لکه بینی قهوه‌ای قبل از پریود نشانه چیست؟

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لکه بینی قهوه‌ای قبل از پریود

هر خانم در طول دوران زندگی خود برای یکبار هم که شده لکه‌های قهوه‌ای را بر روی لباس زیر خود قبل از شروع دوره قاعدگی، مشاهده کرده است. این لکه‌های قهوه‌ای قبل از پریود، یک امر بسیار شایع در میان زنان است که در بیشتر مواقع نگران کننده نبوده و نیاز به درمان ندارد. این لکه بینی، یک خونریزی بسیار خفیف و خارج از چرخه قاعدگی است که معمولا به پدهای بهداشتی نیاز ندارد. این لکه بینی قهوه‌ای برای برخی بخشی از چرخه طبیعی قاعدگی آنهاست و برای برخی دیگر ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. در این مطلب از گهواره به لکه بینی قهوه‌ای قبل از پریود و دلایل آن می‌پردازیم.

علت ترشحات قهوه‌ای واژن چند روز قبل از پریود

ترشحات قهوه‌ای معمولا بی‌خطر بوده و دلایل زیادی برای آنها وجود دارد. چرخه قاعدگی معمولا در اغلب افراد 28 روز است که از فاصله بین روز شروع خونریزی تا روز شروع خونریزی بعدی، محاسبه می‌شود. طول دوره قاعدگی در برخی افراد می‌تواند طولانی‌تر و یا کوتاه‌تر باشد که کاملا طبیعی بوده و بین 26 روز تا 32 روز متغیر است. این دوره باید دارای 4 تا حداکثر 5 روز خونریزی باشد که کمتر از 4 روز بسیار کوتاه و بیشتر از 5 روز بسیار طولانی است.

در این دوره قاعدگی برخی از زنان دچار لکه بینی قهوه‌ای قبل از پریود می‌شوند که در بیشتر مواقع نرمال و طبیعی است و در برخی موارد ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد. بطور معمول ترشحات روزانه واژن شفاف، رقیق و سفید رنگ هستند، اما گاهی اوقات ممکن است به رنگ قهوه‌ای باشند. این ترشحات قهوه‌ای که معمولا حاوی مقدار کمی خون قدیمی است چند روز قبل از شروع پریود ظاهر می‌شوند و ممکن است شما را نگران کنند. شما میتوانید با انواع ترشحات واژن در بارداری در این مقاله بیشتر آشنا شوید.

از دلایل این ترشحات قبل از پریود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخمک گذاری

تخمک گذاری یکی از دلایل شایع ترشحات قهوه‌ای قبل از پریود است. گاهی اوقات آزاد شدن یک تخمک می‌تواند باعث کمی خونریزی شود. اگر دو هفته قبل از شروع دوره پریود لکه بینی قهوه‌ای داشتید، می‌تواند نشانه‌ای از تغییرات هورمونی مربوط به تخمک گذاری باشد. معمولا هر زن حدود 10 تا 16 روز بعد از آخرین روز قاعدگی، تخمک گذاری می‌کند، که ممکن است در این روز دچار لکه بینی قهوه‌ای شود. تخمک گذاری زمانی اتفاق می‌افتد که سطح استروژن شما بالا باشد. پس از رها شدن تخمک سطح استروژن پایین آمده و باعث خونریزی و لکه بینی می‌شود. این خون همراه با مخاط طبیعی واژن بوده و به رنگ قهوه‌ای روشن است.

  • کنترل بارداری

اگر برای جلوگیری از بارداری از قرص‌های هورمونی استفاده می‌کنید، ممکن است لکه بینی قهوه‌ای داشته باشید. این نوع لکه بینی بین دوره قاعدگی شما اتفاق می‌افتد و به این معناست که بدن شما سعی دارد با هورمون‌های کنترل بارداری سازگار شود. ممکن است 3 تا 6 ماه بعد از شروع اولین قرص کنترل بارداری، این نوع لکه بینی قهوه‌ای را تجربه کنید. اگر قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنید که استروژن ندارند، این اتفاق بسیار شایع است.

  • لانه گزینی

گاهی ترشحات قهوه‌ای قبل از شروع دوره پریود می‌تواند نشانه‌ای از بارداری باشد. این خونریزی خفیف زمانی اتفاق می‌افتد که یک تخمک بارور شده و خود را در دیواره رحم جای می‌دهد و به عبارتی لانه گزینی می‌کند. البته باید بدانید که تنها برخی از افراد باردار خونریزی لانه گزینی را تجربه می‌کنند. این ترشحات قهوه‌ای ناشی از لانه گزینی معمولا یک یا دو هفته بعد از تخمک گذاری اتفاق می‌افتد و فقط یک یا دو روز طول می‌کشد.

ترشحات قهوه‌ای واژن چند روز قبل از پریود

  • قبل از یائسگی

قبل از شروع دوران یائسگی، هورمون‌های بدن به سرعت تغییر کرده و در حال نوسان است. این دوران می‌تواند حتی 10 سال قبل از یائسگی شروع شود. در این دوران پریودها نامنظم شده و لکه بینی بین دوره طبیعی است. لکه بینی قهوه‌ای، صورتی و یا حتی زرد قبل از پریود در این دوران امری طبیعی است.

