خشک کردن زردآلو به روش خانگی و تهیه برگه قیسی

خرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خشک کردن زردآلو به روش خانگی

زردآلو میوه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان، مواد مغذی، فیبر، ویتامین A و ویتامین C است. این میوه در کنار میوه‌های بهاری و تابستانی طرفداران بسیاری دارد، با این حال نمی‌توان آن را برای مدت طولانی در یخچال یا فریزر نگهداری کرد. به همین دلیل یکی از روش‌های نگهداری از زردآلو برای مدت طولانی، خشک کردن آن است. برگه زردآلو یا قیسی یکی از تنقلات و طعم دهنده‌های پرطرفدار در میان ایرانی‌ها است که در بیشتر خانه‌های ایرانی یافت می‌شود و ارزش غذایی آن با میوه تازه تفاوتی ندارد. این برگه‌ها را شما می‌توانید بصورت آماده تهیه کنید و یا به روش خانگی در منزل آنها را خشک کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در این مطلب از گهواره به خشک کردن زردآلو در خانه می‌پردازیم.

طرز تهیه قیسی زردآلو چگونه است؟

زردآلو میوه‌ای زرد رنگ و گوشتی، با طعمی شیرین و مطبوع است که در اواسط بهار و اوایل تابستان به دست می‌آید. خواص این میوه شیرین بر کسی پوشیده نیست. زردآلو سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین C، آهن و فیبر است. این میوه برای سلامت چشم و بینایی، حفظ سلامتی قلب و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی، جلوگیری از تخریب سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد، جلوگیری از آب مروارید و کاهش برخی از سرطان‌ها بسیار مفید است. فیبر موجود در این میوه باعث حفظ قند خون، کاهش کلسترول خون، جلوگیری از یبوست و بیماری‌های روده‌ای می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که این میوه بسیار مفید و البته پرطرفدار است. اما از آنجایی که این میوه را نمی‌توان برای مدت طولانی در یخچال و فریزر نگهداری کرد و از طرفی مدت زمانی که این میوه بصورت طبیعی به بار می‌رسد کم است، می‌توان آنها را خشک و به راحتی نگهداری کرد.

برگه زردآلو یا قیسی یکی از تنقلات، چاشنی‌ها و طعم دهنده‌های معروف و پرطرفدار ایرانی است. از این برگه‌های خشک زردآلو می‌توان در برخی از غذاهای ایرانی، شیرینی و به عنوان تنقلات در آجیل هم استفاده کرد. برای خشک کردن این میوه در خانه روش‌های متعددی وجود دارد. برگه زردآلو را می‌توانید در آفتاب، فر، ماکروویو و یا دستگاه میوه خشک کن، درست کرد. روش‌های خشک کردن زردآلو در خانه عبارتند از:

  • خشک کردن زردآلو در آفتاب

برای خشک کردن زردآلو در آفتاب به دمای بالای 23 درجه سانتی گراد و رطوبت کم نیاز دارید تا برگه‌ها به خوبی خشک شده و خراب نشوند. ابتدا با دقت زردآلوها را انتخاب کنید، آنها را به خوبی شسته و سپس هسته آنها را جدا کنید. پس از آن زردآلوها را به دو یا چهار قسمت تقسیم کنید تا با سرعت بیشتر و راحت‌تر خشک شود. در مرحله بعد زردآلوها را روی یک سینی بچینید و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. به مدت 2 تا 4 روز میوه‌ها را روزانه بچرخانید تا بصورت یکنواخت خشک شود. بهتر است میوه‌ها را شب‌ها به داخل خانه بیاورید تا روی میوه‌ها شبنم نشیند و رطوبت بگیرد.

  • خشک کردن زردآلو در فر

مانند مرحله قبل زردآلوها را شسته، هسته آن را جدا کرده و به چند قسمت تقسیم کنید. زردآلوها را با کمی فاصله روی صفحه سیمی قرار دهید. فر را قبل از قرار دادن میوه‌ها در آن با دما 150 درجه فارنهایت گرم کنید و میوه‌ها را به مدت 12 ساعت در فر قرار دهید. هر چند ساعت میوه‌ها را چک کرده و آنها را بچرخانید. برای سرعت بخشیدن به این امر می‌توانید دمای فر را به 200 درجه فارنهایت افزایش دهید.

