بهترین شربت برای استفراغ کودکان | درمان سریع استفراغ نوزاد

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان استفراغ نوزاد

درمان استفراغ نوزاد حتما به‌عنوان پدر یا مادر یک نوزاد نگران استفراغ نوزاد خود شده‌اید و به فکر درمان استفراغ نوزاد خود افتاده‌اید. مادران و پدران بسیاری درمورد درمان استفراغ نوزاد از ما می‌پرسند. پزشکان با سوالات زیادی در این زمینه روبه‌رو می‌شوند؛ مثل "درمان استفراغ نوزادان شیرخوار چگونه است؟ برای درمان استفراغ نوزاد سه‌ماهه چه‌ می‌توان کرد؟" اگر شما هم می‌خواهید روشهای درمان استفراغ نوزادان؛ نکات درمان استفراغ نوزاد با طب سنتی و درمورد داروهای مصرفی در استفراغ نوزادان مثل اندانسترون اطلاع کسب کنید این مطلب را تا انتها بخوانید.

استفراغ نوزاد چگونه است؟ 

قبل از پرداختن به موضوع روش درمان استفراغ نوزاد لازم است بدانید به بازگشت پرفشار محتویات معده نوزاد به دهان و خروج آن از دهان، استفراغ نوزاد گفته می‌شود. درمورد استفراغ کودک و نوزاد مقاله‌ جداگانه‌ای در همین سایت وجود دارد که برای مطالعه بیش‌تر می‌توانید به آن مراجعه کنید.

تفاوت استفراغ نوزاد با رفلاکس چیست؟

رفلاکس نوزادان هم برگشت محتویات معده به مری یا دهان است اما بدون احساس فشار در شکم و بدون حالت جهندگی. تفاوت رفلاکس نوزادان و استفراغ در فشار ایجاد شده است. استفراغ باعث فشار به شکم می‌شود و با فشار صورت می‌گیرد اما رفلاکس خیر. علت‌های رفلاکس در نوزادان هم متفاوت از استفراغ است.

انواع بیماری تهوع در کودکان

دلایل زیادی برای بروز تهوع در کودکان وجود دارد. بسیاری از آنها دلایلی هستند که به راحتی قابل پیشگیری یا درمان هستند. کافی است عامل تهوع را از محیط دور کنید. اما بعضی دیگر از دلایل عامل درونی دارند که برای رقع آنها باید درمانهای دوره‌ای یا حتی جراحی انجام شود. دلیل تهوع تاثیر مستقیم بر شیوه درمانی دارد. 

علل تهوع کودکان

قبل از اینکه بخواهیم در مورد روشهای درمان تهوع و استفراع در کودکان توضیح دهیم ابتدا مختصری در مورد دلایل تهوع در کودک توضیح میدهیم. همه دلایل تهوع خطرناک نیستند و همه آنها نیاز به درمان ندارند. بنابراین تشخیص دلیل تهوع در انتخاب نوع درمان بسیار موثر است. بعضی از مهمترین دلایل تهوع در کودک به شرح زیر است:

عفونت ویروسی یا باکتریایی

گاستروانتریت ویروسی یک عفونت روده‌ای است که شامل علائم و نشانه‌هایی مانند اسهال آبکی، گرفتگی معده، حالت تهوع یا استفراغ و گاهی اوقات تب است. این بیماری به آنفولانزای معده نیز معروف است و یکی از اصلیترین علل تهوع در کودکان است. خوشبختانه واکسن هایی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری برای کودکان وجود دارد.

گریه کردن بیش از حد

استرس و اضطراب (و سایر مسائل مربوط به سلامت روان نیز) می تواند سیستم گوارش شما را دچار مشکل کرده و باعث تهوع و سایر علائم در کودکان شوند. این علت تهوع نیازی به درمان ندارد. شما تنها باید دلیل بروز این حالت و گریه شدید در کودک را پیدا کرده و با آرامش دادن به او مانع از بروز استفراغ شوید.

حالت تهوع ناشی از حرکت

تهوع ناشی از حرکت یک سندرم پیچیده بوده و شامل طیف گسترده ای از علائم و نشانه ها از جمله تعریق سرد، رنگ پریدگی در درجات مختلف، افزایش ترشح بزاق، خواب آلودگی، سردرد و حتی درد شدید و همچنین حالت تهوع و استفراغ است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که مغز شما پیام های متناقضی دریافت می کند. وقتی کودک شمادر ماشین است، بدن او حرکت را حس می کند، اما اگر از پنجره به بیرون نگاه نکند، چشمانش به او می گوید که حرکت نمی کند. همین باعث سردرگمی مغز می شود که به نوبه خود پاسخی را فعال می کند که می تواند کودک را دچار تهوع کند.

