از چه سنی میتوان به کودک گردو داد؟

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از  چه سنی میتوان به کودک گردو داد

از زمانی که والدین شروع به دادن غذاهای جامد به کودک خود می‌کنند، می‌خواهند تمام مواد غذایی را در رژیم غذایی او بگنجانند. با این حال، همه‌ی مواد جامد توسط همه نوزادان به راحتی قابل هضم نیستند زیرا سیستم هضم آنها ضعیف و در حال رشد است. یکی از غذاهایی که والدین ممکن است وسوسه شوند در رژیم غذایی کودک خود بگنجانند، گردو است. این ماده غذایی منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 بوده و برای رشد مغز انسان بسیار مفید است. اما، شما نمی‌توانید به راحتی آن را در رژیمتان بگنجانید و به خاطر احتمال وجود آلرژی غذایی در کودکان شیرخوار بایستی محتاط عمل کنید و دقیقاً بدانید از چه سنی می‌توان به کودک گردو داد؟ 

سن مناسب مصرف گردو در کودکان

از آنجا که گردو باید به خوبی جویده شود، ممکن است برخی به شما بگویند که برای نوزادان پودر گردو درست کنید و از آن به او بدهید. با این حال، اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که از گنجاندن هر نوع آجیل در رژیم کودک تا حداقل یک سالگی خودداری کنید. 

در مورد تعیین اینکه از چه سنی می‌توان به کودک گردو داد چند فاکتور دخیل هستند که عبارتند از:

  • سن کودک: برای گنجاندن گردو در رژیم کودک، بهتر است صبر کنید تا او حداقل یک ساله یا حتی دو ساله شود. حساسیت به آجیل در نوزادان کاملاً شایع است و کودک شما می‌تواند به گردو حساسیت داشته باشد. اگر در سنین خیلی زود به او گردو بدهید، واکنش‌های آلرژیک می‌تواند منجر به مشکلات شود. با این حال، گاهی اوقات، نوزادان در آغاز نسبت به برخی غذاها واکنش آلرژیک نشان می‌دهند و با افزایش سن به آن عادت می‌کند. اما برخی از کودکان ممکن است در تمام طول زندگی خود آن را داشته باشند. 
  • تاریخچه‌ی آلرژی در خانواده: آلرژی‌ها می‌توانند از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند. اگر هر یک از والدین یا هر دو آلرژی غذایی داشته باشند، احتمال اینکه کودک آنها نیز آلرژی مشابه داشته باشد بسیار زیاد است.
  • نظر متخصص اطفال: در موارد خاص، یک متخصص اطفال ممکن است برای تعیین احتمال بروز آلرژی از کودک آزمایش خون بگیرد. شما می‌توانید این گزینه را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید و فقط پس از اطمینان 100 درصدی از عدم حساسیت به کودک گردو بدهید.

سن مناسب مصرف گردو

آیا گردو برای بچه‌ها خطر خفگی دارد؟

بله. همه‌ی آجیل‌ها، تکه‌های مغزها می‌تواند باعث خفگی در نوزادان و کودکان می‌شوند. برای دادن گردو به کودک، آنها را ریز خرد کرده سپس روی آووکادو، موز، بلغور جو دوسر یا غذای دیگر بپاشید یا به عنوان کره‌ی مغز رقیق شده سرو کنید. 

* پسته از چند ماهگی به کودک بدهیم؟ | خواص و مضرات پسته

حساسیت به گردو در کودکان

گردو، آجیل درختی محسوب می‌شود و همه‌ی آجیل‌های درختی (به عنوان مثال بادام، بادام هندی،، اسپند، پسته و غیره) از جمله آلرژن‌های غذایی رایج هستند. خبر خوب: درصد بسیاری کمی از مردم جهان به آجیل درختان حساسیت دارند و خبر بد: فقط در 9 درصد از کودکانی که به آجیل‌های درخت حساسیت دارند با افزایش سن آلرژی از بین می‌رود پس شاید لازم باشد در تمام طول زندگی از خوردن آن اجتناب کرد. برای شروع دادن گردو، با مقادیر کم مانند ⅛ قاشق چای خوری گردوی چرخ شده که روی وعده غذایی کودک پاشیده شده شروع کنید و مراقب واکنش‌های بد آن باشید. اگر واکنشی نشان نداد، به مرور مقدار آن را افزایش دهید و تا 1 قاشق چای خوری گردوی آسیاب شده روی سایر مواد غذایی بپاشید.

* از چه سنی به کودک چای بدهیم | بهترین چای برای کودک کدام است

حساسیت به گردو

علائم آلرژی به گردو

علائم آلرژی به گردو و سایر آجیل‌های درختی عبارتند از:

  • درد شکم، گرفتگی عضلات، بالا آوردن و استفراغ در کودکان
  • اسهال
  • مشکل در بلعیدن
  • خارش دهان، گلو، چشم، پوست یا هر ناحیه دیگر
  • گرفتگی بینی یا آبریزش بینی نوزاد
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • آنافیلاکسی، یک واکنش بالقوه‌ی تهدیدکننده‌ی زندگی که تنفس را مختل می‌کند و می‌تواند بدن را به حالت شوک برساند.

مدیریت و درمان آلرژی به گردو

همانند اکثر حساسیت‌های غذایی، بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد واکنش آلرژیک، پرهیز از خوردن ماده‌ی آزاردهنده است. افرادی که به یک آجیل آلرژی دارند، ممکن است قادر به تحمل سایر مغزهای درختی باشند، اما متخصصان آلرژی معمولاً به این بیماران توصیه می‌کنند از مصرف همه‌ی مغزها خودداری کنند. آجیل‌های درختی اغلب به عنوان تزیین در سالاد، به عنوان ماده‌ای در برخی غذاها نظیر فسنجان یا انواع شیرینی یا بستنی استفاده می‌شوند. همچنین ممکن است در نان، سس، دسرها و سایر فراورده‌ها پخته شده نیز وجود داشته باشند.

مدیریت و درمان آلرژی به گردو

آجیل‌های درختی در میان هشت ماده حساسیتزای غذایی قرار دارند که بزرگسالان و کودکان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و به طور خاص در قانون برچسب زدن به آلرژن‌های غذایی و حمایت از مصرف کننده (FALCPA) در سال 2004 ذکر شده‌اند. این بدان معنی است که وجود این مواد باید به زبان واضح روی بسته‌بندی اعلام شود. روغن گردو ممکن است در لوسیون‌ها، محصولات مراقبت از مو و صابون‌ها نیز یافت می‌شود. کسانی که به آجیل درختی حساسیت دارند باید از استفاده از این محصولات خودداری کنند. اگرچه در این مقاله گفته شد که از چه سنی می‌توان به کودک گردو داد با این حال، بایستی احتیاطات لازم انجام شود و همانطور که در بالا گفتیم ذره ذره به رژیم اضافه شود و مراقبت بروز علایم حساسیت باشید.