بارداری بدون علائم و علامت تا هفته پنجم بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری بدون علائم

امکان بارداری بدون علائم برای هر کسی محتمل است. در واقع منظور ما اولین نشانه های بارداری قبل از پریود است. علائمی که بسیار زودتر از قطع پریود و قاعدگی خود را نشان می‌دهند. البته اینکه چه قدر می‌توان روی این علائم اولیه حساب باز کرد، مشخص نیست. به هر حال مهمترین علامت بارداری از دست دادن دوره‌های پریودی است. زمانی که پریود از دست می‌رود، هنوز سایر علائم بارداری ظاهر نشده‌اند. در واقع شروع علائم بارداری از حدود هفته پنجم بارداری است. مثلا ویار بارداری یا بیماری صبحگاهی و حتی تکرر ادرار از حدود هفته پنجم بارداری به بعد آغاز می‌شود. این نکته را نیز بدانید که غالبا ظاهر شدن علائم ربطی به بارداری پسر یا بارداری دوقلو ندارد. بنابراین ذهن خود را با محتواهای بی اساس در این مورد مشغول نکنید. 

توجه داشته باشید که بارداری بدون علامت، هرگز احتمال بارداری را رد نمی‌کند. در بسیاری از موارد با وجود اینکه مثلا دو روز از موعد پریود گذشته است، اما بی بی چک منفی می‌شود؛ در حالی که بارداری اتفاق افتاده است، ولی هنوز هورمون‌های بارداری (هورمون جفت) به اندازه کافی در خون ترشح نشده است. به همین دلیل انواع بی بی چک وجود نی نی کوچک را در درون شما نشان نمی‌دهد. همچنین ممکن است بسیاری از روشهای تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی نیز ناکارامد باشند. 

آیا بارداری بدون علائم می‌شود؟

این سوالات که آیا می‌شود بارداری بدون علامت باشد یا اینکه اساسا چه کسانی بدون علائم باردار بوده‌اند، در بین تمام خانم‌هایی که در انتظار باردار شدن هستند و هنوز هیچ علامتی از بارداری را در خود نمی‌بینند، فراوانی زیادی دارد. 

اساسا حاملگی بدون علائم اولیه غیر ممکن نیست. البته باید دقیقا مشخص کنید که منظور از علائم اولیه چیست؛ اگر تصور می‌کنید بلافاصله بعد از وقوع لقاح و تشکیل نطفه حتما با علامت خاصی در بدن خود مواجه می‌شوید، باید بدانید که اشتباه می‌کنید. سریع‌ترین علائم بارداری بعد از عقب افتادن پریود ظاهر می‌شوند. مثلا ورم بارداری در اواخر بارداری ظاهر می شود. 

البته تعدادی از خانم‌ها پیش از ناپدید شدن پریود، از خونریزی لانه‌گزینی به عنوان علائم اولیه بارداری خود در هفته‌های اول بارداری یاد می‌کنند. این در حالی است که اکثر خانم‌های باردار چنین خونریزی را تجربه نمی‌کنند. 

بنابراین اگر می‌پرسید که آیا میشه بارداری بدون علامت باشد، باید بگوییم که بله می‌شود بارداری بدون علائم باشد، اما با پیشرفت بارداری حتما علائم این اتفاق در بدن نیز ظاهر می‌شود و رفته رفته عضلات رحم شروع به تغییر می‌کنند. البته اینکه ممکنه بارداری بدون علائم باشه برای بسیاری قابل قبول نیست، برای این دسته از افراد لازم است توضیح دهیم که منظور ما علائم بسیار زودهنگام و بسیار اولیه بارداری است.  

*در این مقاله در مورد درد زیر شکم در هفته سوم بارداری بیشتر بخوانید.

آیا بارداری بدون علائم میشود؟

جزئیات بارداری بدون علائم

به طور کلی بارداری بدون علائم غیر ممکن نیست. واقعیت این است که بدن هر خانم نسبت به تغییراتی که حاصل لقاح در بدن است، واکنش جداگانه و منحصر به فردی نشان می‌دهد. کم یا زیاد بودن واکنش بدن هر خانم به این تغییرات به مسائل فیزیکی و بدنی بسیار زیادی وابسته است. تعدادی از خانم‌ها در مراحل اولیه بارداری و ورود مقدار کمی از هورمون βhCG به خون دچار تهوع و استفراغ شدید حتی در روزهای قبل از موعد مقرر قاعدگی می‌شوند؛ این در حالی است که برخی دیگر چنین واکنش‌هایی را با افزایش سن بارداری و با زیاد شدن سطح هورمون βhCG نشان می‌دهند. در این میان مادرانی هم وجود دارند که اصلا در سرتاسر بارداری خود با وجود ترشح نرمال βhCG در خون‌شان درگیر علائم و نشانه‌هایی نخواهند شد.

بد نیست بدانید که بارداری بدون علائم هرگز به معنای بارداری ناسالم نیست. به عبارت دیگر بارداری بدون علامت به معنای صحیح پیش نرفتن بارداری و مناسب نبودن رشد جنین نیست. البته اینکه چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است یا اصلا خونریزی در بارداری می تواند طبیعی باشد یا خیر، حتما باید پزشک معالج شما نظر بدهد. 

