سیستم بینایی جنین نقش مهمی ایفا می‌کند. ویتامین C در بارداری به تقویت سیستم ایمنی جنین بسیار کمک می‌کند. ویتامین K، برای حفظ استخوان و دندان و تشکیل لخته برای بند آوردن خونریزی نقش اساسی دارد. 

از مواد معدنی موجود در قیسی می‌توان به آهن، پتاسیم و کلسیم اشاره کرد. فواید مصرف آهن در بارداری که بر کسی پوشیده نیست، آهن برای تولید گلبول‌های‌ قرمز و عملکرد مناسب سیستم گردش خون و اکسیژن رسانی به بافت‌های در حال رشد و نمو لازم است. پتاسیم هم در متابولسیم و عملکرد بافت‌ها نقش اساسی دارد. همچنین نقش آن در فعالیت الکتریکی و ضربان قلب و ساختمان عضلات نیز ثابت شده است. وجود کلسیم در بارداری برای تشکیل استخوان‌های جنین ضروری ست و همچنین از بروز پوکی استخوان در دوران بارداری برای مادر جلوگیری می‌کند. 

* خوردن زردآلو در بارداری چه فواید و مضراتی برای جنین دارد؟ 

فرق قیسی و زردآلو

قیسی در واقع همان زردآلویی ست که طی فرایند در معرض حرارت قرار گرفته و آبش خشک شده است و تفاوت این دو در میزان آب است که با کم شدن آب طی فرایند خشک کردن مواد قندی و فیبر بالاتر می‌رود.

تاثیر خوردن زردآلو بر زیبایی جنین

این موضوع که خوردن مواد غذایی خاص می‌تواند تاثیری بر ظاهر کودک داشته باشند هنوز از نظر علمی اثبات نشده است. با این حال به نظر می‌رسد که بی‌تاثیر هم نیستند. برای مثال خوردن زردآلو باعث تصفیه شدن خون مادر می‌شود و این موضوع می‌تواند در جنین تاثیر زیادی بگذارد. یا خواص زردآلو در شفافیت و درخشندگی پوست نیز می‌تواند به جنین انتقال پیدا کند. 

خواص قیسی در بارداری

مضرات قیسی در بارداری 

  1. یکی از نگرانی‌هایی که در مورد خوردن قیسی در بارداری وجود دارد، همان نگرانی ست که در مورد تمام میوه‌های خشک وجود دارد. میوه‌های خشک آب کمتری نسبت به میوه‌های تازه دارند لذا درصد قند آن‌ها به وزن کل‌شان بالاتر است و مصرف بیش از حد آنها می‌تواند منجر به افزایش دریافت کالری توسط زن باردار شود که می‌بایست از این اتفاق جلوگیری کرد.
  2. نگرانی بعدی روند خشک کردن این میوه‌هاست و اینکه بهداشت تا چه حد در مورد آنها رعایت شده است. در روش خشک کردن سنتی که میوه‌های ورقه شده در معرض هوا و نور خورشید قرار می‌گیرند امکان آلوده شدن آنها توسط حشرات و وزش باد و گرد و خاک وجود دارد. اگر قصد مصرف میوه‌های خشک را دارید بهتر است از انواع استاندارد که در دستگاه‌های صنعتی و تحت نظارت خشک می‌شوند استفاده کنید.
  3. مشکل بعدی در خوردن قیسی در بارداری، اضافه شدن افزودنی‌ها ست. برای مثال برای حفظ رنگ نارنجی در قیسی در برخی از شرکت‌ها، دی اکسید سولفور به قیسی اضافه می‌شود. دی اکسید سولفور در زردآلو به سولفیت تبدیل گشته که می‌تواند باعث واکنش آلرژیک یا حملات آسمی شود.
  4. همانطور که در بالا گفته شد قیسی حاوی فیبر بالاست و مصرف بیش از حد مواد فیبری می‌تواند سبب بروز اسهال و نفخ شود.

خواص هسته قیسی در بارداری

خواص خوردن قیسی در بارداری به خوردن گوشت این ماده‌ی پرخاصیت ختم نمی‌شود بلکه خواص هسته‌ی قیسی نیز بسیار است. خواص هسته‌ی زردآلو تا حد زیادی مشابه با خواص بادام است. این هسته همانند بسیاری از مغزهای دیگر حاوی چربی و پروتئین زیاد نیز هست. همچنین در طب سنتی آمده است که از این هسته می‌توان برای درمان آرتریت و فشار خون استفاده کرد همچنین درد و تورم را نیز می‌کاهد. از هسته‌ی قیسی می‌توان برای کاهش درد مفاصل نیز استفاده کرد. در تحقیقات جدید مشخص شده است که این هسته دارای ماده‌ای به نام آمیگدالین است که در مقدار کم می‌تواند در درمان سرطان موثر باشد اما میزان زیاد آن می‌تواند مسمومیت سیانیدی داشته باشد که بسیار خطرناک است. اثرات خفیف این مسمومیت سیانیدی، شامل سردرد و حالت تهوع است. بنابراین توصیه می‌شود در خوردن هسته‌ی زردآلو در بارداری احتیاط کنید.