آیا احتمال بارداری بدون دخول وجود دارد؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
احتمال بارداری بدون دخول

باید بدانید، فرآیند بارداری بسیار پیچیده است، در کل این فرآیند، در نهایت باید اسپرم با تخمک برخورد کرده و تشکیل لقاح دهد. در حالت ایده‌آل و بصورت معمول، باید مایع منی بصورت کامل در داخل واژن ریخته شود تا بیشترین نزدیکی را با رحم داشته باشد. اما سوالی که برای بسیاری از زوجین پیش می‌آید این است که آیا بارداری بدون دخول امکان پذیر است یا خیر؟ چطور ممکن است در صورتی که بسیاری از زوجین در تلاش برای فرزند آوری هستند، بسیاری دیگر حتی بدون دخول نیز صاحب فرزند شوند؟ آیا ممکن است بدون نزدیکی و ریخته شدن مایع منی در داخل واژن، یک زن باردار شود؟ در ادامه این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

احتمال حاملگی بدون دخول چقدر است؟

باید بدانید برای بارداری تعداد اسپرم نرمال تقریبا حدود 350 تا 400 میلیون است که باید وارد دستگاه تناسلی زن شود. در واقع اسپرم به دلیل داشتن اندام حرکتی سلولی (تاژک) می‌تواند حرکت کرده و خود را از دهانه رحم و با گذشتن از لوله‌های فالوپ به تخمدان‌ها برساند و در نهایت با تخمک آزاد شده لقاح پیدا کند. بنابراین برای افزایش شانس بارداری باید در روزهای قبل، حین و بعد از زمان تخمک گذاری، مقاربت و دخول انجام شود. از طرفی هر اسپرم به مدت 48 تا 72 ساعت در بدن زن زنده می‌ماند که این نیز شانس بارداری را نیز افزایش می‌دهد.

حال باید بدانید که برای بارداری 7 شرط مهم نیاز است:

  • نعوظ و انزال طبیعی مرد بسیار مهم است حتی اگر مرد اسپرم سالمی داشته باشد اما در نعوظ و انزال مشکل داشته باشد، احتمال بارداری کاهش می‌یابد.
  • مایع منی باید از نظر حجم غلظت سالم و ph نرمال داشته باشد.
  • اسپرم‌ها باید از نظر شکل، موفولوژی، سرعت، زنده بودن، حرکت، عدم چسبندگی به یکدیگر و عدم آنتی بادی ضد اسپرم در بهترین حالت خود باشند. اسپرم‌ها به سه دسته A سریع و پیشرونده، B کند و پیرونده، C متحرک و غیر پیشرونده و D غیر متحرک تقسیم می‌شوند.
  • محیط واژن باید از نظر ph قلیایی باشد و در آن عفونت و آنتی بادی ضد اسپرم وجود نداشته باشد.
  • رحم و محیط آن باید مناسب بوده و در لوله‌های فالوپ انسدادی وجود نداشته باشد.
  • و در نهایت تخمک آماده باروری باشد.

بنابراین باتوجه به 7 نکته فوق، اگر در هر یک از این موارد مشکلی ایجاد شود، احتال بارداری کاهش پیدا می‌کند. اما باید بدانید با توجه به دسته بندی اسپرم‌ها، در صورتی که اسپرمی در دسته A قرار داشته باشد و نیز محیط واژن قلیایی و مناسب باشد و واژن تحریک شده و لغزنده باشد، با وجود اینکه احتمال بارداری بدون دخول بسیار پایین است، اما امکان رسیدن اسپرم به محیط رحم و وقوع بارداری بعید نیست.

احتمال حاملگی بدون دخول چقدر است؟

احتمال بارداری بدون دخول و احتمال بارداری از لای پا

با توجه به مطالب گفته شده، دریافتیم که امکان باردری حتی بدون دخول هم امکان پذیر است. بهتر است بدانید که با رعایت نکات زیر امکان بارداری در شما افزایش پیدا می‌کند:

  • داشتن رابطه جنسی حتی بدون دخول حداکثر در فاصله کمتر از 36 ساعت بعد از تخمک گذاری و یا 72 ساعت قبل از تخمک گذاری.
  • در صورتی که اسپرم بتواند در محدوده زمانی اعلام شده خود را به داخل رحم برساند چه با دخول و مقاربت و چه بدون دخول.
  • در صورتی که دختر باکره باشد و اسپرم بتواند از سوراخ پرده بکارت عبور کند. ( در مورد کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع پرده بکارت می توانید به مقالات مشابه مانند پرده بکارت تیغه ای مراجعه کنید.)
  • اسپرم می‌تواند خود را از طریق آب به رحم برساند. در صورتی که انزال در آب گرم رخ دهد اسپرم می‌تواند چند دقیقه زنده بماند.

