طبع گیلاس گرم است یا سرد؟+مصلح آن

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طبع گیلاس گرم است یا سرد

تابستان هر سال همراه با انواع میوه‌های خوش طعم و آبدار مهمان خانه‌های ما می‌شود. گیلاس یکی از میوه‌های پرطرفدار و پرفروش این فصل گرم است که انواع مختلفی دارد و در سراسر ایران پراکنده است. گیلاس شیرین یا خودرو و گیلاس ترش یا آلبالو هر دو محبوب هستند و علاوه بر مصرف آن به عنوان میوه تازه، مربا، کمپوت، شربت، خشک شده و لواشک آن نیز درست می‌شود. بسیاری از افراد با خوردن مواد غذایی با طبع سرد ممکن است دچار دل درد یا سر درد شوند و یا با خوردن مواد غذایی با طبع گرم جوش بزنند، اگر طبع مواد غذای برای شما هم مهم است، در این مطلب از گهواره به طبع میوه گیلاس می‌پردازیم، که آیا گیلاس طبع گرمی دارد یا سرد؟

* در این مقاله بخوانید طبع انجیر سیاه گرم است یا سرد؟

آیا گیلاس طبع گرم دارد؟

گیلاس یکی از میوه‌های خوشمزه و آبدار و پرطرفدار فصل تابستان است. این میوه معمولا در مناطق با آب و هوای خنک و در دامنه کوه به دست می‌آید. این میوه انواع مختلفی دارد و به شکل‌های متفاوت مانند تازه، مربا، کمپوت، یخ زده، خشک شده، شربت و حتی در پخت بسیاری از کیک و شیرینی و دسرها نیز استفاده می‌شود. با وجود اینکه طبع گیلاس سرد است اما، بسیاری از متخصصان بر این باورند که این میوه شیرین و آبدار تابستانی طبعی گرم و تر دارد، اما از آنجایی که رطوبت زیادی دارد و گرمی آن نسبتا کم است، افرادی که سرد مزاج هستند، بعد از مصرف احساس سردی می‌کنند. بنابراین می‌توان بر این باور بود که طبع گیلاس سرد است.

مصلح گیلاس چیست؟

در ایران حدود 225 هزار تن از گیلاس تولید می‌شود که ایران را به سومین تولیدکننده این میوه تبدیل کرده است. گیلاس فواید بسیاری دارد و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان بوده و جایگاه ویژه‌ای در جدول مواد غذایی دارد. از این میوه در جهت پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. همچنین از خواص فوق‌العاده این میوه می‌توان به تقویت مو، تنظیم فشار خون، تقویت حافظه، سلامت پوست، کاهش وزن، تناسب اندام، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و غیره اشاره کرد.

حال باید بدانیم که طبع یا مصلح گیلاس چیست؟ در طب سنتی تمام خوراکی‌ها بر اساس طبع و مزاج آنها دسته بندی می‌شود. می‌توان بر اساس خوراکی‌ها را به 4 دسته سرد و خشک، گرم و خشک، سرد و تر و گرم و تر تقسیم کرد. افراد باید برای حفظ تعادل بدن خود، خوراکی‌ها را براساس مزاج بدن خود انتخاب مصرف کنند. طبع میوه‌ها نیز متفاوت است و بر اساس آن می‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.

در بیشتر منابع طب سنتی گفته شده است که طبع گیلاس سرد و تر است. هر چه گیلاس شیرین‌تر و رسیده‌تر باشد، سردی کمتری دارد، بنابراین گیلاس نسبت به آلبالو که ترش است، گرم‌تر است. بنابراین می‌توان گفت که افرادی که سرد مزاج هستند، پس از مصرف این میوه به مقدار زیاد ممکن است دچار دل درد، دل پیچه و گاهی حالت تهوه و اسهال شوند، که این موارد نشان دهنده علائم سردی در افراد است. بنابراین راه مقابله با این علائم این است که میوه با طبع سرد به مقدار کم مصرف شود، یا در کنار آن از میوه‌ها با طبع گرم مصرف شود.

*در مورد خواص گیلاس در بارداری و مقدار مجاز مصرف آن در این مقاله بیشتر بخوانید

مصلح گیلاس

طبع کمپوت گیلاس

گیلاس علاوه بر طعم خوبی که دارد، فواید و خاصیت زیادی هم دارد. گیلاس سرشار از آب ، پروتئین،فیبر، چربی،قند، آهن، کلسیم، گوگرد، ویتانی A و ویتامین C است و سبب افزایش آنتی اکسیدان در بدن می‌شود. این میوه پرطرفدار تابستانی به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و محبوبیت فراوانی دارد. یکی از انواع شکل‌هایی که از این میوه مصرف می‌شود، کمپوت گیلاس است. همانطور که گفته شد، گیلاس طبعی سرد و تر دارد، اما آیا کمپوت گیلاس هم طبعی مشابه با میوه تازه گیلاس دارد یا خیر؟

برای تهیه کمپوت گیلاس، گیلاس پخته شده و افزودنی‌هایی مانند شکر به آن اضافه می‌شود. همین افزودن شیرینی و حرارتی که به این میوه برای تهیه کمپوت می‌دهند، باعث می‌شود تا کمپوت این میوه نسبت به میوه تازه گیلاس، طبعی گرم‌تر داشته باشد. بنابراین مصرف کمپوت گیلاس به افراد با مزاج سرد بیشتر از خود این میوه توصیه می‌شود.

طبع کمپوت گیلاس

طبع گیلاس مشهدی چیست؟

گیلاس مشهدی یکی از انواع گیلاس‌ها است. این نوع گیلاس بزرگ، درشت، آبدار و به رنگ زرشکی تیره است. این گیلاس بسیار شیرین است و به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شود. گیلاس مشهدی در بیشتر مناطق ایران رشد می‌کند، اما در مشهد بیشتر یافت می‌شود.  این نوع گیلاس طبعی گرم و تر دارد و می‌تواند در کنار میوه‌های سرد، آنها را متعادل کند.

طبع گیلاس در طب اسلامی چگونه است؟

در طب اسلامی مانند طب سنتی ، گیلاس طبعی سرد و تر دارد. هرچه گیلاس شیرین‌تر و رسیده‌تر باشد، طبع آن گرم‌تر است. 

  • مصرف گیلاس برای افراد سرد مزاج باعث مشکلات گوارشی می‌شود. بنابراین چای نبات، چای دارچین، چای هل، خرما، عسل، کندر، زیره، روغن زیتون و زنیان که طبع گرمی دارند، مصلح گیلاس هستند.
  • افراد گرمی مزاج می‌توانند بدون نیاز به مصلح گیلاس را نوش جان کنند. این میوه تابستانی به افراد با مزاج گرم سازگارتر است.

طبع زردآلو و گیلاس

طبع گیلاس و زردآلو

می‌توان گفت بیشتر میوه‌های تابستانی مانند گیلاس و زردآلو طبع سردی دارند. بنابراین به افراد با مزاج سرد توصیه می‌شود تا برای جلوگیری از مشکلات گوارشی این میوه را به مقدار مناسب و یا همراه با مصلح آن مصرف کنند.