  • خشک کردن زردآلو در ماکروویو

در این روش مراحل آماده سازی زردآلوها مانند قبل است. برش‌های زردآلو را روی سینی ماکروویو بچینید به‌گونه‌ای که جای تنفس داشته باشد. تنظیم ماکروویو را روی یخ زدایی قرار دهید و 30 دقیقه تنظیم کنید. در این روش مدت زمان خشک شدن زردآلوها کمتر از دو روش دیگر است. با این حال ممکن است هنوز برخی از برگه‌ها مرطوب باشد و یا برخی از آنها بسوزد.

* حتما بخوانید: علت سیاه شدن برگه زردآلو و ترفندهای جلوگیری از آن 

طرز تهیه قیسی زردآلو در منزل

طرز تهیه قیسی با میوه خشک کن

میوه خشک کن یکی دیگر از روش‌ها برای خشک کردن زردآلو است. در این روش مانند روش‌های قبل زردآلوها را آماده کرده و تقسیم کنید. حال برگه‌های زردآلو را در قفسه‌های میوه خشک کن با فاصله مناسب بچینید. قسمت گوشتی میوه را بالا قرار دهید و قفسه‌ها را در دستگاه بچینید و دمای آن را روی 140 درجه فارنهایت قرار دهید. تقریبا 12 ساعت زمان می‌برد تا برگه‌های زردآلو درست شوند. حتما دستورالعمل‌های سازندگان دستگاه میوه خشک کن را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: خواص عالی خوردن قیسی در بارداری 

روش خشك كردن زردآلو با هسته

همانطور که گفته شد، روش‌های متعددی برای خشک کردن زردآلو وجود دارد. برای تهیه برگه‌های زردآلو بهتر است زردآلوهایی که کاملا رسیده است را انتخاب کنید. زردآلوها را بشویید و سپس هسته‌های آن را جدا کنید. معمولا برای تهیه برگه زردآلو، هسته‌های آن را خارج می‌کنند. اما اگر می‌خواهید می‌توانید هسته‌ها را نگه دارید. در این روش مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا زردآلوها کامل خشک شود. می‌توانید از هر کدام از روش‌های گفته شده استفاده کنید. بهتر است زردآلوها را هر چند ساعت بچرخانید تا بصورت یکسان و یکدست خشک شوند.

طريقه خشك كردن زردآلو با گوگرد

یکی دیگر از روش‌های خشک کردن میوه، استفاده از گوگرد و ترکیبات آن است. در این روش برای آماده سازی زردآلوها، مانند بالا عمل کنید، سپس میوه را داخل سینی یا جعبه‌های منفذ دار بچینید و سپس با گوگرد دود بدهید. مقدار مصرفی گوگرد در هنگام خشک کردن میوه باید بین 40 تا 80 گرم در هر متر مکعب باشد. دود گوگرد در این روش باعث می‌شود میوه‌ها خشک شده، نرم بماند و دیرتر فاسد شود و البته مهم‌تر از آن این است که رنگ آن تیره نمی‌شود و همچنین ویتامین‌های آن حفظ می‌شود.

به جز دود دادن روش دیگر خشک کردن میوه ها غوطه ور کردن آنها در محلول های گوگرد دار است که مزیت آن نسبت به دود دادن سرعت و سادگی آن است.

طریقه خشک کردن زردآلو در خانه

طرز تهیه آب برگه زردآلو خشک

پس از آنکه زردآلوها خشک شدند، آنها را در آب قرار دهید و به مدت یک شبانه روز در یخچال بگذارید. پس از آن علاوه براینکه برگه‌ها نرم شدند و می‌توانید به راحتی بخورید، آب زردآلوها را می‌توانید نوش جان کنید.

چگونه آب برگه خوشمزه درست کنیم؟

برای تهیه آب زردآلو، آب و شکر را در ظرفی بجوشانید و سپس به آن جوهر لیمو اضافه کنید و اجازه دهید تا 5 دقیقه بجوشد. سپس قیسی‌ها را به آن اضافه کنید و بگذارید تا 3 تا 4 دقیقه بجوشد. شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا کمی خنک شود. سپس از صافی رد کنید تا یک محلول یکدست به دست آید.