از چه سنی می‌توان به کودک پسته داد؟

تیر ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک پسته داد

هنگامی که زمان معرفی غذای کمکی به کودک می‌رسد و او علائم آمادگی برای آن را نشان می‌دهد حق دارید نسبت به غذاها و خوراکی‌هایی که به فرزندتان می‌دهید نگران باشید و در این مورد بیشتر دقت کنید. مواد غذایی جامد برای نوزادان و بدن آن‌ها تازگی دارد که در مواقعی می‌تواند آن‌ها را با موفقیت هضم کند یا در برخی موارد ممکن است به آن‌ها واکنش غیر منتظره نشان دهد.

واکنش کودکان به خوردن آجیل و پسته نیز ممکن است متفاوت باشد اما آنچه اهمیت دارد این است که ببینید آیا فرزندتان اصلا این آن را دوست دارد یا نه. در حالی که پسته، به صورت مستقیم نمی‌تواند برای کودکان تهدیدکننده باشد اما لازم است مراقب واکنش‌های آلرژیک نوزاد هم باشید. همچنین لازم است بدانید از چه سنی می‌توان به کودک پسته داد؟

 

آیا دادن پسته به نوزاد بی‌خطر است؟

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که از چه سنی می‌توان به کودک پسته داد لازم است بدانید آجیل یکی از محصولات طبیعی است که در پوشش گیاهی سراسر جهان یافت می‌شود و از آنجایی که در رژیم غذایی بسیاری از افراد ترکیب می‌شود دادن پسته به نوزاد می‌تواند بی‌خطر باشد. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که آجیل را از پایان هشت‌ماهگی به‌برنامه غذایی کودک خود اضافه کنید، اما از آنجایی که خطر خفگی برای نوزاد دارد حتما به‌صورت پودر شده به‌غذای نوزاد اضافه شود.

از چه سنی می‌توان به کودک پسته داد؟

چه ظرفی پر از آجیل برای فرزندتان آماده کرده باشید چه فقط پسته را برای او در نظر گرفته باشید لازم است بدانید از چه سنی می‌توان به کودک پسته داد و معرفی پسته خام از چند ماهگی کودک اشکالی ندارد. علاوه بر این، هیچ مطالعه‌ای تاکنون زمانی قطعی برای امتحان کردن آجیل‌ها برای اولین بار ارائه نداده است. وجود آلرژی‌های مرتبط با آجیل، بسیار رایج است و این مسئله ممکن است باعث شک و تردید شما برای معرفی پسته به کودک شود.

روش مناسب برای معرفی آجیل و پسته به کودک این است که اجازه دهید او اول به امتحان کردن سایر مواد غذایی عادت کند و سپس آجیل و پسته را وارد رژیم غذایی او کنید. این کار می‌تواند مثل سن دادن بستنی به کودک، سن دادن پرتقال به کودک، سن دادن توت فرنگی به کودک و سن دادن قارچ به کودک در اولین سال زندگی انجام شود.

در واقع اینکه از چه سنی میتوان به کودک قارچ داد، یا از چه سنی میتوان به کودک توت فرنگی داد، کیوی داد و یا از چه سنی میتوان به کودک پرتقال داد یا هر ماده غذایی خاص دیگری را به رژیم غذایی او اضافه کرد، برای سلامت تغذیه کودک اهمیت بسیار زیادی دارد. 

آیا دادن پسته به نوزاد بی‌خطر است؟

فواید مغذی آجیل برای نوزادان

همانطور که خوردن پسته خام در بارداری یا مصرف آجیل در بارداری و یا مصرف آهن در بارداری مهم است، استفاده از مغزهای خام برای کودکان نیز بسیار اهمیت دارد. 

برخی از والدین می‌پرسند بهترین آجیل برای کودکان چیست. در این مورد لازم است بدانید همه انواع مغزها برای کودکان مفیدند. انواع آجیل‌هایی که در دسترس ما است فقط یک نشانه ساده از فواید تغذیه‌ای بسیار آن‌ها برای نوزادان است. بیشتر این موارد برای کمک به رشد اولیه کودک بسیار ضروری است. در ادامه به فواید مغذی آجیل و پسته برای نوزادان با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