همچنین تکان دادن کودک بعد از غذا، تنگ در آغوش گرفتن، قرار دادن او در وضعیت سر و ته، به شکم خواباندن یا سینه خیز رفتن و ... نیز منجر به تهوع ناشی از حرکت میشوند. این نوع تهوع نیازی به درمان ندارد تنها کافی است بعد از غذا بلافاصله در ماشین قرار نگیرید یا کودک را تکان شدید ندهید. 

مواد سمی

قرار گرفتن در معرض برخی مواد سمی، استشمام و بلعیدن آنها میتواند یکی دیگر از دلایل بروز استفراغ در کودکان باشد. بسته به نوع ماده سمی، کودک میتواند علائم دیگری از جمله تغییر رنگ پوست، سرفه، بیهوشی، علائم تنگی نفس و ... نیز داشته باشد. در صورت استعمال مواد سمی فورا به بیمارستان بروید.

انسداد روده

انسداد روده معمولاً باعث گرفتگی، درد شکم، استفراغ و ناتوانی در دفع حرکات روده (مدفوع یا مدفوع) یا گاز می‌شود. انسداد روده یک وضعیت اورژانسی است و برای جلوگیری از عوارض جدی نیاز به درمان در بیمارستان دارد. ممکن است برای رفع انسداد به جراحی یا روش دیگری نیاز داشته باشید. استفراغ صفراوی، مدفوع خونی یا عدم اجابت مزاج نشان دهنده یک علت انسدادی است. 

علائم خطر در استفراغ نوزادان: چرا خودسرانه اقدام به درمان استفراغ نوزاد نکنیم؟

چه موقع استفراغ نوزاد خطرناک است؟ استفراغ در نوزادان می‌تواند به‌دلایل گوناگونی رخ دهد. پاسخ به این سوال که چگونه استفراغ نوزاد را درمان کنیم با توجه به دلیل ایجادکننده آن متفاوت است. اگرچه استفراغ نوزادان می‌تواند بدون بیماری زمینه‌ای جدی هم رخ دهد. اما برای درمان استفراغ بیش از حد نوزاد و درمان استفراغ مکرر نوزاد مخصوصا در اوایل تولد، باید حتما مشکلات ساختار مادرزادی در دستگاه گوارش نوزاد و بیماری‌های متابولیک مدنظر قرار داده شود. زیرا این استفراغ می‌تواند زنگ خطر باشد. 

علائم‌ خطری وجود دارند که درصورت مشاهده آن‌ها باید هر چه سریع‌تر برای درمان استفراغ برای کودکان به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از؛

  • بی‌قراری بیش‌ازحد یا بی‌حالی نوزاد
  • وزن نگرفتن طبق نمودار وزن‌گیری کودک یا کاهش وزن نوزاد
  • علائم ناشی از کاهش آب بدن؛ مثل کاهش لطافت پوست، افزایش تعداد تنفس در دقیقه (نوزاد خیلی سریع نفس می‌کشد) یا اینکه پوشک نوزاد برای بیش‌تر از شش ساعت خشک باشد.
  • تشنج نوزاد
  • رنگ‌پریدگی نوزاد 
  • پاشیدن استفراع نوزاد (در مورد درمان استفراغ جهشی نوزاد در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • وجود همزمان اسهال یا یبوست (در مورد درمان استفراغ و اسهال کودکان در ادامه توضیح داده‌ایم.)
  • وجود گاز فراوان در شکم نوزاد (شکم نوزاد مثل توپ گرد شده باشد)
  • استفراغ حاوی خون، مدفوع یا صفرا باشد (رنگ استفراغ صفراوی سبز است)

*دلایل استفراغ رنگی در کودکان + روشهای درمانی

مواردی که گفته شد می‌توانند نشان‌دهنده اختلالات ساختاری دستگاه گوارش یا بیماری متابولیک در نوزاد باشند که استفراغ یکی از علائم آن‌ها است. در صورت تشخیص این بیماری‌ها، درمان استفراغ نوزاد تنها با درمان بیماری زمینه‌ای صورت می‌گیرد.  در ادامه بیشتر در مورد درمان استفراغ نوزاد هفت ماهه و بزرگتر توضیح می‌دهیم.خطر استفراغ نوزادان