به طور کلی نمی‌توان گفت که یک بارداری بدون علامت است. شاید نشانه‌هایی از تهوع، ویار، سردرد، سرگیجه، معده‌درد و ... نداشته باشید، اما حتما با بالارفتن سن بارداری و بزرگ شدن شکم و احساس کردن ضربات و تکان‌های جنین نشانه‌های قطعی‌تر و شیرین‌تری از بارداری را تجربه می‌کنید. 

*چه کارهایی در ماه اول بارداری نباید انجام داد

نشانه‌های بارداری از هفته چندم ظاهر می‌شوند؟

اگر عکس‌العمل بدن نسبت به هورمون جفت شدید باشد، معمولا از هفته پنجم به بعد، علائم بارداری ظاهر می‌شوند. در غیر این صورت با افزایش سن بارداری، قطعا مادر از وضعیت جدید خود مطلع خواهد شد. بسیاری از مادران هفته پنجم حاملگی بدون علائم اولیه را تجربه کرده‌اند، به این معنی که تا هفته پنجم هیچ علامتی دال بر بارداری نداشته اند؛ در واقع این دسته از خانم‌ها واکنش ملایم‌تری نسبت به هورمون جفت نشان می‌دهند و کمی دیرتر با علائم بارداری روبه رو می‌شوند. مثلا در هفته ششم با علائم بارداری روبه رو می‌شوند. 

نکته مهم این است که اساسا بارداری بدون علامت و جنسیت جنین ارتباطی با هم ندارند. در واقع نمی‌توان بین نداشتن علائم بارداری و جنسیت جنین ارتباط مستقیمی تعریف کرد. همه آن نشانه‌هایی که وضعیت بارداری را به جنسیت جنین ربط می‌دهند، نسبی و تقریبی هستند و هرگز قطعی نیستند. مثلا گفته می‌شود نداشتن تهوع صبحگاهی نشانه پسر بودن جنین است؛ این در حالی است که بسیاری از خانم‌هایی که جنین پسر باردار بوده‌اند، این مشکل را هم داشته‌اند.  

نشانه های بارداری ار هفته چندم ظاهر می شوند؟

یادآوری می‌کنیم آنچه به عنوان ریزترین علائم بارداری در سایت‌ها و صفحات اجتماعی مدام تکرار می‌شود، از خانمی به خانم دیگر متغیر است. تجربه نکردن علائم اولیه بارداری هرگز به معنای رد فرضیه بارداری نیست؛ اما به یاد داشته باشید که یکی از علایم صددرصدی بارداری از دست دادن پریود است. در واقع اگر قاعدگی شما قطع شده است و مطمئن هستید که نزدیکی بدون جلوگیری هم داشته‌اید، احتمال بارداری برای شما بسیار زیاد است. 

علائم بارداری در شیردهی بدون پریود

بسیاری از خانم‌ها در دوران شیردهی به سر می‌برند و از همین جهت هنوز پریود نشده‌اند. تصور نکنید چون پریود نمی‌شوید، پس تخمکگذاری  اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه امکان بارداری وجود ندارد؛ هرگز این طور نیست. 

در شرایطی که پریود طبق روال همیشه اتفاق نمی‌افتد، تشخیص بارداری ناگهانی بسیار سخت است. در واقع قطع شدن پریود و خونریزی بعد از زایمان و در دوران شیردهی برای همه خانم‌ها رخ می‌دهد، منتها عده‌ای از خانم‌ها زودتر به پریود باز می‌گردند و عده‌ای دیگر تا زمانی که شیر می‌دهند، پریود نمی‌شوند. برای دسته دوم شناخت علائم بارداری در شیردهی بدون پریود بسیار حیاتی و مهم است. مثلا بسیاری از خانم های شیرده که فعلا پریودی ندارند، از عارضه تنگی نفس در بارداری به بارداری خود پی می برند. 

اگر نوزاد شیرخواری دارید و مادرشیرده هستید و هنوز مجددا به دوران قاعدگی خود باز نگشته‌اید و به دنبال علائم بارداری در شیردهی بدون پریود هستید، باید بدانید که تغییرات پستان و تغییر در تولید شیر، کاهش شیر، خستگی، تکرر ادرار، تغییر پوست،  تغییر رنگ رحم، نرمی دهانه رحم و نرمی بخش تحتانی رحم از علائم اولیه بارداری در شیردهی بدون پریود است. 

بدیهی است که آزمایش بتای مثبت، شنیدن صدای قلب جنین و مشاهده ساک بارداری در سونوگرافی به معنی بارداری قطعی حتی در دوران شیردهی است. بنابراین اگر شیر می‌دهید و فعلا فقط علائم بارداری در شیردهی بدون پریود را دارید، بهتر است با دادن یک آزمایش بتای خون، از وضعیت قطعی بارداری خود مطلع شوید. 

کلام آخر

به طور کلی بارداری بدون علائم امکان دارد و شدنی است. نداشتن علائم بارداری هرگز به معنای ناسالم بودن بارداری، بارداری پوچ یا حتی سقط جنین نیست. اگر بعد از انتقال جنین منتظر علائم بارداری هستید و این علائم را در خود نمی‌بینید، نگران نشوید. تنها آزمایش بتای منفی فرضیه بارداری را رد می‌کند. اینکه بارداری بدون علائم چگونه است در این مطلب به طور کامل توضیح داده شد. شما برای رسیدن به نتیجه مطلوب به آرامش نیاز دارید و باید جسم و روان آرامی داشته باشید تا به این ترتیب برای باردار شدن شرایط را مساعد کنید.