انواع شیر خشک در ایران

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع شیر خشک در ایران

تنوع و انواع شیرخشک در ایران زیاد است و بسیاری از محصولات پرفروش، ساخت ایران هستند. به ‌جز شیرخشک هایی که برای مصرف معمول در بازار موجودند، انواع خاصی از شیرخشک هم وجود دارند که در بیماری‌های خاص کاربرد دارند. برای دریافت آن‌ها مشخصات کودک شما باید در وزارت بهداشت ثبت شده باشد. سپس می‌توانید شیرها را از مراکز و داروخانه‌های مشخصی دریافت کنید. اساسا غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر سخت نیست، اما بدیهی است که شیر مادر راحتی صد چندانی به همراه دارد. 

تقسیم‌بندی انواع شیر خشک با توجه به سن کودک 

با توجه به راهنمای خرید شیر خشک، همه انواع شیر خشک در ایران با توجه به محدوده سنی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • شیرخشک شماره یک برای کودکان زیر شش ماه
  • شیرخشک شماره دو برای کودکان شش ماهه تا یک ساله
  • شیرخشک شماره سه برای کودکان با سن بیشتر از یک سال

انواع شیرخشک‌های رایج در بازار ایران

برای استفاده‌های معمول، شیرخشک های نان، آپتامیل، بیومیل و ببلاک پرمصرف‌اند. قیمت آن‌ها در بازه حدود 20 تا 30 هزارتومان متفاوت است و از لحاظ اقتصادی به‌صرفه هستند. نکته مهم انتخاب شیرخشکی است که کودک تمایل بیشتری به مصرف آن دارد. البته برای انتخاب شیرخشک مناسب حتما باید با پزشک متخصص کودک خود مشورت کنید و همچنین از میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد آگاه باشید. اسم انواع شیر خشک در ادامه آمده است تا بررسی کنید بهترین شیر خشک ایرانی کدام است.

یادآوری می کنیم می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد غذاهای مفید در دوران بارداری، مقاله های مربوط به خوردن دوغ در بارداری، مصرف شیر در بارداری و خوردن قیسی در بارداری را مطالعه کنید. 

شیرخشک‌های شرکت نستله: نان (NAN) و گیگوز (Guigoz) 

این دو مدل رایجترین شیرخشک های ایرانی هستند:

  • شیر خشک نان یک، دو و سه یا (NAN): این شیر خشک از شیر گاو بدون چربی تهیه شده است. چربی منشا چربی آن روغن‌های گیاهی مانند ذرت، سویا و آفتاب‌گردان است. هم‌چنین آهن و پروبیوتیک نیز به این شیر اضافه شده است. انواع شماره یک، دو و سه آن برای تقسیم‌بندی‌های متفاوت سنی است. 
  • شیرخشک پری نان یا (pre NAN): این شیر خشک برای نوزادان نارس و نوزادان دارای وزن کمتر از 2500 گرم در هنگام تولد کاربرد دارد. حاوی آهن بیشتر، لاکتوز کمتر و چربی با زنجیره متوسط است که هضم راحت‌تری دارد. ترکیبات این شیر موجب افزایش وزن و جذب بهتر کلسیم در نوزادان با وزن کم می‌شود. بنابراین اگر به دنبال بهترین شیر خشک برای وزن گیری نوزاد هستید این نوع می‌تواند گزینه‌ای خوب باشد. این شیر را می‌توان تا زمانی که وزن کودک به 5-4 کیلوگرم برسد، استفاده کرد.
  • شیرخشک نان اچ‌آ یک و دو یا :(NAN HA) این نوع شیرخشک دارای پروتئین هیدرولیز‌شده است و در کسانی که استعداد آلرژی دارند مصرف می‌شود.
  • شیرخشک نان اپتی پرو یا :(NAN OPTIPRO) این شیر دارای پروتئین هیدرولیزشده، چربی غیراشباع با زنجیره بلند و اسیدچرب‌های ضروری است.
  • شیرخشک آاِل110 یا (AL-110): این شیر خشک فاقد لاکتوز، ساکاروز و دارای پروتئین شکسته‌شده و پروبیوتیک است. در کودکان مبتلا به سوجذب، اسهال، سیستیک فایبروزیس و عدم تحمل لاکتوز به کار می‌رود.
  • شیرخشک گیگوز یک، دو و سه یا (Guigoz): این شیرخشک معمولی چربی گیاهی و پروبیوتیک بیفیدوس است.

