استفاده از شیاف فیتوواژکس در بارداری، عوارض و نحوه مصرف

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شیاف فیتوواژکس

عفونت ناحیه تناسلی یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است در تمام سنین اتفاق بیفتد. عفونت‌های لگنی و واژینوباکتریال در دوران بارداری باعث ایجاد ترشحات نامطبوع، سوزش، خارش، چسبندگی رحم، نازایی و حتی زایمان زودرس می‌شود. (در مورد انواع ترشحات واژن در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید). یکی از داروهایی که ممکن است پزشک در مدت طول درمان برای شما تجویز کند، شیاف فیتوواژکس است که در ادامه این مطلب بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

شیاف فیتوواژکس برای چیست؟

عفونت دستگاه تناسلی یکی از بیماری‌هایی است که هر خانم در طول زندگی حداقل یک بار به آن مبتلا می‌شود. عوامل مختلفی مانند سیستم ایمنی ضعیف، دوش‌های مکرر واژینال، نزدیکی‌های مکرر جنسی، غذاهای حاوی شکر زیاد و غیره در ایجاد این عفونت‌ها نقش دارند که شایع‌ ترین آن از بین رفتن تعادل در فلور واژن و اختلالات هورمونی است. با از بین رفتن تعادل میان باکتری‌های خوب و بد در محیط واژن، اجازه فعالیت به قارچ‌ها و باکتری‌های بد داده شده و باعث ایجاد عفونت می‌شود.

در این میان با توجه به اینکه عفونت شما از نوع قارچی یا باکتریایی است، پزشک برای شما دارو تجویز می‌کند. در صورتی که عفونت شما با منشا قارچی و میکروبی باشد ممکن است شیاف فیتوواژکس برای شما تجویز شود. شیاف فیتوواژکس داروی ضد قارچی و ضد میکروبی بوده و برای درمان عفونت‌های قارچی و میکروبی استفاده می‌شود. این شیاف برای تنظیم Ph واژن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه گذاشتن شیاف واژینال فیتوواژکس

شیاف فیتوواژکس ظاهری مانند شیاف تب بر و یا ضد درد دارد، با این تفاوت که به جای مقعد باید درون واژن قرار بگیرد. این شیاف با قرار گرفتن در واژن و با حرارت و دمای بدن جذب شده و خاصیت ضد قارچی آن باعث شده تا در مقابل عفونت‌های قارچی بهتر عمل کند. این دارو به دلیل اثر بخشی سریعی که دارد، مدت زمان طول درمان را کاهش می‌دهد.

قبل از استفاده از شیاف برای جلوگیری از میکروب و عفونت حتما دست‌هایتان را بشویید. دهانه و اطراف واژن را با آب ولرم و صابون شسته و سپس با حوله تمیزی آن را خشک کنید. برای گذاشتن شیاف می‌توانید از اپلیکاتور نیز استفاده کنید. انتهای شیاف را بین دو انگشت شست و اشاره گرفته و به سمت داخل واژن فشار دهید. پس از گذاشتن شیاف بهتر است که صاف دراز بکشید تا به خوبی جذب بدن شود. تقریبا یک ساعت زمان می‌برد تا شیاف جذب بدنتان شود. در صورتی که شیاف جذب نشده باشد ممکن است احساس کنید که از واژن مایعی ترشح می‌شود.

نحوه گذاشتن شیاف واژینال فیتوواژکس

ترشح بعد از استفاده از شیاف فیتوواژکس

بیشتر شیاف‌ها بر پایه روغنی ساخته شده‌اند که ترکیبات دارویی در آن قرار دارند. پس از قرار گرفتن شیاف در واژن، شیاف در دمای بدن به صورت مایع در آمده تا داروی موجود در آن آزاد شده و جذب بدن شود. پایه روغنی شیاف قابل جذب نبوده و به مرور همراه با مقداری از محتویات واژن به صورت ترشح چرب از بدن خارج می‌شود. باید بدانید که شیاف برای جذب به یک الی دو ساعت زمان نیاز دارد. بنابراین در صورتی که شما در حالت درستی قرار نگرفته باشید و یا اجابت مزاج را زودتر از این زمان انجام دهید، دارو از بدن شما خارج شده و اثر دارویی خود را نخواهد گذاشت.