روش‌های درمان استفراغ نوزاد

برای درمان استفراغ نوزاد چه باید کرد؟ آیا درمان استفراغ نوزاد 10 ماهه با درمان استفراغ نوزاد چهارماهه تفاوت دارد؟ در جواب این سوال باید گفت هر چه نوزاد سن کم‌تری داشته باشد درمان استفراغ نوزاد بیش‌تر بر پایه رفع عامل زمینه‌ای است. زیرا به‌ندرت مشکل مادرزادی (یا همان مشکلات ضمن تولد) نوزاد تا ده‌ماهگی بدون تشخیص باقی می‌ماند. پس هر چه سن نوزاد بالاتر می‌رود احتمال وجود مشکل ساختاری در دستگاه گوارش کم‌تر می‌شود. درمان استفراغ در نوزادان و کودکان به سه دسته درمان علامتی استفراغ، درمان جراحی برای برطرف‌کردن مشکل زمینه‌ای و درمان اختلالات الکترولیتی ایجاد شده تقسیم می‌شود.

درمان استفراغ نوزاد با جراحی

درمان استفراغ نوزادان شیرخوار در صورتی از نوع جراحی ست که اختلال آناتومیکی در دستگاه گوارش نوزاد مطرح باشد. در این نوزادان یک انسداد در مسیر دستگاه گوارش موجب عدم توانایی نوزاد در هضم، جذب و دفع مناسب شیر می‌شود. در انسدادهای مادرزادی دستگاه گوارش باید هر چه سریع‌تر نوزاد را عمل جراحی کرد. گاهی این انسدادها با مشکلاتی در دستگاه‌های دیگر همراهی دارد که موجب وخیم‌تر شدن شرایط می‌شود. میزان حساسیت و سختی عمل جراحی با توجه به میزان انسداد، نوع و محل آن متفاوت است. درمان جراحی به عنوان یک درمان قطعی استفراغ نوزاد استفاده می‌شود.

درمان اختلالات الکترولیتی در استفراغ نوزاد

استفراغ نوزاد موجب اختلالات الکترولیتی می‌شود. یعنی میزان سدیم و پتاسیم و برخی یون‌های مهم در بدن نوزاد بالاوپایین می‌شود که شدیدا خطرناک است. پس در زمان درمان حالت تهوع و استفراغ نوزاد رفع این اختلالات بسیار حیاتی است. زیرا در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به تشنج، کما و مرگ نوزاد شوند. برای درمان اختلالات الکترولیتی ناشی از استفراغ نوزاد باید آب و یون‌های ضروری به بدن نوزاد برسد تا از کاهش آب بدن و به دنبال آن کاهش ادرار نوزاد جلوگیری شود. در استفراغ‌های خفیف از محلول خوراکی ORS برای اصلاح اختلالات آب و الکترولیت استفاده می‌شود. اما گاهی برای درمان استفراغ زیاد نوزاد تزریق مایعات وریدی یعنی سرم ضرورت پیدا می‌کند. دوز ORS در کودکان پنجاه تا صد میلی‌لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در چهار ساعت اول است (برای مثال نوزاد چهار کیلویی باید بین 200 تا 400 میلی‌لیتر محلول ORS به تدریج در طی چهار ساعت اول دریافت کند). البته ممکن است پزشک با توجه به شرایط بیمار میزان دوز مصرفی را تغییر دهد. بنابراین درمان اختلالات متابولیکی گاهی اولین قدم در درمان استفراغ نوزادان است. 

درمان علامتی استفراغ نوزاد

در ابتدا باید علت استفراغ نوزاد مشخص شود. علت و درمان استفراغ نوزاد با هم رابطه مستقیمی دارند. در درمان استفراغ نوزاد هرگاه علت زمینه‌ای خاصی سبب استفراغ نشده باشد پزشکان درمان علامتی و حمایتی استفراغ را توصیه می‌کنند.

