خوردن عدس در بارداری و خواص آن

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن عدس در بارداری

خوردن عدس در بارداری و یا سایر مواد پروتئینی به نظر انتخاب مناسبی می‌رسد، اما آیا واقعاً چنین است؟ آیا خوردن حبوبات و سایر مواد پروتئینی در دوران بارداری محدودیت دارند؟ بارداری مرحله شگفت‌انگیزی در زندگی است که در آن شما حس زیبای مادری و زندگی در حال رشد در درون خود را تجربه می‌کنید. همچنین بارداری دوره‌ای است که فرد باید در مورد رژیم عذایی‌اش بسیار هوشیار باشد و از داشتن تمام مواد غذایی مفید در بارداری به نسبت مناسب، اطمینان حاصل کند. در مورد این واقعیت که عدس باید در این مرحله به بخش مهمی از رژیم غذایی شما تبدیل شود ، شکی نیست. اما مانند هر ماده‌ی غذایی دیگری، نسبت مشخصی برای مصرف بهینه‌ آن وجود دارد که می‌بایست رعایت شود. 

خواص عدس در بارداری کدامند؟

عدس سرشار از پروتئین است و منبع پروتئینی ارزان‌قیمتی محسوب می‌شود. همچنین حاوی اسیدهای آمینه‌ای مانند ایزولوسین و لیزین است. عدس‌ ریزمغذی‌هایی مانند انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز دارد و به‌دلیل پروتئین فراوانش، جایگزین مناسبی برای گوشت است.عدس از نظر طب قدیم ایران دارای طبع معتدل و خشک است و پوست و دانه آن دارای خواص درمانی متعددی است، که در رژیم غذایی بسیاری از افراد جایگاه ویژه‌ای دارد، عدس یک غذای کامل بوده و انرژی لازم را برای فعالیت‌های بدنی برای انسان تامین می‌کند. از آن جا که مادران باردار نیازمند یک رژیم غذایی خاص هستند، بهتر است این ماده را در برنامه غذایی خود قرار دهند

خواص مصرف عدس در بارداری زیاد بوده و از ارزش غذایی بسیار خوبی برخوردار است. عدس سرشار از ویتامین B9، پروتئین، فیبر، اسید فولیک و آهن در بارداری است که همگی از روز اول برای مادران باردار بسیار مهم هستند. 

مواد مغذی موجود در عدس

رنگ، طعم و ابعاد عدس با توجه به محل مبداش متنوع است. عدس در انواع عدس قهوه‌ای، سبز و قرمز وجود دارد و کارشناسان عدس سبز را سالم‌تر از انواع دیگر می‌دانند. نصف فنجان عدس پخته شده دارای مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 140
  • چربی: 0.5 گرم
  • کربوهیدرات: 23 گرم
  • فیبر: 9 گرم
  • سدیم: 5 میلی‌گرم
  • پروتئین: 12 گرم
  • سایر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در عدس عبارتند از:
  • کلسیم
  • اهن
  • پتاسیم
  • فولات

از دیگر خواص عدس در بارداری

  1. جلوگیری از ناهنجاری‌های هنگام تولد: اسید فولیک نقش مهمی در رشد و نموی جنین دارد. عدس منبع غنی از اسید فولیک است که به خاطر خاصیت بازدارندگی این ماده در ناهنجاری‌های هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا یا آنسفالیت در کودک، خوردن عدس در بارداری بسیار مفید می‌شود. 
  2. سرشار از پتاسیم: عدس منبع غنی از پتاسیم است که برای کنترل فشار خون شما ضروری است. همچنین پتاسیم موجود در خون، گردش منظم خون در بدن را تضمین می‌کند.
  3. سرشار از فیبر: عدس مملو از فیبر است،شما می‌توانید تا ۸ گرم فیبر، تنها از نصف فنجان عدس دریافت کنید. فیبر موجود در عدس، به مبارزه با اختلالات دستگاه گوارش کمک می کند. فیبر به جلوگیری از بروز علائم یبوست کمک می کند و برای ایجاد حرکات طبیعی روده ضروری است.
  4. مبارزه با میگرن و استرس: مطالعات نشان می دهد عدس نقشی مهمی در عملکرد بیولوژیکی مغز دارد. اگر در دوران بارداری میگرن دارید، می توانید با مصرف عدس که غنی از ویتامین ب ۵ است با استرس و میگرن مقابله کنید.
  5. از کم خونی جلوگیری می‌کند: کم خونی یا فقر آهن در مادران باردار بسیار زیاد است. عدس نیز مقدار کافی آهن دارد. و گاها می‌تواند جایگزین مصرف گوشت در بارداری شود. برای اطمینان از زایمان و بارداری سالم، زنان باردار به مقادیر کافی آهن نیاز دارند. حدود نصف فنجان عدس 3/3 میلی گرم آهن برای شما فراهم می کند ، که به طور فوق العاده‌ای برای مقابله با کمبود آهن در مادران باردار کمک می‌کند.
  6. میزان کلسترول را تنظیم می‌کند: همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، عدس حاوی فیبر است که در تنظیم سطح کلسترول خون بسیار موثر است و در نتیجه حاملگی سالمی را تضمین می‌کند.
  7. رشد عضلات جنین را پشتیبانی می‌کند: عدس دارای پروتئین‌ زیادی است که مصرف آن در دوران بارداری یک ضرورت مطلق است. پروتئین‌ها برای حمایت از رشد مناسب و رشد ماهیچه‌های جنین ایده‌آل هستند
  8.  تضمین سلامت قلب: عدس سرشار از فیبر، مواد معدنی، منیزیم و فولات است که برای کاهش خطر ابتلا به هر نوع مشکلات قلبی در دوران بارداری ضروری هستند. محتوای فولات موجود در عدس در کاهش سطح هموسیستئین که یکی از خطرناک‌ترین مشکلات قلبی است، مفید می‌باشد. منیزیم موجود در عدس برای تقویت جریان اکسیژن، مواد مغذی و خون در بدن لازم و ضروری ست.
  9. سطح قند خون را کنترل می کند: فیبر محلول موجود در عدس با تنظیم میزان قند خون به طور خودکار روند هضم را کُند می‌کند. این مسئله برای زنانی که در دوران بارداری مستعد ابتلا به دیابت بارداری هستند، بسیار موثر است
  10. کنترل وزن: با وجود اینکه عدس‌ حاوی انواع مواد معدنی ویتامین‌ها و فولات‌ها است، اما خبر خوب این است که کالری آنها بسیار کم است و محتوای چربی آنها نیز تقریبا صفر است. بنابراین داشتن یک فنجان عدس باعث رفع مشکلات گرسنگی بدون افزایش دریافت کالری می‌شود. 

خواص دال عدس در بارداری

دال عدس، منبع عالی از مواد مغذی و پروتئین گیاهی است و پروتئین به رشد ماهیچه ها و افزایش وزن جنین کمک میکند. این عدس سرشار از فولیک اسید، فیبر، آهن، پروتئین و ویتامین B9 است که برای مادر باردار ضروری است. منبع خوبی از فیبر است و برای جلوگیری از یبوست در دوران بارداری بسیار مفید است و از ابتلاء به دیابت بارداری جلوگیری می‌کند. دال عدس منبع غنی از آهن است و در حدود 6/6 میلی گرم آهن در یک فنجان دال عدس پخته شده وجود دارد. دال عدس سرشار از ویتامین B9 است که از بروز هرگونه نقص هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا جلوگیری می‌کند. به همین ترتیب، در زنان بارداری که در طول دوران بارداری میزان کافی این ویتامین را مصرف می‌کنند، وقوع زایمان زودرس بسیار بعید می‌شود. مصرف دال عدس می‌تواند به دلیل سطح بالای آهن سطح انرژی را بالا ببرد. همچنین منبع خوبی از فولات و منیزیم است، که در کاهش خطر بیماری های قلبی نقش دارند. منیزیم جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی در بدن را بهبود می‌بخشد در حالی که فولات در کاهش سطح هموسیستئین نقش دارد، که یک عامل جدی در بیماری‌های قلبی است. دال عدس دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فیبر، پروتئین، سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که می‌تواند باعث تقویت ایمنی بدن شود.

خواص خوردن عدسی در بارداری

یکی از راه‌های خوردن عدس در بارداری، مصرف آن به صورت عدسی ست. تنها باید به این نکته توجه داشته باشید که عدسی حاوی روغن است و باید در هنگام طبخ آن استفاده از روغن را کنترل کنید و زیاد آن را چرب نکنید زیرا مصرف چربی زیاد در بارداری دریافت کالری را بالا می‌برد که برای فشار خون مناسب نیست.

خواص سویق عدس در بارداری

اگرچه خوردن عدس در بارداری می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد، اما سویق آن بسیار پرخاصیت است. سویق نوعی خوراکی ست که از پودر کردن عدس و تفت دادن به دست می‌آید. با وجود اینکه خود عدس طبع سودا را افزایش می‌دهد و خوردن زیادش توصیه نمی‌شود اما وقتی تبدیل به سویق می‌شود خواص خارق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. سویق عدس در بارداری باعث تقویت معده می‌شود و صفرا را آرام می‌کند. این خواص در عدس وجود ندارد بلکه در سویق آن است. سویق عدس به هضم غذا کمک می‌کند. و باعث ایجاد گوشت در بدن می‌شود و استخوان را تقویت می‌نماید. در طب اسلامی آمده است که خواص سویق عدس از خود عدس بهتر است. سویق عدس رشد و نموی جنین را بهبود می‌بخشد و در زنانی که دچار خونریزی شدید و لکه ‌بینی مکرر هستند خونریزی را بند می‌آورد. 

مضرات مصرف عدس در بارداری به مقدار زیاد

  • اگرچه جنبه های مثبت خوردن عدس در بارداری مفید است اما بهتر است قبل از شروع مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید و آن را فقط در مقادیر متوسط بخورید. حتی عدس هم یک پاشنه‌ی آشیل دارد. تمام این فیبرهای مفید می‌توانند اثرات ناخوشایندی نیز به همراه داشته باشند و مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به بروز اسهال شود.
  • عدس حاوی لکتین است نوعی پروتئین گیاهی که منجر به التهاب و ناراحتی معده می‌شود. اگر به طور مداوم بعد از خوردن عدس و سایر غذاهای پر از لکتین احساس درد معده کردید، احتمالاً بهتر است که از خوردن عدس در بارداری اجتناب کنید یا میزان مصرفش را محدود نمایید. لکتین‌ها ممکن است به روده آسیب برسانند و در شرایطی مانند IBS و مشکلات مغزی نیز موثر هستند.
  • عدس باعث کاهش میل جنسی می‌شود پس اگر قصد باروری دارید از مصرف زیاد آن خودداری کنید. عدس در گروه غذاهای سودازا قرار دارد که باعث تیره شدن پوست مادر و جنین و خشکی پوست مادر می‌شود. بعلاوه طبع سرد و خشک عدس تولید شیر در مادر را کاهش‌ می‌دهد برای مصرف آن به مادران شیرده توصیه نمی‌شود.