از چه سنی می‌توان به کودک توت فرنگی داد؟

خرداد ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک توت فرنگی داد

توت فرنگی یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه است که کودکان از خوردن آن‌ها به شدت لذت می‌برند اما لازم است بدانید از چه سنی می‌توان به کودک توت فرنگی داد و اینکه آیا توت فرنگی دادن به کودکان امن است یا خیر. شکی نیست که فرزندانتان طعم شیرین و خوشمزه توت فرنگی را دوست دارند اما ممکن است در مورد فواید آن برای سلامتی کودکان، مطمئن نباشید.

آیا نوزادان می‌توانند توت فرنگی بخورند؟

قبل از پرداختن به موضوع از چه سنی می‌توان به کودک توت فرنگی داد لازم است بدانید آیا نوزادان می‌توانند توت فرنگی بخورند؟ حتی با وجود اینکه توت فرنگی یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در جهان است باید قبل از دادن آن به نوزاد مراقب باشید زیرا توت فرنگی ممکن است در برخی کودکان واکنش آلرژیک ایجاد کند. از این رو پیشنهاد می‌شود تا حداقل 1 سالگی کودک از دادن توت فرنگی به او خودداری کنید. سابقه آلرژی در خانواده نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

از چه سنی می‌توان به کودک توت فرنگی داد؟

در مورد سنی که نوزادان می‌توانند توت فرنگی بخورند با توجه به خطرات آلرژی تصمیم‌گیری می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی در سنین پایین، توت فرنگی مثل قارچ یا بستنی، فقط باید از یک سالگی به بعد به کودکان داده شود.

به عبارت دیگر اینکه از چه سنی میتوان به کودک قارچ داد یا اینکه کودک از چه سنی میتواند بستنی بخورد یا اینکه از چه سنی میتوان به کودک پرتقال داد و یا اینکه از چه سنی میتوان به کودک پسته داد همگی با هم نقطه اشتراکی دارند که این نقطه اشتراک پایان یک سالگی است. 

ارزش‌های تغذیه‌ای توت فرنگی برای نوزاد

توت فرنگی می‌تواند خواص زیادی داشته باشد که برای آگاهی از آن‌ها لازم است از ارزش‌های تغذیه‌ای این میوه مطلع باشید. هر 100 گرم توت فرنگی، شامل موارد زیر است:

  • آب: 90/95 گرم
  • پروتئین: 0/67 گرم
  • کربوهیدرات‌ها: 7/68 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • قند: 89/4 گرم
  • ویتامین A: 036/0 میلی‌گرم
  • ویتامین ب6: 0/047 میلی‌گرم
  • ویتامین سی: 58/8 میلی‌گرم
  • ویتامین کا: 2/2 واحد بین‌المللی
  • ویتامین ای: 0/29 میلی‌گرم
  • کلسیم: 28 میلی‌گرم
  • فسفر: 27 میلی‌گرم
  • پتاسیم: 220 میلی‌گرم
  • منیزیم: 13 میلی‌گرم
  • فولات: 24 گرم

این مقادیر نشان می‌دهد که توت فرنگی نه تنها خوشمزه است بلکه منبع خوبی نیز از مواد مغذی است. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که هم باعث سالم بودن میوه و هم باعث خوشمزه بودن آن می‌شوند. اگر به نظر می‌رسد فرزندتان به آلرژی دچار نباشد، این میوه می‌تواند بهترین گزینه برای او باشد.

توجه داشته باشید که درست است که خوردن میوه فواید بسیار زیادی دارد و کودکان نباید از این مهم بی نصیب باشند؛ اما فراموش نکنید که همچون خوردن به در بارداری یا خوردن گوجه در بارداری، باید تعادل را رعایت کنید. در حقیقت همانطور که خوردن میوه زیاد در بارداری مشکل ساز است، برای کودکان نیز مشکل آفرین خواهد بود. 

علائم حساسیت به توت فرنگی در کودکان

خواص توت فرنگی برای کودکان

ما به عنوان پدر و مادر، همیشه بهترین چیزها را برای فرزندان خود می‌خواهیم به ویژه هنگامی که آن‌ها بسیار کوچک هستند. به همین دلیل بسیاری از والدین می‌پرسند چه میوه‌هایی به نوزاد بدهیم. توت فرنگی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بچه‌های شماست زیرا مزایای زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه به خواص توت فرنگی برای کودکان با جزئیات بیشتری پرداخته شده است که این خواص، توت فرنگی را به یکی از خوراکی‌های مفید برای کودک یک ساله تبدیل کرده است.

  • منبع غنی ویتامین C: ویتامین C باید از منابع خارجی تهیه شود، زیرا بدن ما نمی‌تواند به تنهایی آن را تولید کند. توت فرنگی منبع خوبی از ویتامین C است که به افزایش ایمنی بدن و مبارزه با بیماری‌های چشم کمک می‌کند.
  • منبع خوب کلسیم و فسفر: کلسیم برای رشد استخوان‌ها حیاتی است و همچنین به عملکرد مناسب قلب، عضلات و اعصاب کمک می‌کند. فسفر می‌تواند هضم را بهبود بخشد، به ترمیم سلول‌ها و تجزیه پروتئین کمک کند و همچنین، مسئول تنظیم واکنش‌های شیمیایی است که در بدن رخ می‌دهد.
  • از کبد محافظت می‌کند: توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند تنش اکسایشی را کاهش دهد و از آسیب به کبد جلوگیری کند.
  • منبع خوب فولات: اسیدفولیک یا فولات برای رشد مناسب مغز کودک ضروری است. همچنین به تولید گلبول‌های قرمز خون در بدن کمک می‌کند.

