سفت شدن جای بخیه سزارین و درمان آن

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سفت شدن جای بخیه سزارین

سفت شدن جای بخیه سزارین یکی از مشکلاتی و مسائلی است که خانم‌های زیادی بعد از عمل سزارین درباره آن سوال می‌کنند یا از آن شکایت دارند. سفت شدن جای بخیه سزارین معمولا در سمت راست بخیه و از نقطه شروع دیده می‌شود. یعنی بیشتر خانم‌ها این قسمت را نشان می‌دهند و از سفت شدن جای بخیه سزارین یاد می‌کنند. به هرحال باید بپذیریم که هر عمل جراحی به تناسب مزایایی که دارد، ممکن است با عوارضی هم همراه باشد. البته این عوارض قطعا به نحوه عمل سزارین نیز بستگی دارد. گرچه از سفت شدن جای بخیه سزارین به عنوان عوارض زایمان سزارین یاد می‌شود، اما این عارضه آنچنان همه گیر و فراگیر و البته خطرناک و ناراحت کننده نیست. بسیاری از خانم‌ها به سفت شدن جای بخیه سزارین توجه می‌کنند، اما از آن شکایت خاصی ندارند؛ زیرا محدودیتی برای آنها ایجاد نمی‌کند. 

علت سفت شدن جای بخیه سزارین چیست؟

برخی از پزشکان علت سفت شدن جای بخیه سزارین را خوب جذب نشدن نخ بخیه عنوان می‌کنند. شاید بگویید که نخ بخیه سزارین شما از نوع کشیدنی بوده و جذبی نبوده است. اما باید بدانید که منظور نخ بخیه زیرین شکم است که همیشه از نوع جذبی است و کشیدنی نیست. چنانچه سوال شما این است که تا چند بچه میتوان سزارین کرد؟ و آیا سفت شدن جای بخیه سزارین می تواند سزارین های بعدی را تحت تاثیر قرار دهد، باید بگوییم که بدن هر خانم بعد از سزارین واکنش های مختلفی در طولانی مدت نشان می دهد. لذا این سوالات را باید پزشک متخصص بر اساس فاکتورهای شخصی بدن هر فرد پاسخ دهد.

درمان سفت شدن جای بخیه سزاریندرمان سفت شدن جای بخیه سزارین

سفت شدن جای بخیه سزارین معمولا بی نیاز به درمان است. اگر این عارضه با قرمزی، ترشح و درد همراه نباشد، جایی برای نگرانی نیست و مشکلی ایجاد نمی‌کند. به طور کلی سفتی مختصر کاملا عادی است و جزء عوارض کوتاه مدت سزارین و حتی بلند مدت آن نیست و معمولا علت آن هم ترمیم لایه‌های داخلی زخم سزارین است. فقط اگر زخم سزارین با قرمزی، درد و ترشح باشد، نیاز به معاینه دارد. شاید استفاده از درمانی خانگی عفونت زخم سزارین کمک کننده باشد. با این وجود عده‌ای از بانوان استفاده از حوله گرم و گذاشتن آن روی بخیه‌ها چندین بار در روز و ماساژ بخیه‌ها با روغن زیتون و روغن بادام با نوک انگشتان و ماساژ با حرکات دورانی را در رفع سفت شدن جای بخیه سزارین موثر می‌دانند. این دستور در نرم و صاف شدن جای بخیه عمل بسیار موثر است. البته فراموش نکنید که تنها در صورتی از این دستور استفاده کنید که علائم عفونت زخم سزارین را ندارید و فقط سفتی محدود و مختصر شما را ناراحت کرده است. با این وجود حتما از پزشک بارداری خود برای استفاده از این روش‌ها مشورت بگیرید. 

توصیه‌هایی برای بهبود جای زخم سزارین

صرف نظر از اینکه کدام نوع سزارین بهتر است برای شما انجام شود، رعایت توصیه‌های زیر باعث می‌شود که بعد از عمل سزارین با عوارض کمتری روبه رو باشید. با این وجود اگر عارضه سفت شدن جای بخیه سزارین در زخم سزارین شما حادث شد، مواردی را که توضیح دادیم، رعایت کنید. با رعایت توصیه‌های زیر می‌تواند تجربه بهتری از عمل سزارین داشته باشید. 

  1. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را با دستور پزشک و تا زمان لازم ادامه بدهید و به سرخود مصرف آنها را قطع نکنید. 
  2. زخم سزارین و پانسمان را مرتبا تمیز کنید.
  3. به اندازه کافی استراحت کنید.
  4. روی شکم خود فشار نیاورید. عده ای از بانوان از فشار مضاعف روی شکم خصوصا در هنگام شیردهی به عنوان علت سفت شدن جای بخیه سزارین یاد کرده‌اند. بنابراین اصول شیردهی به نوزاد پس از زایمان را از همان ابتدا رعایت کنید و در حالت صحیحی شیر بدهید. 
  5. لباس‌های گشاد و سبک بپوشید که با زخم تماس نداشته باشد. 
  6. غذاهای سالم و مایعات زیاد مصرف کنید. 
  7. به تعادل وزن خود توجه کنید. 

کلام آخر

معمولا و در اکثر موارد درمان سفت شدن جای بخیه سزارین خارج از مواردی که یاد کردیم، نیست. با این وجود اگر با این عارضه مواجه هستید و مشکل دارید، حداقل یک بار به پزشک مراجعه کنید و نظر اختصاصی پزشک بارداری و معالج خود را در این باره جویا شوید. به این ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مشکل چه قدر جدی هست یا نیست. شاید بتواند از این عارضه به عنوان عوارض بلند مدت سزارین یاد کرد که البته خیلی جدی و ناراحات کننده نیست.