قرص اندانسترون یا شربت اندانسترون چیست؟ (دمیترون چیست؟)

معروفترین شربت استفراغ نوزاد، شربت اندانسترون است. در صورتی که نوزاد به هیچ عنوان توانایی تحمل دریافت شربت برای استفراغ کودکان را نداشته باشد، ممکن است از تجویز وریدی آمپول و داروی ضد استفراغ نوزاد اندانسترون استفاده شود. این دارو برای استفراغ نوزاد به ویژه درمان استفراغ شدید نوزاد ناشی از گاستروآنتریت (عفونت دستگاه گوارش)، استفراغ بعد از شیمی درمانی و یا بعد از جراحی کاربرد دارد. یکی از عوارض شایع اندانسترون در نوزادان مبتلا به گاستروانتریت، اسهال خفیفی است که نهایت تا 48 ساعت ادامه خواهد داشت. به همین دلیل ممکن است از تجویز اندانسترون در کودکی که اسهال دارد خودداری شود.  شاید بتوان به جای آن از درمان گیاهی اسهال و استفراغ نوزاد استفاده کرد. حدود 30-15 دقیقه بعد از دریافت اندانسترون، می‌توانید مایعات و ORS را به کودک بخورانید تا از کم‌آبی و عوارض آن جلوگیری شود. برای نوزادان و شیرخواران مبتلا به بیماری حرکت که در سفر دچار استفراغ می‌شوند، از داروهایی مثل دیمن‌هیدرینات سرخود استفاده نکنید. زیرا اغلب برای کودکان زیر دو سال تجویز نمی‌شوند.

معرفی 11 تا از بهترین شربت برای استفراغ کودکان

به طور کلی بهتر است از مصرف خودسرانه داروها خودداری کنید. با این حال در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر، بعضی از مهمترین داروها در این زمینه را معرفی میکنیم.

شربت Vomikind

نوعی شربت ضد استفراغ برای کودکانی که تحت رادیوتراپی یا شیمی درمانی دارویی قرار دارند که به آنها در درمان حالت تهوع و استفراغ کمک میکند. از این دارو بیشتر برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و عفونت معده و روده استفاده میکنند.

شربت اندانسترون

که در بالا به طور کامل در مورد آن توضیح دادیم.

شربت زوفر

زوفر یکی از داروهایی دیگر خارجی است که میتواند با غیرفعال کردن سروتونین که عامل اصلی تهوع است، از بروز آن جلوگیری کند. این دارو هم برای کودکان و هم بزرگسالان است و بنابراین باید به دوز مصرفی توجه ویژه‌ای داشت. در غیر این صورت مشکلاتی مانند یبوست، سکسکه، افت فشار خون و ... رخ میدهد.

شربت اوندم

گزینه دیگر در درمان استفراغ شربا اوندم است که به هیچ عنوان نباید خودسرانه مصرف شود. این شربت حاوی اندانسترون بوده و در نتیجه ممکن است کودک به آن حساسیت داشته باشد. در صورت استفاده بیش از حد یا خودسرانه این دارو عوارض شدیدی از جمله اختلالات بینایی، یبوست، فشار خون پایین و ریتم غیر طبیعی قلب ممکن است رخ دهد. 

شربت متوکلوپرامید

این شربت یک شربت ضد رفلاکس است که با افزایش حرکات روده و معده به جذب بیشتر کمک کرده و میزان استفراغ را در کودکان کاهش میدهد. همچنین علائمی مانند تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و رفع سنگینی پس از خوردن غذا را نیز کاهش میدهد. این شربت به صورت قطره نیز موجود است.

محلول خوراکی Emigo

یکی از قویترین شربتهای ضد استفراغ در کودکان است. این دارو هم برای استفراغهای ناشی از مشکلات گوارشی و هم ناشی از جراحی و شیمی درمانی استفاده میشود و حاوی اندانسترون است. کودکان مبتلا به مشکلات کبدی،  نارسایی قلبی، عدم تعادل الکترولیت، اختلالات انسداد معده یا روده نباید از این دارو استفاده کنند. 

شربت پریست Periset

از این دارو برای درمان استفراغ بعد از جراحی و شیمی درمانی بیشتر استفاده میشود و از عوراض جانبی آن میتوان به سردرد، اسهال و خستگی اشاره کرد.

شربت پروکلروپرازین

این شربت از خانواده  فنوتیازین‌ها بوده که برای درمان مشکلاتی از جمله سرگیجه، مشکلات تعادلی، تهوع و استفراغ، میگرن، بی‌قراری و آشفتگی، اضطراب و ... استفاده میشود.

شربت Nausicalm  7

این دارو نیز که از خانواده آنتی هیستامینها است، با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین تهوع و استفراغ را در کودکان از بین میبرد.

شربت ایپکاک

از این شربت تنها در موارد خاص و اورژانسی و مسمومیت کودک با سم استفاده میشود. این دارو بسیار قوی است و مصرف خودسرانه آن منجر به مرگ میشود.

