خواص گیلاس در بارداری برای مادر و جنین+مضرات آن

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص گیلاس در بارداری

بارداری یکی از مهم‌ترین دوران در زندگی هر زن است. بنابراین تغذیه و رژیم غذایی مادر در این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است. میوه‌ها یکی از مواد غذایی هستند که در این دوران باید در رژیم غذایی مادر قرار بگیرند، اما همانطور که می‌دانید خوردن همه میوه‌ها در دوران بارداری مفید نخواهد بود. گیلاس یک میوه تابستانی سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که فواید بسیار زیادی هم دارد. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا خوردن گیلاس در دوران بارداری بی‌خطر است؟ در این مطلب از گهواره به پاسخ این پرسش می‌پردازیم.

خوردن گیلاس در سه ماه اول بارداری 

دیدن دسته‌های قرمز و زیبای گیلاس، هر کس را به خوردن این میوه آبدار و شیرین ترغیب می‌کند. این میوه علاوه بر طعم خوبی که دارد، خواص بسیار زیادی هم برای بدن شما دارد. گیلاس منبع مغذی از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و غیره می‌باشد که برای بدن ضروری هستند. این میوه دارای ویتامین A، C، E، K، آهن، منیزیم، پتاسیم و فیبر است و همچنین سرشار از آنتوسیانین‌ها و دیگر مواد معدنی است.

خوردن گیلاس در دوران بارداری علاوه بر اینکه برای مادر و جنین بی‌خطر است، فواید بسیاری زیادی هم خواهد داشت. البته تا زمانی که در خوردن این میوه زیاده‌روی نکنید، برای شما مناسب است و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. از فواید این میوه در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیلاس کالری بسیاری کمی دارد، بنابراین بدون نگرانی برای اضافه وزن، می‌توانید مصرف کنید.
  • این میوه سرشار از آنتی سیانین بوده که تورم، درد مفاصل و سردردهای میگرنی در بارداری را کاهش می‌دهد.
  • پتاسیم موجود در این میوه خطر ابتلا به پره اکلامپسی و یا فشار خون بالا در دوران بارداری و حالت تهوع را کاهش می‌دهد.
  • ویتامین C گیلاس رگ‌ها را تقویت کرده و باعث بهبود خونرسانی جفتی-جنینی می‌شود.
  • گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان بوده و بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها تقویت می‌کند.
  • این میوه برای زنانی که ویار به مواد غذایی شیرین دارند، بسیار مناسب است.
  • از آنجایی که این میوه سرشار از فیبر است، بنابراین باعث بهبود عملکرد روده و یبوست، به خصوص در سه ماه اول بارداری، می‌شود.

خوردن گیلاس در بارداری

کمپوت گیلاس در بارداری ضرر دارد؟

یکی از نگرانی‌هایی که بسیاری از مادران در دوران بارداری با آن روبه‌رو می‌شوند، خوردن کمپوت در دوران بارداری است. در جواب به این سوال پر تکرار باید گفت که، از آنجایی که کمپوت‌ها حاوی مقدار زیادی قند و مواد نگهدارنده هستند، بنابراین خوردن آنها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و بهتر است که از میوه تازه و رسیده به جای کمپوت استفاده شود و یا اگر مشتاق به مصرف کمپوت هستید، خودتان در منزل آن را تهیه و میل کنید. با این حال منعی برای مصرف کمپوت وجود ندارد. کمپوت گیلاس در صورت نبود میوه گیلاس بصورت تازه و رسیده می‌تواند بسیاری از مواد مغذی و ضروری برای بدن شما را تامین کند.

خوردن کمپوت گیلاس در سه ماه اول بارداری

همانطور که گفته شد، بهتر است در دوران بارداری از کمپوت‌های میوه بازاری استقاده نکنید. شما می‌توانید به راحتی در خانه کمپوت گیلاس سالم و طبیعی درست کرده و علاوه بر اینکه از طعم آن لذت می‌برید، از فواید این میوه تابستانی هم بهرمند شوید. از آنجایی که این میوه تنها در یک فصل مهمان خانه‌های ما است، بنابراین با کمپوت کردن این میوه، می‌توانید آن را برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری کنید.

برای تهیه کمپوت گیلاس قبل از هرچیزی شیشه‌های نگهداری کمپوت را به خوبی شسته و اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. گیلاس‌ها را شسته و پاک کنید و پس از پهن کردن روی یک پارچه نخی اجازه دهید تا کاملا خشک شود. پس از خشک شدن گیلاس‌ها را داخل شیشه بریزید، 5 قاشق شکر در شیشه‌های بزرگ و 2 قاشق شکر در شیشه‌های کوچک بریزید. سپس شیشه‌ها را تا بالای گیلاس‌ها از آب جوشیده شده پر کنید. اگر خیلی آب خیلی داغ باشد گیلاس‌ها ترک و اگر سرد باشد ممکن است شکر حل نشود.

خوردن کمپوت گیلاس در بارداری

حال شیشه‌ها را داخل قابلمه بزرگ قرار داده و درون آن را با آب پر کنید و اجازه دهید تا 30 دقیقه بجوشد تا گیلاس‌ها کاملا پخته شود. پس از 30 دقیقه شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود و بعد شیشه‌ها را خارج کنید و به مدت 8 ساعت برعکس بگذارید. حال کمپوت شما آماده است و می‌توانید به مدت یکسال در یخچال نگهداری کنید.

ویار گیلاس و جنسیت جنین

گیلاس برای زنانی که به شیرینی‌جات و مواد غذایی شیرین ویار دارند بسیار مناسب است. شیرینی به دلیل قند فراوان و کالری زیادی که دارد علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن مادر می‌شود، برای مادر و جنین مضر است. بنابراین میوه‌های شیرین در دوران بارداری می‌توانند جایگزین خوبی برای مواد غذایی شیرین و شیرینی باشند. 

تقریبا 50 تا 90 درصد زنان باردار هوس‌های بارداری و یا ویار غذایی را در این دوران تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی در این دوران می‌تواند یکی از دلایل این هوس‌های معمول و در برخی اوقات غیر معمول باشد. بسیاری از افراد معتقدند که این ویارهای دوران بارداری رابطه مستقیمی با جنسیت جنین دارد. برای مثال این دسته از افراد معتقدند که اگر زن باردار به مواد غذایی شیرین مانند شکلات، آب نبات و یا محصولات لبنی بخصوص شیر ویار داشته باشد، جنسیت فرزند او دختر است و بلعکس اگر به مواد غذایی ترش و نمکی و ادویه‌های تند علاقمند باشد، جنسیت فرزند او پسر است. با این حساب هیچ مدرکی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد و ممکن است زنی با ویار به مواد غذایی شیرین صاحب فرزند پسر شود. در رابطه با گیلاس هم نمی‌توان نظر قطعی داد.

ویار گیلاس و جنسیت جنین

گیلاس در بارداری و زیبایی جنین 

زیبایی جنین و شکل ظاهری او بسیار به ژنتیک پدر و مادر بستگی دارد، اما می‌توان گفت که خوردن مواد غذایی مقوی و ضروری برای بدن و تامین کردن نیاز‌های بدن از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی و مغذی در دوران بارداری تاثیر بسیار مثبتی در زیبایی و از جمله سلامتی جنین خواهد داشت. با این حال این فرضیه به اثبات نرسیده است که خوردن گیلاس در دوران بارداری می‌تواند تاثیر مستقیمی در زیبایی جنین داشته باشد.