سوالات در مورد بارداری دختر باکره

احتمال بارداری بدون دخول چند درصد است؟

طبق بررسی‌های انجام شده باید بدانید که احتمال بارداری بدون دخول در دختر باکره کمتر از 10 درصد است. اما فراموش نکنید که باز هم احتمال وقوع آن وجود دارد، بنابراین بهتر است اصول مشخصی را در این باره رعایت کنید.

احتمال بارداری دختر باکره چقدر است ؟

سوال متداولی که در این باره وجود دارد این است که آیا دختر باکره می‌تواند باردار شود یا خیر؟ از آنجایی که بارداری بدون دخول وجود دارد، بنابراین می‌توان گفت که احتمال بارداری برای دختران باکره نیز وجود دارد. در پاسخ به این سوال که آیا آیا دختر حامله میشود؟ (منظور دختر باکره است) طبق بررسی که بر روی 7880 زن باردار صورت گرفته است، مشخص شده است که بیش از 45 نفر از این زنان بدون داشتن رابطه جنسی واژینال باردار شده‌اند.

احتمال بارداری بدون دخول و باکره بودن 

موارد زیر می‌تواند باعث افزایش شانس بارداری در دختر باکره شود:

  • تماس مایع منی با اطراف پرده بکارت.
  • انزال در نزدیکی پرده و یا تماس مایع منی از طریق دست یا دستمال آغشته به مایع منی با اطراف پرده بکارت و نفوذ منی از طریق منافذ پرده بکارت.
  • برقراری رابطه آنال (مقعدی) و نزدیک بودن مقعد به پرده بکارت و احتمال ورود مایع منی و نفوذ آن.
  • با وجود اینکه اسپرم مدت زمن کوتاهی می‌تواند خارج از بدن زندگی کند، اما اگر در همین مدت زمان کوتاه بتواند خود را از پرده بکارت عبور دهد و دقیقا همزمان با زمان تخمک گذاری باشد، امکان بارداری وجود دارد.
  • قبل از انزال مایع شفافی به نام پیشاب از مردان خارج می‌شود که حاوی مقداری اسپرم است و در صورت تماس با اطراف پرده بکارت و نفوذ آن امکان بارداری وجود دارد.

بارداری بدون دخول در زمان قاعدگی

از دیگر سوالات متداولی که توسط افراد مطرح می‌شود این است که آیا امکان بارداری بدون دخول در زمان قاعدگی وجود دارد یا خیر؟ از نظر فنی امکان بارداری در هر زمان از طول چرخه قاعدگی وجود دارد، اگرچه احتمال بارداری در زمان قاعدگی بسیار پایین است. احتمال بارداری در اوایط سیکل قاعدگی که به آن پنجره باروری می‌گویند بسیار زیاد است، و در مقابل آن احتمال بارداری قبل و بعد از پنجره باروری بسیار کم است؛ اما هنوز امکان پذیر بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

علائم بارداری بدون دخول

حال که بارداری بدون دخول را بررسی کردیم بهتر است علائم آن را نیز با شما در میان بگذاریم. علائم بارداری بدون دخول نیز درست مانند علائم بارداری با دخول است. اولین نشانه‌ای که هر زن بارداری آن را تجربه می‌کند قطع قاعدگی و خونریزی است. به تعویق افتادن قاعدگی به مدت دو هفته از اولین نشانه‌های بارداری است. از دیگر علائمی که ممکن است در بارداری بدون دخول وجود داشته باشد عبارتند از:

  • حساس شدن، درد و سفت شدن سینه‌ها
  • خستگی و کسالت
  • بدن درد و سر درد و سر گیجه
  • حالت تهوع شدید که یا با استفراغ است یا نیست
  • بی اشتهایی
  • حساس بودن به بوها و غیره
  • یبوست، نفخ و معده درد

به جز این امکان وقوع بارداری بدون علائم نیز وجود دارد. همچنین میتوانید در مقاله اولین نشانه های بارداری قبل از پریود در این مقاله بیشتر بخوانید.

علائم بارداری در دختر باکره

علائم بارداری در افراد باکره و غیر باکره تفاوتی ندارد. در نتیجه در هر دو اولین نشانه از بارداری قطع قاعدگی و خونریزی است. دیگر علائم آن مانند علائم فوق است.