شربت پرومتازین

این شربت هم از انواع آنتی هیستامین برای کودکان است و براي درمان مشکلات ناشی از حساسيت‌هايي مانند تب يونجه و كهير و همچنین درمان فوري واكنش‌هاي آنافيلاكسي، تهوع، سرگيجه، اختلالات لابيرنت و... استفاده میشود.

درمان خانگی استفراغ نوزادان

آیا شربت استفراغ برای نوزادان بی‌خطر است؟

همانطور که در بالا نیز گفته شد، هیچ شربت و دارویی شیمیایی بدون عارضه نیست. اما بسته به وضعیت فرد ممکن است بروز برخی عوارض کم خطرتر به اصل بیماری ترجیح داده شوند از این رو مجبور شوید در بعضی موارد از درمانهای دارویی استفاده کنید. اما نکته مهمتری که باید در ذهن داشته باشید این است که بعضی از شربتهایی که در بالا نام برده شده بسیار قوی و خطرناک هستند و از این رو نباید به هیچ عنوان خودسرانه استفاده شوند. زیرا میتوانند حتی منجر به مرگ کودک شوند. بنابراین به هیچ عنوان داروی خودسرانه به کودک خود ندهید. 

درمان خانگی استفراغ نوزاد

برای درمان خانگی استفراغ نوزاد چهارماهه‌ام چه کنم؟ سوال بسیاری از والدین این است که بعد از استفراغ نوزاد چه کنیم؟ آیا درمان استفراغ کودک در خانه موثر است؟ در درمان خانگی استفراغ کودکان هدف اصلی حفظ آب بدن نوزاد است. استفراغ نوزاد اگر ادامه‌دار نباشد و نوزاد علائم خطر را نداشته باشد نیاز به مراجعه به پزشک نیست و می‌توان با رعایت نکاتی کوچک و استفاده از درمان استفراغ نوزاد خانگی از ادامه استفراغ جلوگیری نمود.

  • برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند بهتر است که شیردهی به نوزاد در دفعات بیش‌تری تکرار شود. فاصله شیردهی کم‌تر و حجم آن نیز کم‌تر شود. با برطرف‌شدن استفراغ نوزاد می‌توانید با رژیم غذایی قبلی به او شیر بدهید.
  • در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند توضیه می‌شود برای درمان استفراغ نوزاد درمنزل هم حجم شیر را کم می‌کنیم و هم مدت زمان بین تغذیه نوزاد را. استفاده از محلول ORS خانگی بدون تجویز پزشک و تعیین دوز اصلا توصیه نمی‌شود زیرا دوز مصرفی با توجه به وزن نوزاد متفاوت است.
  • اگر نوزاد غذا می‌خورد قطع غذای کمکی توصیه می‌شود اما می‌توان غذای او را پس از کاهش استفراغ نوزاد از بینی به‌مرور دوباره زیاد کرد. می‌توانید از غذاهای دارای کربوهیدارت پیچیده مثل نان، سیب زمینی، برنج و گندم استفاده کنید. ماست و انواع گوشت‌های کم‌پربی هم برای تقویت کودک مفید هستند. برای کمک به درمان استفراغ نوزاد غذاهای پرچرب را فراموش کنید.
  • برای درمان استفراغ صبحگاهی کودکان معمولاً بهتر است حالت تهوع را با اقدامات بسیار ساده درمان کنید. به عنوان مثال، برای حالت تهوع مرتبط با معده، کودک خود را تشویق کنید که مقدار زیادی نوشیدنی بر پایه آب و همچنین غذاهای ملایم مانند کراکر خشک، نان، برنج، سیب زمینی یا ژله بخورد.
  • در درمان استفراغ نوزادان در طب سنتی از دمنوش‌هایی مثل دمنوش زیره و زنجبیل اسم برده شده است. با وجود آنکه شاید بتوان از درمان استفراغ نوزاد در طب اسلامی برای کودکان بزرگتر استفاده کرد اما به‌دلیل دفع کبدی اکثر داروهای گیاهی و عدم تکامل کبد نوزادان بهتر است از درمان استفراغ نوزادان در طب سنتی و مصرف داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک به‌خصوص برای کودکان زیر دو سال – به ویژه درمان استفراغ کودک زیر یک سال- توصیه نمی‌شود.