شیاف واژینال گیاهی فیتوواژکس 

شیاف فیوواژکس نسبت به داروهای مشابه خود، اثر بخشی بهتر و سریع‌تری دارد و بر خلاف دیگر داروهای مشابه التهاب حین مصرف را نخواهد داشت. این دارو خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی داشته و برای درمان عفونت‌های واژینال با منشا قارچی و میکروبی به کار می‌رود. یکی از ترکیبات اصلی که در این دارو وجود دارد، گیاه سیاه دانه است که خواص ضد قارچی و ضد میکروبی دارد. از این گیاه در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. 

دانه‌های این سیاه دانه حاوی ساپونین، آلکالوئید، کینون، پروتئین، روغن و اسید آمینه بوده که خاصیت دارد و علاوه بر درمان عفونت قارچی برای مواردی مانند کاهش التهاب، پایین آوردن تب و مقابله با سرطان نیز استفاده می‌شود. از روغن این گیاه برای تولید شیاف فیتوواژکس استفاده می‌کنند. این گیاه با نفوذ به غشا سلول‌ها قارچ‌ها و میکروب‌ها را ضعیف کرده و در نهایت بطور کامل از بین می‌برند. از آنجایی که این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد، در صورتی که شما همراه با عفونت التهاب داشته باشید، با مصرف این شیاف التهاب واژن شما به راحتی رفع خواهد شد.

شیاف واژینال گیاهی فیتوواژکس

شیاف واژینال فیتوواژکس در بارداری 

شیاف فیتوواژکس دارای گیاه سیاه دانه بوده که بر روی انقباضات دیواره رحم اثر می‌گذارد. به همین منظور بهتر است در دوران بارداری قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است شیاف فیتوواژکس را در دوران بارداری در صورتی که مادر تهدید به سقط جنین شده باشد، تجویز کند. مادران باردار در صورتی که سقط نکنند، ممکن است زایمان زودرس را تجربه کنند. بهتر است این دارو زیر نظر پزشک استفاده شود.

عوارض شیاف واژینال فیتوواژکس در بارداری

تمام داروها در کنار خاصیت درمانی، ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد. البته ممکن است این عوارض برای همه اتفاق نیفتد. شیاف فیتوواژکس دارای گیاه سیاه دانه است. به این منظور ممکن است که برخی از افراد به این گیاه حساسیت داشته و دچار خارش و یا سوزش در ناجیه تناسلی شوند. در صورتی که به این گیاه حساسیت داشتید و دچار خارش و یا سوزش شدید، مصرف دارو را قطع کرده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی نباید از شیاف فیتوواژکس استفاده کنند؟

خانم‌های باردار ممکن است در دوران بارداری دچار عفونت قارچی شوند که در صورتی که درمان نشود، ممکن است به جنین آسیب وارد شود. با این وجود بهتر است بدون تجویز پزشک و مشورت با او از شیاف فیتوواژکس استفاده نشود.

مصرف این شیاف در دوران شیردهی مانع خاصی ندارد، اما بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت شود.

استفاده از این شیاف توسط کودکان، نوجوانان و دختران زیر 12 سال ممنوع است.

افرادی که به هر طریقی به گیاه سیاه دانه حساسیت دارند، نباید از این دارو استفاده کنند.

قبل از مراجعه به پزشک و تشخیص نوع عفونت خود، به هیچ عنوان خودسرانه از این دارو استفاده نکنید، زیرا ممکن است منشا عفونت شما قارچی و یا میکروبی نباشد.

تداخل دارویی فیتوواژکس

تاکنون هیچ تداخل دارویی با این دارو گزارش نشده است.

استفاده از شیاف لاکتوواژ در بارداری

شیاف لاکتوواژ به عنوان یک پروبیوتیک پس از ورود به دستگاه تناسلی از حضور و تکثیر عفونت جلوگیری می‌کند. از موارد مصرف این دارو عبارتند از:

در پایان دوره عفونت دستگاه تناسلی جهت بر قراری تعادل بین فلورهای واژن

جهت پیشگیری از عفونت مجدد در ناحیه تناسلی

کمک به پیشگیری و درمان عفونت دستگاه ادراری

کاهش علائم یائسگی مانند خشکی واژن و کمک به افزایش ترشحات واژن (عکس ترشحات در بارداری را در این مقاله ببینید)

بهتر است این شیاف بصورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف نشود. در صورتی که عفونت شما در دوران بارداری شدید باشد، ممکن است پزشک این شیاف را برای شما تجویز کند.