انواع شیر خشک ایرانی

شیر خشک ببلاک (Bebelac) 

  • شیر خشک معمولی ببلاک یک، دو و سه یا  :(Bebelac)این شیرخشک یکی از محصولات پرکاربرد در ایران است که حاوی پره‌بیوتیک، آهن، آنتی اکسیدان‌ها و امگا سه است که برای کودکان معمولی کاربرد دارد. انواع تکمیلی شیر خشک ببلاک معمولی ( شماره دو و سه) به عنوان شیر خشک کمکی برای نوزادان سالم 12-6 ماهه استفاده می‌شود. در تهیه حریره و غذاهای ساده نیز می‌توان این شیر را اضافه کرد.
  • شیر خشک ببلاک پره مچور یا (Bebelac pre mature): ترکیبات این شیر خشک برای نوزادان نارس و کم‌وزن آماده شده است. این محصول حاوی پروتئین بیشتر، لاکتوز بیشتر، مالتودکسترین، اسیدچرب‌های ضروری(AA+DHA)  و چربی با زنجیره متوسط است.
  • شیر خشک ببلاک اِل‌اف یا :(Bebelac LF) این شیر خشک به جای لاکتوز، مالتودکسترین دارد که به آسانی هضم می‌شود. این ترکیب به کاهش اسهال نیز کمک می‌کند و با اضافه شدن روی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها می‌شود.
  • شیر خشک ببلاک ای‌آر یا :(Bebelac AR) غلظت این شیر خشک ضدرفلاکس به منظور کاهش میزان برگشت محتویات معده به مری افزایش یافته است.
  • شیر خشک ببلاک اچ‌آ یا :(Bebelac HA) منبع پروتئین در این شیر خشک پروتئین وی (Whey) تجزیه‌شده است. این شیر خشک در مواردی که خانواده کودک سابقه حساسیت پوستی یا تنفسی دارند، جهت پیشگیری از بروز این اختلالات توصیه می‌شود.

شیر خشک آپتامیل

  • ببجونیور: این شیرخشک از نوع تکمیلی است و بعد از دو سالگی استفاده می‌شود. داره پره‌بیوتیک، ویتامین سی و آهن است و مکمل تغذیه‌ای است.
  • آپتامیل معمولی یک، دو و سه یا (Aptamil): این شیر خشک‌ها حاوی مواد مغذ مورد نیاز سنین مختلف هستند و دارای مقادیر مناسبی از ویتامین D و آهن هستند.
  • آپتامیل اف اس ام یا:(Aptamil FSM)  این شیر خشک یک مکمل قوی برای تقویت شیر مادر به منظور رفع نیازهای کودک نارس است. کربوهیدرات آن مالتودکسترین است که به راحتی جذب می‌شود. پروتئین‌های آن هم هیدرولیز شده‌اند. نوع PDF نیز در نوزادان نارس کاربرد دارد.
  • آپتامیل اچ‌آ یا :(Aptamil HA) این شیر خشک حاوی پروتئین‌های هیدرولیزه (شکسته‌شده) است و در کودکان دارای سابقه خانوادگی آلرژی استفاده می‌شود.
  • آپتامیل پپتی: این شیر خشک دارای پروتئین‌های هیدرولیزه است. پروتئین وی در این ترکیب به اجزای کوچکتری تشکیل شده تا علائم کودکان مبتلا به حساسیت به شیر گاو و پروتئین سویا را کاهش دهد. 
  • آپتامیل پپتی جونیور: این شیر خشک علاوه‌بر پروتئین وی هیدرولیز شده و چربی با زنجیره متوسط، بدون لاکتوز است و در موارد سوء‌جذب و آلرژی به شیر گاو استفاده می‌شود. تفاوت این شیر با AL 110 در نوع پروتئین هیدرولیزشده است. در شیر خشک پپتی جونیور به‌جای کازئین، از وی هیدرولیز شده که ارزش غذایی، طعم و هضم بهتر دارد، استفاده شده است. 

تفاوت شیر خشک داخلی و خارجی؛ از واقعیت تا خیال؟

امروزه انواع شیر خشک در ایران با کیفیت بالا در حد استانداردهای جهانی تهیه می‌شوند. انواع شیر خشک ایرانی تفاوت چندانی با برندهای خارجی ندارند. البته شرکت‌های خارجی مانند شرکت نستله هم در ایران نمایندگی دارد. اما برخی شیرخشک‌های مخصوص بیماری‌های خاص فقط در برخی شرکت‌های خارجی تولید می‌شوند و معادل داخلی ندارند.