  • بیماری

در برخی موارد لکه بینی قهوه‌ای می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌هایی مانند عفونت باکتریایی واژن، بیماری التهابی لگن، سرطان دهانه رحم و برخی دیگر از بیماری‌های واگیردار جنسی باشد.

لکه بینی قهوه‌ای قبل از پریود در دختران نشانه چیست؟

همانطور که گفتیم، لکه بینی قهوه‌ای قبل از پریود دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. از جمله دلایل لکه بینی قهوه‌ای که در دختران شایع است عبارتند از:

  • خون قدیمی

گاهی اوقات، لکه‌های قهوه‌ای بقایای خون قدیمی است که در آخرین پریود شما بطور کامل از رحم خارج نشده است. این خون مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا از بدن خارج شود، بنابراین اغلب تیره‌تر و قهوه‌ای رنگ است و نتیجه اکسیداسیون می‌باشد. این لکه بینی قهوه‌ای ممکن است قبل از شروع دوره پریود و یا اواخر آن اتفاق بیفتد. در این نوع لکه بینی دلیلی بر نگرانی وجود ندارد، اما اگر چرخه‌های قاعدگی شما کوتاه است و لکه بینی را بصورت مداوم تجربه می‌کنید، توصیه می‌شو تا حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که اغلب زنان آن را تجربه می‌کنند. در این شرایط پریودها نامنظم شده و میزان ترشح هورمون‌های مردانه بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی فرد ممکن است بطور منظم و یا اصلا تخمک گذاری نداشته باشد. بنابراین بدون تخمک گذاری منظم، احتمال لکه بینی در بین دوره‌های قاعدگی زیاد است. گاهی اوقات نیز ترشحات قهوه‌ای رنگ به جای پریود اتفاق می‌افتد.

لکه بینی قهوه ای قبل از پریود در دختر

لکه بینی قهوه‌ای در موعد پریود چه دلیلی دارد؟

معمولا همه ما می‌دانیم که در طول دوره قاعدگی باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم، اینکه چه مدت طول می‌کشد، معمولا چقدر خونریزی داریم، چه زمانی از همه بیشتر سنگین‌تر است و یا چه روزهایی بیشتر از هر وقت احساس بدی داریم. اما گاهی اوقات ممکن است تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود تجربه کنیم که ممکن است ما را نگران کند. ترشحات قهوه‌ای یکی از این تجربه‌هاست که ممکن است شما را مانند هر زن دیگر نگران کرده باشد.

هر زن چرخه قاعدگی متفاوتی را تجربه می‌کند. شما ممک است در طول چرخه قاعدگی ترشحات قهوه‌ای را مشاهده کنید. در بیشتر مواقع این ترشحات نگران کننده نیستند و دلیل آن خروج خون‌های قدیمی و اکسید شده است که به رنگ قهوه‌ای درآمده است. در این مورد هیچ جای نگرانی نیست و این امر کاملا طبیعی است. این ترشحات قهوه‌ای معمولا در انتهای چرخه ظاهر می‌شوند. 

برخی از موارد پیشگیری از بارداری می‌تواند در ابتدا باعث ترشحات قهوه‌ای رنگ شوند، که با گذشت زمان و هماهنگ شدن بدن با داروی پیشگیری، این ترشحات از بین می‌روند. در صورتی که این ترشحات با علائم دیگر همراه باشد می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد که بهتر است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. شما میتوانید عکس ترشحات در بارداری را در این مقاله ببینید.

آیا لکه بینی قهوه‌ای قبل از پریود نشانه بارداری است؟

بارداری طیف وسیعی از اثرات را بر بدن می‌گذارد که کاملا طبیعی است. تغییر در ترشحات یکی از اثراتی است که در دوران بارداری اغلب زنان آن را تجربه می‌کنند. همانطور که گفته شد، یکی از دلایل لکه بینی قهوه‌ای می‌تواند نشان از بارداری یا در واقع مرحله لانه گزینی باشد. در این مرحله تخمک لقاح یافته به دیواره رحم می‌چسبد و باعث پاره شدن رگ‌های خونی دیواره رحم می‌شود. پاره شدن این رگ‌ها باعث خونریزی لانه گزینی و اتصال لقاح در رحم مادر است. بنابراین لکه بینی قهوه‌ای در هفته اول بارداری امری طبیعی است که در یک سوم بارداری‌ها اتفاق می‌افتد.

لکه بینی قهوه ای قبل از پریود نشانه بارداری

کیا لکه بینی قهوه‌ای داشتن و باردار بودن؟

خونریزی لانه گزینی می‌تواند در یک سوم بارداری‌ها وجود داشته باشد. معمولا در ابتدا زنان این نوع لکه بینی را با پریودی اشتباه می‌گیرند اما اگر این لکه بینی با علائم دیگر مانند گرفتگی شکم، نوسانات خلقی، حساسیت سینه‌ها و سر درد همراه باشد می‌تواند نشانه‌ای از بارداری باشد. در غیر این صورت می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد.