همه چیز در مورد عفونت کلامیدیا تراکوماتیس در بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عفونت کلامیدیا تراکوماتیس در بارداری

ابتلا به عفونت کلامیدیا تراکوماتیس در بارداری می‌تواند دربردارنده عوارضی باشد. کلامیدیا تراکوماتیس (Chlamydia trachomatis) یک عفونت باکتریایی است که از طریق جنسی منتقل می‌شود. این عفونت در زنان جوان شایع‌تر است. زنان ممکن است بدون اینکه بدانند، مبتلا به عفونت باشند. به عبارت دیگر کلامیدیا یکی از بیماری‌های عفونی جنسی رایج است و معمولا علامتی ندارد اما گاهی با ترشحات زرد و بدبو همراه است. ( شما میتوانید با دیدن عکس ترشحات در بارداری در این مقاله با ترشحات طبیعی و عفونی آشنا شوید). این عفونت هم مردان و هم زنان را آلوده می‌کند و در همه گروه‌های سنی ظاهر می‌شود، اما در سنین کمتر شایع‌تر است. درمان آن راحت است، ولی در صورت درمان نشدن باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود.

عوارض ابتلا به عفونت کلامیدیا تراکوماتیس در بارداری چیست؟

عوارض ابتلا به عفونت کلامیدیا تراکوماتیس در بارداری چیست؟

 در زنان باردار، کلامیدیا تراکوماتیس دستگاه تناسلی ممکن است منجر به عوارض بارداری مانند زایمان زودرس، عفونت پرده‌ها و مایع آمنیوتیک، زایمان زودرس، پارگی زودرس غشاها، نوزاد با وزن پایین هنگام تولد و عفونت رحم پس از زایمان شود. در نوزادانی که طی زایمان مبتلا به کلامیدیا تراکوماتیس می‌شوند ممکن است که این عفونت به ریه‌ها و چشم‌ها منتقل شود. البته با شروع سریع‌تر درمان، احتمال این عوارض بسیار کاهش می‌یابد. عدم درمان عفونت کلامیدیا در بارداری فرد را مستعد ابتلا به سایر بیماری‌های آمیزشی و عفونت‌های رحمی پس از زایمان می‌کند. احتمال انتقال آلودگی به جنین هنگام زایمان طبیعی بسیار بالاست. تحقیقات نشان داده که بیش از نیمی از نوزادان مبتلا از مادرانی که تحت درمان نبودند (در زایمان طبیعی و سزارین) متولد شده‌اند.

تقریباً 50 تا 25 درصد نوزادان مبتلا طی چند روز تا چند هفته اول تولد به عفونت‌های چشمی مبتلا می‌شوند و 30 تا 5 درصد نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند، طی چند هفته تا چند ماه اول پس از تولد مبتلا به پنومونی (ذات‌الریه) می‌شوند. بنابراین شروع درمان قبل از زایمان و در اولین فرصت پس از تولد نوزاد بسیار مهم است و با توجه به عوارض جانبی که ممکن است با عفونت کلامیدیا تراکوماتیس درمان نشده در دوران بارداری رخ دهد، یافتن یک درمان موثر با حداقل عوارض جانبی اهمیت زیادی دارد.

در مورد خطر سقط جنین با عفونت کلامیدیا تراکوماتیس باید بگوییم که برخی از مطالعات کلامیدیا را با خطر بالای سقط جنین مرتبط می‌دانند؛ این در حالی است که مطالعات دیگر هیچ ارتباطی بین این بیماری و سقط جنین پیدا نکرده‌اند. بدیهی است که درمان سریع ممکن است خطر بروز این مشکلات را کاهش دهد. باید بدانید که یک عفونت کلامیدیا درمان نشده، پتانسیل تبدیل شدن به HIV و برخی دیگر از عفونت‌های مقاربتی (STI) را دارد و می‌تواند فرد را به این بیماری‌ها مبتلا کند.  کلامیدیا تراکوماتیس خطر ابتلا به عفونت رحمی بعد از تولد نوزاد را افزایش می‌دهد.

* حتما بخوانید: قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری با تاثیر عالی 

علائم عفونت کلامیدیا

علائم عفونت کلامیدیا

عفونت کلامیدیای اولیه علائم بسیار کمی دارد. علائم معمولا 1 تا 3 هفته بعد از تماس با عفونت شروع می‌شود و خفیف و گذرا هستند، به همین دلیل معمولا به راحتی نادیده گرفته می‌شوند. علائم عفونت کلامیدیا عبارت است از:

  • ادرار دردناک
  • درد در قسمت‌های تحتانی شکم
  • ترشحات واژن در خانم‌ها ( در مورد انواع ترشحات واژن در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • ترشح آلت تناسلی مردان
  • نزدیکی‌های دردناک در خانم‌ها
  • خون‌ریزی بین چرخه‌های قاعدگی و بعد از داشتن رابطه‌ جنسی در خانم‌ها
  • درد بیضه در مردان

درمان کلامیدیا تراکوماتیس چیست؟

عفونت کلامیدیا با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. در اغلب مواقع فرد با یک دوز درمان می‌شود و گاهی ممکن است مصرف آنتی‌بیوتیک 5 تا 10 روز طول بکشد. در بیشتر موارد عفونت بین یک تا دو هفته برطرف می‌شود. طی این مدت فرد باید از نزدیکی بپرهیزد. شریک یا شرکای جنسی فرد نیز به درمان نیاز دارند، حتی اگر علایمی نداشته باشند؛ در غیر این صورت عفونت بین شرکای جنسی منتقل می‌شود. درمان عفونت کلامیدیا هیچ مصونیتی در برابر آلودگی‌های بعدی به این عفونت ایجاد نمی‌کند.

استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان کلامیدیا در دوران بارداری، فقط و فقط باید تحت نظر پزشک باشد. در واقع اگر در دوران بارداری به این عفونت مبتلا شده‌اید، فقط اجازه دهید پزشک با استفاده از داروهای مجاز در دوران بارداری، این عفونت را پیش از زایمان درمان کند. بنابراین هرگز خودسرانه اقدامی انجام ندهید. تحقیقات نشان داده است که درمان با عوامل آنتی‌باکتریال منجر به درمان میکروبیولوژیکی عفونت کلامیدیا تراکوماتیس در بارداری می‌شود. از نظر اثربخشی (درمان میکروبیولوژیکی و عفونت مکرر) و عوارض بارداری (زایمان زودرس، پارگی زودرس غشاها، وزن پایین هنگام تولد) هیچ تفاوتی آنتی‌بیوتیک‌ها وجود ندارد. به نظر می‌رسد که آزیترومایسین و کلیندامایسین منجر به عوارض جانبی کمتری نسبت به اریترومایسین می‌شوند؛ اما با این حال پزشک متخصص زنان است که تشخیص می‌دهد از چه دارویی برای بهبودی این عفونت در دوران بارداری استفاده کند.

کدام عوامل شانس ابتلا به کلامیدیا را افزایش می‌دهند؟

  • سن کمتر از 24 سال
  • داشتن شرکای جنسی متعدد طی چند سال اخیر
  • استفاده نکردن مداوم از کاندوم
  • سابقه عفونت‌های جنسی پیشین

نحوه تشخیص کلامیدیا در بارداری

نحوه تشخیص کلامیدیا در بارداری

احتمال دارد در صورت ابتلا به کلامیدیا به سایر مشکلات نیز دچار شوید. معمولا در ویزیت اول بارداری، عفونت کلامیدیا در خانم‌های باردار بررسی می‌شود. اگر شما در معرض خطر آلودگی هستید (شریک جنسی جدید یا شریک جنسی کنونی آلوده دارید) بهتر است اواخر بارداری نیز دوباره آزمایش بدهید. حتما به علائم و نشانه‌هایی که قبلا اشاره کردیم، توجه کنید. غربالگری و تشخیص کلامیدیا نسبتاً ساده است. تست‌ها عبارتند از:

  • سوآپ: برای خانم‌ها، پزشک با سوآپ (وسیله‌ای شبیه به گوش‌پاک‌کن جهت گرفتن نمونه) مقداری از ترشحات دهانه رحم را برای کشت دادن یا تست آنتی‌ژن کلامیدیا به آزمایشگاه می‌فرستد. این کار حین انجام تست پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم) نیز امکان‌پذیر است.
  • تست ادرار: نمونه ادرار فرد برای شناسایی عفونت کلامیدیا به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

اگر شما تحت درمان عفونت ناشی از کلامیدیا هستید، باید حدود سه ماه بعد از پایان درمان آزمایش مجدد بدهید.

کلام آخر

هر نوع عفونتی در دوران بارداری از جمله عفونت قارچی، عفونت واژن، عفونت ادراری در بارداری و... خطرناک است و می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. اساسا وجود عفونت در بدن خطرات زیادی دارد. حال اگر در دوران بارداری باشد، این خطرات می‌تواند دامنگیر جنین هم شود. بنابراین حتما برای درمان هر عفونتی در دوران بارداری از جمله عفونت کلامیدیا تراکوماتیس در بارداری به موقع اقدام کنید و پزشک خود را در جریان قرار دهید تا با اجرای درمان‌های لازم، ریسک ابتلا به عوارض یاد شده را کاهش دهد و کاملا رفع کند.