آیا دادن توت فرنگی به کودک می‌تواند خطر داشته باشد؟

اکنون که می‌دانید از چه سنی می‌توان به کودک توت فرنگی داد ممکن است بخواهید در مورد خطرات توت فرنگی دادن به کودکان آگاه شوید. برخی از خطرات وجود دارد که باید هنگام دادن توت فرنگی به کودک به آن‌ها توجه شود. این خطرات عبارت‌اند از:

  1. خفگی: توت فرنگی بسیار خوشمزه است و پوستی نرم و لغزنده دارد. غالبا، بچه‌ها ممکن است تکه‌ها را بدون جویدن قورت دهند که این کار می‌تواند باعث خفگی آن‌ها شود. از این رو، باید به فرزندانتان هشدار دهید که توت فرنگی را خوب بجوند یا قبل از سرو آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. فراموش نکنید بر غذا خوردن فرزندتان نظارت داشته باشید.
  2. واکنش‌های آلرژیک: فرزندتان ممکن است به توت فرنگی حساسیت داشته باشد، بنابراین شما باید این امکان را قبل از وارد کردن توت فرنگی در رژیم غذایی کودک خود در نظر بگیرید. برخی از خانواده‌ها سابقه آلرژی به غذا یا آسم دارند. در چنین مواردی بهتر است قبل از دادن توت فرنگی به کودک، با پزشک مشورت کنید. علائم حساسیت به توت فرنگی در کودکان می‌تواند تورم صورت، زبان یا گلو باشد. بثورات روی پوست به دلیل تماس با توت فرنگی نیز ممکن است ایجاد شود. این آلرژی‌ها قابل درمان هستند.
  3. آفت‌کش‌ها: توت‌فرنگی‌هایی که به شکل متداول پرورش داده می‌شود، سطح نسبتاً بالایی از پسماند آفت‌کش‌ها دارد. بنابراین شاید بهتر است توت‌فرنگی‌ ارگانیک بخرید.

علائم آلرژی توت‌فرنگی



هنگامی که فرد به آلرژی توت فرنگی مبتلا است ، احتمالاً آنها فقط علائم خفیف تا متوسط را تجربه می کنند. این علائم ممکن است در طی چند دقیقه یا حداکثر چند ساعت پس از خوردن غذا یا در تماس با توت فرنگی ایجاد شود.
شایع ترین علائم آلرژی توت فرنگی شامل موارد زیر است:
خارش و التهاب گلو و دهان
پوست خارش دار
کندوها
سرفه و خس خس
سرگیجه یا سرگیجه
اسهال
استفراغ
احساس سفتی در گلو

کارشناسان توصیه می‌کنند هنگام معرفی یک مادهٔ غذایی آلرژی‌زا، آن را در خانه به کودک بدهید و نه در مهد‌کودک یا هر جایی خارج از خانه و مثل هر غذای جدید دیگری، قبل از معرفی غذای جدید بعدی، سه تا پنج روز صبر کنید. با این کار می‌توانید روی کودکتان نظارت داشته باشید و در صورت بروز آلرژی بفهمید که علت آن احتمالاً چه چیزی بوده است.

توت فرنگی برای نوزاد خطر دارد؟

روش‌های دادن توت فرنگی به کودک

اکنون که می‌دانید از چه سنی می‌توان به کودک توت فرنگی داد ممکن است بخواهید از روش‌های توت فرنگی به کودک آگاه شوید. در ادامه به مراحل آن پرداخته شده است.

  • به نشانه‌های آماده بودن کودک توجه کنید. علائم خاصی باید قبل از دادن توت فرنگی به کودک وجود داشته باشند. کنترل سر، توانایی نشستن همراه با حمایت، دستیابی به حرکات جویدن، افزایش وزن و کنجکاوی در مورد غذاهایی که والدین می‌خورند از جمله علائمی است که به شما کمک می‌کند بفهمید فرزندتان آماده توت فرنگی خوردن هست یا خیر.
  • توت فرنگی را به قطعات کوچک تقسیم کنید. برای جلوگیری از خفگی، بهتر است توت فرنگی‌ها را قبل از سرو کردن برای کودک، به تکه‌های کوچک تقسیم کنید.
  • پوره توت فرنگی: دادن یک میوه به صورت کامل به کودک، ایده خوبی نیست. از این رو، شما باید توت فرنگی را پوره کنید و بسته به آنچه فرزندتان دوست دارد، می‌توانید آن را با شیر یا پودینگ ترکیب کنید و برای مثال شیر توت فرنگی برای کودکان را در نظر بگیرید.
  • سه روز صبر کنید: این امر به شما کمک می‌کند که متوجه شوید آیا میوه باعث حساسیت در فرزندتان شده است یا نه. قبل از معرفی هر غذای جدیدی به کودک، لازم است سه روز صبر کنید.

هر بار چند توت فرنگی می‌توانید به کودک بدهید؟

با توجه به سن، در ابتدا نباید بیش از یک چهارم یا نصف توت فرنگی به کودکان داده شود. همیشه به خاطر داشته باشید که رژیم غذایی را با انواع غذاهای مقوی مخلوط کنید. میوه‌ها به تنهایی نمی‌توانند به کودک کمک کنند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را به دست آورد.

در نهایت، اگر دانه‌های توت فرنگی را در پوشک کودک خود پیدا کردید بدانید که این مسئله کاملا طبیعی است! جای نگرانی و دلیلی برای هشدار نیست. توت فرنگی بدون شک خوشمزه و مفید است اما شما باید بدانید از چه سنی می‌توان به کودک توت فرنگی داد. بر جویدن و غذا خوردن کودک خود نظارت کنید و روش‌های توصیه‌شده برای معرفی غذاهای جدید را دنبال کنید.