  • بسیاری از مغزها حاوی رزوراترول هستند که به رشد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. گنجاندن آجیل به طور منظم در رژیم غذایی کودک به عملکرد و رشد مغز او کمک می‌کند.
  • آجیل‌ها معمولاً حاوی چربی‌های اشباع‌نشده هستند. این چربی‌ها در مقایسه با انواع دیگر چربی‌ها برای بدن بسیار مفید هستند.
  • برای خانواده‌هایی که در درجه اول گیاهخوار هستند، مغزها پروتئین مورد نیاز بدن کودک را به طور معمول تامین می‌کنند.
  • آجیل‌ها همچنین دارای عناصر فیبری کافی هستند که می‌توانند به بهبود هر نوع یبوست کمک کرده و به هضم نوزاد کمک کنند.
  • برخی از آجیل‌ها میزان زیادی فسفر دارند که این نقش مهمی در رشد دندان‌ها و استخوان‌های نوزادان دارد.
  • وجود ویتامین E، فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف در بسیاری از آجیل‌ها از جمله پسته کمک می‌کند که مواد زائد درون بدن کودک به طور موثر دفع شود.
  • پسته همچنین دارای ویتامین B زیاد، آهن و بیشتر مواد معدنی ضروری است. واقعیت جالب: هر وعده پسته حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به هر مغز دیگری است!

در صد‌گرم پسته چه مواد مغذی وجود دارد؟

• مواد چرب 54 گرم

• کلسیم 130 میلی گرم

• فسفر 500 میلی گرم

• آهن 7/5 میلی گرم

• مواد نشاسته ای 15 گرم

• آب 5/2 گرم

• پروتئین 20 گرم

• پتاسیم 950 میلی گرم

• ویتامین آ 230 واحد

• ویتامین ب 1 0/7 میلی گرم

• ویتامین ب 3 1/5 میلی گرم

چگونه پسته را به نوزاد معرفی کنیم؟

از چه سنی می‌توان به کودک پسته داد؟ هنگامی که کودک کوچک شما شروع به نشان دادن علاقه به خوردن غذاهای جامد کرد، می‌توانید به آرامی او را برای چشیدن طعم آجیل و پسته آماده کنید. اگرچه ممکن است ما پسته را به طور کامل در دهان بگذاریم اما این روش می‌تواند باعث خفگی کودکان شود؛ بنابراین، خرد کردن آجیل‌ها به قطعات کوچک یا حتی به صورت پودر شده می‌تواند راهی عالی برای کمک به آن‌ها در این زمینه باشد.

آلرژی به آجیل در کودکان

بسیاری از والدین در مورد مضرات پسته برای کودکان می‌پرسند که در پاسخ به آن لازم است در مورد آلرژی به آجیل در کودکان، اطلاعات کسب کنید. واکنش آلرژیک به آجیل‌ها در کودکان، مسئله جدیدی نیست و ممکن است به انواع مختلفی از آجیل‌ها بروز کند. این مسئله باعث می‌شود برخی از والدین از معرفی آجیل و پسته به فرزند خود اجتناب کنند. برخی از آجیل‌ها بیشتر احتمال دارد که باعث واکنش‌های آلرژیک در کودکان شود که عبارت‌اند از: پسته، فندق، بادام هندی، بادام و گردو.

نکته مهم دیگر این‌است که پسته حتما بدوننمک باشد زیرا سدیم برای نوزاد خطرناک است.

مضرات پسته برای کودکان

چگونه آجیل را در غذای کودک بگنجانید؟

اکنون که می‌دانید از چه سنی می‌توان به کودک پسته داد لازم است بدانید یکی از ساده‌ترین راه‌های قرار دادن آجیل در رژیم غذایی کودک و استفاده از پسته برای کودکان زیر دو سال، استفاده از پودر آجیل برای نوزادان است. این پودر را می‌توان به روش‌های مختلفی آماده کرد:

  • افزودن پودر به مخلوطی که برای تهیه کلوچه و لادو استفاده می‌شود
  • مخلوط کردن پودر پسته با ماست یا سرلاک
  • هرگونه غذای له شده آماده که ترکیب آجیل در آن باعث بهبود طعم آن می‌شود
  • مخلوط کردن مقدار کمی از پودر با شیر برای افزایش قابل توجه ارزش غذایی آن

همان‌طور که مشاهده کردید خواص آجیل و پسته بسیار گسترده است و عطر و طعمی که بعد از ترکیب آن با غذاهای خاص ایجاد می‌شود بسیار فوق العاده است. اگر بدانید که از چه سنی می‌توان به کودک پسته داد و نکات لازم در این مورد را رعایت کنید می‌توانید از بی‌خطر بودن معرفی آجیل به کودک، اطمینان حاصل کنید و آن را با غذاهای مختلف ترکیب کنید.