آیا بعد از استفراغ نوزاد شیر بدهیم؟

در بیشتر موارد، مدت کوتاهی پس از استفراغ نوزاد، می‌توانید شیر بدهید. این به جلوگیری از کم آبی کودک شما کمک می‌کند. در برخی موارد بهتر است قبل از تلاش مجدد برای شیر دادن به نوزاد کمی صبر کنید. اگر به فرزندتان داروهایی مانند مسکن‌های درد و تب می‌دهید، کمی صبر کنید تا داروها برنگردند. جلوگیری از کم آبی باید به طور ویژه در زمان درمان استفراغ نوزاد در تابستان مورد توجه قرار بگیرد. همچنین در درمان استفراغ نوزاد یک ماهه در نظر داشته باشید که در صورت عدم شیردهی کافی ممکن است کودک دچار کم وزنی و مشکلات بعدی شود.

پیشگیری از بیماری تهوع 

اگر تهوع ناشی از یک بیرونی یا مشکل درونی در کودک نباشد، به راحتی میتوان با انجام چند کار ساده و تغییری در سبک زندگی، از وقوع آن پیشگیری کرد. چگونه از حالت تهوع جلوگیری کنیم؟

  • چیزهایی که ممکن است منجر به تهوع شود را دور کنید مانند بعضی از بوها، نورها یا صداهای شدید، بعضی غذاها که کودک از آنها بدش می‌آید و...
  • هوای تازه کافی در خانه برقرار کنید.
  • حواس کودک را با بازی و سرگرمی پرت کنید.
  • نوشیدنی‌های خنک را جرعه جرعه به کودک بدهید.
  • وعده‌های غذایی کوچکتر و متعددی در طول روز بخورید.
  • از خواباندن کودک بلافاصله بعد از غذا خودداری کنید.
  • بلافاصله بعد از غذا سوار ماشین نشوید.
  • از فشار دادن معده یا تنگ در آغوش گرفتن کودک خودداری کنید.
  • لباسهایی با کمر آزاد برایش بپوشید.
  • کودک را کمتر در زمان بیداری به حالت دراز کشیده بگذارید.

بعد از استفراغ کودک چه کنیم

بعد از استفراغ کودک چه باید کرد؟ 

  • استراحت معده.  به مدت 30 تا 60 دقیقه پس از استفراغ از دادن غذا به کودک خودداری کنید.
  • نوشیدن مایعات کافی. استفراغ مکرر میتواند منجر به کم آبی بدن شود. بنابراین بعد از استفراغ مایعات کافی به بدن برسانید. مایعات کافئین دار گزینه های نامناسبی هستند.
  • غذای ترکیبی. در اولین وعده سعی کنید غذاهای ترکیبی و سبکی به کودک بدهید که معده راحتتر تحمل می‌کند. از دادن غذاهای شل و پرادویه خودداری کنید.
  • داروها. شربت و داروهای تجویزی پزشک را به کودک بدهید.
  • بلافاصله نخوابانید. 
  • کمی آب به کودک بدهید تا اسید معده از مری شسته شود.

غذاهای مناسب در زمان تهوع و استفراغ در کودکان

پس از شروع استفراغ، حدود هشت ساعت به کودکان غذای سنگین ندهید. فقط مایعات یا غذاهای سبکی مانند سوپ کافی است که باید به صورت وعده های کوچک و فاسله دار به کودک داده شود. هنگامی که آنها توانستند غذا را در معده نگه دارند، به آنها چیزهایی مانند ماست، موز، برنج، سس سیب، نان تست بدهید. تا زمانی که می توانند مایعات کافی بنوشند، از دست دادن چند وعده غذایی برای آنها ضرری ندارد. پس از حدود 6 تا 8 ساعت از دادن مایعات و غذاهای سبک و عدم استفراغ کودک، سعی کنید او را وادار به خوردن غذاهای دیگر کنید. غذاهای نشاسته‌ای و ملایم مانند غلات، کراکر یا نان راحتتر هضم شده و گزینه های مناسبی برای این زمان هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

چه زمانی برای استفراغ کودک باید به پزشک مراجعه کرد:

  • استفراغ نوزاد سبز یا حاوی خون است
  • کودک بیش از یک یا دو روز استفراغ کرده اند
  • کودک استفراغ می کند و علائم عفونت مانند تب بالا و تحریک پذیری دارد.
  • استفراغ در نوزادان بیش از 12 ساعت طول می کشد.
  • استفراغ در کودکان زیر 2 سال بیش از 24 ساعت طول می کشد.
  • استفراغ در کودکان 2 سال و بالاتر بیش از 48 ساعت طول می کشد.
  • استفراغ با اسهال همراه است.
  • فرزند شما به تازگی یک داروی جدید را شروع کرده است.